OV-chipkaart: gereisde trajecten onjuist in rekening gebracht
Geplaatst door: sjoerdemans op: 14-01-2010 12:19
Het viel mij al eens op dat bij het uitchecken de berekende tarieven nogal eens van elkaar verschilden. Via de website kwam ik erachter dat ik volgens de vervoerder een halte eerder zou zijn opgestapt en/of een halte verder zou zijn uitgestapt. Hierdoor wordt dus meer dan het werkelijk gereisde aantal kilometers in rekening gebracht.
Als je redelijk veel reist, dan kan dit bedrag aardig oplopen. Bij mij is dan ook 1 op de 3 transacties onjuist.
De OV-chipkaart organisatie zegt niks te kunnen doen en verwijst me door naar de betreffende vervoerders (GVU en Connexxion). Deze heb ik vervolgens aangesproken op de onjuiste transacties, maar ik heb nog geen enkele reaktie van ze gehad.
Zijn er meer mensen die geconfronteerd worden met onjuiste transacties? Ik ben benieuwd of hier sprake is van een structurele fout.
Reactie door read op 14-01-2010 16:25
Dag sjoerdemans,
Is er geen soort Geschillencommissie van deze vervoersbedrijven, waar je een klacht kunt indienen en de schade kunt verhalen?
Pedro.
Reactie door erpmessage op 14-01-2010 16:33
De geschillencommissie van Pedro juig ik toe.
Het viel mij op dat ik verschillen ontdekte bij reizen over hetzelfde traject; minimaal, maar toch. In het vervolg wil ik een betere administratie bijhouden van mijn reizen.
Reactie door freya op 14-01-2010 18:02
Hallo sjoerdemans,
Dit lijkt mij een probleem met de bepaling van de GPS-locatie in die regio. Het lijkt mij in ieder geval verstandig om het iedere keer weer te melden als het gebeurd (via de website van de vervoerder lijkt me het makkelijkst).
Je meldt dat er vaak een halte te vroeg wordt ingecheckt en/of een halte te laat wordt uitgecheckt. Het klinkt mij toch wat vreemd in de oren dat het GPS-systeem zo 'selektief' is. Hoe vaak heb je er 'voordeel' van? Het zou mij toch verbazen als dát nooit voorkwam.
m.vr.gr. Freya
Reactie door lapto op 14-01-2010 21:47
Quote: freya schreef op donderdag 14 jan 2010, 18:02: Hoe vaak heb je er 'voordeel' van? Het zou mij toch verbazen als dát nooit voorkwam.
einde Quote
Het zou mij juist verbazen als dat WEL voor zou komen.
Vergeet niet dat het door de regering en openbaar vervoer door de strot gedouwd wordt en dat je binnenkort ( misschien binnen nu en een aantal jaar ) nergens meer zonder die dingen kan reizen.
Greetings Lapto
Reactie door freya op 14-01-2010 22:14
Quote: lapto schreef op donderdag 14 jan 2010, 21:47: Quote: freya schreef op donderdag 14 jan 2010, 18:02: Hoe vaak heb je er 'voordeel' van? Het zou mij toch verbazen als dát nooit voorkwam.
einde Quote
Het zou mij juist verbazen als dat WEL voor zou komen.
Vergeet niet dat het door de regering en openbaar vervoer door de strot gedouwd wordt en dat je binnenkort ( misschien binnen nu en een aantal jaar ) nergens meer zonder die dingen kan reizen.
Greetings Laptoeinde Quote
Het 'OV-chipkaart systeem' mag dan wel 'door de strot' geduwd zijn, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met het probleem dat de TS hier stelt.
Ik weet niet of je weet hoe het systeem werkt, maar alle haltes hebben, vastgestelde GPS-coordinaten en het geautomatiseerde systeem kan dus aan de hand van de GPS-positie van b.v. de bus bepalen bij welke halte de bus zich bevindt.
Nu kan ik mij best voorstellen dat deze GPS positiebepaling af en toe een steekje laat vallen, maar naar mijn mening zou dat, statistisch gezien, net zo vaak in het voordeel kunnen uitvallen dan dat het in het nadeel uitvalt.
