Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

PAYPAL werkt INTERNET FRAUDE in de hand

Geplaatst door: goswin72 op: 27-04-2010 12:55
Er is een nieuw soort Fraude gaande op internet welke Paypal erg makkelijk maakt... Hoe werkt PAYPAL fraude in de hand? Frauderen met PAYPAL blijkt kinderlijk eenvoudig en eigenlijk is het de verkopende partij welke steeds maar weer aan het kortste eind trekt. Hoe wordt er gefraudeerd? Het werkt alsvolgt: - er komen bestellingen binnen via markplaats.nl / webshops etc.,etc. - al deze bestellingen worden vrijwel direct afgerekend met Paypal. Het geld verschijnt dan bijna direct op je rekening. - als je vervolgens (als verkoper zijnde) je spullen verstuurd, dan blijkt na een dag of 10 dat de paypal-account met een gestolen creditkaart aangemaakt is. De transactie wordt dan ook als frauduleus aangemerkt door paypal en na een aantal dagen verdwijnt het geld van je verkopers-rekening. Hier is dan niks tegenin te brengen. Zelfs als er afleverbewijzen worden overlegd, je trekt als verkoper gewoon aan het korste eind en er valt, volgens paypal, niks aan te doen. Wij kregen via LandRoverwinkel.nl een 4-tal bestellingen op deze manier binnen. De eerste werd snel uitgeleverd en toen werd er gebeld over bestellingen 2, 3 en 4. Aangezien ik toen een Afrikaans accent hoorde (en niet het Engelse welke ik wel verwachte) schakelde ik snel. Ik heb paypal tot 3x gevraagde of de betalingen legitiem waren en of zij dit wilden checken voor me. Tot 3x heb ik een antwoord gekregen dat er niks mis mee was en dat ik gewoon, volgens de voorwaarden, binnen 7 dagen moest leveren. Uiteraard heb ik dit niet gedaan en dat is maar goed ook, het bleek hier dus gewoon om oplichting te gaan. Na 10 dagen kwam paypal hier ook achter en merkten alle 4x de ontvangen betalingen alszijnde frauduleus aan. Na 18 dagen werd in alle 4x de gevallen het geld teruggehaald. Als verkoper kan ik nergens aankloppen en ben ik gewoon een € 850 euro kwijt en dat terwijl ik paypal van te voren nog gewaarschuwd had! Het paypal systeem deugt gewoonweg niet... er is geen bescherming en fraude met dit systeem kan zeer eenvoudig worden gepleegd.... Als ICT persoon kan ik dit wel verder uitleggen: Voorbeeld om Fraude te plegen: -------------------------------------- - roep de hulp in van je buurman en vraag of hij even met zijn creditkaart meeloopt naar een internet café - zet een PAYPAL account op mbv de creditkaart van je buurman (uiteraard met zijn goedkeuring) - stel dat je een iPHONE of iPAD wilt hebben, dan zoek je een webwinkel uit (of iets leuks op marktplaats of speurders) en plaats je de bestelling. Betaling gaat natuurlijk via je zojuist aangemaakte paypal account. Zorg dat je met je totaalbedrag niet boven max. € 1.200 uitkomt. Laat alles bij je een familielid (studerend neefje ofzo) afleveren. Wacht nu rustig totdat de bestelling binnenkomt. Als alles geleverd is, bel je even bij je buurman aan en zeg je dat hij paypal moet benaderen en moet claimen dat zijn creditkaart misbruikt is. Paypal kijkt dan of de bestellingen via zijn vaste inlog-account (normale ip-adres.. maar in dit geval via internet cafe, dus geen regulier ip-adres) geplaatst zijn en zo niet dan wordt de buurman gewoon in z'n gelijk gesteld en krijgt hij zijn centen teruggestort. De vérkopende partij is echter te allen tijde de klos. Zij zijn de spullen kwijt en zien de paypal-betaling als sneeuw voor de zon verdwijnen. Mooie manier van FRAUDE nietwaar? En PAYPAL DOET ER NIKS AAN !!! Sterker nog, paypal stelt dat de verkopende partij de spullen binnen 7 dagen moet leveren anders kan deze in gebreke worden gesteld. Iedereen die spullen wilt verkopen en betalingen via PAYPAL accepteert kan worden opgelicht!! Op een zeer eenvoudige manier zoals hier te lezen is. [edit redactie:
Reactie door read op 27-04-2010 13:48
goswin72 Prima zaak dat je deze fraudewerkwijze hier op deze site zet. De consumenten (vaak ook verkopende partij) kunnen hier hun voordeel mee doen en deze rammelende betaalwijze mijden. Pedro.
Reactie door hutch op 27-04-2010 15:10
Goswin, hartelijk dank. Laat iedereen gewaarschuwd zijn..... !! Ik heb zojuist PAYPAL aangeschreven en verzocht om hier te reageren. Ben erg benieuwd wat zij daarop te 'zeggen' hebben..... Gr. Hutch
Reactie door birdies op 27-04-2010 15:23
...........Er is een nieuw soort Fraude gaande op internet welke Paypal erg makkelijk maakt.......... Zou het niet nieuw willen noemen, dit gebeurd al een behoorlijke tijd. Het zal wel steeds meer toe nemen. Geen zaken meer doen via Paypal lijkt mij de enige juiste oplossing.
