Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Opgevoerde scooters te koop in de winkel en bij de politie

Geplaatst door: ericie op: 23-09-2011 02:37
Na aanleiding van de uitzending van vorige week op kassa heb ik deze aanvullende informatie die ik graag wil delen. Het blijkt dat consumenten en de overheid verbaast is over het makkelijk aan kunnen schaffen van een opgevoerde bromscooter/ scooter. Nu heb ik zelf via domeinenrz.nl een scooter gekocht. Dit is een overheidsinstantie die in beslag genomen scooters aanbiedt aan het "volk". Ik heb via deze instantie een scooter aangeschaft. Deze scooter reed niet en heb ik bij een scooterzaak laten maken. Nadat deze scooter weer werkte bleek deze meer dan 100 km per uur te gaan ik ik wil benadrukken dat er niets aan de scooter is gedaan om deze harder te laten rijden!!. Het meest uit het oog springende van deze scooter was nog wel het feit dat er een "oud" kentekenplaatje op zat. Er werd wel een nieuw kentekenbewijs meegeleverd (tenaamstellingsbewijs) het daadwerkelijke plaatje heb ik zelf +/- 1 maand geleden laten maken. Dit betekend dus (waarschijnlijk) dat deze scooter is "geschouwd" door de politie en is goedgekeurd door de politie, terwijl dit mijns inziens totaal niet had gemogen. De politie overtreedt dus de gestelde regels met beide voeten! Volgens mijn informatie kan een scooter alleen een kentekenbewijs krijgen als deze voldoet aan alle gestelde regels (en dus maximaal 50 mag gaan) Ik heb hierover al gemaild met de redactie van kassa, maar tot nu toe geen reactie. Wie kan mij vertellen wat ik hier mee kan? Ik zit persoonlijk niet te wachten op een boete en/ of inbeslagname van deze scooter en ben hem liever kwijt dan rijk.....Lijkt mij wederom falen van de nederlandse politie
Reactie door pino123 op 23-09-2011 08:40
Het gekochte wordt voetstoots verkocht. De koper koopt het gekochte zoals dat in gewicht, aantal, soort, samenstelling en hoedanigheid ter plaatse staat of ligt opgeslagen. De koper koopt te eigen bate en schade, zonder dat hij daarbij kan afgaan op vermeldingen of mededelingen vanwege de Staat. Voor het volledig zijn van het gekochte, het doelmatig, deugdelijk, veilig of duurzaam functioneren of de bruikbaarheid, dan wel het economisch nut van het gekochte wordt niet ingestaan. De Staat staat evenmin in voor het voldoen aan voorschriften ingevolge de Warenwet of enig ander ter zake van het gekochte geldend wettelijk vereiste. Zoals je kan lezen in de algemene voorwaarde van de site, is de verkoper niet verantwoordelijke voor de staat waarin het voertuig zich bevind. U had beter de algemene voorwaarde moeten lezen. Het ligt opgeslagen op de manier waarop het ontvangen is, niets meer en niets minder. Het is dus geen falen van de Nederlandse politie.
Reactie door kamphuysen op 23-09-2011 08:49
Langer kijken dan je neus kort is? oftewel kijk uit je doppen!
Reactie door ericie op 23-09-2011 10:29
Oke, ik snap dat het mogelijk is een opgevoerde scooter te kopen via domeinenrz.nl maar dan is het nog steeds vreemd dat deze scooter dus geen kenteken had. Het plaatje wat op de scooter zat was gedateerd 2005..... Hoe kan het dan dat ik hem heb gekocht met tenaamstellingsbewijs etc.? Enige verklaring is in mijn optiek dat de scooter is "geschouwd" zonder enig techisch onderzoek.
Reactie door pino123 op 23-09-2011 13:16
Je geeft zelf het antwoord, de brommer is geschouwd, zonder technisch onderzoek. Dat ding wordt verkocht en klaar. Er wordt daarom heen verder geen onderzoek gedaan betreffende plaatjes en tenaamstellingen etc. etc.
Reactie door ericie op 23-09-2011 14:12
Beste Pino123, Ik heb verder deze informatie: Dit is wat RDW zegt: De RDW controleert tijdens het onderzoek of de bromfiets technisch in goede staat is en voldoet aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen op het gebied van de verkeersveiligheid en milieu-aspecten. De belangrijkste aspecten zijn: de constructiesnelheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn de geluidsproductie mag de waarde in de typegoedkeuring of algemene bovengrens niet overschrijden de reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of hoorn met vaste toonhoogte de banden moeten in goede staat zijn de banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak zijn voorzien van profilering de bromfiets op twee wielen moet aan de voorzijde zijn voorzien van een dimlicht (wit of geel) en aan de achterzijde zijn voorzien van een achterlichten (rood) en een retroreflector Nu is dus nog steeds mijn vraag: Hoe kan mijn scooter een goedkeuring hebben terwijl hij harder gaat dan 45km per uur? En de scooter was voor 2005 in beslag genomen, anders zat er natuurlijk geen plaatje op van 2005. Toen was er ook nog geen sprake van keuren van scooters en dus is het op zn minst vreemd dat deze inbeslaggenomen scooter ineens wel is goedgekeurd terwijl hij in het bezit moet zijn geweest van domeinen....
Reactie door simonlebon op 27-09-2011 23:44
Daar ligt juist de crux, de domeinen zijn eigenlijk gewoon doorschuivers van geconfisqueerd materieel en zorgen voor evt aanvullend papierwerk. Bij in beslag genomen auto's worden ook kentekenbewijzen geleverd, maar de auto wordt ook niet apk gekeurd. Wel worden bijv. chassisnrs gecontroleerd. Ook al is de scooter niet technisch gekeurd door het RDW, ik ben bang dat het toch jouw probleem is om de scooter weer 'standaard' te krijgen. Ook de kosten zul je zelf moeten dragen. Zie het eerste antwoord van Pino123. Wees blij dat er een kenteken opzit, anders zou je hem alsnog moeten laten keuren door het RDW en dan wordt er misschien van alles gevonden. Ik denk dat de kosten voor het begrenzen van de scooter mee zullen vallen, maar dat kun je door de scooterwinkel laten offreren. Of je kiest ervoor het risico te lopen om aangehouden te worden.
Reactie door nbw op 28-09-2011 02:33
De verwarring ontstaat door de verschillende taken van 3 overheidsinstanties. Als de politie een scooter in beslag neemt en niemand claimt dat wordt ie vernietigd. De belastingdienst verkoopt in beslag genomen goederen teneinde de belastingschuld te innen.En dat kan ook een scooter zijn. En je koopt op zicht zonder garantie. Ga je rijden op een daar gekochte scooter gaat ie bij politiecontrole gewoon eigenlijk direct naar de afvalverwerking. De RDW is het administratiekantoor en de vraagbaak.
Reactie door ericie op 28-09-2011 02:39
Hallo simonlebon, ten eerste dank voor je reactie! Ik heb zelf nog wat gegevens opgevraagd bij de RDW en nog wat aanvullende informatie. De RDW vertelt mij dat deze scooter op 12-8-2008 is gekeurd en een kenteken heeft gekregen. Ik heb hem op 11-11-2008 op mijn naam gezet. Nu is dat al lang geleden, en dat klopt.... Ik heb hem gekocht en toendertijd proberen zelf te maken maar dat was me niet gelukt... Aangezien ik ook over een auto beschikte had ik geen echte nood om hem te maken. Nu was dat dus wel het geval en bleek ie veel te hard te gaan. (deze uitleg om verdere vragen te voorkomen) Maar terug naar nu. Ik heb het keuringsrapport opgevraagd en ben daar nu op aan het wachten.. Het plaatje is nu dus als volgt: Hij is 3 maanden na keuring in mijn bezit gekomen. Als die scooter dus voor 12-8-2008 in beslag is genomen is ie door de RDW goedgekeurd zonder onderzoek. Uit jouw reactie verneem ik dat dit kan???? Waarom moeten jij en ik en "Henk en Ingrid" dan wel aan alle voorschriften voldoen en domeinen/ de politie niet?
Reactie door pino123 op 28-09-2011 08:59
Bij in beslag genomen auto's worden ook kentekenbewijzen geleverd, maar de auto wordt ook niet apk gekeurd. Wel worden bijv. chassisnrs gecontroleerd. De brommer is waarschijnlijk technisch in orde bevonden. Je kan je afvragen wat zo'n keuring inhoud, zeer waarschijnlijk is er niet gekeken of de brommer is opgevoerd etc. Dit blijft jouw verantwoordelijkheid dus.
Reactie door simonlebon op 28-09-2011 15:58
Dat is de ellende in Nederland Eric, en zo kan ik wel meer zaken opnoemen die scheef liggen tussen burger en overheid. Kijk eens naar de recente identiteitsbewijs zaak. een burger heeft 4 jaar gestreden tot aan de hoe raad toe. Donner wordt in het ongelijk gesteld, en vervolgens probeert hij via een spoedwet de boel weer om te draaien. "Ik heb verloren, dus passen we de regels aan". Hij had er ook voor kunnen kiezen de identificatieplicht te laten vervallen, maar nee hoor....Dat is immers ook een boeteverdubbelaar geworden. Maar het probleem is dat jij als jij wordt aangehouden jij moet aantonen dat de brommer al opgevoerd was. Bovendien weet je dat hij niet aan de voorschriften voldoet. Zelf zou ik hem weer wat laten begrenzen (uitlaat, CDI, ring), tot 55-60 km/h wordt er niet zo moeilijk gedaan, omdat de politie ook weet dat meekomen met het verkeer veiliger is dan continu voor inhaalmanoeuvres van automobilisten zorgen. Bij controle kun je wel een boete krijgen en het risico dat je je weg verder te voet moet afleggen. Mijn snorscooter loopt maximaal 35km/h maar dat rij ik niet continu, eigenlijk alleen op overzichtelijke rechte stukken. Omdat het ook een elektrische is en dus weinig geluid maakt, moet ik sowieso wat meer participeren en bijv fietsers kenbaar maken dat ik ze nadert.boeteverdubbelaar
Reactie door simonlebon op 28-09-2011 16:01
Misschien dat de scooter niet wilde starten toen de RDW hem keurde.....Dan kan de constructiesnelheid ook niet goed bepaald worden. Of het bekende verborgen schakelaartje....
