Online vs offline elektronica kopen
Geplaatst door: mrbmrb op: 17-04-2011 15:20
Waar kopen jullie graag je elektronica en gadgets? Bij een online winkel of een traditionele (offline) winkel. Alles heeft namelijk voor- en nadelen.
Zo zijn offline winkels gebonden aan vaste tijden en heb je vaak van die irritante verkopers zonder enige kennis van zaken (nog een mooi voorbeeld). Bij webshops kun je tenminste kopen wanneer je wilt, al is het midden in de nacht (tenzij de website eruit ligt bij storing ofzo).
Wat heeft jullie voorkeur?irritante verkopersvoorbeeld
Reactie door freya op 17-04-2011 15:58
Dat hangt van het soort artikel af en of je het artikel snel wil hebben of niet. Sommige artikelen wil je ook eerst in handen hebben, dus dan ga je toch eerst naar een winkel (als dat kan).
Als er 'tijdsdruk' is, haal ik het liever in een gewone winkel, dan weet ik tenminste zeker dat ik het artikel meteen mee kan nemen. Verder kan de prijs doorslaggevend zijn. De prijs in webwinkels ligt over het algemeen iets lager dan de gewone winkelprijs en als je dan b.v. door een iDeal-betaling ook nog eens géén verzendkosten hoeft te betalen, dan is het erg aantrekkelijk om 'online' te kopen.
Van 'onkundige' verkopers heb ik sowieso nooit last. Als ik iets wil kopen informeer ik mezelf eerst goed via informatie op het internet. De tijd dat personeel nog echt 'deskundig' was ligt volgens mij al ver achter ons....
Freya
Reactie door freya op 17-04-2011 16:05
@grootvader:
Reageer je nu niet een beetje erg overdreven? Het kan aan mij liggen, maar ik zie geen reclame in de TS. Er wordt geen merk genoemd en ook geen winkel(keten). Er wordt gewoon een discussie gestart over waar men de aankopen doet, 'online' vs. 'offline'. Wat is daar mis mee?
Freya
Reactie door valerius-2 op 17-04-2011 16:30
Ik koop het liefst in de winkel meer zicht op wat ik koop en als ik dus een verkoper treft die technisch ook verstand van heeft maak me het verder gemakkelijker om een koop te doen.
Plus voor reclame van het product meer mogelijkheden om bij garantie direct aan te kloppen zonder al dat gedoe van opsturen zoekrakende producten enz.
Reactie door sonjaatje op 17-04-2011 16:30
Ik koop veel op het net. Voordelen zijn dat je in 1 oogopslag kunt zien wat ze hebben en of het op voorraad is en je kunt makkelijk prijzen vergelijken. Tegenwoordig worden de artikelen ook behoorlijk snel geleverd.
Nadeel vind ik vaak de verzendkosten, maar daar staan dan weer parkeer/vervoerkosten bij in de winkel kopen tegenover.
Reactie door birdies op 17-04-2011 16:52
@grootvader: waar maak je je druk om! Niks anders om je druk om te maken????
@mrbmrb: ik koop hoofdzakelijk online, niet alleen electronica. Prijzen liggen een stuk lager en verkopers, deskundig of ondeskundig, heb ik niet nodig.
Reactie door mrbmrb op 17-04-2011 21:05
@Grootvader, bedankt voor de felle reactie.
@Allemaal... Helemaal mee eens. Koop zelf veel online maar helaas niet alle producten lenen zich ervoor. Levensmiddelen en kleding koop je toch het makkelijkste in een echte winkel. Ondanks de mooie reclamecampagnes van dergelijke partijen.
Ken alleen ook mensen die zweren bij die schreeuwerige, rode elektrowinkels dus dan sta je er wel eens als je met z'n allen op pad bent. Maar met de drukte en die noob verkopers ben je blij snel weg te kunnen.
Dank trouwens voor de antwoorden.
dergelijke partijen
Reactie door empyria op 18-04-2011 10:36
Ik vind dit geen of/of kwestie, maar een en/en kwestie.
