Oplichting? Online biedt geen internet, maar eist wel geld
Geplaatst door: jodding op: 24-10-2013 13:48
Enige tijd geleden zijn mijn partner en ik verhuisd. We waren al maanden klant bij Online, zonder enige problemen. We hebben onze verhuizing doorgegeven aan Online en werden verzekerd dat er internet zou zijn in ons nieuwe huis. Voor de verhuizing ontvingen wij de router en instructies. Na installatie in het nieuwe huis bleken internet en telefonie niet te werken. Direct contact opgenomen met Online, die geen informatie kon geven en ook geen oplossing bood. We moesten later maar eens terug bellen.
Op het Online internetaccount konden wij zien dat er op het moment geen internet werd geleverd. Ook zagen wij dat de procedure van de verhuizing niet is voortgezet na aanmelding voor een nieuw abonnement. De volgende dag gelijk gebeld en verzocht om informatie en een tijdige oplossing. De informatie op internet werd ontkend. Volgens de klantenservice was alles in werking gezet en zou er gewoon internet moeten zijn.
We hebben nooit internet ontvangen en werden vanaf de eerste dag niet geholpen met zoeken naar een oplossing. We hebben meermaals telefonisch contact gezocht. Online weigerde om een monteur te sturen en maakte een afspraak om twee weken later terug te bellen. Op de afgesproken dag zijn wij niet terug gebeld.
Online vertelde ons uiteindelijk dat het probleem door KPN moest worden opgelost. We hebben toen zelf contact opgenomen met KPN. Zij verzekerden ons dat de problemen niet hun verantwoordelijkheid zijn en dat Online een monteur moest sturen. Wederom contact gelegd met Online. Zij weigerde een monteur te sturen en de boodschap van KPN werd ontkend. Het kon aan de aansluiting van de buren liggen, de bekabeling, en andere niet nader te controleren zaken.
Na weken niet verder te zijn geholpen, ondanks vele telefoongesprekken, besloten om onze internetaansluiting bij Online op te zeggen en ze in gebreke te stellen. We hebben een andere provider benaderd en alsnog internet gekregen. We hebben Online telefonisch en schriftelijk op de hoogte gesteld en verzocht om een bevestiging en reactie, die we niet hebben gekregen.
Online bleef maandelijks de abonnementstermijn afschrijven. Na opzegging contact opgenomen en verzocht te storneren. Online heeft niet gereageerd en bleef termijnen afschrijven. Na enige maanden de bedragen terug geboekt. We hebben Online meermaals, ook aangetekend, benaderd, maar geen reactie ontvangen. We hebben ons verzet tegen deze vordering kenbaar gemaakt en duidelijk onderbouwd. Na contact met het Juridisch Loket werd duidelijk dat we correct hebben gehandeld en hoogstwaarschijnlijk in ons recht staan.
Na enige tijd werd het volledige abonnement in rekening gebracht. Ons bezwaar wederom kenbaar gemaakt aan Online. Geen reactie en de vordering werd ondergebracht bij incassobureau Call2Collect. Contact opgenomen met incassobureau en de kwestie voorgelegd. Zij vonden het vreemd en verzekerden ons contact op te nemen met de schuldeiser, voor een inhoudelijke reactie. In plaats van een reactie kregen wij een laatste aanmaning en de dreiging van een gerechtelijke procedure.
Wanneer een gerechtelijke procedure wordt gestart, moet blijken wie gelijk heeft, door beoordeling van een rechter. Op het moment is de vraag of een gerechtelijke procedure wordt gestart. We zijn erg verbaasd door deze agressieve tactiek van zowel telecommunicatiebedrijf Online als incassobureau Call2Collect. Wij zijn benieuwd of er meer mensen zijn met soortgelijke problemen met Online en onze verdere opties zijn.
Reactie door kaasbroodje op 24-10-2013 13:55
Volharden, u heeft juist gehandeld, ze gaan die procedure toch niet starten want ze weten dat ze gaan verliezen.
Reactie door valerius-2 op 24-10-2013 19:38
Om geld doen ze de gekste dingen maar om het uit de wereld te helpen, ho maar dat is niet belangrijk.
Reactie door zoekster op 24-10-2013 21:14
Ik neem aan dat u eerst een ingebrekestelling heeft gestuurd met daarin een termijn waarbinnen de boel moest zijn opgelost en toen dat niet gebeurde heeft u het abo opgezegd? Dan zit u goed en hoeft u zich geen zorgen te maken.
Dat u verbaast bent over de agressieve houding van een incassobureau komt op mij nogal naïef over, dat zijn ze altijd als er niet wordt betaald.
Reactie door jodding op 30-10-2013 13:16
Bedankt voor de reacties! We hebben geïnformeerd naar de mogelijkheden bij de Geschillencommissie. Voor een klein bedrag zijn zij bereid om deze kwestie te behandelen. Zie: http://www.degeschillencommissie.nl/home
Ondanks de melding van het Juridisch Loket dat wij correct hebben gehandeld gaan we juridisch advies inwinnen bij een advocaat. Het advies van Juridisch Loket is namelijk vrijblijvend. Op website is terug te vinden onder welke voorwaarden een abonnement mag worden opgezegd.
Zie: http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/consument-geldzaken/algemene-voorwaarden/abonnement-opzeggen/Pages/default.aspx
Quote: zoekster schreef op donderdag 24 okt 2013, 21:14: Ik neem aan dat u eerst een ingebrekestelling heeft gestuurd met daarin een termijn waarbinnen de boel moest zijn opgelost en toen dat niet gebeurde heeft u het abo opgezegd? Dan zit u goed en hoeft u zich geen zorgen te maken.einde Quote
De termijn waarbinnen de oplossing geboden zou worden was reeds verstreken toen wij Online in gebreke stelde. Zij weigerden vanaf het eerste contact te erkennen dat er sprake was van een probleem dat zij op moesten lossen. Na deze termijn hebben wij inderdaad het abonnement opgezegd.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!