Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

OV geld geven en niet meer terug krijgen!!

Geplaatst door: jamhendriks op: 13-10-2010 17:07
Wie geeft zijn geld nu aan derden, zonder rente, zonder recht om het terug te krijgen? Niemand, maar het OV verwacht dat van ons. Persoonlijk voor mij DE reden waarom ik geen zaken wil doem met het OV. Maar goed 2-strippenkaarten thuis die al verlopen zijn. aangeboden aan Postbus 55 (staat vermeld op de achterkant) op basis van 'algemene vervoersvoorwaarde' gaan ze mijn zuur verdiende centjes (al jaren rente vrij aan hen moeten geven) niet terug geven. WEG GELD. Hoe is dat eigenlijk met de OV-chipkaart?? Met een nog hoger minimaal bedrag erop, kan ik dat terug gestort krijgen? Of heeft met de overgang van de strippenkaart waarbij de klanten X-maal strippenkaart bedrag weggeeft aan het OV nu X-maal minimum OV-chipkaart bedrag in zijn zak gestopt. Trouwens het nederlandse volk heeft massaal de bank chipcard geweigerd (en terecht, ook om bovengenoemde reden) en nu dwingt het OV een chipkaart te gebruiken, geen keuze.
Reactie door sylli op 13-10-2010 22:04
Er staat ook duidelijk op de achterzijde dat de kaart zijn geldigheid verliest 12 maanden NA de eerstvolgende tariefswijziging. In theorie zou de strippenkaart tot wel 2 jaar geldig zijn. Dat moet toch ruim genoeg tijd zijn om een paar keer te reizen met het openbaar vervoer. Anders kan iedereen wel zijn voorraad van 25.000 strippenkaarten gekocht in 1983 voor ƒ3,- per strippenkaart tot in het oneindige blijven gebruiken.
Reactie door marcel75 op 14-10-2010 09:12
Sylli, Ik reis niet zo vaak met het openbaar vervoer omdat het ov mij vaak ergens brengt waar ik niet moet zijn op een tijd dat ik er niets verloren heb. Daarnaast zijn de buszones zo ingedeeld dat je altijd een extra strippenkaart nodig hebt en dus altijd strippen overhoudt. Waarom kun je voor de bus of tram niet gewoon een kaartje kopen zodat je van A naar B kunt reizen? Dan heb je nooit strippen over. En nee, dan kan met de OV-chipkaart niet. Daar word ik verplicht om een toch nog aardig bedrag op te hebben staan, renteloos, en dat krijg ik er nooit meer van af. Zodra ik immers weer in de buurt komt van de bodem, moet ik eerst weer opwaarderen. Waar blijven die laatste euro's uiteindelijk? Pure diefstal vind ik het!
Reactie door jamhendriks op 14-10-2010 11:17
Silly, Precies silly, al die gekochte strippenkaarten die niet op gebruikt zijn, al dat geld verdwijnt in de zakken van het OV, en ze hebben de algemene voorwaarden achter zich zeggen ze. Wie wil nou vrijwillig op basis hiervan zaken doen met 'n partij. Het is net zoiets als 'n winkelketen die van jouw b.v. vooraf €1000,= willen hebben zonder iets te leveren. DAT doet niemand maar bij het OV ben je het verplicht. En je krijgt ook nog niet eens alles in goederen geleverd. Het restje (misschien niet zoveel) krijg je NOOIT meer terug. Dat restje is er altijd, je krijgt het nooit helemaal leeg. 'n klein beetje maal veel is ook veel hoor, hele organisatie leven daarvan. Marcel75 Da is precies wat ik bedoel (deze discussie gestart). Waarom horen we over deze zeer onbehoorlijke wijze van zakendoen niets in de media. Wat kunnen we doen om dit op de kaart te zetten
Reactie door fulco op 15-10-2010 12:25
De ‘diefstal’, door de vervoerbedrijven, gaat nu zelfs nog verder: bij Connexxion kan je alleen restitutie krijgen, voor fouten die HUN OV-chipkaart systeem maakt, als je een formulier invult, en gefrankeerd naar ze toestuurt. Als klant betaal ik nu dus ook al voor hun defecte systeem (bij Connexxion staat regelmatig de in- uitstap halte verkeerd, waardoor er te veel per rit betaald word). Fulco
Reactie door koekebakker op 08-12-2010 03:57