Het is net hoe het uitkomt, wat ik kopen wil, onder welke voorwaarden, wat voor 'n prijs, naja noem maar op, wat mij doet besluiten om on- of off-line iets te kopen.
Beide opties hebben voor mij hun voor- en nadelen afhankelijk van het product dat ik kopen wil.
Reactie door jaapje op 18-04-2011 14:01
Het meeste koop ik online maar stel wel eisen aan de winkel: vooruitbetalen doe ik alleen bij geverifieerde winkels, het liefst haal ik af en betaal contant en als het per post moet via paypal of credit card.
Grotere artikelen haal ik bij een aantal standaard winkels die een internet site hebben maar ook een winkel (veelal op een industrieterrein). Deze winkels zijn veelal erg goed bereikbaar en parkeren is er gratis.
Kortgezegd: ik maak een afweging voor de producten maar kom eigenlijk nauwelijks meer in de drukke binnenstad en wil ook geen advies in een winkel, de gemiddelde persoon in een winkel heeft toch geen verstand van zaken en probeert me alleen maar troep aan te smeren waar diegene de meeste winst op maakt.
Voorbeeld: afgelopen jaar: wasmachine, droger, nas, mediastreamer, netwerk via stopcontact systeem, telefoon, wat boeken en nog wat dingen via internet gekocht en per post laten bezorgen. Gaat prima.
Reactie door zoeker op 18-04-2011 22:07
Ik koop (electronica en meer) het liefst online bij een klein aantal winkels waar ik soms al 6 jaar zaken mee doe. En het wordt alleen maar meer... Moet wel het gevoel hebben dat het vertrouwd is, ik begeef me bijv niet in de 2e hands wereld, daar heb ik geen goed gevoel bij.
Zelden problemen gehad tot nu toe.
Reactie door cjvlees op 19-04-2011 13:29
Wat een gezeur van Grootvader. Laat eenieder in zijn waarde. Als u liever er zelf op uit gaat en sjouwt, dan is dat uw goed recht. Waarom ik op internet koop:
Goed te vergelijken
En zo een goede prijs
meteen te zien of iets op voorraad is
koop wel uitsluitend bij Thuiswinkelwaarborg aangesloten
hoef niet te sjouwen
geen reis/parkeer/ov-kosten
geen of weinig verzendkosten (zoek ik uit)
geen, inderdaad opdringerige of onverschillige verkopers
en vandaag besteld, morgen in huis!
altijd keus om voorauit of bij aflevering te betalen!
Reactie door jantom op 19-04-2011 13:44
Ik koop feitelijk alleen computercomponenten online; vroeger kocht ik vaak in de winkel (hetgeen inhoudt reizen naar de grote stad - in mijn geval Haarlem) of bij een webwinkel.
Een webwinkel (en zeker de grotere) heeft vaak veel meer keuze dan een winkel. Voorbeeld: als ik een grafische kaart wil kopen kan ik online kiezen voor pak-hem-beet 7 merken en per merk valt er ook veel te kiezen. Datzelfde geldt voor harde schijven, processoren, moederborden en noem maar op.
Een gemiddelde winkel heeft weinig keuze en dat wordt ook bewust gedaan omdat voorraad houden duur is en er meestal sprake is van snelle prijsdalingen. Dat geldt in mindere mate ook wel voor webshops.
Als ik wil kopen en haast heb bel ik eerst de webwinkel en als het product op voorraad is weet ik dat het de volgende dag al zal kunnen worden aangeboden. De praktijk bewijst dat. Ik vraag dan om het product voor me te reserveren en dat is nooit een probleem. Zodra ik heb betaald geef ik dat door en de bestelling wordt afgerond.
Het gaat eigenlijk meer om het maken van een goede keuze bij het in vertrouwen nemen van een webwinkel en daarin ben ik gelukkig nooit in teleurgesteld.