Reactie door hutch op 27-04-2010 16:08
"kunt u uw 'koper' ten alle tijde een terugbetaling doen . . . " "Als u denkt dat de koper niet betrouwbaar is, kunt de het volledige bedrag binnen 60 dagen terugbetalen via PayPal." Slecht Nederlands.....? Was het maar slecht Nederlands, dan viel het nog wel mee !!! Het lijkt wel of hier een Nigeriaanse 419-fraudeur antwoord geeft. Ik snap hier geen r**t van. Maar waarschijnlijk gaat PAYPAL hier nu een juiste en uitgebreide uitleg geven........ of? Ben erg benieuwd of zij durven te reageren.... Gr. Hutch
Reactie door goswin72 op 27-04-2010 15:45
Ik heb paypal al 4x aangeschreven en 4x een standaard reply gekregen. Zie hieronder hun laatste response op een officiele klacht: Beste [edit redactie: , Bedankt dat u contact hebt opgenomen met PayPal in verband met een frauduleuze betaling die u heeft ontvangen. Meneer, ik vind het erg vervelend dat dit u overkomen is, maar zoals al eerder aangegeven is kunt u uw 'koper' ten alle tijde een terugbetaling doen indien u aanvoelt dat er iets aan de hand is met uw koper, of u om wat voor reden dan ook geen vertrouwen heeft in uw koper. U kunt overwegen om juridisch advies in te winnen of contact op te nemen met de politie. Volgens ons Privacybeleid kan PayPal relevante informatie verstrekken over deze zaak aan juridische instanties. Wij adviseren u om de volgende beveiligingstips te lezen om het risico van niet-geautoriseerde transacties te voorkomen: 1. Wees alert wanneer u een hoog bedrag ontvangt van een niet-gecontroleerde PayPal-rekening. 2. Controleer de feedback die de koper in het verleden heeft ontvangen voordat u het object verzendt. 3. Houd contact met de koper voordat u het object verzendt. 4. Zoek het verzendadres van de koper op de pagina transactiegegevens en controleer of de koper in een land woont waar PayPal ondersteund wordt. Klik op de volgende link om een lijst van goedgekeurde landen op te vragen: https://www.paypal.com/nl/cgi-bin/webscr?cmd=_display-approved-signup-count ries-outside 5. Als u denkt dat de koper niet betrouwbaar is, kunt de het volledige bedrag binnen 60 dagen terugbetalen via PayPal. Wij bieden u onze verontschuldigingen aan voor het ongemak wat u hierdoor ondervond. Mocht u verdere hulp nodig hebben, laat het dan alstublieft weten. Met vriendelijke groet, Gewoon een standaard antwoord (in slecht Nederlands ook nog) van de eerste de beste first-line-support medewerker (of student / stagiaire).... Hier kan ik echt niks mee. Het is gewoon bedroevend. Afgelopen jaar heb ik tig-duizend € via paypal aan betalingen ontvangen. Over iedere betaling welke ik ontvang, krijgt paypal een zgn. fee / commissie en we hebben het iedere maand toch zeker of een Ik vraag me terdege af waarvoor ik dit bedrag betaald heb???? Het is in ieder geval niet voor een verzekering. Paypal moet zich schamen !!! Groet, Goswin
Reactie door goswin72 op 04-05-2010 13:06
Update: vorige week woensdag werd ik gebeld door een jonge dame van Paypal. Ze vond het allemaal vervelend voor me en gaf toe dat verschillende emails nooit zo naar mij hadden mogen worden gestuurd (oa deze tekst: 'Echter wanneer iemand met een gestolen creditcard de PayPal-rekening opzet komen wij hier vlug achter. PayPal gaat dagelijks na of dat gegevens frauduleus zijn om misbruik van het systeem tegen te gaan.' of deze 'U bent daarom ook verplicht het item te versturen binnen 7 werkdagen. Het is dus niet verplicht om het item direct op te sturen na het ontvangen van de betaling..'). Als ik er op aandrong zou ze de 4 gevallen van Fraude doorspelen naar de desbetreffende afdeling binnen paypal.... vroeg me op dat moment direct af waarom dit niet al gebeurd was?!?!? Ik zou echter nooit-en-te-nimmer te horen kunnen krijgen of er inderdaad sprake was van fraude. Dit mag dan weer niet met het oog op de wet van de privacy.... uhm... wie wordt hier nu besodemieterd? Tevens kreeg ik nog te horen paypal in ieder geval mijn geld niet ging terugstorten, nee ik kon een mailtje krijgen over wanneer een verkoper beschermd is tegen dit soort gevallen. Dit kan ik eigenlijk wel zelf verzinnen: bij ebay (in sommige landen) ben je soms verzekerd en op marktplaats tot een bedrag van €200. Verzekering bij betalingen bij een webshop? Nee, jammerrrrrr. De jonge dame zou me tenslotte voor het eind van de week even een berichtje sturen over de gang van zaken.... en je raadt het al.... niet gebeurd. BLIJF WEG BIJ PAYPAL is dus nogmaals mijn advies. Ik blijf tegen een muur aanlopen bij dit bedrijf. Groet, Goswin
Reactie door goswin72 op 05-05-2010 16:57
The story continous: -------------------------- Ik krijg zojuist een bericht van het o-zo- veilige betaalsysteem paypal dat ze gezien hebben dat mijn paypal rekening een negatief saldo vertoond.... Of ik dit graag binnen 3 dagen kan aanvullen en als dit niet gebeurd wordt er een incasso bureau op me afgestuurd! Op dit moment beraad ik me serieus of ik geen claim tegen paypal ga voorbereiden. Dit is toch echt de omgekeerde wereld lijkt me, of niet? Gr. Goswin
Reactie door hfpk op 05-05-2010 17:06
Wat slordig dat Paypal aan jou door geeft dat alles in orde is en achteraf niet het geval is. Kan je wettelijk dan niet die 850 euro ook Paypal verantwoordelijk voor houden aangezien ze jou hebben gegarandeerd dat de betaling niks mis mee was en alles in orde was?
Reactie door hutch op 05-05-2010 22:49
En zoals gebruikelijk bij bepaalde bedrijven die wat te 'verbergen' hebben..... PAYPAL heeft nog steeds niet gereageerd. Zullen ze waarschijnlijk ook wel niet doen. Dit zegt al voldoende over PAYPAL..... wees dus gewaarschuwd !!
Reactie door seeker op 23-05-2010 20:07
Je kunt ook heel makkelijk je geld terug krijgen als consument als je op ebay iets gekocht hebt en dit wordt verstuurd zonder verzekerd verzending, de koper trekt dan ten alle tijden aan het kortste eind.
Reactie door zimmerman1 op 20-07-2010 10:52
PAYPAL BESCHERMD VERKOPERS NIET! Stel: je stuurt een kostbare item naar de VS. (Je hebt feedback van +5000). De koper zegt niets te hebben ontvangen (Natuurlijk!?) Koper dan doet een claim via Paypal. Koper heeft een feedback van 2. Tegenwoordig kan je geen pakket meer naar de VS verzekeren omdat er geen kontract loopt tussen NL en VS. Dus je stuurt he gewonnen item met gewoon aangetekend post. Paypal eist binnen enkele dagen dat je het geld aan de verkoper terugbetaald. Je krijgt de kans niet om jou verhaal te vertellen. Over en sluiten. Geld + kostbare item weg. Als je mazzel hebt krijgt 50 euro retour van TNT post. Het item heeft 500 euro gekost. Later stuurd paypal een enquete om te vragen of ze goed hebben gehandeld! :-) Ja, natuurlijk. Dit wordt waarschijnlijk niet gelezen. En wat gebeurt later als het pakket zogenaamd wel zou aankomen? Koper stuurt het terug hahaha. Natuurlijk. DUS PAS OP!
Reactie door gerrit250 op 08-08-2010 17:26
Net door iemand in Duitsland verzocht om absoluut via Paypal te mogen betalen, met de link erbij voor het geval er geen Paypal account is. Bedankt voor bovenstaande info. Niets met paypal doen dus. Weer wat geleerd.