Quote: sylli schreef op woensdag 13 okt 2010, 22:04: Er staat ook duidelijk op de achterzijde dat de kaart zijn geldigheid verliest 12 maanden NA de eerstvolgende tariefswijziging. In theorie zou de strippenkaart tot wel 2 jaar geldig zijn. Dat moet toch ruim genoeg tijd zijn om een paar keer te reizen met het openbaar vervoer. Anders kan iedereen wel zijn voorraad van 25.000 strippenkaarten gekocht in 1983 voor ƒ3,- per strippenkaart tot in het oneindige blijven gebruiken. einde Quote Volledig eens met deze reactie. Afschuifgedrag van verantwoordelijkheden. Overigens is over de antwoorden op deze reactie ook niet nagedacht. Juist deze mensen zouden blij moeten zijn met de OV-chip, omdat het de reizen persoonlijker maakt. Dit is zelfs een grote reden waarom de chipkaart is ingevoerd! Leg die verantwoordelijkheid eens bij jezelf. Ik deed de eerste proefritten met de eerste uitgeruste chipbus van ConeXXion. Van mij had die chipkaart niet gehoeven, maar de reiziger vroeg erom... En nee, ik ben al jaren geen buschauffeur meer. Ik hoef niemand te verdedigen en ik heb een hekel aan het OV. Ik heb ook geen auto en doe alles met de fiets. Ik woon in Dordrecht en werk in Rotterdam, dus weet ook waar ik over praat. Ik durf de verantwoordelijkheid gewoon bij mezelf neer te leggen. Overigens gewoon zelf zoeken op [url=http://www.ov-chipkaart.nl: www.ov-chipkaart.nl[/url: bracht mij hier: Aanvraag restitutie. Gemakkelijk zo'n forum, maar dat is dus die verantwoordelijkheid zelf nemen i.p.v. een simpel commentaar te geven op een nog simpeler reactie van iemand die gelijk heeft. Als je een Persoonlijke chipkaart neemt, hoeven er geen problemen te zijn bij kwijtraken of diefstal. Kun je gewoon de kaart laten blokkeren en wordt het saldo overgezet naar de nieuwe kaart. Zomaar een tip... MvgAanvraag restitutie
Reactie door marcel75 op 08-12-2010 08:31
Prachtig idee van die ov-chipknip.....voor de vervoerders. Als reiziger moet je een minimum bedrag op die kaart laten staan anders kun je die niet gebruiken. Oftewel: een deel van de geld ben je gewoon kwijt.
Reactie door jamhendriks op 08-12-2010 13:11
Quote: koekebakker schreef op woensdag 8 dec 2010, 03:57: Quote: sylli schreef op woensdag 13 okt 2010, 22:04: Er staat ook duidelijk op de achterzijde dat de kaart zijn geldigheid verliest 12 maanden NA de eerstvolgende tariefswijziging. In theorie zou de strippenkaart tot wel 2 jaar geldig zijn. Dat moet toch ruim genoeg tijd zijn om een paar keer te reizen met het openbaar vervoer. Anders kan iedereen wel zijn voorraad van 25.000 strippenkaarten gekocht in 1983 voor ƒ3,- per strippenkaart tot in het oneindige blijven gebruiken. einde Quote Volledig eens met deze reactie. Afschuifgedrag van verantwoordelijkheden. Overigens is over de antwoorden op deze reactie ook niet nagedacht. Juist deze mensen zouden blij moeten zijn met de OV-chip, omdat het de reizen persoonlijker maakt. Dit is zelfs een grote reden waarom de chipkaart is ingevoerd! Leg die verantwoordelijkheid eens bij jezelf. Ik deed de eerste proefritten met de eerste uitgeruste chipbus van ConeXXion. Van mij had die chipkaart niet gehoeven, maar de reiziger vroeg erom... En nee, ik ben al jaren geen buschauffeur meer. Ik hoef niemand te verdedigen en ik heb een hekel aan het OV. Ik heb ook geen auto en doe alles met de fiets. Ik woon in Dordrecht en werk in Rotterdam, dus weet ook waar ik over praat. Ik durf de verantwoordelijkheid gewoon bij mezelf neer te leggen. Overigens gewoon zelf zoeken op [url=http://www.ov-chipkaart.nl: www.ov-chipkaart.nl[/url: bracht mij hier: Aanvraag restitutie. Gemakkelijk zo'n forum, maar dat is dus die verantwoordelijkheid zelf nemen i.p.v. een simpel commentaar te geven