Nee, we noemen geen namen, namen noemen we niet...
Reactie door audb op 19-04-2011 14:08
1- Vooraf betalen
Dus gebeurt dat niet bij het afrekenen in een winkel?
Als ik langs de kassa zou lopen dan is het zelfs diefstal :)
2/ Vaak niet op voorraad
Lachen zeg of dat nooit gebeurt in winkels, zelfs bij een supermarkt gebeurt dat regelmatig of hebben ze een aanbieding beperkt of niet eens binnen gekregen
3/ Vaak grijze import
Dus goedkoper maar altijd nog beter dan "refused" ofwel gerepareerd en als nieuw verkocht zoals bij IT's gebeurde !
4- Geen Nederlandse garantie
Dit is pure onzin die nergens opslaat.
Koopt men iets binnen de Europese gemeenschap dan heeft men recht op volledige (omruil) garantie van twee jaar en daar mag en kan niet van worden afgeweken.
5- Geen Nederlandse instructie
Kan voorkomen maar even op bv Google zoeken of een vertaal site raad plegen kan zelfs een kind.
De redenen dat er veel op internet aangekocht wordt is wel dat de prijzen makkelijk te vergelijken zijn.
Dat de reclame spotjes die u hier via een link laten zien is natuurlijk overdreven.
De was zou volgens meneer REUS ook zo wit uit de machine komen dat u zelfs midden in de nacht geen licht meer aan hoeft te steken.
Maar ook dat firma B erg goedkoop zou zijn is één waar ik pijn in me buik van het lachen krijg.
Zo als u ziet ben ik een verevent internet koper, vooral de bekende veilingsite is me favoriet.
Zo koste mij een zone kap voor me foto lens geen €35 euro maar zo € 6,50 en een wifi usb stick geen €25 + 6,95 verzendkosten maar zo €10 incl verzendkosten.
Reactie door mostertpot op 19-04-2011 14:45
Steeds meer koop ik on-line: je kan daar snel rondshoppen en prijzen vergelijken. Wil ik bij een winkel iets kopen, moet ik veel reizen en winkel in en winkel uit om te vergelijken. Bovendien kom ik (persoonlijk) meer in de verleiding om ook andere zaken te kopen in winkels. Zaken die ik niet of nauwelijks nodig heb.
Ook kopen we vaak voedingswaren, i.v.m. specialistisch dieet, on-line: goedkoper, meer voorraad, meer keus.
Het afgelopen jaar een groot tv-scherm, een diepvriezer, QNAP, telefoons,e-readers, boeken, dvd's, cd's, voeding, drogisterij artikelen, Popcorn mediacenter, reizen, hotel boekingen, auto-huur, parkeerplek bij vliegveld, treinkaartjes, verjaardagskaarten,fotoalbums, abonnementen, bloemen, enz., on-line gekocht. Van ruim 4000 tot 2,60 Euro besteedde ik per aankoop.Treinkaartjes was een afknapper: Omdat ik mijzelf 61 jaar jonger rekende met het invullen van mijn geboortejaar, mocht ik het kaartje van €45.- weggooien van de NS.
Behalve die NS dan, kreeg ik overal service waar het nodig was: Bol.com is daarbij wat mij betreft een voorbeeld hoe het hoort.
Wat ik beslist niet on-line zal kopen zijn schoenen. Zolang er nog te veel verschil zit in maat aanduidingen, is het sneller om even in de winkel te passen.
In mijn ogen zijn de bezorgkosten voor zaken gekocht op internet te verwaarlozen, in ieder geval weegt het niet op tegen de besparingen in Euro´s, in tijd en in gedoe.
Even zo goed baal ik er van dat de winkelcentra in mijn omgeving steeds leger raken en steeds meer leegstand hebben. Maar ook daarvan weet ik dat ik mede oorzaak ben door mijn internet koopgedrag.
Reactie door read op 19-04-2011 16:54
@@@
Of je nu wel of niet door de kat gebeten wordt, vast staat dat het online kopen vorig jaar al een omzet had van meer dan 7 miljard. Mijn verwachting is, dat het in het jaar 2012 verdubbeld zal zijn. Op zich is er niets verkeerd aan online kopen, maar de kans dat je opgelicht wordt is wel een stuk groter dan bij een koop in een winkel.
Pedro.
Reactie door tenormin op 19-04-2011 22:13
Ik ben nooit dol op winkelen geweest, dus de supermarkt, slager en de groenheer bezoek ik natuurlijk wel, ik hou niet van on-line A.H-en. Maar kocht zeer recent (geen reclame) bij Wehkamp een stelling voor op balkon. Dat werd volgende dag geleverd; was bloedjezwaar dus dat was me alleen al de verzendkosten waard. Dat was in de 4 kortingsdagen, dus ik heb een perfecte stelling die ik nodig had voor weinig geld. Ander voorbeeld: Prominent Meubelen komt bij je thuis (hou in gedachten dat ik moeilijk loop) en heb daar 2 tweezitters gekocht die vandaag werden afgeleverd. Het oude bankstel werd door hen meegenomen (zonder kosten) het nieuwe neergezet, contant betaald en niets geen gesjouw. Via advertentie in krant op internet opgesnord. Wat iemand zegt over schoenen daar ben ik het helemaal mee eens: zou ik nooit ergens anders kopen; alleen in winkel.
Reactie door spikkel op 20-04-2011 11:58
Ik haat winkelen en zelfs schoenen koop ik al jaren online maar draag dan ook altijd hetzelfde merk. Even passen bij de sportzaak om te kijken welke maat ik moet hebben. Mijn voeten zijn zo aan het verzakken dat ze drie maten groter zijn geworden. Ook controleer ik of ze de leest niet smaller hebben gemaakt. Daarna koop ik ze online wat me 30 tot 50 euro scheelt. Bij de webshop mag je de schoenen ook kosteloos ruilen als de maat of leest niet goed is maar dat is voor hun veel gedoe terwijl het voor mij een kleine moeite is om eerst even langs de sportzaak te gaan.
Verder kleding, supplementen, dierbenodigdheden, electronica, witgoed enz. Ik bestel ook regelmatig in Amerika. Niets mis mee hoor en is zeker de helft goedkoper dan in Nederland. Ook in Engeland en Duitsland bestel ik regelmatig. Daar wat kleinere verschillen maar nog altijd zeker 20 % goedkoper.
Reactie door read op 22-04-2011 16:50
@
Ik koop vrijwel alles nog in de gewone winkel (als het kan de vakhandel). Aan dozenschuivers heb je niks, als er een defekt optreedt en je een beroep op garantie moet doen.
Pedro.
Reactie door jantom op 22-04-2011 18:17
Quote: read schreef op vrijdag 22 apr 2011, 16:50: @
Ik koop vrijwel alles nog in de gewone winkel (als het kan de vakhandel). Aan dozenschuivers heb je niks, als er een defekt optreedt en je een beroep op garantie moet doen.
Pedro.einde Quote
Dag Read:
Ik begrijp best dat je liever naar de winkel gaat. Voor mijn boodschappen zoals die bij de supermarkt ga ik graag zelf naar de winkel.
Maar als je niet-courante (zeg maar: wat duurdere) producten wilt kopen moet je soms ver weg; vandaar dat ik dat soort zaken online koop.
Vergeet niet dat er ook bij de grote dozenschuivers veel kennis van zaken is. Jammer dat ik geen namen mag noemen maar ik ben wat dat betreft echt om.
Het is sporadisch gebeurd dat ik wat terug moet sturen (ik herinner me een NAS die ik maar niet aan de praat kreeg). Het was misschien een gebrek aan kennis van mijn zijde - terugsturen en het geld terugkrijgen was geen enkel probleem.
Er is weinig kans op het ontvangen van rommel als je voor (dure) producten van goede fabrikanten kiest.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!