Reactie door invalide op 09-08-2010 11:13
Betalen via Paypal is prima methode. Maar geld ontvangen bij verkoop doe ik nooit wegens de vele berichten. Als niemand meer deze eenzijdige perfecte voor kopers, en voor verkoper waardeloze bescherming accepteerde moeten ze wel.
Reactie door goswin72 op 09-08-2010 11:49
Even een update mijnerzijds: Na heel lange discussies met paypal (en bijna op het dreigen af), heb ik het voor elkaar gekregen dat paypal, met het schaamrood op hun kaken, mijn inkoopbedrag (mijn geleden schade) restitueerde. Echter, aangezien de werkwijze van paypal t.o.v. de Verkoper nog steeds niet gewijzigd is en er verder ook geen berichtgeving meer is (terwijl dit wel is toegezegd) ben ik gaan zoeken naar betere (lees ook: veiligere) betaalsystemen op internet. Vooralsnog ben ik met mijn bedrijfjes overgestapt naar het betaal-systeem van Moneybookers.com. Dit systeem beschermt de Verkoper wel. Uiteraard staat hier wel een (behoorlijke) vergoeding tegenover. Tenminste als het over automatische zakelijke Webshop-betalingen gaat. In het geval van particuliere betalingen is het volgens mij ook nog voordeliger als je het met paypal vergelijkt. Sinds mijn overstap heb ik geen problemen meer gehad met (Nigeriaanse) oplichters uit het buitenland en / of andere verdachte bestellingen / betalingen. Dit allemaal even ter info. m.vr.gr. Goswin de Rouw - AZET Programming Tools - LandRoverwinkel.nl -
Reactie door pluk1969 op 09-08-2010 20:02
Goed verhaal. We betalen PayPal voor de veiligheid. Als Paypal dan zo slordig is om niet goed te controleren dan moet dat hun probleem zijn. Desnoods wachten de koper en verkoper 10 dagen, maar het is Paypal die de transactie moet bewaken, daar betalen we voor. Nu pakken ze sowieso hun marge, maar als ze iets fout doen draaien anderen voor hun fout op. Zo bekeken heeft Paypal geen toegevoegde waarde voor de verkoper. Maar er zijn zelfs kopers die de klos zijn omdat deze om onduidelijke redenen hun geld niet terugkrijgen na een rollback. Tijd voor concurrentie! :-)
Reactie door pluk1969 op 09-08-2010 20:13
correctie: Maar er zijn zelfs kopers die de klos zijn omdat deze om onduidelijke redenen hun geld na herhaaldelijke verzoeken nog steeds niet hebben teruggekregen na een rollback. Dat zal vast wel ooit eens gaan gebeuren -het is hun geld niet- desnoods met juridische middelen. Tijd voor concurrentie! :-) Misschien is er wel een advocaat die zich hier in kan specialiseren. (webmaster; je mag corrigeren met eerdere tekst)
Reactie door berlynhof26 op 10-08-2010 08:52
Ben al 3 jaar actief op marktplaats en heb nog nooit via Paypal of internet bankieren dingen verkocht! Ik heb liever handje contantje! Ik heb 1x iets via de post verzonden en vond dit geen leuke manier van verkopen! (de persoon was gelukkig betrouwbaar) Marktplaats mag zeker even aangesproken worden!
Reactie door f.weele op 10-08-2010 12:46
ik koop regelmatig iets via ebay.de(duitsland). Nu heb ik de voorwaarden eens nagelezen van deze site m.b.t. het VERKOPEN! Als beginnende verkoper heb je hier niet de keuze om de kopende partij te laten betalen via een overschrijving of b.v. een bankcheque. Je bent dus verplicht om je te laten betalen via PayPal! Enkel en alleen als je langer op deze site verkoopt kun je op den duur zelf je keuze maken hoe of dat de koper aan jou betaalt. Of dit ook op Ebay.nl zo is weet ik niet, want hier kom ik nooit. Zo sta je dus in feite met je rug tegen de muur. m.vr.gr. f.weele
Reactie door paapje91 op 19-08-2010 00:06
beste goswin72, heel erg bedank voor je post. ik stond op het punt om mijn camera te verkopen aan een man die wilden betalen met paypal. ik was al heel pessimistisch maar toch ging ik door met de onderhandeling. toen ik erachter kwam dat hij in frankfurt woonden en ik het pakketje naar Nigeria moest sturen was mijn sceptisme wel heel hoog. maar het lezen van jouw verhaal gaf mij de doorslag om de actie te stoppen. heel erg bedankt voor schrijven van je verhaal. het heeft voorkomen dat ik heel veel geld zou verliezen. groetjes paapje91
Reactie door jozefa123 op 01-09-2010 17:43
Paapje91 bedankt ik was bezig met een oude laptop waar meer verzendkosten als item voor betaald zou zijn, paypal bericht dat het geld op mijn rekening staat zogauw ik het verzendbewijs opstuur ! inderdaad Frankfurt en Nigeria naar het vrouwtje.Heb het gestopt, Paypal heeft een spoof adres en die reageren dat ik het via de website moet doen maar daaar kan ik de beruchte mail niet heen sturen. Er staat als adres ppal paar cijfers @Gmail.com , lijkt me niet zuiver! Zou me oude laptop en 35 euro verzendkosten hebben gekost.
Reactie door seeker op 08-09-2010 22:51
Ik vindt wel van gekke dat een betaling 21 dagen vast word gehouden door paypal wanneer de koper niet uit Nederland komt.
Reactie door bvandenb op 22-09-2010 14:04
Lijkt mij als juridische-leek dat paypal de zaken niet dichtgetimmert heeft. Want als je verkoopt aan een 'geverifieerde' betaler van/met paypal, dan vertrouw je dus op HUN systeem. Als dan blijkt dat de rekening fake is opgezet met een bijv. gestolen creditcard, dan zou dit het probleem van paypal moeten zijn. Zoek dus meer ondernemers (via keurmerken zo gepiept) en span een klacht aan als paypal dit niet binnen 1 maand oplost. Tussentijds bijv. even geen paypal accepteren en ook melden op de site waarom niet, dat de goeden weer eens onder de slechten lijden. Zo betrek je de consument er ook bij en geeft hen inzicht in paypal.