op een nog simpeler reactie van iemand die gelijk heeft. Als je een Persoonlijke chipkaart neemt, hoeven er geen problemen te zijn bij kwijtraken of diefstal. Kun je gewoon de kaart laten blokkeren en wordt het saldo overgezet naar de nieuwe kaart. Zomaar een tip... Mvgeinde Quote Inderdaad kun je blijkbaar bij beeindigen resttitutie van het openstaande bedrag krijgen. Maar alle jaren dat je je OV-jaarkaart hebt is het minimum bedrag en meer renteloos van je AFGENOMEN!! Als iemand dat bedrag uit je portemonnee haalt, haal je de politie erbij. De kosten voor de kaart ben je trouwens kwijt, ook telkens als het stukje plastic weer kapot gaat. Als makke schaapjes gaan de burgers in op de werkwijze van het OV. Zoals eerder gezegd de chipknip van de banken is een flop geworden (waarom dan toch?). Ik denk omdat de burger massaal geen zin heeft om geld van zijn rekening af te laten schrijven en te laten verinteresten op een plastic kaartje. Nog erger af te geven aan de bank zodat zij het bedrag kunnen laten renderen. Deze chipknip had ook prachtig voor het OV gebruikt kunnen worden. Maar nee een eigen OV-chipknip wordt dwangmatig opgelegd. (kan het OV bedrijf i.p.v. de bank het afgenomen geld voor zichzelf laten renderen)
Reactie door jamhendriks op 08-12-2010 13:20
Quote: sylli schreef op woensdag 13 okt 2010, 22:04: Er staat ook duidelijk op de achterzijde dat de kaart zijn geldigheid verliest 12 maanden NA de eerstvolgende tariefswijziging. In theorie zou de strippenkaart tot wel 2 jaar geldig zijn. Dat moet toch ruim genoeg tijd zijn om een paar keer te reizen met het openbaar vervoer. Anders kan iedereen wel zijn voorraad van 25.000 strippenkaarten gekocht in 1983 voor ƒ3,- per strippenkaart tot in het oneindige blijven gebruiken. einde Quote Ik heb zojuist even uitgerekend. Als je in 1983 een strippenkaart van ƒ3,- heb gekocht en deze tot 2010 niet hebt gebruikt is hij voor de OV organisatie met een rendement van 8% per jaar ƒ24,- waard geworden (8-maal zoveel). En is het dus in feite ONBEGRIJPELIJK dat ze een strippenkaart voor onbruikbaar verklaren . Neen ze zouden er dik geld bij moeten geven ƒ21,- minus strippenkaart waarde anno 2010. Dus i.p.v. onbruikbaar maken en geen restitutie van de schamele ƒ3,- een restitutie van ƒ24,- met dank voor het ter beschikking stellen van het geld.
Reactie door pa0wgk op 08-12-2010 13:21
Waarom niet net zo als een Chip ABN pas. Daar kan ik al het geld wat er op staat terugboeken via het chip oplaad station. Als ik 1 keer met het openbaar vervoer zou moeten kost dat mij veeeel te veeeeel. Daarom hier geen OV kaart.
Reactie door fulco op 08-12-2010 13:37
Nee, Koekebakker ik ben het helemaal niet met je eens: IK kan er NIETS aan doen, als de halte verkeerd geregistreerd word bij het in- of uitstappen! Erger nog: in het voertuig kan ik dit NIET eens controleren! (En bij ons in Ouderkerk, vlak bij Schiphol, met Connexxion 300, gebeurt dit bijna ELKE rit) Restitutie gaat niet centraal en, moet per VOERTUIG waarin je gereisd hebt. Restitutie bij Connexxion kost MIJ geld. Restitutie duurt lang (weken tot maanden). Restitutie terug ontvangen gaat alleen op speciale ‘Ophaalpunten’ (die maar bij je in de buurt moeten zijn). Om met de OV-chipkaart te reizen moet je een HOOG saldo op je kaart hebben staan. Alle instanties: Rover, OV-loket ombudsman, vervoersbedrijven schuiven de verantwoordelijkheid af. Ze boeropen zich op hun adviserende rol, of op de afhankelijk van de falende OV-Chip hardware! Als reiziger/klant heb je GEEN centraal aanspreek punt. Dit alles vond niet plaats bij de Strippenkaart. Verder zijn daar nog de privacy aspecten, ondoorzichtige tarieven…

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor