Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Oplossing ongewenste eenmalige machtiging

Geplaatst door: emile123456 op: 17-01-2010 20:03
Als de bank frauduleus gedrag ondersteund, zoals het gebruik van andermans rekeningnummer, is er toch ook iets mis met de bank. Baas in eigen portomonnee. Het kan toch niet waar zijn dat een bedrijf met een bank overeenkomt dat er geld van een willkeurig persoon kan worden gepakt? Ik stel een oplossing voor; voor elke afzonderlijke rekening moet de klant kunnen bepalen (vinkje zetten) of een eenmalige machtiging mogelijk is. Dan kan ik zelf kiezen op welke manier men bij mijn geld kan. Op die manier kan bij een transactie aan kant van de bank deze keuze worden meegenomen en vallen fraudegevallen heel snel op. Je kunt dan deze eenmalige machtiging wel toepassen op een rekening voor dagelijks gebruik met kleinere bedragen. Klant houdt controle over z'n transacties (dat is per gebruiker anders) en de bank hoeft zich niet meer te verschuilen achter een afspraak waar ik als consument niets mee te maken heb Idee?
Reactie door emile123456 op 17-01-2010 20:33
Baas in eigen portemonnee versus eenmalige machtiging; om het doorgaans om kleinere bedragen die maar af en toe worden overgemaakt kunnen we ook een limiet instellen. Bijvoorbeeld 30 euro per week. Of 0 natuurlijk.
Reactie door gerland op 17-01-2010 22:50
Wat u voorstelt is niet werkbaar. Volgens mij ziet u iets over het hoofd. Een machtiging is een machtiging. Ik lever u een dienst of een produkt. U geeft mij aan een machtiging om het bijbehorende bedrag te incasseren. Ik ga naar de bank en die zegt: helaas meneer, bij deze rekening is geen machtiging mogelijk, u krijgt geen geld. U bent met de noorderzon vertrokken, al dan niet met medeneming van het produkt. Wie pleegt dan fraude?
Reactie door valerius op 17-01-2010 23:05
Ze kunnen dus ook zoals in het TV programma is besproken de bank eerst een bericht geven aan degene van wie het banknummer is en dan op toestemming wachten tot ze dus de overboeking doen. Vooral als je internet bankiert. Groet Valerius
Reactie door emile123456 op 17-01-2010 23:51
Quote: gerland schreef op zondag 17 jan 2010, 22:50: Wat u voorstelt is niet werkbaar. Volgens mij ziet u iets over het hoofd. Een machtiging is een machtiging. Ik lever u een dienst of een produkt. U geeft mij aan een machtiging om het bijbehorende bedrag te incasseren. Ik ga naar de bank en die zegt: helaas meneer, bij deze rekening is geen machtiging mogelijk, u krijgt geen geld. U bent met de noorderzon vertrokken, al dan niet met medeneming van het produkt. Wie pleegt dan fraude?einde Quote Als iemand 'vergeet' te betalen conform de overeenkomst is de degene de fraudeur. Lijkt me niet zo ingewikkeld. Overigens lijkt het logischer dat eerst de betaling voldaan wordt alvorens tot levering over te gaan.
Reactie door emile123456 op 17-01-2010 23:54
Quote: valerius schreef op zondag 17 jan 2010, 23:05: Ze kunnen dus ook zoals in het TV programma is besproken de bank eerst een bericht geven aan degene van wie het banknummer is en dan op toestemming wachten tot ze dus de overboeking doen. Vooral als je internet bankiert. Groet Valeriuseinde Quote Kun je dan niet net zo goed meteen het bedrag overmaken zonder dat gedoe met eenmalige machtigingen? Dit is een functionaliteit die door veel mensen nauwelijks gebruikt wordt maar wel voor risico's zorgt. Als banken de klant een veilig gevoel willen geven kunnen ze beter dat soort handigheden in beginsel dichtzetten.