De GPS positiebepaling is echt niet 'selektief' in het nadeel van de klant.
Freya
Reactie door hamarsanthi op 16-01-2010 12:12
Toevallig heb ik gisteren naar Connexxion een mail gestuurd, dat ik het absurd vindt dat het reizen in Almere met een ov-chipkaart veel duurder is dan met een strippenkaart. Als ik met een strippenkaart reis ben ik naar mijn werk 2 strippen kwijt, is dus 1 euro. Met de ov-chipkaart betaal ik 1,24. Mijn zoon heeft 3 strippen nodig om op school te komen, is dus 1,50. Hij betaalt met de ov-chipkaart 2,00 euro. Verder wilde mijn zoon gisteren uitchecken, maar de lezers voor de ov-chipkaart waren buitengebruik geraakt tijdens de rit. Hij heeft wel ingecheckt. Ik ben benieuwd of en hoe Connexxion gaat reageren.
Ik weet niet hoelang de strippenkaarten nog geldig zijn, maar ik overweeg toch weer om een paar aan te schaffen. Nu is het wel zo dat wij alleen met heel slecht weer met de bus reizen, anders gaan we gewoon fietsen.
Reactie door sjoerdemans op 18-01-2010 08:24
Quote: freya schreef op donderdag 14 jan 2010, 18:02: Hallo sjoerdemans,
Dit lijkt mij een probleem met de bepaling van de GPS-locatie in die regio. Het lijkt mij in ieder geval verstandig om het iedere keer weer te melden als het gebeurd (via de website van de vervoerder lijkt me het makkelijkst).
Je meldt dat er vaak een halte te vroeg wordt ingecheckt en/of een halte te laat wordt uitgecheckt. Het klinkt mij toch wat vreemd in de oren dat het GPS-systeem zo 'selektief' is. Hoe vaak heb je er 'voordeel' van? Het zou mij toch verbazen als dát nooit voorkwam.
einde Quote
Ja, dat idee had ik zelf ook al. Maar zeg nou zelf: elke keer dat zoiets gebeurd het hele webformulier van Connexxion invullen? Dat is toch van de gekke?
De halte waarop ik uitstap (hier op Schiphol) is nooit dezelfde als die op mijn uitdraai staat. Volgens de uitdraai is het altijd een halte verder. Consequent. Ga ik 's avonds terug, dan staat er altijd een halte eerder op dan waarop ik opstap.
Maar ook in mijn woonplaats doet het probleem zich voor: alleen veel minder frequent.
Reactie door sjoerdemans op 18-01-2010 08:29
Quote: read schreef op donderdag 14 jan 2010, 16:25: Dag sjoerdemans,
Is er geen soort Geschillencommissie van deze vervoersbedrijven, waar je een klacht kunt indienen en de schade kunt verhalen?
einde Quote
Jawel, maar in die fase zit ik nog niet.
Reactie door freya op 18-01-2010 09:54
Quote: sjoerdemans schreef op maandag 18 jan 2010, 08:24: .........De halte waarop ik uitstap (hier op Schiphol) is nooit dezelfde als die op mijn uitdraai staat. Volgens de uitdraai is het altijd een halte verder. Consequent. Ga ik 's avonds terug, dan staat er altijd een halte eerder op dan waarop ik opstap......einde Quote
Als het bij één bepaalde halte altijd mis gaat, dan lijkt het mij dat die betreffende halte gewoon 'verkeerd' in het systeem zit. Het systeem werkt met een database, waarin elke halte is voorzien van GPS-coördinaten. Er kan natuurlijk best een fout in zo'n tabel zitten.
Ik zou toch zeggen, elke keer weer blijven klagen als het zich voordoet. Via de website van de vervoerder én uiteraard de formulieren om het geld terug te vragen. En als het dan toch om een vaste rit gaat, gewoon een stapeltje kopieën van een vooringevuld formulier (op datum en tijdstip na) klaar leggen en voor elke keer dat het misgaat een formulier opsturen. (dus niet opsparen en in één keer een 'groot' bedrag terugvragen). Misschien worden ze dan wakker.
Freya
Reactie door sjoerdemans op 25-01-2010 14:24
Eindelijk een reaktie van Connexxion. Het is ze dus bekend dat er fouten in de tarievtabellen zitten. Dus is het aan de reiziger om het zelf maar in de gaten te houden of de vervoerder te veel in rekening brengt. Dat is lekker vlot wat extra verdienen!
--
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mailbericht waarin u reageert op onze dienstverlening voor wat betreft de OV-chipkaart. In antwoord daarop kunnen wij u het volgende mededelen. Alle bushaltes en routes zijn opgenomen in een goedgekeurde matrix. Bekend is dat op dit moment niet alle haltes correct vermeld staan. Wij sturen uw e-mail door naar de betreffende afdeling.
Wij raden u aan op de site www.9292ov.nl te kijken. Hier staan de juiste tarieven op. Als het tarief van deze site niet overeenkomt met wat u werkelijk betaald, raden wij u aan een restitutieformulier in te vullen en naar ons op te sturen. Deze kunt u vinden op www.connexxion.nl
Heeft u nog vragen? Belt of mailt u ons gerust. Ons telefoonnummer is (0900) 266 63 99 (lokaal tarief) en ons e-mailadres: klantenservice@connexxion.nl
Met vriendelijke groet,
Connexxion Klantenservice
--
Reactie door diadino op 10-02-2010 15:24
Quote: hamarsanthi schreef op zaterdag 16 jan 2010, 12:12: Verder wilde mijn zoon gisteren uitchecken, maar de lezers voor de ov-chipkaart waren buitengebruik geraakt tijdens de rit. Hij heeft wel ingecheckt. Ik ben benieuwd of en hoe Connexxion gaat reageren.
fietsen.einde Quote
als je niet kunt uitchecken in de bussen van connexxion, dan moet je dat ter plekke melen bij de chauffeur.
van hem hoor je dan een uitstapkaart te krijgen met zijn stemple erop.
je gegevens invullen en dan opsturen, dan wordt er van de €4,00 instapkosten, €3,25 terug gestort op je rekening.
aangezien hij zo'n kaart niet heeft gekregen, moet je er een beetje op hopen dat de chauffeur doorgegeven heeft dat zijn apparatuur van zijn bus niet goed werkte, anders wordt het moeilijk om je geld terug te krijgen.
je kunt in ieder geval een formulier downloaden van de site van connexxion om teruggave te vragen.
Reactie door read op 11-02-2010 12:04
@@@
Vandaag staat er een fors artikel in de Telegraaf. Er worden miljoenen euro's onterecht afgeboekt en het terug krijgen van je geld is een administratieve chaos. Er worden binnenkort vragen gesteld in de 2de kamer. Tot nu toe echter is de verantwoordelijke minister ziende blind en horende doof.
Pedro.
Reactie door bolnes op 12-02-2010 17:29
Kan nog gekker hoor.
In de Beverwaard in Rotterdam opgestapt met de tram naar Vlaardingen Holy.
Uitgestapt Rotterdam CS.
Prijs €0,79.
Dat isonmogelijk, de normale prijs is ongeveer € 2.16
Na de controle met de printuitdraai bleek ik vanaf het eindpunt Vlaardingen 1 halte te hebben gereisd.
Reactie van de RET!!!
Dan heeft de bestuurder hem verkeerd ingesteld.
En dat met een GPS gestuurd systeem
Reactie door bolnes op 12-02-2010 17:33
Quote: read schreef op donderdag 11 feb 2010, 12:04: @@@
Vandaag staat er een fors artikel in de Telegraaf. Er worden miljoenen euro's onterecht afgeboekt en het terug krijgen van je geld is een administratieve chaos. Er worden binnenkort vragen gesteld in de 2de kamer. Tot nu toe echter is de verantwoordelijke minister ziende blind en horende doof.
Pedro.einde Quote
De kamer heeft toestemming gegeven om de OV Chipkaart al enig betaalmiddel in de stadsregio in te voeren.
Coalitiepartijen zijn doof voor de kritiek
Volgen trouw de staatssecretaris
Reactie door grrdd1945 op 24-02-2010 14:49
Het is godgeklaagd dat dit megalomane systeem nog steeds verder wordt ingevoerd. Ook de kassauitzending over dit onderwerp elders hier doet je haren ten berge rijzen.
Er is een klachtenorgaan OV-loket van ROVER, maar die geven persoonlijk toe dat de wijze van invoering chaostisch verloopt. En dat hun voortbestaan bedreigd wordt omdat de subsidie in de loop van 2010 wordt stopgezet omdat het systeem dan is ingevoerd en naar behoren werkt. Althans dat denken de subsidieverschaffers.
Een waslijst van klachten is door Rover geproduceerd voor het kamerdebat dt onlangs plaatsvond. Maar de zaak wordt desondanks doorgezet
Er is geen duidelijkheid is over de gehanteerde tarieven per bedrijf.
Er is geen duidelijkheid over de te hanteren procedures en formulieren
(men doet per bedrijf maar wat!)
Je krijgt bij verlopen en of defecte persoonlijk kaart geen bedragen onder de € 5 retour. de adm fee is te hoog € 2,50 per keer.
Er zijn nog veel problemen bij het invoeren van de OV-chipkaart bij NS
Ook uit het filmpje op de site van de Kassa uitzending blijkt dat de mevrouw van TLS adviseert voorlopig maar geen automatisch oplaadbare kaart te nemen omdat de kinderziektes nog steeds een onegstoord functioneren in de weg staan.Het valt me ook van Kassa tegen dat de samenspraak van de twee dames zo zonder conclusies is uitgezonden
Maar we doen net of we gek zijn en gaan gewoon door met dit nodeloos ingewikkelde systeem, dat ons wordt verkocht als het summum van eenvoud.
Reis zolang mogelijk op een papieren stripppenkaart en gewoon NS -kaartje!
Reactie door grrdd1945 op 24-02-2010 14:51
Quote: erpmessage schreef op donderdag 14 jan 2010, 16:33: De geschillencommissie van Pedro juig ik toe.
Het viel mij op dat ik verschillen ontdekte bij reizen over hetzelfde traject; minimaal, maar toch. In het vervolg wil ik een betere administratie bijhouden van mijn reizen. einde Quote
Eigenlijk hoort het regsitratie systeem van MijnOv-chipkaart dit te doen. Maar dat systeem faalt nog steeds,
Reactie door grrdd1945 op 24-02-2010 14:53
Quote: sjoerdemans schreef op maandag 18 jan 2010, 08:24: Quote: freya schreef op donderdag 14 jan 2010, 18:02: Hallo sjoerdemans,
Dit lijkt mij een probleem met de bepaling van de GPS-locatie in die regio. Het lijkt mij in ieder geval verstandig om het iedere keer weer te melden als het gebeurd (via de website van de vervoerder lijkt me het makkelijkst).
Je meldt dat er vaak een halte te vroeg wordt ingecheckt en/of een halte te laat wordt uitgecheckt. Het klinkt mij toch wat vreemd in de oren dat het GPS-systeem zo 'selektief' is. Hoe vaak heb je er 'voordeel' van? Het zou mij toch verbazen als dát nooit voorkwam.
einde Quote
Kortom he tsyteem deugt niet
Ja, dat idee had ik zelf ook al. Maar zeg nou zelf: elke keer dat zoiets gebeurd het hele webformulier van Connexxion invullen? Dat is toch van de gekke?
De halte waarop ik uitstap (hier op Schiphol) is nooit dezelfde als die op mijn uitdraai staat. Volgens de uitdraai is het altijd een halte verder. Consequent. Ga ik 's avonds terug, dan staat er altijd een halte eerder op dan waarop ik opstap.
Maar ook in mijn woonplaats doet het probleem zich voor: alleen veel minder frequent.einde Quote
Reactie door grrdd1945 op 24-02-2010 14:57
Quote: diadino schreef op woensdag 10 feb 2010, 15:24: Quote: hamarsanthi schreef op zaterdag 16 jan 2010, 12:12: Verder wilde mijn zoon gisteren uitchecken, maar de lezers voor de ov-chipkaart waren buitengebruik geraakt tijdens de rit. Hij heeft wel ingecheckt. Ik ben benieuwd of en hoe Connexxion gaat reageren.
fietsen.einde Quote
als je niet kunt uitchecken in de bussen van connexxion, dan moet je dat ter plekke melen bij de chauffeur.
van hem hoor je dan een uitstapkaart te krijgen met zijn stemple erop.
je gegevens invullen en dan opsturen, dan wordt er van de €4,00 instapkosten, €3,25 terug gestort op je rekening.
aangezien hij zo'n kaart niet heeft gekregen, moet je er een beetje op hopen dat de chauffeur doorgegeven heeft dat zijn apparatuur van zijn bus niet goed werkte, anders wordt het moeilijk om je geld terug te krijgen.
je kunt in ieder geval een formulier downloaden van de site van connexxion om teruggave te vragen.einde Quote
In ieder geval weet de betreffende chauffeur of het veelal rond de poortjes rondhangend zgn asssiterende personeel niets van een uitsstapkaart. En als ze al een formulier hebbn blijkt dit bij restitutie niet het juiste formulier te zijn. Zo bleek onlangs bij connexxion
Reactie door incognito86 op 20-04-2010 13:50
wil hier graag aan toevoegen dat ik met het juiste abonnement wel regelmatig extra op kosten word gejaagd door connexxion.
ik heb een 3sterren abonnement voor amsterdam - schiphol deze heb ik na de eerste keer laten nakijken maar hij is goed voor het traject wat ik reis. toch word er regelmatig bij het uitchecken geld afgeschreven. de bedragen lopen uiteen van 0.50cent tot bijna 2euro. ik heb dit meerdere malen gemeld bij connexxion maar tot op heden gaat dit gewoon door. klantenservice geeft toe dat dit een veel voorkomend probleem is. en als ik het formulier voor teruggave invul het wel terug krijg. alleen de wachttijd is minimaal een maand en kan nog verder oplopen. dus of ik maar even elke week meerdere formulieren wil invullen en opsturen.
Er klopt duidelijk iets niet met de kastjes in de bussen van connexxion. ook wetende dat ik net zo vaak met het gvb reis en het daar nog nooit is voorgekomen.
Reactie door alternatief112 op 12-08-2010 15:30
Het is zelfs zo erg dat qbuzz tegoed afschrijft terwijl ik in het bezit ben een maandabonnement en binnen mijn betaalde zones reis!! Schandalig.. Dat gps susteem in die [edit redactie: bussen slaan op hol en laten mij daarvoor betalen!
Reactie door malhy2 op 22-08-2010 02:20
Ik ben al een jaar bezig om de transacties van mijn kaart in te kunnen zien.
Ik kan niets controleren omdat er geen transacties zichtbaar zijn.
Deze kaart had nooit ingevoerd mogen worden.
De reiziger wordt weer eens genaaid.Laten we allemaal maar weer met de auto gaan.
GRRRRRRRRR Ed
Reactie door kschmidt op 24-01-2011 20:50
Dacht dat het nieuwe jaar mooi begonnen was, inmiddels heb ik allweer
3x keer bij Qbuzz de nodige spook trajecten afgeschreven gekregen in
Lansingerland. Reis met 3 Ster abbonement tussen Zoetermeer Centrum
West en Edelgasstraat niets aan de hand als ik 's middags inlog vanaf
Edelgasstraat geeft hij 1 of 2 x per week een spook traject aan van
voorgaande lijn 173 Berkel Westpolder Bleiswijk terwijl ik in lijn 274 zit.
Heb zelfs meegemaakt dat ik zonder 1 meter te rijden zomaar 2,5 euro van
mijn saldo dubbel werd afgeschreven. Blijf constant restitie formulieren
invullen tot ze hier wat aan doen. Hoog tijd dat er een orgaan komt dat
deze bedrijven op de vinger kan gaan tikken.
HRRRR Koen
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!