Reactie door choocomel op 05-10-2011 11:46
Wat is dat tegenwoordig over dat de verkoper is niet verantwoordelijk. Wie is dan wel verantwoordelijk? Kom ik uit een ander wereld dat ik dit enorm fout en raar vind? je word aan alle kanten genaaid :S waarom pikken we dit?
Reactie door simonlebon op 05-10-2011 17:48
Wat wil je eigenlijk bereiken, Eric? Ik vraag dit omdat je nu misschien een hoop tijd, moeite en energie gaat steken in een zaak, die waarschijnlijk is ontstaan omdat iemand iets over het hoofd heeft gezien. Of omdat iemand, met de beste intenties, iets te goedgelovig is geweest en de scooter zo heeft goedgekeurd. Het zal erop uit draaien dat iemand sorry zegt en daar de kous mee af is. Wat ook een mogelijkheid is, is dat tijdens het herstel van de scooter een snelheidsbegrenzend onderdeel is verwijderd/defect gegaan. Dat is achteraf natuurlijk lastig te bepalen. Hoe het ook zij, jij hebt een probleem als je de openbare weg betreedt met de scooter en je staande gehouden zou worden. Niet de scooterwinkel, Domeinen, RDW of politie. Je weet dat de scooter niet aan de toelatingseisen voldoet. Wat je misschien wel kunt bereiken is misschien een tegemoetkoming in de kosten de scooter weer te conformeren aan de toelatingseisen. Of je daarin zult slagen is maar de vraag. En of de lange weg die je nog te gaan hebt opweegt tegen de kosten die je anders moet maken (navragen bij de scooterdealer), betwijfel ik. Ik weet het niet, voor die paar tientjes zou ik zelf waarschijnlijk gewoon even slikken en weer doorgaan en alleen de betreffende instanties een brief sturen met de kennelijke fouten die zijn gemaakt. Verder niet te veel tijd aan besteden en gewoon proberen te genieten van de scooter. Maar ik kan het iets recht willen zetten ook wel begrijpen.
Reactie door grootvader op 05-10-2011 18:57
Topicstarter heeft groot gelijk. Bij 'Blik op de weg' trok ik ook mijn wenkbrauwen omhoog toen ik hoorde dat snorscooters nog goedgekeurd worden als deze op de rollenbank net 33 km/h haalt. 25 km/h was toch de norm? Handhaaf die dan !!! Bovendien ben ik van mening dat elke snor- of bromfiets die duidelijk is opgevoerd in beslag moet worden genomen met daarbij de verplichting om deze binnen x dagen zo te laten repareren dat deze weer aan de RDW-eisen voldoet. Tsja, en zo'n geval opzoeken? Gewoon een schoolplein afzetten en AL die snor en bromfietsen op de rollenbank!! Zou ik minister of staatssecretaris zijn dan zou ik een wet voorstellen om lichte motoren toe te staan voor 16-jarigen Dat zou al een slok op een borrel schelen, al is met een borrel op ook erg onverstandig. De Vrije Vogel lid Veilig Verkeer Nederland
Reactie door ericie op 05-10-2011 13:25
Beste reageerders, Na aanleiding van informatie verkregen met behulp van deze site toch weer wat aanvullende informatie,die ook de reactie van sommigen weerlegt... Zie onderstaand mailverkeer met het RDW: [Edit redactie: het is niet toegestaan rechtstreeks mails te plaatsen op dit forum: Het begint er in iedergeval wel heel erg veel op te lijken dat deze scooter dus toch door domeinenrz is aangeboden voor keuring aan de RDW en dat deze scooter dus echt een kenteken heeft gekregen terwijl hij of niet gekeurd is of gewoon door welke instantie dan ook een kenteken heeft gekregen terwijl hij ver boven de 45 km per uur ging...... Allemaal erg vreemd in ieder geval. Ik ben nu bezig met een persoon van domeinenrz om deze klacht, in ieder geval in behandeling te nemen en ik ben benieuwd wat zij te melden hebben.... Wellicht is de volgende stap de ombudsman??

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!