PGB nooit daadwerkelijk ontvangen (budgetbeheer=faillietgegaan), maar moet het wel terugbetalen.
Geplaatst door: sjorsxy op: 22-03-2010 12:49
Mij werd telkens een persoonsgebonden budget toegewezen voor hulpverlening (vervoer) en budgetbeheer (incl. veel andere administratie). Echter ging deze Buro Vlot te Leeuwarden failliet, waardoor er aan hen tevéél betaald is, en wat Zorgkantoor Friesland nou van mij terug verlangt te betalen. Ik heb dit geld letterlijk nooit ontvangen of gezien (budgetbeheer). Verder gaat momenteel m'n noodgedwongen uitkering van de Sociale Dienst (netto : Euro 758,=) middels een PGB van (Volks)Kredietbank Friesland, en houd daar Euro 45,= huishoudgeld aan over 'per week'.Mijn vraag : Waarom is deze in 'zorg' gespecialiseerde instantie zo onmenselijk en asociaal bezig ? De maatschappij heeft namelijk een vermenselijking nodig 'in velerlei opzichten'. Te beginnen met overheden die de verkeerde gewoonten handhaven, Blijkbaar begrijpen dezen niet dat je (ook als groot log orgaan) pas dingen goed begrijpt en daardoor toe kan passen, als je voortdurend je perspectief én daardoor uit voortvloeiende doen-en-laten 'aanpast'. Ik zal zelf mijn perspectief handhaven aangaande dit onderwerp totdat u of een ander mij een ander 'begrip' hierover kan laten impliceren in mijn (beeld)denken.
Een vriendelijke groet van SjorsXY.
Reactie door read op 22-03-2010 13:12
sjorsxy
Jouw discussiepunt is dermate warrig, dat ik er niet veel van begrijp. Dan heeft het dus ook geen zin om hier verder op te borduren.
Pedro.
Reactie door bachanaal op 22-03-2010 14:03
iedereen kan een buro beginnen voor beheer van PGB, dus gaat er wel eens wat mis. onbetrouwbare buro's sluizen het geld weg en laten dan de boel failliet gaan. het is moeilijk te controleren welke buro's betrouwbaar zijn. het meest safe is alles zelf beheren maar dat is wel een hoop rompslomp.
Reactie door sjorsxy op 22-03-2010 18:43
Quote: bachanaal schreef op maandag 22 mrt 2010, 14:03: iedereen kan een buro beginnen voor beheer van PGB, dus gaat er wel eens wat mis. onbetrouwbare buro's sluizen het geld weg en laten dan de boel failliet gaan. het is moeilijk te controleren welke buro's betrouwbaar zijn. het meest safe is alles zelf beheren maar dat is wel een hoop rompslomp.einde Quote
Het buro waar ik bij zat draaide al jaren goed, waar al jaren PGB voor verleend werd. Het Zorgkantoor ging hier jaren in mee. Nu ze toch failliet zijn gegaan verlangt Zorgkantoor Friesland van mij dat ik het geldbedrag dat nu teveel is verstrekt terugbetaal, terwijl ik het letterlijk nooit gezien heb of op m'n bankrekening heb gehad. Vanwege psychische redenen (incl. medische indicatie) zat ik ook in budgetbeheer zodat ook m'n PGB geregeld werd voor mij. Dit is onrechtvaardig, onmenselijk en onbeschoft.
Reactie door segert op 22-03-2010 19:07
ik ben het met je eens sjorsxy
ik zat ook bij buro vlot en ze hebben onze pgb ''verduistert'' dit vond ik niet normaal en vooral toen zorgkantoor ineens heel veel geld ging eisen van ons. wij kregen een brief van vlot waar doodleuk opstond dat wij een grote schuld hadden gekregen en wij dat MOETEN betaalen. ik was moet ik zeggen onzet. en bedacht me dat ik nog een lich geval was. en dat heel veel gehandicapten met pgb buro vlot het enige contact was en daarna weken niks hoorden en uiteindelijk een boete/schuld kregen.
ik vind dat hier iets aan gedaan moet worden en snel ook. wand een insteling zoals zorgkantoor moet het begrijpen vind ik.
mvg segert
Reactie door bachanaal op 22-03-2010 19:29
Quote: segert schreef op maandag 22 mrt 2010, 19:07: ik ben het met je eens sjorsxy
ik zat ook bij buro vlot en ze hebben onze pgb ''verduistert'' dit vond ik niet normaal en vooral toen zorgkantoor ineens heel veel geld ging eisen van ons. wij kregen een brief van vlot waar doodleuk opstond dat wij een grote schuld hadden gekregen en wij dat MOETEN betaalen. ik was moet ik zeggen onzet. en bedacht me dat ik nog een lich geval was. en dat heel veel gehandicapten met pgb buro vlot het enige contact was en daarna weken niks hoorden en uiteindelijk een boete/schuld kregen.
ik vind dat hier iets aan gedaan moet worden en snel ook. wand een insteling zoals zorgkantoor moet het begrijpen vind ik.
mvg segerteinde Quote
vanavond was er toevallig een uitzending op Netwerk over deze misstanden. het ministerie zou nu gaan overleggen met gedupeerden.
Reactie door bleumoon1952 op 28-03-2010 11:20
wat gebruikelijk is dat er getekend word voor de verantwoording, de gebruikte uren en daar heeft u voor getekend, en u zal ook bekend geweest zijn wat het bedrag was van het bedrag van PGB over het hele jaar wat u zou ontvangen, en wat u dan eventueel niet gebruikt heeft dat bedrag moet terug betaald worden, heel logisch naar mijn mening, ook die instantie waar u het heeft laten beheren die moet dat doen, dat daar iets fout is gelopen daar kunt u niets aan doen en dan zou ik toch eens achter mijn oor gaan krabben om op een andere manier te gaan achter halen waar dan die centen zijn gebleven, want niet u bent diegene die dan fout is en hoeft u dat niet retour te betalen wel die instantie.
Reactie door bleumoon1952 op 28-03-2010 11:25
heb het even opgezocht en ben verbaast dat die site offline is, maar zegt genoeg:
Nieuw Buro Vlot ondersteunt mensen met problemen
PERSBERICHT
Buro Vlot is een nieuw bureau voor ondersteuning en begeleiding aan mensen en kinderen met uiteenlopende problemen. Zij wordt gerund door twee ervaren dames.
Zij wil een antwoord zijn op de logge bureaucratie van grote instellingen. Vaak kunnen mensen niet terecht: voor de GGZ moet je gemotiveerd zijn, voor de verstandelijk gehandicaptenzorg mag je niet teveel I.Q. hebben, voor de verslavingszorg mag je geen psychische stoornissen hebben. Zo belanden mensen tussen wal en schip…
Ons werkgebied is heel Friesland.
Buro Vlot richt zich op mensen die begeleiding nodig hebben bij hun financiën, bij het opbouwen van een sociaal netwerk, bij het omgaan met een verslaving, bij psychische problemen, bij vervuiling etc.
Ook ondersteunt zij mensen en kinderen met ADHD, PDD-NOS, of aan autisme verwante stoornissen.
Deze begeleiding kan in de meeste gevallen worden betaald met een Persoons Gebonden Budget.
Op de website kunt u meer informatie vinden: http://www.burovlot.nl
Datum: Vrijdag, 15 Oktober 2004
duidelijker kan het niet Het ciz kantoor zou daar maar eens achter aan moeten gaan
Reactie door bleumoon1952 op 28-03-2010 11:30
Buro Vlot
www.burovlot.nl
Wilgenstraat 4
8924 EN Leeuwarden
058 2665664
via de gemeente adres te achter halen van deze 2 dames desnoods via advocaat, want waarschijnlijk bent u niet de enige gedupeerde
Reactie door bleumoon1952 op 28-03-2010 12:26
Geachte mevrouw,
Wij hebben uw reactie ontvangen. Binnen drie werkdagen kunt u een reactie van ons verwachten.
Met vriendelijke groet,
Zorgkantoor Friesland
Reactie door sjorsxy op 29-03-2010 11:25
Hallo,
inmiddels heb ik m'n gegevens naar : deombudsman.nl gestuurd.
Sjors.
Reactie door bleumoon1952 op 28-03-2010 12:22
ik heb een bericht gestuurd naar ciz kantoor te friesland met deze mededeling en hoop dat ik op deze manier een bedrage kan leveren aan de ongerechtigheden in u geval zie bericht:
hier een link van een klacht, die naar mijn mening toch serieus genomen moet worden, ik heb de link ook door gestuurd naar i.aasted@tweedekamer.nl om daar ook aan te gaan werken, want het kan niet zo zijn zoals ik dat las in deze discussie
http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/?vHash=c749c73j&tx_varakassavraagenbeantwoord%5Buid%5D=527982&cHash=0f5869cace
en hoop dat deze mensen recht mogen vieren van zo een instantie ik heb het opgezocht en telefoon en site is offline zie mijn berichten onder de naam bleumoon1952
want recht moet recht blijven toch en niet plukken van de minima
ik hoop hier bericht op te krijgen, en mocht u contact met mij willen [edit redactie:
Reactie door bleumoon1952 op 29-03-2010 15:11
oke dat is ook goed sjorsxy, maar kreeg net een mail van ciz kantoor friesland
Goedemiddag mevrouw,
U hebt een reactie gemaild naar aanleiding van een (anoniem) bericht op een forum en het tv-programma Kassa. Ik wil u graag laten weten dat wij klachten altijd heel serieus nemen. Op onze site is dan ook een rubriek opgenomen “Bezwaren en klachten”. Via de volgende link kunt u deze rubriek benaderen: http://www.zorgkantoorfriesland.nl/consumenten/Klantenservice/Route+bij+klachten/
Een cliënt van Zorgkantoor Friesland kan als er sprake is van een klacht of bezwaar dat bij ons indienen. Ik begrijp dat u zich betrokken voelt bij het onderwerp, maar omdat u geen partij bent in deze zaak én omdat ik niet weet om welke cliënt het gaat, kan ik u verder niet informeren.
Met vriendelijke groet,
[edit redactie: Medewerker Cliëntenadministratie
[edit redactie:
als je hier de klacht hebt neer gelegd en het is niet naar behoren afgehandeld dan heb je het goed gedaan om naar de ombudsman te gaan.
wens je heel veel succes en laat het me weten als het gelukt is aan [edit redactie:
Reactie door andise op 01-04-2010 19:56
Sjorsxy bel me even je hebt mijn mobiel wel anders via erwin
Reactie door sombody op 29-06-2010 21:07
Hier wil ik graag even mijn stukje over de PGB verzorger kwijt,wat te doen als deze is ingeschakeld voor een persoon die een G beperking heeft ,zelf zijn zaakjes niet op orde heeft ,vervolgens daar 2 jaar [actief is: koffie drinkt ,en nu de persoon in kwestie alles kwijt is en een berg schuld heeft,waar is het recht????
Zorgkantoor hebben luisterend oor ,maar doen deze er ook iets daad werkelijk mee ?,zodat er niet weer een volgende dupe word van dit soort praktijken,
personen met deze beperking tekenen alles op vertrouwen,lezen niets door, en PGB slinkt tot OP!
Het vertouwen van een mens zonder beperking zou van de leg zijn ,maar voor mensen met een beperking blijft dit hun leven lang hangen en het vertrouwen is steeds moeilijker te krijgen voor de verdere stappen.
Dit soort mensen mogen in mijn ogen dit werk nooit meer doen!
De zogenaamde zelfstandiger.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!