Reactie door mikey_t op 16-10-2010 22:57
Paypal zijn oplichters, zeker als je als verkopende partij zaken met hun doet. Mijn account is reeds meerdere malen geblokkeerd geweest vanwege zogenaamde klachten van kopers. Dan moet je maar zien hoe je het geld nog gaat krijgen. Want ze blokkeren je account rustig voor enkele weken als ze vermoeden dat er fraude in het spel is. Ben een legitiem bedrijf dat duizenden transacties via het Internet doet per week, maar heb de meeste problemen met Paypal. Maar niet alleen paypal heeft boter op zijn hoofd. Wat dat aangaat zijn vele Internet transactie gewoon een risico voor de verkopende partij. Welke payprocessor je ook gebruikt als een consument klaagt dat hij het nimmer heeft gekocht en zijn kaart is gestolen of wat dan ook dan wordt het bedrag van je rekening gehaald met vaak ook nog een refund premie die je mag betalen. Daarmee heb je dus dubbele schade je goederen kwijt en geen geld en ook nog extra kosten. Mochten ze het in hun hoofd krijgen dat je zaken hebt verkocht met een seksueel karakter dan wordt je account geblokkeerd en je tegoeden bevroren voor minimaal 6 maanden. De consument wordt beschermd maar ondernemers niet en zo is het altijd al geweest of je nu met banken of andere zaken te maken hebt. De consument hoeft niet op te passen als hij dom met zijn credit kaart omgaat dan mogen de ondernemers de schade betalen, de consument is beschermd. Laten de credit card bedrijven de schade maar betalen zij hebben het kromme systeem uitgedacht en onder druk moeten de domme consumenten zoveel mogelijk beschermd worden. Paypal doet daar nog een schepje bovenop en maakt het systeem helemaal krom.
Reactie door jult op 05-11-2010 11:16
Wat een ongefundeerde beschuldigingen richting Paypal zie ik hier zeg! Wat me heel erg stoort is de kop van dit stukje. Het gaat hier om een VERKOPER, niet om een koper. En de fraude waar het hier om gaat wordt niet in de hand gewerkt door Paypal, maar door de creditcard gebruikers die hun cards uitlenen of onzorgvuldig hun credit-card gegevens via internet verspreiden. "- zet een PAYPAL account op mbv de creditkaart van je buurman (uiteraard met zijn goedkeuring)" Dit mag helemaal niet. Van Paypal niet, van de creditcard verstrekker niet, en volgens de wet niet. Beter de voorwaarden lezen! Ook kun je direct vervolgen als je dure goederen hebt afgeleverd op een bestaand adres. Je kunt zo'n fraudegeval aangeven bij justitie, echt wel dat justitie vervolgens aan Paypal zal tonen dat jij dat geld ten onrechte kwijt bent. Wat ws. ook gebeurd is, alleen verzwijgt de schrijver dit natuurlijk voor de lezers, anders 'klopt' zijn eerste vericht niet meer. Bovendien krijg je bij iedere betaling direct te zien of die van een gecontroleerde koper komt of niet. No way dat dit hier het geval was. Dat is dus gewoon gepruts van de verkoper. Waar hij Paypal voor op wil laten draaien. Als je dergelijke bedragen laat betalen via Paypal moet je natuurlijk wel even lezen hoe je dat veilig kunt doen. Wat Paypal juist heel goed kan bieden. De laatste reactie (van mikey) geeft dat bijv. duidelijk aan. Als er een kleinigheid niet helemaal klopt, dan kost het je echt moeite om de zaak te herstellen. En als ondernemer ben je sowieso verzekerd tegen dit soort zaken, zoiets kun je als diefstal aangeven bij de politie, dat is heel normaal en geldt ook offline. Ik heb in mijn 44 jaar nog maar 2 fraude-gevallen meegemaakt, beiden hadden niets te maken met Paypal of online kopen/verkopen. Het ene was een skim-automaat bij een tol-weg, het andere was een hotel waar men nogal slordig is geweest met het bewaren van creditcard gegevens. Als je online koopt en verkoopt moet je gewoon goed opletten, dan is er niet veel aan de hand. Ik koop en verkoop als sinds het mogelijk is via internet, en dat verloopt allemaal feilloos. Het is trouwens "te allen tijde".
Reactie door jult op 05-11-2010 11:36
De website http://www.landroverwinkel.nl/ werkt trouwens niet in Mozilla Firefox. Overigens, van de site van Paypal: Wat houdt gecontroleerd lidmaatschap in? Controle draagt bij aan de veiligheid van het PayPal-netwerk. Gecontroleerde leden hebben met succes het controlesysteem van PayPal doorlopen en hun identiteit bij ons bevestigd. Het controleproces verschilt per land of regio. In Nederland, België en de meeste andere landen en regio's waar PayPal beschikbaar is, heeft een gecontroleerd lid een creditcard toegevoegd en de procedure voor uitgebreid gebruik doorlopen. In Duitsland heeft een gecontroleerd lid een overschrijving of de procedure voor uitgebreid gebruik uitgevoerd. In de Verenigde Staten heeft een gecontroleerd lid een bankrekening toegevoegd en bij PayPal bevestigd. Waren de aankopen gedaan door gecontroleerde kopers? Nee. Dan moet je niet zeuren als het mis gaat, Goswin!
Reactie door hutch op 05-11-2010 14:39
Beste Jult, ". . . . anders 'klopt' zijn eerste vericht niet meer." Het is trouwens: bericht.
Reactie door goswin72 op 05-11-2010 15:46
Inderdaad het is 'te allen tijde', maar ik citeerde alleen een bericht van paypal.... . in deze berichten staan wel meer fouten mbt de Nederlandse taal. Schandalig! Ben ik met je eens. Verder: - ik ben hier niet om Paypal te promoten of af te kraken. - Paypal is een betaalsysteem, een dienst. Paypal zorgt ervoor dat Persoon #A geld kan ontvangen (of versturen) naar Persoon #B. Paypal houdt voor deze dienst een percentage van het geldbedrag in. Krijgt er dus gewoon voor betaald. Aangezien ik Paypal dus betaal, ga ik ervan uit dat er ook een bepaalde controle bij deze dienst hoort. En dat pretendeert Paypal ook... vandaar dat ik dit systeem ook gebruikte. Helaas blijkt dat deze controle niet waterdicht is en Paypal heeft (sowieso in mijn geval) fouten gemaakt.Op zich ook nog geen probleem, míts ze het zouden hebben erkend en direct zouden hebben opgelost. Kwestie van verantwoordelijkheden nemen, of niet? Het meest vervelende vind ik dan dat ik Paypal tot in de hoogste top moet benaderen wil ik een luisterend oor vinden. Als paypal het nu slim had aangepakt (en misschien zijn ze er ondertussen ook al mee bezig, dat weet ik niet), dan hadden ze ervoor gezorgd dat de controles gewoon aangescherpt zouden worden. Oplossing is bijvoorbeeld (en wat is nu eenvoudiger?) om een opmerking bij een paypal betaling mee te sturen dat er betaald is met een Creditcard en dat deze betaling nog geverifieerd moet worden en dat je daarom als verkopende partij even moet wachten met het opsturen van de spullen???? Bouw een buffertje in zolang verificatie van een creditkaart duurt? Een andere oplossing is dat Paypal een verzekering afsluit voor dit soort gevallen. Dan kunnen zij de mensen direct schadeloos stellen en vervolgens actie ondernemen richting de oplichter(s). En dan nog dit: - het valt me op dat jij je inschrijft op dit forum om 2 berichten over paypal te plaatsen... ben je werkzaam bij dit bedrijf? of heb je de zware taak gekregen negatieve uitlatingen te gaan bestrijden??? In het laatste geval: succes ermee! Ik kan hier enorm veel links plaatsen met soortgelijke verhalen... maar daar gaat het mij niet om. - verder vertel je dat je 44 jaar bent en pas 2x met fraude in aanraking geweest. Prima zou ik zeggen, maar dit is toch helemaal niet relevant hier? Mijn opa is 90 en nog nooit met digitale fraude in aanraking geweest.... - opmerkingen zoals 'gepruts van de verkoper' vind ik een beetje jammer van je.... Groeten en fijn weekend, Goswin PS: Probeer eens een andere browser :)
Reactie door jult op 06-11-2010 00:06
Quote: hutch schreef op vrijdag 5 nov 2010, 14:39: Beste Jult, ". . . . anders 'klopt' zijn eerste vericht niet meer." Het is trouwens: bericht. einde Quote Als je geen werkelijke argumenten hebt, dan probeer je het met zoiets lulligs als dit. De v zit naast de b. Ik had 'm in ieder geval allang gezien. Dat er geen Edit/Bewerk optie bestaat op dit forum is niet mijn schuld. Als mensen "ten alle tijden" typen zijn dat natuurlijk geen typfoutjes, dan kunnen ze eigenlijk niet schrijven.
Reactie door nbw op 06-11-2010 02:04
Goswin, je kunt het onmogelijk winnen met frustratie en onnozelheid van het systeem. En hier schreeuwen lucht op maar er veranderd niets.Iedereen in ons land ziet het gebeuren en is het met je eens. Echter daar sta je dan als individu die iets wat blijkbaar schadelijk werkt aan de kaak stelt. Je kunt klagen wat je wilt toch zie je nergens dat je probleem opgelost wordt laat staan erkend behalve hier. Schakel je op naar advocaten dan wacht je een langdurig en kostbaar proces dat je ongetwijfeld wint, maar dan bestaat Paypal waarschijnlijk niet meer of is overgenomen. Het beste advies dat ik kan geven is het systeem te boycotten massaal.
Reactie door stefan hoogland op 14-11-2010 21:26
Paypal moet inderdaad geboycot worden aangezien dit systeem niet waterdicht is en op dit moment wordt er steeds massaler gefraudeerd met Paypal. Er gaan zelfs al geruchten dat Paypal niet meer aan de betalingsverplichtingen kan voldoen. Zelf heb ik ook slechte ervaringen met Paypal: Ik heb goederen verkocht via paypal en 1 artikel was te laat verstuurd. De klant klaagde en het geld werd teruggeboekt. Na 1 week gaf de klant aan dat het artikel ontvangen was en het geld werd teruggestort. Helaas werd wel gelijk mijn rekening geblokkeerd, waarbij al mijn gegevens werden opgevraagd. Deze gegevens heb ik opgestuurd, maar nu steeds is mijn rekening geblokkeerd. Stuur je een mail met de vraag welke gegevens ik nog in moet sturen, dan krijg je nooit antwoord. Nu staat er intussen al meer dan een maand 1500,- vast. Paypal is oplichting. Anders kan ik niet zeggen.
Reactie door paypalklachten op 16-11-2010 18:34
Meld dit soort dingen op http://www.paypalklachten.nl !
Reactie door greggster op 26-11-2010 14:14
Hè verdorie, ik wist het wel! Ik zet mijn dure en hartstikke goede dj set op marktplaats en ja hoor, iemand "koopt" het dezelfde dag nog via de mail, zonder bezichtiging, zonder te vragen om meer foto's, helemaal niks. Oh ja en het pakket moet naar Nigeria worden opgestuurd, gaarne. Ik wilde biedingen vanaf €1500,- en kreeg dus op de dag van plaatsing 1 bod van welgeteld €1600,- Inclusief verzendkosten TNT zou er nu via Paypal €1754,- zijn overgemaakt maar na het lezen van dit artikel stuur ik nog even helemaal niks op. Misschien moet ik een doos stenen sturen en kijken of ik dan ook mijn geld nog krijg. Echter zou dit grapje me dus €154,- verzendkosten moeten gaan kosten dus ik twijfel... Als iemand hier zinnig op kan reageren dan heel graag. Ideeen of opties (al is het beste idee volgens mij gewoon dit alles te vergeten) zijn van harte welkom.
Reactie door greggster op 26-11-2010 14:19
Dit stuurt Paypal mij als antwoord op mijn vraag of het veilig is The order has been CONFIRMED AND APPROVED,So you can now proceed with the shipment of the item to the buyer's shipping address. You are expected to make the shipment within 24 hours AFTER receiving thacis shipment reminder and get back to our Customer/Technical Dept. with the Postage Evidence for Verification. The Shipment Tracking number should be emailed to our customer care for VERIFICATION so that your account can be credited immediately after the shipment verification. We embark on this measure in order to protect both parties involved in this transaction and to reduce the occurrence of Scams and Fraud within ebay and PayPal Community, Feel free to contact the PayPal Seller Verification department
Reactie door hutch op 26-11-2010 14:32
Beste Greggster, NOOIT, maar dan ook werkelijk NOOIT (!!!) iets opsturen naar Nigeria!!!!! Dit is ABSOLUUT een vorm van oplichting, zonder enige twijfel!! U stuurt het op en u krijgt 'never en nooit' uw geld. U moet al super achterdochtig worden, als iemand een hoger bedrag biedt dan de vraagprijs.... en dat al direct. En vertrouw dus ook Paypal niet...... Alle mails enz. die in de engelse taal geschreven zijn, niet vertrouwen. Dus, zoals u het zelf al schrijft: gewoon alles vergeten. Ik kan hier nog wel meer vormen van oplichting e.d. schrijven, maar geloof me, als u zeker wilt zijn van uw geld, dus eerlijke handel: alleen cash, 'handje contantje'. En dan nog moet u uitkijken, of u niet valse bankbiljetten krijgt. Uiteraard kunnen kleinere artikelen (lees: bedragen) best vooraf overgemaakt worden op uw bankrekeningnummer, maar met grotere bedragen zou ik (...) dit zelfs niet accepteren. Lees ook het volgende eens (en verder googelen met: 419 fraude): http://nl.wikipedia.org/wiki/Nigeriaanse_oplichting Gr. Hutch
Reactie door goswin72 op 26-11-2010 14:34
Gewoon 10 dagen wachten .. en dan zie je dat het geld van je rekening verdwijnt. In ieder geval niks opsturen. Groet, Goswin
Reactie door greggster op 26-11-2010 14:50
Eigenlijk is dit zo'n typisch gevalletje van "naar de bekende weg" vragen. De weg naar Nigeria welteverstaan. Wat het ook alweer zo onbetrouwbaar maakt is dat ik inmiddels 6 mails van Paypal gehad sinds de zogenaamde betaling gedaan was. Steeds weer staat er hetzelfde: hoe belangrijk het is dat ik zsm het verzendbewijs naar Paypal opstuur. Dear Greggster, Good day to you Regarding the transaction between you and our client (Lindsey Rane)and also you are secured with us as soon as the item has been sent out today kindly mail us back with the shipment tracking number for verification so that we can credit the money in account (gregg_ster@hotmail.com) and we are try to protect both the seller 's and the buyer's from Internet fraud and also send the item the same address provide by the buyer and get back to us as soon as the item as been sent . Note:You are Urge to get back to us with the scanned copy Receipt given to you after the shipment has been made so as to speediate the processing of your money into your account. We hope to serve your online transaction better in the nearest future. Thank you for Using PayPal. PayPal Team
Reactie door greggster op 26-11-2010 14:51
Ow en Hutch: Zeg maar "je" hoor ;-)
Reactie door hutch op 26-11-2010 14:57
Moet wel lachen..... google eens op die naam (L.R.): http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&biw=1065&bih=555&q=%22lindsey+rane%22&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=df2f6349fedb939c Jij bent dus niet de eerste en, uiteraard, ook bij lange na niet de laatste. . . . . Gr. Hutch
Reactie door greggster op 27-11-2010 08:05
Sjezus, dat ik hier zelf niet op kwam. Hartstikke bedankt Hutch. Ik meld me aan op marktplaatsoplichting.nl en voeg me bij de rest
Reactie door greggster op 27-11-2010 09:42
Dit stuurde marktplaats.nl me vanochtend. Erg netjes, temeer omdat ik ze niet ingeseind heb. Beste Gregg, We willen u graag informeren over het volgende. Onlangs heeft u een reactie gehad van gebruiker ‘lindseyrane’ op uw advertentie: 2x Numark cdx + Stanton Final Scratch 2.0. We hebben over deze gebruiker meerdere tips en/of klachten ontvangen van andere Marktplaats gebruikers. Marktplaats heeft daarom besloten om het account van deze gebruiker te blokkeren. Daarmee worden tevens al zijn advertenties en/of biedingen verwijderd. We raden u aan extra alert te zijn in uw verdere contact met deze gebruiker. Verder geven wij u voor de toekomst de volgende tips mee: - Handel transacties bij voorkeur in persoon af: u weet precies met wie u zaken doet. - Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Vertrouw op uw gevoel. - Controleer de persoonsgegevens (zoals het bankrekeningnummer) via internet. - Stuur geen producten op naar het buitenland (zeker niet landen als Nigeria) zolang het geld nog niet op uw bankrekening staat.
Reactie door pietbijdehand op 22-12-2010 12:41
Klagen bij PayPal helpt niet, je wordt overspoeld met nietszeggende standaard mailtjes. Wat wel nogal eens helpt is een mailtje naar de Luxemburgse Nationale Bank sturen dat je een klacht over PayPal wilt indienen en dat je een klachtenformulier wil, na een week of twee krijg je een pakket papier thuis, dat vul je eerst in en stuurt een kopie daarvan naar PayPal, dus nog niet naar Luxemburg. Je moet ervoor zorgen dat je telefoonnummer bij Paypal bekend is, dan heb je een aanzienlijke kans dat ze binnen de korste keren telefonisch contact met je opnemen, en mij zijn gevallen bekend dat ze het geld dan wel terugstorten.
Reactie door lew71 op 30-01-2011 00:29
Hoi, Mijn account is ook zonder reden geblokeerd en ik kan mijn geld niet opnemen. Heb je misschien het adres van de Luxemburgse Nationale Bank,waar ik kan een klacht over PayPal indienen? Alvast bedankt! Groet,Pieter
Reactie door chenna2 op 15-03-2011 16:27
Als Ebay-verkoper heb ik naar China heeft een duur zegel verkocht (US$ 1800). Deze is op 15 dec 2010 aangetekend verstuurd en is traceerbaar via track en Trace. Het item is op 20 december ontvangen en er is voor getekend. De koper is natuurlijk al lang verwijderd van Ebay wegens frauduleuze handelingen en claimt het gehele bedrag terug. Het gaat om Rong Chan. Deze persoon verandert voortdurend van naam, maar heeft wel hetzelfde adres: Post Box No-06-09, Zho Hua Men Postoffice, Nanjing, Jiangsu Province, 210006, People’s Republic of China. Hij heef al veel slachtoffers gemaakt ook in ander Europese landen. Omdat het een koper is die een claim indient, boekt Paypal het bedrag terug, immers koper is koning, fraudeur of niet. Dit is standaard beleid bij PP. Als er geen tracing info voorhanden is, gebruikt PP dit altijd als argument. In het geval waar het nu om gaat is wél tracking info aanwezig. Duidelijk is dat in dit geval Paypal weer een ander beleid formuleert en zich dus niet aan haar eigen standpunten/beleid conformeert. Paypal past ter plekke haar beleid aan zoals het haar uitkomt en handelt daarmee niet consistent en integer. PP maakt zich daarmee buitengewoon onbetrouwbaar als betaalinstantie. Het geval waar het hier om gaat is diefstal en gaat alle grenzen van integriteit te buiten. Kopers in China weten inmiddels dat PP voor verkopers een onbetrouwbare partner is en maken hier misbruik van. Voor hen maakt het niet meer uit of stukken aangetekend zijn verstuurd, traceerbaar zijn of niet, of er voor ontvangst getekend is of niet, een claim loont voor hen altijd. Er vindt fraude op grote schaal plaats en Paypal doet hier niets aan, ergo zij stat dit toe door de claims te honoreren. Communicatie met PP is eenrichtingsverkeer. De eerste ‘P’ klopt, betalen kan je, ook als je geen opdracht geeft, maar de 2e ‘P’? Paypal is zo fraudegevoelig als het maar kan en als er fraude in het spel is, laat PP je in de kou staan en werkt hier dus gewoon aan mee. Chenna2
Reactie door read op 15-03-2011 19:01
chenna2 Heel merkwaardig! Er is hier een bericht van mij 'verdwenen'. Werkt de redactie nu ook al na 17.00 uur? Pedro.
Reactie door hutch op 15-03-2011 23:30
En Paypal durft nog steeds niet te reageren...... Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Er zijn malafide bedrijven die op deze site niet reageren.
Reactie door gemconsument op 26-03-2011 19:51
Ik vond de uitzending van vanavond uitermate bedroevend. Het was duidelijk dat de presentatrice zich niet of nauwelijks voorbereid had (wat bleek uit bepaalde opmerkingen als 'een account geïnstalleerd' en haar uitspraak over virussen). Ik vraag me af waarom er uberhaupt eigenlijk een woordvoerder voor Paypal werd uitgenodigd als het toch niet de bedoeling was dat meneer uit kon praten. Paypal heeft, zoals al gezegt werd in de uitzending (waar vervolgens overigens compleet niet op gereageerd werd) heeft paypal het laagste fraudepercentage van alle banksystemen. Het lijkt me dat dit toch wel iets over de veiligheid van Paypal zegt. Bovendien gaan er voor vrijwel iedere grote bank wel fraude mailtjes rond. Dit hoort iets te zijn wat iedere persoon met gezond verstand zou moeten weten. Bovendien is het toch echt zeer zeker niet de fout van Paypal als iemand zo dom is om aan een Nigeriaan die claimt olie magnaat te zijn (dat is wat ik op kon maken uit de mail die we te zien kregen) een camera te willen verkopen voor bijna de nieuwprijs (er is zoveel aan op te merken over hoe duidelijk dit oplichting is, maar omdat het zo vanzelfsprekend is ga ik dat niet opsommen). De aflevering van vanavond was gewoon puur om paypal zwart te maken. Het is zeer bedroevend om te zien hoeveel mensen hier niet voor zichzelf denken en geen ervaring met Paypal hebben; en gedachtenloos dezelfde mening er over hebben als de presentatrice. Echt heel jammer ..
Reactie door ineke geernaert op 26-03-2011 19:57
PayPal is een dochteronderneming van eBay. Intussen is MarktPlaats ook een dochter van eBay. eBay is ontstaan in de VS; daar heeft bijna iedereen wel een PP account. Dat er veel mis gaat met PayPal, wereldwijd, moge blijken uit de druk bezochte site: PayPalsucks.com ... Al jaren koop ik voor mijn webwinkeltje spulletjes in op eBay.com. Bij internationale transacties verplicht eBay de kopers te betalen met PP. Na wat vreemde transacties met mijn creditcard, koppelde ik deze kaart los van PP. Twee maanden later werd binnen 3 dagen mijn credit card in diverse transacties leeg geroofd. Ik zou voor bijna 5000 euro bij één verkoper spullen hebben gekocht. Ik diende een klacht in bij PP, die meteen onderzoek startte. Wat ik niet wist, was dat het PP account van de verkoper werd geblokkeerd gedurende het onderzoek. De verkoper was afhankelijk van dit geld; haar eBay winkel vormde de enige bron van inkomsten voor haar grote gezin. Ze was jong weduwe geworden en nog druk bezig alle medische kosten van haar man af te betalen. Voor mij was dit vervelend, voor haar een ramp. PP zocht het uit. Na DRIE maanden werd de schuld bij mij gelegd. Gelukkig kon de verkoper toen weer beschikken over haar account. PP wees mij erop, dat ik waarschijnlijk slachtoffer was geworden van fraude, maar zonder politie aangifte kon PP niets voor mij doen. Toen, 4 jaar geleden, vond men bij de politie dit bedrag te klein en mij te onvoorzichtig om aangifte op te nemen. Mijn geld ben ik kwijt. Maar: sindsdien houdt PP haar klanten uitstekend op de hoogte van veiligheidsverbeteringen. Helaas is er nog een nadeel bij PayPal: iemand betalen met PayPal is gratis. Geld ontvangen via PP kost wél geld. De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van de hoogte van het transactiebedrag. PP let goed op haar klanten: binnen de kortste keren nadat MP was overgenomen door eBay én dus ook PP kreeg ik een aanbod om me als verkoper te registreren. Nou nee, dank u. Direct volgde een brief waarin alle voordelen werden opgesomd. En de kosten dan? Ach, zodra uw omzet via PP boven de X-duizend euro per maand kwam, kreeg ik zelfs korting! Die omzet heb ik nog niet eens in een jáár. Na vele berichtjes van PP om me te overtuigen heb ik ze in 5 talen gevraagd wat of ze niet begrepen aan het woord "nee", waarna de mailtjes stopten. Wel geef ik IEDERE verdachte, waarschijnlijk nep-mail aan bij PP zonder deze te openen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit soort phishing sterk is afgenomen de afgelopen jaren. Toch is mijn advies: gebruik NOOIT PP zonder dat er een andere mogelijkheid is. Controleer bij PayPal zélf, per telefoon, of de koper cq verkoper een betrouwbare klant is van PP. En verkoop al helemaal nooit dure artikelen via PP naar het buitenland!
Reactie door elvis2011 op 26-03-2011 20:17
Met grote ergernis heb ik gekeken en geluisterd naar de Vara uitzending over Paypal. De presentatrice luisterde helemaal niet naar de man van Paypal en probeerde alleen maar haar vooringenomen standpunt te verkondigen. De man van Paypal kreeg geen moment de tijd om uit te leggen hoe hun beveiliging in elkaar steekt. Ook werd er verteld dat Paypal niets aan veiligheid doet, maar als ik naar hun website ga vind ik daar twee knoppen met veiligheid en Veilig handelen erop, waar je alle informatie kan vinden over alle risico's en maatregelen die je kan nemen om veilig te betalen. Ook erg raar dat Paypal verantwoordelijk werd gehouden voor het niet aankomen van een pakketje in India. Al met al een zeer slechte uitzending waar de presentatrice behoorlijk de mist inging en onfatsoenlijk gedrag vertoonde. De kijkers zijn nu verkeerd voorgelicht en dat is erg kwalijk. De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het programma Kassa is nu weg. Ook raar dat je op de Kassa site inlogt op een niet beveiligde verbinding. Jan en alleman kan nu mijn inloggevens afvangen en gebruiken. Misschien kan Kassa eerst naar zichzelf kijken voordat ze anderen beschuldigen.
Reactie door goswin72 op 26-03-2011 20:25
Tja, ook ik vond het een beetje een topic zonder inhoud... Dat er nep-mails (fishing-mails) verzonden worden die je naar een fake-abnamro / ing / rabobank leiden en je daar je gegevens willen ontfutselen, dat reken je de banken toch ook niet aan. Zo is het paypal ook niet aan te rekenen dat er fake-mails uit hun naam worden verstuurd... Tevens is het niet slim om zendingen zonder bewijs van ontvangst te verzenden.... ook dit is Paypal niet aan te rekenen. Maar.... Paypal doet zich ook Roomser voor dan de Paus.... ik ga mijn verhaal niet herhalen, maar een bewijs van verzending (en een bevestiging van ontvangst) wil niet zeggen dat Paypal je beschermt als verkopende partij. En ook het verhaal van het fraude-team (van 2000! mensen) slaat echt nergens op. Als Paypal inderdaad 2000 mensen in dienst heeft om fraude gevallen te bekijken / te beoordelen, dan zou ik daar graag manager willen worden. De werkwijze mag direct op de schop, want momenteel klopt er niks van alle mogelijke controles. Als gedupeerde trek je bij Paypal te allen tijde aan het kortste eind. Paypal is er niet om verkopende partijen te beschermen en dit terwijl er oa met de Fees die deze verkopers betalen toch echt het salaris / winst van dit bedrijf betaald wordt. Maar ik val in herhaling... Vooralsnog is Paypal NIET het betrouwbare systeem welke zij pretenderen te zijn. Het is een handig systeem, maar het blijft een fraude-gevoelig systeem zolang de werkwijze /controles niet aangescherpt worden. Misschien moeten ze zich niet zo halsstarrig opstellen en eens leren van hun fouten. Ik ga graag eens een dagje met ze brainstormen hierover.
Reactie door elvis2011 op 26-03-2011 23:50
Paypal is de veiligste betaalmethode om in het buitenland via internet te kopen. Alles kan veiliger, maar als je de misbruikcijfers bekijkt dan is de risico via Paypal erg klein. In de praktijk is niets veilig. Ik had mijn geld bij een Nederlandse bank staan, maar daar trok de overheid de stekker uit. Bovendien heeft elke belastingbetalende Nederlander 6.000 euro aan de ABN Amro betaald om deze bank overeind te houden. Je moet alles wel in perspectief zien!
Reactie door goswin72 op 27-03-2011 10:21
Ben er mee eens dat iedere Beveiliging nog een keer te bedenken is (en dus te kraken). Maar paypal is momenteel zo slecht beveiligd dat er eenvoudig mee te frauderen is. Het zit 'm dan niet direct in de toegang van het systeem (hoewel dit zeer zeker ook te verbeteren valt), maar meer in het systeem, de manier van werken. Zolang Paypal inderdaad blijft roepen dat ze hun eigen systeem betrouwbaar vinden en dus geen reden zien om hun werkwijze aan te passen, blijf ik werken met andere betaalsystemen die wel veilig (aka veiliger) zijn. Denk bv aan www.moneybookers.com. Natuurlijk bestaat bij andere systemen ook de kans dat er eens iets misgaat. Het gaat er dan ook nog om hoe het opgelost wordt, hoe er gecommuniceerd wordt. Groet, Goswin
Reactie door messedup op 27-03-2011 13:10
Ik reageer hier nooit op een uitzending maar sluit me geheel aan bij de reactie van gemconsument. Bedroevende uitzending. Als ik geen geld op mijn Paypal rekening stort moet ik voor elke betaling gewoon alsnog mijn e-dentifier gebruiken. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid als het gaat om het lezen van veiligheidstips. Om maar door te blijven drammen dat je bij het aanmaken van een account niet tien kee rwordt gewezen op het bestaan van die tips werd tamelijk irritant. Als je iemand uitnodigt om te reageren maar de kans nauwelijks krijgt ben je verkeerd bezig. Rekenen en logisch redeneren is ook niet het sterkste punt van Brecht van Hulten. Als iemand een computeronderdeel verkoopt maar de koopsom later terug moet betalen is hij NIET dubbel benadeeld zoals meerdere keren werd beweert. Hij is zijn computeronderdeel kwijt en heeft daar uiteindelijk geen geld aan overgehouden. Niet onderdeel én geld kwijt. De fraude berekening kwam op 9000 per uur en dat waren er dan 45 gedurende de uitzending ? Iets wat mij al lange tijd stoort aan Kassa is dat er bijna altijd gebruik wordt gemaakt van aantallen i.p.v. percentages als het gaat over klachten en tevredenheid. Om op die manier kleine en grote bedrijven met elkaar te vergelijken klopt statistisch van geen kant. Het klinkt natuurlijk wel sensationeel als er duizenden klachten binnenkomen na een oproep. Bij bedrijven met miljoenen klanten is dat statistisch nihil.
Reactie door user123 op 27-03-2011 17:20
Wat een schaamteloze vertoning. Zonder enig benul wordt een betaaldienst gewoonweg afgeslacht. Weerwoord kon niet worden gegeven en enige realiteitszin was bij de "presentatrice" volstrekt onvindbaar. Kennelijk wordt bij het gebrek aan echte problemen maar iets gepakt om tot probleem te worden gebombardeerd. Ik had altijd het idee dat er een redactie was die een item ging voorbereiden, onderzoeken, hoor en wederhoor toepaste, deskundigen raadpleegde. Maar nee, een of andere prutser draait op een onderbuikgevoel een webservice de nek om. Ik mag hopen dat de overheidsbijdrage aan de publieke omroep wordt gerelateerd aan kwaliteit. Want kwaliteit was in dit onderwerp ver te zoeken. Heel ver te zoeken.
Reactie door guerro op 28-03-2011 12:48
Wat heb ik me verschrikkelijk kwaad gemaakt om deze uitzending. Wat een aanfluiting! Het is echt belachelijk dat paypal die pfishing, spoof en dergelijke aangerekend krijgt. Ik gebruik paypal al ruim 2 jaar voor al mijn internet-betalingen. En het is volstrekt veilig als je je enigzins in het product verdiept. De beveiligingswaarschuwingen van Paypal zijn méér dan duidelijk om paypal op een veilige manier te gebruiken. Ik heb zelf ook ervaring met de 'nigeriaanse-fraude'. Welke ik heb juist heb kunnen voorkomen door de goede voorlichting van Paypal. Ik heb meer problemen gehad met internet fraude die rechtstreeks via marktplaats gaat. In zon geval stel ik de fraudeur en mezelf verantwoordelijk, niet marktplaats. Ik zou bijna zo ver willen gaan dat Kassa een rectificatie moet maken. Pfishing en Spoof uit je mailbox filteren is de verantwoordelijkheid van de gebruiker, niet van Paypal. Wat is de volgende stap? Ebay of marktplaats aansprakelijk stellen? Misschien Internet Explorer of Microsoft? De uitgever van je beveiligingssoftware? De focus op paypal in deze 'internetfraude' -discussie is niet rechtvaardig als je het mij vraagt.
Reactie door redacteur op 28-03-2011 17:34
dit topic wordt gesloten. Wie wil reageren op Kassa's item over PayPal kan hier terecht op de Kassa-uitzendingpagina. Dit om de online discussie op één plek te laten plaatsvinden. De redactie kan hier terecht

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!