Onterechte facturen Online ADSL
Geplaatst door: tbird1964 op: 20-06-2011 21:36
Hallo Allen,
Vandaag opgeschrikt door een gefaalde incassomelding van Online. Nader onderzoek leerde dat zij onterecht, vanwege een "systeemfout" een factuur met een 133% hoger bedrag dan afgesproken probeer te incasseren. Ze willen nu dat ik betaal en dit een maand later verrekend krijg.
Ben nu onterecht aangemerkt als wanbetaler door Online. Lees mijn ervaringen op [url=http://www.onlineleed.nl/category/onleed/: Je tekst hier...[/url: .
Hoor graag of andere Online abonnees deze ervaring ook hebben.
Groet,
Erik
Reactie door börgemeister op 21-06-2011 02:16
De boekhouding van een dergelijke onderneming gaat tegenwoordig 'automatisch' waardoor de facturen voor de debiteuren automatisch verwerkt worden.
U dient de onterecht factuur met ht foutieve bedrag in eerste instantie te betalen, waarna Online dan u het teveel betaalde bedrag aan u moet crediteren, hetzij het op de eerstvolgende rekening dan wel middels een creditfactuur met het teveel betaalde gecrediteerd.
Eigenhandig het bedrag storneren of verminderen is niet de juiste handeling, want dan gaat bij Online een systeem in werking en staat u te boek als 'wanbetaler', waardoor u aanmaningen e.d. 'automatisch' ontvangt, of sterker nog gelijk van een een incassobureau en de kans dat men u 'tijdelijk afsluit' totdat aan de factuur is voldaan met de (on)nodige heraansluitkosten.
Houd vertrouwen in Online en wacht de eerstvolgende factuur of creditfactuur af.
Als Onine toch niet de eerstvolgende factuur heeft verminderd, dan kunt u aan zet komen door Online in gebreke te stellen en een termijn van 10 werkdagen gunnen om het te herstellen, waarbij u aangeeft dat u de wettelijk rente aanzegt tot de dag van algehele voldoening. Beslaglegging van de bankrekening van Online is ook mogelijk bij een negatief resultaat.
Reactie door empyria op 21-06-2011 06:51
Wel een beetje zuur.
Jij hebt net voldoende op je rekening staan zodat zij maandeijks hun bedrag kunnen afschrijven. Vervolgens willen zij meer afschrijven dan anders, zomaar, foutje bedankt! En dat lukt vervolgens niet en dan ben jij de wanbetaler!
Lekker dan!!!
Reactie door tdehond op 21-06-2011 15:17
Heeft u wel het bedrag overgemaakt waar Online recht op heeft?
Als u dit doet met duidelijk daarop vermeld: factuurnummer + uw klantnummer in combinatie met het zenden van een aangetekende brief, dan kunt u later aantonen dat u het juiste bedrag betaald heeft en dat u ter verduidelijk e.e.a. aangegeven heeft in een aangetekende brief.
Copie afschrift bank of screenprint bankafschrijving bij telebankieren + copie brief + verzendbewijs bewaren mocht Online u gaan stalken met een incassoprocedure.
Eenvoudiger is deze rekening betalen en Online laten verrrekenen de volgende maand.
Reactie door tdehond op 21-06-2011 15:21
Toevoeging
Er is hier sprake van een onjuiste factuur.
Ik heb bij een andere provider last gehad van stalken met onjuiste én onterechte facturen. Ook ik heb gestorneerd en ik heb daar een paar aangetekende brieven aan gespendeerd.
Uiteindelijk is e.e.a. recht gezet met behulp van moeder bedrijf omdat dochter weigerde zijn fout te corrigeren. Het heeft 9 maanden geduurd voordat het probleem opgelost was.
Overigens is bij mij geen incasso bureau ingezet.
Reactie door tbird1964 op 23-06-2011 09:34
Quote: börgemeister schreef op dinsdag 21 jun 2011, 02:16: De boekhouding van een dergelijke onderneming gaat tegenwoordig 'automatisch' waardoor de facturen voor de debiteuren automatisch verwerkt worden.
U dient de onterecht factuur met ht foutieve bedrag in eerste instantie te betalen, waarna Online dan u het teveel betaalde bedrag aan u moet crediteren, hetzij het op de eerstvolgende rekening dan wel middels een creditfactuur met het teveel betaalde gecrediteerd.
Eigenhandig het bedrag storneren of verminderen is niet de juiste handeling, want dan gaat bij Online een systeem in werking en staat u te boek als 'wanbetaler', waardoor u aanmaningen e.d. 'automatisch' ontvangt, of sterker nog gelijk van een een incassobureau en de kans dat men u 'tijdelijk afsluit' totdat aan de factuur is voldaan met de (on)nodige heraansluitkosten.
Houd vertrouwen in Online en wacht de eerstvolgende factuur of creditfactuur af.
Als Onine toch niet de eerstvolgende factuur heeft verminderd, dan kunt u aan zet komen door Online in gebreke te stellen en een termijn van 10 werkdagen gunnen om het te herstellen, waarbij u aangeeft dat u de wettelijk rente aanzegt tot de dag van algehele voldoening. Beslaglegging van de bankrekening van Online is ook mogelijk bij een negatief resultaat.
einde Quote
Bedankt voor je uitvoerige reactie.
Ik blijf het echter onredelijk vinden dat ik, buiten mijn schuld om, een onjuiste factuur krijg en deze dan nog moet betalen ook.
Dat vind ik als consument de omgekeerde wereld. Een consument wordt met een financieel nadeel opgescheept, waarbij, zeg jij, het vanwege de "geautomatiseerde systemen" noodzakelijk is om mee te gaan in het betalingsproces wat de dienstverlener heeft verzonnen, en die moet ik dan op zijn "blauwe" ogen vertrouwen. Terwijl diezelfde dienstverlener zich onbereikbaar maakt voor een directe reactie waarbij je ook weer geld moet betalen om te mogen bellen.
En het blijft mij nog steeds irriteren dat je niet direct kunt reageren op dit soort e-mails, je moet altijd weer bellen, wat weer geld kost, een gratis nummer zou nu wel op zijn plaats zijn. Je kunt ze natuurlijk ook gek gaan maken door elke vraag op zo’n bericht weer als aparte ”case” aan te melden. Maar ook hier is het weer onhandig, je moet als klant weer allerlei acties opstarten, terwijl je niet de oorzaak van het probleem bent.
Een mea culpa kanaal lijkt me wel een mooie optie, waarbij de klant geen strobreed in de weg wordt gelegd.
Op het moment dat een fabrikant een voor de consument gevaarlijk product terugroept kan het ook gratis, dus waarom niet bij gebrekkige dienstverlening?
Het gaat me niet om die paar tientjes, maar het principe.
Als je dit als standaard handleswijze toelaat bij bedrijven ze je de poort open voor malafide organisaties die iedereen zomaar kunnen "beroven".
En interproviders hebben op dit moment de schijn en de ervaring tegen,kijk maar naar alle schrijnende berichten op de consumenten fora.
BTW: Het bedrag wat ik voor mijn abonnement ben verschuldigd, heb ik handmatig overgemaakt.
Groet,
Erik
Reactie door ramonnetje op 13-08-2011 14:20
Het is inderdaad zo dat de meeste bedrijven een systeem hebben wat volledig automatisch dat soort brieven uitstuurt als er niet of te weinig wordt betaald. Die brieven zijn doorgaans zakelijk ( en dus cru..) opgesteld.
Bij ons was het zo dat fouten snel opgelost konden worden (ging vaak om grotere bedragen) en dan later weer geboekt met correctie: een rekening waar zowel een boeking van een storno alsmede een creditbedrag stond wat dan tegen elkaar wegviel. Dat was echter wel een hoop extra werk. De klant kreeg meestal een keuze, verrekenen of terugstorten (schrijnende gevallen spoedoverboeking, anders normale van ongeveer 3 dagen).
Je kan een fout op twee manieren zien: je kan je gelijk per se willen hebben en op die manier afwikkelen (niet betalen en het correcte bedrag overmaken). of laten incasseren/betalen, het melden en laten verrekenen.
Het ene zorgt voor een hoop extra administratief werk en het andere voor een stuk minder administratief werk. Je moet de hoogte van het bedrag ook laten afwegen in je beslissing. Voor 20 euro moet je niet zo moeilijk doen vind ik, maar sommige mensen kunnen al in de knoei komen bij een onterechte incasso van 200 Euro. De hoogte van het bedrag zou ook voor het bedrijf mee moeten spelen in hun afwikkeling er van.
Reactie door tdehond op 13-08-2011 14:44
e=börgemeister schreef op dinsdag 21 jun 2011, 02:16: De boekhouding van een dergelijke onderneming gaat tegenwoordig 'automatisch' waardoor de facturen voor de debiteuren automatisch verwerkt worden.
U dient de onterecht factuur met ht foutieve bedrag in eerste instantie te betalen, waarna Online dan u het teveel betaalde bedrag aan u moet crediteren, hetzij het op de eerstvolgende rekening dan wel middels een creditfactuur met het teveel betaalde gecrediteerd.
Erik einde Quote
-------------------------------------------------
Erg leuk bedacht van Online en andere providers die verkeerde facturen afboeken.
Ik storneer en geef duidelijk mijn factuur en klantnummer aan om vervolgens het juiste bedrag te betalen wat ik verschuldig ben.
De kosten v.e. aangetekende brief heb ik daar voor over, waarin ik mijn reden van storneren aangeef in combinatie met welk ( juist ) bedrag ik wel overmaak of overgemaakt heb.
Dit is tot nu toe alleen nodig geweest bij stalkende provider.
Reactie door sanne91 op 07-05-2013 17:18
Ik heb ook hele nare ervaringen met Online en facturen! BLIJF ER BOVENOP ZITTEN!
Kassa
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!