Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Online internet lage internet snelheid

Geplaatst door: sonnysonny op: 12-01-2010 14:31
Beste Vara kassa lezers, Sinds 4 januari 2010 heb ik een nieuwe internet provider genaamd: Online. Het bestellen van een 20Mb ADSL lijn ging heel makkelijk. Echter wist ik niet dat het een hel van een provider was. Op mijn huisadres werd geconstateerd dat ik een snelheid van 12-16 Mbps download en een 1Mbps upload had . Hier ging ik mee akkoord. Op 4 januari had ik internet van Online. Wat bleek nu, in plaats van 12-16Mbps heb ik een 6Mbps en een upload snelheid van 0.20Mbps. Dit kon volgens mij niet kloppen en belde de klantenservice op. 15 minuten later (15 cent per minuut) kreeg ik iemand aan de lijn. Deze man zei dat het aan mijn aansluit draden lag en dat ik daar naar moest kijken. Alles was goed aangesloten, het werkte tenslotte ook voor de vorige internet provider. Er werd een monteur opgestuurd om het probleem te onderzoeken. Op 8 januari kwam de Monteur langs en belde met de technische dienst van Online. Deze zeiden dat het niet kon kloppen dat ik een lage internet snelheid had. Ik moest minstens 12 tot 16 Mbps krijgen. De monteur zei dat Online het oplost en alles goed kwam( de aansluit draden waren gecontroleerd). Nu ben ik vandaag gebeld door Online en zei dat ik mijn maximale snelheid heb bereikt omdat ik op 3.4km van de centrale woon. Mijn internet is trager dan hiervoor. Mijn klacht wordt weer door de technische dienst bekeken. Zoals u kunt lezen word ik van de kast naar de muur gestuurd. Ik kan geen kant op. Mijn vorige internet provider was Telfort een echte aanrader, deze leverde de maximale snelheid voor mij een 1 Mbps upload. Wat ik nu heb is een upload van 0.20Mbps. Ik kan hier echt niks mee! Heeft iemand hier een idee over hoe ik dit kan oplossen of hoe ik het contract kan ontbinden? Ik hoop dat u als lezer mij advies kan geven, want ik word hier gek van. Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal :) Sonny
Reactie door valerius op 12-01-2010 14:34
Dit is alleen op te lossen als u via een andere verbinding internet neemt. De snelheid opgegeven is tot dus er staat niets vast. Als u dus wat berichten hier van pas geleden heeft gelezen dan heeft u kunnen merken dat via de kabel de snelheden veel beter kloppen dan via ADSL. Met vr.groet Valerius
Reactie door sonnysonny op 12-01-2010 14:37
Quote: valerius schreef op dinsdag 12 jan 2010, 14:34: Dit is alleen op te lossen als u via een andere verbinding internet neemt. De snelheid opgegeven is tot dus er staat niets vast. Als u dus wat berichten hier van pas geleden heeft gelezen dan heeft u kunnen merken dat via de kabel de snelheden veel beter kloppen dan via ADSL. Met vr.groet Valeriuseinde Quote Mijn vraag is dan, waarom kon Telfort wel een perfecte 1Mbps upload leveren met dezelfde aansluiting en Online internet niet. Dan ben ik toch goed "afgeknepen"?
Reactie door valerius op 12-01-2010 16:54
Dus het overstappen heeft u dus behoorlijk wat snelheid gekost, waarschijnelijk ligt het dus aan online dat zij dus inde centrale al overbelast zijn. U heeft waarschijnelijk ook een nieuw modem gekregen en is die dus niet goed afgesteld op de snelheid. Het is toch een raadsel waarom bij de ene wel een bepaalde snelheid wordt gehaald en bij online dus niet. Ik zou dit toch echt niet nemen zij moeten dan maar vertellen waarom bij hun niet. Met groet Valerius
Reactie door sonnysonny op 12-01-2010 17:26
Quote: valerius schreef op dinsdag 12 jan 2010, 16:54: Dus het overstappen heeft u dus behoorlijk wat snelheid gekost, waarschijnelijk ligt het dus aan online dat zij dus inde centrale al overbelast zijn. U heeft waarschijnelijk ook een nieuw modem gekregen en is die dus niet goed afgesteld op de snelheid. Het is toch een raadsel waarom bij de ene wel een bepaalde snelheid wordt gehaald en bij online dus niet. Ik zou dit toch echt niet nemen zij moeten dan maar vertellen waarom bij hun niet. Met groet Valeriuseinde Quote Dat klopt helemaal, ik had eerst een upload van 0.20Mbps. Nu is het zo dat ze mijn upload iets hebben verhoogd, namelijk naar 0.30Mbps. Nog steeds geen redelijke snelheid. Over de afstand tot de wijkcentrale ze zeggen dat het 3,4km is, maar ik heb het opgezocht en ik woon er maar 1.2km vandaan. Hoop dat het wordt opgelost ik houd u op de hoogte ;)
Reactie door read op 12-01-2010 19:47
Dag sonnysonny, De knuppel moet maar eens in het hoederhok. Dien gewoon een klacht in bij de Geschillencommissie in Den Haag en eis dat je tenminste 50% krijgt van wat zij beloven (dit ongeacht wat daarover in de voorwaarden staat). Eis ook, dat als dat niet lukt, je het slachtoffer bent van dwaling/misleiding en dat je het kontrakt per direkt mag opzeggen en een fikse vergoeding krijgt voor de maarnden die je wel betaald hebt. Pedro.
Reactie door read op 12-01-2010 19:49
@toevoeging: U heeft een geschil met uw internetprovider of leverancier van een elektronische communicatiedienst . Samen komt u er niet uit. Is het bedrijf bij de Geschillencommissie geregistreerd, dan kunt u als regel de hulp inroepen van de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten. [url: https://loket.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=ecd[/url: Geschillencommissie Electronische Communicatiediensten Te bereiken op het volgende adres: Postbus 90600 2509 LP Den Haag Tel: 070-3105310 Fax: 070-3658814 Sukses, Pedro.
Reactie door sonnysonny op 12-01-2010 20:13
Quote: read schreef op dinsdag 12 jan 2010, 19:47: Dag sonnysonny, De knuppel moet maar eens in het hoederhok. Dien gewoon een klacht in bij de Geschillencommissie in Den Haag en eis dat je tenminste 50% krijgt van wat zij beloven (dit ongeacht wat daarover in de voorwaarden staat). Eis ook, dat als dat niet lukt, je het slachtoffer bent van dwaling/misleiding en dat je het kontrakt per direkt mag opzeggen en een fikse vergoeding krijgt voor de maarnden die je wel betaald hebt. Pedro.einde Quote Het doet me zeer goed, dat u mijn verhaal heeft gelezen. Ook lijkt het hier op dat ik ben misleid. Zodra er een stok achter de deur komt, verhogen ze de snelheid een beetje. Dat is natuurlijk niet genoeg, om mij als klant tevreden te houden. De klantenservice heeft mij gezegd nog 2 dagen te wachten voordat ik antwoord krijg van de technische dienst. Zit nu al vanaf 4 januari te wachten op fatsoenlijk internet. Hoelang zou ik nog moeten wachten voordat ik de geschillencommissie in ga schakelen? Kan ik er beter vroeg bij zijn of nog heel even wachten op wat Online gaat doen. Mvg, Sonny
Reactie door read op 12-01-2010 20:52
Dag sonnysonny, Formeel moet je de provider nog 5 werkdagen de tijd geven om wel te leveren wat ze beloofd hebben (anders gezegd: je stelt hen in gebreke). Lukt hen dat niet, dan kun je naar de GeschillenCommissie stappen. Verstuur die brief wél aangetekend en met bewijs van ontvangst. Sukses en groeten, Pedro.
Reactie door sonnysonny op 12-01-2010 21:03
Quote: read schreef op dinsdag 12 jan 2010, 20:52: Dag sonnysonny, Formeel moet je de provider nog 5 werkdagen de tijd geven om wel te leveren wat ze beloofd hebben (anders gezegd: je stelt hen in gebreke). Lukt hen dat niet, dan kun je naar de GeschillenCommissie stappen. Verstuur die brief wél aangetekend en met bewijs van ontvangst. Sukses en groeten, Pedro.einde Quote Beste Pedro, Is er ook een manier om zonder de GeschillenCommissie te werk te gaan? Ik schakel de GeschillenCommissie in als er geen enkele optie meer is. Heeft het nut om zelf een klachten brief te schrijven naar Online? Kan ik daarin ook zeggen om mijn contract per direct te kunnen beëindigen, omdat ze niet voldoen aan hun beloftes? Mvg, Sonny
Reactie door read op 12-01-2010 22:19
Dag sonnysonny, Je kunt het proberen maar ik schat in dat je uiteindelijk toch bij de geschillencommissie terecht komt. Stap 1. Stel Online in gebreke en eis dat ze binnen 10 werkdagen leveren wat ze beloofd hebben te zullen leveren. Zet in die brief een finale datum waarop die termijn van 10 dagen afloopt. Als Online in gebreke blijft (dus ook na die 10 dagen niet leveren wat ze beloofd hebben) Stap 2. Stuur hen een brief en geef daarin aan dat je de overeenkomst met hen per direkt (datum noemen) ontbindt. Trek ook je machtiging voor de automatische incasso in. Verstuur beide brieven aangetekend en met bewijs van ontvangst en maak van alle correspondentie kopiën. Mijn inschatting is, dat zij al na stap 1 in gebreke blijven en dat het inschakelen van de commissie overblijft. Pedro.
Reactie door lelyonnais op 12-01-2010 23:03
OT Mijn bewondering voor de antwoorden van Pedro, zakelijk en doeltreffend op de vraag van sonnysonny. Beter kan niet. Een voorbeeld voor 100 andere .................. m.v.g. Robert
Reactie door dirck op 13-01-2010 12:02
Hallo sonnysonny, Op welke manier heb je de download en upload snelheid getest? En op welke snelheden traint het modem in? Zou je dit misschien nog kunnen vertellen? Als je de test op [url=http://www.speedtest.net/index.php?nojs=1: www.speedtest.net[/url: doet, wat komt daar dan uit? Kies bij het sterretje bijvoorbeeld voor Eindhoven, Amsterdam of Rotterdam. Tilburg geeft wat lagere waardes aan, die kun je daarom beter niet doen. Zelf zit ik bijna 3 km van de centrale af en krijg toch een mooie snelheid geleverd. [url=http://www.speedtest.net/result/681001418.png: www.speedtest.net/result/681001418.png[/url: Groet, Dirck
Reactie door lelyonnais op 13-01-2010 14:02
Hoi Dirk, Heb net de speedtest gedaan. De station van Eindhoven is 30 km van ons. De gegevens: 9,57 Mb/s Ping 73ms Mp3 File 5MB= 5 sec. videoclip 35 MB = 30 sec. Movie 800 MB = 11 minuten. Ik heb geen flauwe benul van die gegevens, maar misschien kunt u mij meer over vertellen. Op de speedtest NL staat andere gegevens. Download Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Nederland Klaar 370.3 KByte/sec (=2962 kbps) Upload Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar 74.2 KByte/sec (=594 kbps) Connection Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Nederland. Klaar 294.0 Conn/min Op iping kom ik op 5.14Mbps. Elke test zeg dat men wel sneller kan werken, maar hoe zit het? Ik heb tele2, maar ik merk dat het downloaden idd steeds langzamer gaat. Bovendien met ik een absoluut nul op dat gebied.... m.v.g. Robert
Reactie door sonnysonny op 13-01-2010 16:50
Quote: dirck schreef op woensdag 13 jan 2010, 12:02: Hallo sonnysonny, Op welke manier heb je de download en upload snelheid getest? En op welke snelheden traint het modem in? Zou je dit misschien nog kunnen vertellen? Als je de test op [url=http://www.speedtest.net/index.php?nojs=1: www.speedtest.net[/url: doet, wat komt daar dan uit? Kies bij het sterretje bijvoorbeeld voor Eindhoven, Amsterdam of Rotterdam. Tilburg geeft wat lagere waardes aan, die kun je daarom beter niet doen. Zelf zit ik bijna 3 km van de centrale af en krijg toch een mooie snelheid geleverd. [url=http://www.speedtest.net/result/681001418.png: www.speedtest.net/result/681001418.png[/url: Groet, Dirckeinde Quote Beste Dirck, Ik heb mijn snelheid via www.upc.nl/internet/speedtest gedaan. Dit heb ik gedaan, omdat ik de upload snelheid wilde zien. Nu heb ik een magere 0.30Mbps dit is te weinig. En op welke snelheden traint het modem in? Ik heb hier eigenlijk geen idee, de monteur die vrijdag was geweest alles op default gezet en alles nagekeken. Het lag volgens hem aan Online, die het signaal niet sterk genoeg verstuurt. Alleen een minimale upload kan echt niet?! Ik heb op amsterdam geklikt, omdat dit het dichts voor mij is. Hierbij het resultaat: http://www.speedtest.net/result/681237779.png Hopelijk kunt u mij meer duidelijkheid geven. Mvg, Sonny
Reactie door dirck op 14-01-2010 12:30
Hallo sonnysonny, Je downloadsnelheid is wel normaal, hoewel het wel hoger zou kunnen, gezien je nog geen 2 km van de centrale afwoont. Maar 8 Mb/s is niet slecht en daarom zou je uploadsnelheid ook minimaal tussen de 0.80 en 0.90 in moeten zitten. Ook al woonde je 3.4 km van de centrale vandaan, dan nog moet je ca. 0.85 Mb/s kunnen halen. Zij leveren inderdaad niet de uploadsnelheid die ze je beloven en daarom raad ik je ook aan om de stappen uit te voeren die Read op dinsdag 12 jan 2010, 22:19 ook al voorstelde. Quote: read schreef op dinsdag 12 jan 2010, 22:19: Dag sonnysonny, Je kunt het proberen maar ik schat in dat je uiteindelijk toch bij de geschillencommissie terecht komt. Stap 1. Stel Online in gebreke en eis dat ze binnen 10 werkdagen leveren wat ze beloofd hebben te zullen leveren. Zet in die brief een finale datum waarop die termijn van 10 dagen afloopt. Als Online in gebreke blijft (dus ook na die 10 dagen niet leveren wat ze beloofd hebben) Stap 2. Stuur hen een brief en geef daarin aan dat je de overeenkomst met hen per direkt (datum noemen) ontbindt. Trek ook je machtiging voor de automatische incasso in. Verstuur beide brieven aangetekend en met bewijs van ontvangst en maak van alle correspondentie kopiën. Mijn inschatting is, dat zij al na stap 1 in gebreke blijven en dat het inschakelen van de commissie overblijft. Pedro.einde Quote Groet, Dirck
Reactie door sonnysonny op 14-01-2010 19:54
Beste Dirck, Het klopt dat mijn download snelheid goed is, maar het kan zoals je zegt een stukkie hoger. Over de upload heb je ook helemaal gelijk, dit zit ik al de hele tijd te zeggen, maar ze willen het gewoon niet verhogen. Ik houd de reactie van Pedro in mijn achterhoofd. Laat het nog een week rusten anders ga ik stappen ondernemen. Heel erg bedankt voor je reactie =) Mvg, Sonny Quote: dirck schreef op donderdag 14 jan 2010, 12:30: Hallo sonnysonny, Je downloadsnelheid is wel normaal, hoewel het wel hoger zou kunnen, gezien je nog geen 2 km van de centrale afwoont. Maar 8 Mb/s is niet slecht en daarom zou je uploadsnelheid ook minimaal tussen de 0.80 en 0.90 in moeten zitten. Ook al woonde je 3.4 km van de centrale vandaan, dan nog moet je ca. 0.85 Mb/s kunnen halen. Zij leveren inderdaad niet de uploadsnelheid die ze je beloven en daarom raad ik je ook aan om de stappen uit te voeren die Read op dinsdag 12 jan 2010, 22:19 ook al voorstelde. Quote: read schreef op dinsdag 12 jan 2010, 22:19: Dag sonnysonny, Je kunt het proberen maar ik schat in dat je uiteindelijk toch bij de geschillencommissie terecht komt. Stap 1. Stel Online in gebreke en eis dat ze binnen 10 werkdagen leveren wat ze beloofd hebben te zullen leveren. Zet in die brief een finale datum waarop die termijn van 10 dagen afloopt. Als Online in gebreke blijft (dus ook na die 10 dagen niet leveren wat ze beloofd hebben) Stap 2. Stuur hen een brief en geef daarin aan dat je de overeenkomst met hen per direkt (datum noemen) ontbindt. Trek ook je machtiging voor de automatische incasso in. Verstuur beide brieven aangetekend en met bewijs van ontvangst en maak van alle correspondentie kopiën. Mijn inschatting is, dat zij al na stap 1 in gebreke blijven en dat het inschakelen van de commissie overblijft. Pedro.einde Quote Groet, Dirckeinde Quote
Reactie door lapto op 15-01-2010 09:35
Wat vervelend om zoiets weer te horen maar ik ben van mijzelf erg nieuwschierig. Waarom ga je dan weg bij telfort als dat echt een aanrader zou zijn? telfort is toch ook niet het duurste ? Vertel je ook hoe het afgelopen is met je alles ? Daar kunnen andere ook van leren ( en ik ook ) Greetings en veel succes Lapto
Reactie door sonnysonny op 15-01-2010 18:09
Waarom ga je dan weg bij telfort als dat echt een aanrader zou zijn? telfort is toch ook niet het duurste ? Ja, ja... ik weet het, dom dom dom.. dacht andere provider misschien nog beter succes, maar het is nu meer: als je provider het doet, don't switch it! Ik houd jullie op de hoogte, nog steeds geen bericht van Online... Denk dat de technische dienst op vakantie is ofzo al met al slecht geregeld. Mvg, Sonny Quote: lapto schreef op vrijdag 15 jan 2010, 09:35: Wat vervelend om zoiets weer te horen maar ik ben van mijzelf erg nieuwschierig. Waarom ga je dan weg bij telfort als dat echt een aanrader zou zijn? telfort is toch ook niet het duurste ? Vertel je ook hoe het afgelopen is met je alles ? Daar kunnen andere ook van leren ( en ik ook ) Greetings en veel succes Laptoeinde Quote
Reactie door sonnysonny op 23-01-2010 09:03
UPDATE: lage internet snelheid Beste Vara kassa lezers, Sinds enkele weken probeer ik al fatsoenlijk internet te krijgen van Online. Door stug steeds naar de klantenservice te bellen, kreeg ik elke keer weer de standaard vragen. "Weet u zeker dat alles goed is aangesloten?". Mijn antwoord daar op was steeds "Er is een monteur langs geweest en die heeft alles voor mij aangesloten het probleem zit niet meer bij mij thuis zeg ik steeds". Dit ging ongeveer 2 weken door. In die 2 weken werd ik elk 3 á 4 dagen gebeld door de klantenservice voor een verklaring, waarom het probleem niet is opgelost. Na 4 keer terug gebeld te zijn, was mijn upload snelheid met 0,20Mbps omhoog gegaan. Ik heb nu een upload van 0.40 Mbps. Als u mijn vorige bericht heeft gelezen, zal u nu vast opkijken. De klantenservice zei eerder dat ik mijn maximale snelheid al had bereikt. Hier klopt dus niks van! Afgelopen week kreeg ik een aardige jongen van de klantenservice aan de lijn. Deze wilde mijn probleem erg graag oplossen. De klantenservice van Online heeft immers geen direct contact met de technische dienst, waarop we de klachten formulier invulden. Vragen zoals: "Zijn de draden goed aangesloten?", "Hoelang is het draad naar de modem?" ect,. Op 20 januari werd ik door de klantenservice gebeld en er werd een monteur naar de wijk centrale gestuurd, dit zou op 22 januari gaan plaats vinden. Op 22 januari werd ik door de monteur gebeld en het probleem is gevonden! Mijn internet werkte maar op 1 draad in plaats van 2, dit verklaarde de lage upload snelheid. Als deze zou worden aangesloten dan wordt mijn internet verdubbeld, waardoor ik dan een upload krijg van ongeveer 0,80Mbps. Het probleem kon echter niet direct worden opgelost, omdat deze monteur geen wijzigingen mag aanbrengen in de wijk centrale. Hiervoor wordt een KPN monteur aangestuurd. De vraag is hoe lang gaat het duren, voordat de KPN monteur komt. Mijn conclusie over Online internet: Wees niet tevreden, als je je internet snelheid niet haalt. Blijf door bellen, met klachten. Voor de mensen die waren afgevallen bij het antwoord: "U heeft de maximale snelheid al bereikt", hier klopt niks van. Ik zal nog een bericht typen, als het probleem is opgelost of als er weer problemen komen. Alvast heel erg bedankt voor lezen van mijn verhaal! Sonny

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor