Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Online veiling. Je rechten?

Geplaatst door: jvdg op: 18-12-2014 23:40
Ik ben tegen een probleem aangelopen wat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ik geef de casus maar even staccato door. Qua importantie is het niet indrukwekkend (het financieel belang is minder dan € 100) maar ik wil dit verhaal met geïnteresseerden delen en tevens discussiëren over snelle juridische mogelijkheden die ter beschikking staan om mijn vermeend recht te "halen". 1. Vorig jaar (!) viel mij het "geluk" ten deel een bureaustoel via de online veilingsite van Proveiling voor een mooi prijsje te kopen.4. Volgens deze 2. Na akkoordbevinding over en weer, met uitreiking van de veilingvoorwaarden, is schriftelijk bevestigd dat ik de stoel kon ophalen op een bepaald adres met uiteraard vermelding van datum en tijdstip. Tot dusverre geen problemen. 3. Op de bewuste leveringsdatum heb ik mij tijdig gemeld op het aangegeven adres. Aanwezig was de opdrachtgever voor de veiling. 4) Deze persoon meldde dat de stoel zich niet op het opgegeven adres bevond, maar elders in diezelfde plaats. 5) Na het gebruikelijke zoekwerk vond ik de locatie. 6) Aangebeld, rondgelopen, weer aanbellen, een praatje gemaakt met een vervaarlijke hond en een geparkeerd staande auto, weer aangebeld: De deur was en bleef dicht. 7) In arren moede ben ik toen maar weer stoelloos huiswaarts getogen. 8) Thuisgekomen ben ik de discussie aangegaan met Proveiling. Ik heb een "schadeclaim" ingediend voor het gederfde voordeel en mijn reis- en verblijfkosten. 9) Het enige waartoe Proveiling bereid bleek, was dat ik alsnog de stoel op mocht halen. Ridiculous! 10) Enfin, de rest laat zich raden. Gelet op het geringe belang ben ik na ruim een jaar chagrijn met dit gedoe gestopt. Ik heb geen vraag hierover, de zaak is eenvoudig, maar het punt wat ik wil maken (en daarin ben ik lang niet de enige) is de grote moeite die men moet doen om zijn recht te halen ingeval van juridische conflicten met een relatief gering belang. Ik ken geen enkele instantie waar dit soort zaken aanhangig kunnen worden gemaakt. Wie van de geachte lezers kan hier op ingaan. Een verwijzing naar de Rijdende Rechter verwerp ik. :)
Reactie door tijger1 op 18-12-2014 23:51
Niet meer bieden op veilingen, de beste optie.
Reactie door jvdg op 19-12-2014 01:09
Quote: tijger1 schreef op donderdag 18 dec 2014, 23:51: Niet meer bieden op veilingen, de beste optie.einde Quote Zucht......, die oplossing had ik ook al bedacht. Ik probeer een discussie op gang te brengen. Ik heb dan ook geen vraag gesteld, maar zoek naar een oplossing m.b.t. dit soort zaken. U zult daar best wel iets inhoudelijks over kunnen schrijven waarover gediscussieerd kan worden.
Reactie door sjoppie op 19-12-2014 08:59
Hallo jvdg, het enige wat ik denk is dat u wat reacties van meer slachtoffers af moet afwachten om te bewerkstelligen dat er een programma aan gewijd wordt. Ik kan me voorstellen dat dit blijft knagen. Vr. gr.
Reactie door zoekster op 19-12-2014 10:22
Plaats uw klacht op klacht.nl daar is Proveiling actief en wordt uw klacht publiekelijk wel/niet opgelost.
Reactie door jvdg op 19-12-2014 14:42
Quote: zoekster schreef op vrijdag 19 dec 2014, 10:22: Plaats uw klacht op klacht.nl daar is Proveiling actief en wordt uw klacht publiekelijk wel/niet opgelost. einde Quote Dank voor de tip, maar die weg heb ik al bewandeld. Helaas is deze site nog niet goed "ingeregeld". Ik weet dat ze enige druk hebben uitgeoefend op Proveiling, maar op zeker moment meldde de site dat de klacht naar tevredenheid zou zijn opgelost. Ik heb ze toen uiteraard geschreven dat dit niet het geval was en is. Blijkt dat Proveiling dit zelf heeft doorgegeven. Je zou toch verwachten dat ze dit kortsluiten met de klager. Ik heb van Klacht NL niets meer gehoord. Ik snap het ook niet goed (meer). Lange tijd heeft Proveiling in het Top-zoveel lijstje gestaan van beklaagden die helemaal niet of uiterst traag de klachten afhandelen, maar ineens waren ze daaruit verdwenen en waren veel klachten alsnog opgelost. Nogmaals gelet op het belang had ik het bijltje er al bij neergelegd en geen zin meer om saar aandacht aan te besteden.
Reactie door zoekster op 19-12-2014 15:33
Dat heb ik ook tegen op een site als klacht.nl. Als het bedrijf reageert dan is het al 'opgelost'. Maar ja, beter iets dan niets. Op de klachtenkompas.nl van de consumentenbond mag de klager een plus of een min geven voor de afwikkeling, maar daar reageert dit bedrijf niet. Toch kunt u het daar ook nog eens proberen. Misschien gaan ze nu wel reageren. Misschien is trustpilot ook nog een idee. Ik snap anders niet waarom u zegt er geen aandacht meer aan te willen besteden, u heeft hier toch een discussie geplaatst?
Reactie door jvdg op 19-12-2014 16:23
Quote: zoekster schreef op vrijdag 19 dec 2014, 15:33: Ik snap anders niet waarom u zegt er geen aandacht meer aan te willen besteden, u heeft hier toch een discussie geplaatst? einde Quote Mag ik voor een antwoord verwijzen naar mijn openingsposting? Het gaat me hier niet om een persoonlijk probleem, maar wilde slechts een discussie over deze problematiek op gang brengen.
Reactie door valerius-2 op 19-12-2014 16:45
Ja het in eenmaal een wereld die zich makkelijk de ruimte bied om de boel i de maling te nemen, en dat breit zich steeds verder uit. Het zal alleen maar erger worden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor