Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Pikken we dit

Geplaatst door: toolboy op: 01-02-2012 20:21
Beste lezers. Per internet kunnen we van alles af sluiten en abbo`s aan gaan. Maar opzeggen per internet kan niet??? In mijn beleving zou dit wel mogelijk moeten kunnen zijn. TT
Reactie door naitsoezn op 01-02-2012 20:28
Dit bedoel je? [url=http://www.deombudsman.nl/koop-en-garantie/nieuws/de-ombudsman-knelpunt-opzeggen-abonnementen: http://www.deombudsman.nl/koop-en-garantie/nieuws/de-ombudsman-knelpunt-opzeggen-abonnementen[/url: Dat bestaat dus al............................................
Reactie door valerius-2 op 02-02-2012 00:01
Heb ik nog niet mee gemaakt. Maar voor de zekerheid vraag ik altijd gelijk een bevestiging en tot nog toe geen problemen. Als ik geen bevestiging krijg ga ik het gewoon steeds herhalen.
Reactie door eva369 op 02-02-2012 09:08
volgens mij kan je veel dingen nog steeds via internet opzeggen hoor.
Reactie door tdehond op 02-02-2012 09:27
Men kan nu wel telefonisch opzeggen als telefonisch afgesloten is. Het probleem is m.i. echter dat je dan geen bewijs van opzegging heeft. Mijn voorkeur blijft dus uitgaan naar de dure optie: een aangetekende brief. Dat scheelt enorm veel ergernis als bewezen moet worden dat daadwerkelijk tijdig is opgezegd.
Reactie door jorisw op 02-02-2012 10:12
Ik kan me niet herinneren dat ik de laatste jaren dingen niet heb kunnen opzeggen via internet. Werkt prima. Je krijgt meteen een (automatische gegenereerde) bevestiginsmail dus heb je meteen bewijs in huis.
Reactie door empyria op 02-02-2012 10:16
Eigenlijk zou je een abo op precies dezelfde wijze moeten kunnen opzeggen zoals je het ook bent aangegaan. Via internet afgesloten, dus via internet opzeggen. Via de telefoon afgesloten, dus via de telefoon opzeggen...etc... Lijkt mij het meest eerlijk en duidelijk.
Reactie door freya op 02-02-2012 10:27
En 'aangetekend' opzeggen is helemaal niet nodig, mits je er tijdig mee begint. Als je wacht tot een week voor de afloop van het contract, ja, dan is aangetekend wel verstandig..... Als je er bijtijds mee begint (per email of per telefoon) en je 'vraagt' om een bevestiging (maar die komt niet), dan heb je nog tijd om het een tweede of derde keer op te zeggen en te vragen om een bevestiging. Krijg je die uiteindelijk toch niet, dan kun je altijd nog aangetekend opzeggen. Freya
Reactie door carola.83 op 02-02-2012 11:22
Achterhaald topic, want in de nieuwe regelgeving is dit geregeld. LinkLink
Reactie door brommie op 02-02-2012 13:22
Bij KPN mobiel kon je (een maand geleden) ALLEEN maar opzeggen via een aangewezen telnr. Kon die juffrouw je gelijk weer proberen over te halen te blijven met een aanbieding. Is haar niet gelukt trouwens.
Reactie door pamand op 02-02-2012 13:30
beste Carola.83, ik ga ervan uit dat "toolboy" best wel weet dat er nieuwe regels zijn maar hij zit met dit probleem en is het dus nooit een achterhaald topic. Een beetje meer respect zou op z'n plaats zijn. Empyria geeft het juiste antwoord.
Reactie door *anja* op 02-02-2012 13:36
Ik had voor kerst twee kerstloten van de postcodeloterij gekregen om 1 maand gratis mee te spelen. Op de loten stond dat ik ze via internet weer op kon zeggen, maar dit kan dus niet. Opzeggen kan alleen telefonisch. En dan krijg je dus een aardig iemand die je wel probeert over te halen om vooral al die goede doelen te blijven steunen.
Reactie door audb op 02-02-2012 14:02
Alleen als je jezelf hebt aan gemeld via internet moeten ze de mogelijkheid bieden om ook via internet af te melden. Kan je niet via email of de website ook weer afmelden dan mag de brief kosteloos worden verstuurt. Kosteloos verzenden van een brief kan echter alleen via het postagentschap (zou bijna postkantoor hebben geschreven). Weigeren ze de brief dan hebben hun een probleem want je moet je ook kunnen afmelden via de site of kosteloos via een antwoordnummer.
Reactie door lammens op 02-02-2012 14:07
Beste carola.83, waarom zo'n antwoord, niet iedereen is zo bijdehand.
Reactie door geer56 op 02-02-2012 14:08
Ik heb dit probleem opgelost door een fax aan mijn PC toe te voegen. Je kan met Office zo bij printers faxen. Ik zelf vind dit handig soms kan je alleen een fax nr vinden van een bedrijf maar je hoeft ook niet lang en kostbaar aan de tel te hangen bovendien zijn faxen rechts geldig dus voor 20 euro no problemo.
Reactie door margrietbonf op 02-02-2012 14:16
ik had ook voor de kerst twee gratis loten van de postcodeloterij gekregen wilde die telefonisch opzeggen maar dit gesprek duurde al langer als tien minuten omdat zijn computer alsmaar vastliep zei de aardige man,( die mij overigens wel weer probeerde over te halen) ik heb de verbinding verbroken en ze via internet opgezegd was zo gepiept, alleen de bevestinging duurt dan enkele dagen zodat ik er voor een maand weer aan vast zat.
Reactie door jannekeje op 02-02-2012 14:25
Nog een kleine aanvulling: de nieuwe regels zijn ingegaan op 1 december 2011 en gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf die datum zijn afgesloten. Dat betekent: heb je voor 1 december 2011 een abonnement via internet afgesloten dan heb je nog niet het recht van opzeggen via internet.
Reactie door marleenvanh op 02-02-2012 14:32
Het is een beetje een "klok en klepel" antwoord van me, maar er staat mij iets bij van een wetsontwerp (of misschien al aangenomen wet) dat vanaf ..... De manier van aanmelden/abonneren of dergelijke gelijk moet zijn aan de manier van afmelden/de-abonneren. Dus is een belletje of mailtje genoeg voor aan dan idem genoeg voor af! En zo hoort het ook natuurlijk!!!
Reactie door carola.83 op 02-02-2012 14:35
Quote: pamand schreef op donderdag 2 feb 2012, 13:30: Empyria geeft het juiste antwoord.einde Quote Wat empyria schrijft, is dus al ingegaan op 1/12/2011.
Reactie door hendrikbos op 02-02-2012 14:45
Quote: empyria schreef op donderdag 2 feb 2012, 10:16: Eigenlijk zou je een abo op precies dezelfde wijze moeten kunnen opzeggen zoals je het ook bent aangegaan. Via internet afgesloten, dus via internet opzeggen. Via de telefoon afgesloten, dus via de telefoon opzeggen...etc... Lijkt mij het meest eerlijk en duidelijk. einde Quote Ik ben het zeer eens met toolboy en empyria. Ik heb kortgeleden met Tele2 meegemaakt, dat ik wel eenvoudig online een "Tele2 Internet tot 50Mbs abonnement" kan bestellen, maar annuleren (binnen de bedenktijd) is alleen mogelijk via een relatief duur 0900-nummer en/ of schriftelijk. Dit is niet alleen zeer ergerlijk, maar ook niet in overeenstemming met het volgende. Op welke manier moet ik mijn abonnement of contract opzeggen? Volgens de nieuwe wettelijke regels moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement of contract hebt afgesloten. Hebt u dit bijvoorbeeld via een bepaalde website afgesloten? Dan moet u ook via die website kunnen opzeggen. Kennelijk is dit bij Tele2 nog niet doorgedrongen.
Reactie door viejo op 02-02-2012 15:04
@freya 3 maanden tevoren aankondigen van een opzegging vond KPN te voortijdig en werd geseponeerd. Het moest één maand tevoren gebeuren. Verder is de opzegging, die één maand voor afloop van het contract werd gemaild, wel correct afgehandeld.
Reactie door rexrex1944 op 02-02-2012 15:44
Ik ben het met veel schrijvers eens, dat veel zaken qua abonnement, wel per e-mail kunnen worden opgezegd. Echter bij de afdeling Loterijen lukt dat niet, daar moet je altijd schriftelijk opzeggen terwijl jij je wel per e-mail kunt aanmelden. Dit vind ik gewoon te gek voor woorden...!!!
Reactie door postcodeloterij op 02-02-2012 17:20
Quote: *anja* schreef op donderdag 2 feb 2012, 13:36: Ik had voor kerst twee kerstloten van de postcodeloterij gekregen om 1 maand gratis mee te spelen. Op de loten stond dat ik ze via internet weer op kon zeggen, maar dit kan dus niet. Opzeggen kan alleen telefonisch. En dan krijg je dus een aardig iemand die je wel probeert over te halen om vooral al die goede doelen te blijven steunen. einde Quote Beste Anja, Je kan, naast het telefoonnummer, ook gebruik maken van het contactfomulier op onze website http://bit.ly/wtm49C Met vriendelijke groeten, Webcare Team Postcode Loterij
Reactie door ankhor op 02-02-2012 17:21
Beste *anja* voorheen MOEST dat via de post, met handtekening etc, die postcodeloterij, en dan kreeg je nogsteeds dat belletje. Ik ben erin getrapt en heb nog een jaar meegedaan, maar verleden jaar was het echt voorbij, De meest gierige loterij van Nederland, want echt na 20 jaar slechts een kaars met slijper, een ledlamp en 9 bakken Ben en jerry ijs, niet te vreten trouwens, vind ik, net alsof ze het ijs van een restaurant ophalen dat overgbleven is van de tafel en dan gooien ze er allemaal troep doorheen, zoals cake en nog meer etenswaren. 9 bakken dus weggegeven.(en milieu vriendelijk, al die extra vrieskisten overal?) Oh ja ik heb ook nog drie halfverlepte bossen rozen gehad, korte steel, had net een verjaardag ergens kwam dus we mooi uit. Maar opzeggen moet op vele manieren kunnen, vind ik.
Reactie door postcodeloterij op 02-02-2012 17:27
Quote: ankhor schreef op donderdag 2 feb 2012, 17:21: Beste *anja* voorheen MOEST dat via de post, met handtekening etc, die postcodeloterij, en dan kreeg je nogsteeds dat belletje. Ik ben erin getrapt en heb nog een jaar meegedaan, maar verleden jaar was het echt voorbij, De meest gierige loterij van Nederland, want echt na 20 jaar slechts een kaars met slijper, een ledlamp en 9 bakken Ben en jerry ijs, niet te vreten trouwens, vind ik, net alsof ze het ijs van een restaurant ophalen dat overgbleven is van de tafel en dan gooien ze er allemaal troep doorheen, zoals cake en nog meer etenswaren. 9 bakken dus weggegeven.(en milieu vriendelijk, al die extra vrieskisten overal?) Oh ja ik heb ook nog drie halfverlepte bossen rozen gehad, korte steel, had net een verjaardag ergens kwam dus we mooi uit. Maar opzeggen moet op vele manieren kunnen, vind ik.einde Quote Beste ankhor, Opzeggen kan op verschillende manieren. Hier vind je alle informatie: https://www.postcodeloterij.nl/Opzeggen/Opzegopties.htm Met vriendelijke groeten, Webcare Team Postcode Loterij
Reactie door natuurmens op 02-02-2012 17:34
Het is mogelijk je abonnement via email op te zeggen alleen je moet er voor zorgen at je de ontvangstbevestiging even aan zet
Reactie door midas op 02-02-2012 18:48
Quote: audb schreef op donderdag 2 feb 2012, 14:02: Alleen als je jezelf hebt aan gemeld via internet moeten ze de mogelijkheid bieden om ook via internet af te melden. Kan je niet via email of de website ook weer afmelden dan mag de brief kosteloos worden verstuurt. Kosteloos verzenden van een brief kan echter alleen via het postagentschap (zou bijna postkantoor hebben geschreven). Weigeren ze de brief dan hebben hun een probleem want je moet je ook kunnen afmelden via de site of kosteloos via een antwoordnummer. einde Quote Hun?
Reactie door tienvliet op 02-02-2012 19:38
Quote: midas schreef op donderdag 2 feb 2012, 18:48: Quote: audb schreef op donderdag 2 feb 2012, 14:02: Alleen als je jezelf hebt aan gemeld via internet moeten ze de mogelijkheid bieden om ook via internet af te melden. Kan je niet via email of de website ook weer afmelden dan mag de brief kosteloos worden verstuurt. Kosteloos verzenden van een brief kan echter alleen via het postagentschap (zou bijna postkantoor hebben geschreven). Weigeren ze de brief dan hebben hun een probleem want je moet je ook kunnen afmelden via de site of kosteloos via een antwoordnummer. einde Quote Hun? einde Quote Oei, oei, midas, lang terug maakt ik ook eens een dergelijke opmerking in de trant van, kunnen wij a.u.b. het Nederlands wat correcter gebruiken. Nou ik kreeg de wind van voren, ben razend benieuwd wat hier van komt.
Reactie door josefien5 op 03-02-2012 04:42
Probeert de Postcodeloterij of de Lotto maar eens per internet op te zeggen ! Lid worden en loten kopen kan zonder meer via internet, maar wil je er van af, dan moet dat schriftelijk.
Reactie door nemop op 03-02-2012 09:28
Quote: tdehond schreef op donderdag 2 feb 2012, 09:27: Men kan nu wel telefonisch opzeggen als telefonisch afgesloten is. Het probleem is m.i. echter dat je dan geen bewijs van opzegging heeft. Mijn voorkeur blijft dus uitgaan naar de dure optie: een aangetekende brief. Dat scheelt enorm veel ergernis als bewezen moet worden dat daadwerkelijk tijdig is opgezegd.einde Quote Zoek via Google naar 'telefoongesprek opnemen'. Er zijn meerdere diensten die dit aanbieden. Goedkoop, snel en gemakkelijk. Je opname krijg je direct per e-mail en kan dus als bewijs dienen. Een zogenaamde MD5 code bevestigt nog eens dat je niet met de opname hebt geknoeid. Kosten zijn een fractie van de kosten aangetekende brief. Deze dienst sluit perfect aan op de nieuwe Wet Van Dam.
Reactie door rexrex1944 op 03-02-2012 10:02
Ook het Tros abonnement schijnt niet e-mail opzegbaar te zijn. Wij hebben ons abonnement al drie keer opgezegd, zelfs via hun eigen website. Toch blijven we de gids gewoon ontvangen en een rekening. Onbegrijpelijk....! De Tros hoef ik nooit weer.......
Reactie door jpm op 03-02-2012 15:02
@midas. Ik ben het met u eens, we moeten proberen zo goed mogelijk het ons geleerde in praktijk te brengen, dus ons Nederlands moet correct zijn. Toch wil ik u vragen om u dan alleen te richten op uw eigen taalgebruik, mensen hebben het recht om hierover een eigen mening te hebben. We kunnen toch moeilijk een mening op taalgebruik controleren als de inhoud wel duidelijk is? Ik heb met het taalgebruik van anderen totaal geen moeite, schiet soms in de lach en ja, soms lach ik ook om mijn eigen slordige taalgebruik. De bijdrage van @audb was op zichzelf inhoudelijk correct, van het kosteloos versturen van een brief was ik niet op de hoogte, dus ik leerde van @audb dat dit ook kan. Een welgemeende groet, jpm
Reactie door juano op 03-02-2012 15:42
In het geval je een abonnement voor een jaar bent aangegaan, eindigt dit stilzwijgend na een jaar meen ik. De uitgever zal je tijdig een bod moeten doen voor verlenging. Zo heb ik dit al een paar keer meegemaakt. Stilzwijgend verlengen mag niet meer. Opzeggen is niet nodig.
Reactie door tienvliet op 03-02-2012 17:08
@midas; u komt er goed vanaf deze keer, uiterst milde terechtwijzing. Natuurlijk is het wel begrijpelijk aangezien hier op deze site ook mensen lezen en schrijven van een heel andere komaf. Daar stond ik destijds ook niet bij stil. @jpm; U heeft geheel gelijk, enkel in tegenstelling tot wat u stelt te kunnen lachen om sommige fouten, daar kom ik minder mee weg. Niet op dit soort forums, doch in dag en weekbladen. Dan kan ik mij laaiend ergeren aan de wijze waarop onze taal vermoord wordt. Daar zitten toch mijns inziens mensen van een bepaald niveau, dat komt lang niet altijd zichtbaar in beeld. Daar kan ik dus pertinent niet om grinniken.
Reactie door robbiesan op 03-02-2012 19:02
Goed punt, ben ik het volledig mee eens! via ineternet en telefonisch heb ik zo 40 abbo's maar opzeggen ho maar. een goed voorbeeld zijn de kranten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!