Reactie door raadgever op 18-01-2010 00:51
Ik begrijp het probleem niet goed. Er zijn verschillende bancaire betaalopties: 1 gewoon zelf een nota betalen via een éénmalige bankopdracht (per internetbankieren, invullen en verzenden acceptgiro of via een overschrijvingsformulier); 2 het afgeven van een éénmalige incasso aan de verkopende partij (incassomachtiging) 3.het toestaan van een periodieke overschrijving. En bij al die betaalopties beslist u zelf wanneer de bank die handeling moet plegen. Bij de ING-bank (Postbank) kan ik bij internetbankier een overzicht inzien wat de lopende periodieke overschrijvingen zijn. Ik kan ze zelfs verwijderen. Kortom, ik blijf baas over eigen portemonee.
Reactie door emile123456 op 18-01-2010 01:02
Quote: raadgever schreef op maandag 18 jan 2010, 00:51: Ik begrijp het probleem niet goed. Er zijn verschillende bancaire betaalopties: 1 gewoon zelf een nota betalen via een éénmalige bankopdracht (per internetbankieren, invullen en verzenden acceptgiro of via een overschrijvingsformulier); 2 het afgeven van een éénmalige incasso aan de verkopende partij (incassomachtiging) 3.het toestaan van een periodieke overschrijving. En bij al die betaalopties beslist u zelf wanneer de bank die handeling moet plegen. Bij de ING-bank (Postbank) kan ik bij internetbankier een overzicht inzien wat de lopende periodieke overschrijvingen zijn. Ik kan ze zelfs verwijderen. Kortom, ik blijf baas over eigen portemonee. einde Quote Het gaat hier niet over betaalacties via internetbankieren waar met wachtwoorden, hashcode of sms-bevestiging een transacties wordt gestart. Het over een optie 4: Een eenmalige machtiging waarbij je -doorgaans op internet- een rekeningnummer opgeeft en enkele gegevens om bijvoorbeeld een advertentie te plaatsen op marktplaats (niet zo'n goed voorbeeld). Je hoeft hier niet voor in te loggen op je eigen account voor van je bank. Hierbij bepaal je inderdaad 'zelf' of je dat wil. Alleen is het probleem dat de bank niet altijd ziet wie die 'zelf' is omdat de gebruikelijke controles ontbreken die bestaan tussen rekeninghouder en diens bank. Het gaat op goed vertrouwen tussen leverancier van een product en bank. Simpel invullen van de gegevens van de rekening is voldoende.
Reactie door emile123456 op 18-01-2010 01:05
Quote: emile123456 schreef op maandag 18 jan 2010, 01:02: Quote: raadgever schreef op maandag 18 jan 2010, 00:51: Ik begrijp het probleem niet goed. Er zijn verschillende bancaire betaalopties: 1 gewoon zelf een nota betalen via een éénmalige bankopdracht (per internetbankieren, invullen en verzenden acceptgiro of via een overschrijvingsformulier); 2 het afgeven van een éénmalige incasso aan de verkopende partij (incassomachtiging) 3.het toestaan van een periodieke overschrijving. En bij al die betaalopties beslist u zelf wanneer de bank die handeling moet plegen. Bij de ING-bank (Postbank) kan ik bij internetbankier een overzicht inzien wat de lopende periodieke overschrijvingen zijn. Ik kan ze zelfs verwijderen. Kortom, ik blijf baas over eigen portemonee. einde Quote Het gaat hier niet over betaalacties via internetbankieren waar met wachtwoorden, hashcode of sms-bevestiging een transacties wordt gestart. Het over een optie 4: Een eenmalige machtiging waarbij je -doorgaans op internet- een rekeningnummer opgeeft en enkele gegevens om bijvoorbeeld een advertentie te plaatsen op marktplaats (niet zo'n goed voorbeeld). Je hoeft hier niet voor in te loggen op je eigen account voor van je bank. Hierbij bepaal je inderdaad 'zelf' of je dat wil. Alleen is het probleem dat de bank niet altijd ziet wie die 'zelf' is omdat de gebruikelijke controles ontbreken die bestaan tussen rekeninghouder en diens bank. Het gaat op goed vertrouwen tussen leverancier van een product en bank. Simpel invullen van de gegevens van de rekening is voldoende.einde Quote Het lijkt nog het meest op optie 2: 2 het afgeven van een éénmalige incasso aan de verkopende partij (incassomachtiging) maar dan zonder handtekening, pincode of andere controles.
Reactie door dirk2 op 18-01-2010 09:43
Als de bank soepel is als er klachten zijn dan is er geen probleem. Ik heb eens een tijdschrift zo besteld, dat vond ik makkelijk en het was bij een bekende winkel dus vertrouwd. Wat een groter probleem is is dat je rekeningnummer op kassabonnen staat (waarom is dat?) en dat mensen dat zo op straat gooien. Je moet zelf ook nadenken.
Reactie door craft op 18-01-2010 16:33
emile123456 schreef [....omdat de gebruikelijke controles ontbreken die bestaan tussen rekeninghouder en diens bank. Het gaat op goed vertrouwen tussen leverancier van een product en bank. Simpel invullen van de gegevens van de rekening is voldoende.: Juist, dáár ging het om in het programma VARA-Kassa! Een ander maakt gebruik van jouw bankgegevens voor de eenmalige machtiging en laat vervolgens de bestelling op zijn adres bezorgen. De onlinewinkel heeft in dat geval i.d.d. niét controleerd of de bankgegevens én het bezorgadres overeenkomen. Het ontvangen van de eenmalige machtiging op zich is voor de onlinewinkel blijkbaar voldoende. Ondanks dat er hierover met de bank(en) afspraken zijn gemaakt valt de betreffende bank in dezen niets te verwijten, lijkt mij. Sterker, de bank accepteert gewoonweg dat er af en toe gefraudeerd wordt........ Het lijkt mij beter om deze betalingswijze in zijn geheel te verbieden. Waarom zou je het zo doen als je in de plaats daarvan al dan niet via het internet gewoon zelf geld over kan maken of betalen middels een creditcard?
Reactie door dirk2 op 18-01-2010 17:04
Een hoop drukte om niks.Een creditcardbetaling is duur en niet iedereen (zoals ik) heeft een creditcard. Een schriftelijke machtiging stuur je naar degene waar je zaken mee doet, die komt niet bij de bank terecht. Bij een eenmalige machtiging via internet geef je een e-mailadres op en wordt je Ipnummer opgeslagen. Lijkt mij veliger dan een normale incasso.
Reactie door don2010 op 22-01-2010 23:54
Heb het nu zelf al een paar keer meegemaakt dat er geld wordt afgeschreven door een bedrijf waar ik geen zaken mee heb gedaan. dit alles met een eenmalige machtiging. ik heb al 2 keer aangifte gedaan van diefstal, het is gewoon stelen van je rekening. als iedereen nu gewoon aangifte ging doen als er onterecht wordt afgeschreven is het zo afgelopen met die eenmalige machtigingen.
Reactie door craft op 23-01-2010 11:01
@dirk2 Dirk2 schreef: ["Een hoop drukte om niks": en [Wat een groter probleem is is dat je rekeningnummer op kassabonnen staat (waarom is dat?) en dat mensen dat zo op straat gooien. Je moet zelf ook nadenken: Bankrekeningnummers kun je overal vinden, daar hoef je niet eens de deur voor uit. Dat is het probleem niet. Je bankrekeninggegevens staan niet alleen op de kassabon maar ook op het bonnetje afkomstig van de pinautomaat. Waarom? Misschien omdat het handig is dat je dan ook zelf kunt zien van welke bankrekening je aankoop afgeschreven wordt of is.........?? Of nu juist dit bedoelde fraude met machtigingen in de hand werkt valt te betwijfelen. De mogelijkheid tot frauderen zit hem eerder in het feit dat de ontvanger of begunstigde de machtiging niet op juistheid controleert! Vervolgens wordt deze vorm van fraude door de betreffende bank blijkbaar gecompenseerd. Door deze handelwijze wordt de fraude in feite getolereerd met als gevolg dat dit zich, en misschien wel in toenemende mate, zal blijven voortdoen. Het oogluikend toestaan cq aanmoedigen van crimineel gedrag? "Een hoop drukte om niks"?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!