Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ongevraagd wijzigen van betaaldatum

Geplaatst door: richard35 op: 17-07-2015 19:40
Ik ben sinds enkele jaren klant van Ziggo wat betreft internet, radio, televisie en telefoon. Ik heb met hen afgesproken dat automatisch aan het einde van elke maand het maandbedrag eraf gehaald wordt van mijn rekening. Vorige maand kon ik het wwnmalig niet op tijd betalen en heb ik het maandbedrag van juli op 10 augustus via internet bankieren overgemaakt. Op 17 juli is nogmaals het bedrag eraf gehaald. Ik met de helpdesk van Ziggo gebeld en deze verklaarden dat ze het maandbedrag van juli er al afgehaald hadden ipv eind juli. Uitgelegd dat de betaling altijd automatisch einde vd maand eraf gehaald wordt en dat ik zonder toestemming of weten van tevoren moet achter komen dat zij op hun 'eigen initiatief' het maandbedrag eraf gehaald hebben ipv eind vd maand wat ook de afspraak was. Ik heb erop aangedrongen dat ze mij maandag terugbellen(heb de naam van de medewerkster ook genoteerd voor zekerheid) en dat ik het bedrag anders laat terugstorten. Maar door deze fratsen van Ziggo overweeg ik dus serieus om over te stappen bij Ziggo
Reactie door tijger1 op 17-07-2015 19:59
U kunt volgens mij in Myziggo zie wat uw incassodatum is. Maar toen u dacht dat het eind juni er niet geïncasseerd kon worden, hebt u helemaal niet verder naar uw rekening gekeken, voordat u handmatig ging betalen? Had u een herinnering gehad? Maar volgens mij bent u met alle data in de war. Want 10 augustus? Als een incasso niet lukt, probeer ze het vaak later nogeens.
Reactie door edrick3 op 17-07-2015 20:28
.....Vorige maand kon ik het wwnmalig niet op tijd betalen en heb ik het maandbedrag van juli op 10 augustus via internet bankieren overgemaakt...... vorige maand = juni maandbedrag van juli op 10 augustus?? Beetje onduidelijk allemaal. Je wordt geacht voldoende saldo op je rekening te hebben staan voor automatische incasso. Is dit niet zo, dan krijg je wel bericht. De automatische incasso is niet gelukt en ik ben te laat met betalen. Wat nu? Als de automatische incasso niet is gelukt, ontvang je een digitale herinnering. In deze herinnering staat hoe je de factuur kunt betalen. Je hebt een betaaltermijn van 14 dagen. Mis je deze betaaltermijn? Dan ontvang je een digitale aanmaning. Hiervoor betaal je € 10 incassokosten. Betaal deze aanmaning binnen 5 dagen om te voorkomen dat je abonnement tijdelijk wordt afgesloten. Als je Ziggo Mobiel abonnement tijdelijk afgesloten is, kun je niet meer bellen en gebeld worden. Betaal het openstaande bedrag binnen 7 dagen en je kunt je mobiele nummer binnen 24 uur weer gebruiken. Betaal je niet binnen 7 dagen? Dan wordt je Ziggo Mobiel abonnement beëindigd en de vordering overgedragen aan het incassobureau. Na afsluiting komt je mobiele nummer te vervallen. [url=https://www.ziggo.nl/klantenservice/mobiel/factuur/facturen-ziggo-mobiel/#automatische-incasso-mislukt: (Bron[/url: )
Reactie door tijger1 op 17-07-2015 21:58
Het gaat niet over mobiel.
Reactie door richard35 op 18-07-2015 00:18
Wat betreft de data was ik even in de war met juli en augustus dus even ter verduidelijking. Zo halverwege elke maand krijg ik via de mail wat het maandbedrag is en dat deze rekening automatisch op 1 van de laatste 3 werkdagen vd maand eraf gehaald wordt. Eind juni kon het bedrag er niet afgehaald worden en heb ik het maandbedrag van juni op 10 juli overgemaakt via internetbankieren. Op 17 juli is het bedrag van juli eraf gehaald zonder dat ik een mail had gehad dat eind juli het bedrag automatisch eraf gehaald zou worden. Bij navraag bij Ziggo blijkt dat Ziggo zonder vraag of overleg opeens de 17'de vd maand het bedrag eraf halen ipv automatisch einde vd maand. Het ongevraagd wijzigen van betaaldata zonder de klant in te lichten is waar ik me aan stoor aangezien ik net als velen aan het einde vd maand mijn salaris uitbetaald krijg en dan de vaste rekeningen betaal.
Reactie door aurora1 op 18-07-2015 01:02
Lees nog eens wat @tijger1 in zijn eerste reactie schrijft in de laatste regel. Er zal sprake geweest zijn van nogmaals (17 juli) proberen het bedrag te incasseren omdat het op de gewone datum kennelijk niet gelukt was. Weet u zeker dat wat op 17 juli geïncasseerd is niet het opnieuw incasseren voor juni was omdat het toen niet gelukt is? Als er dubbel betaald is wordt een bedrag teruggestort of verrekend met een latere maand. Heeft u al via MyZiggo de betalingen en incassodatum gecontroleerd zoals @tijger1 voorstelt?
Reactie door aurora1 op 18-07-2015 01:11
My Ziggo = Mijn Ziggo. 10 Juli viel op een vrijdag, dus de overboeking via internet is mogelijk pas maandag de 13e (of 14e) bij Ziggo belandt waarna het nog administratief verwerkt moest worden. Uw betaling kan de herhaalde incasso van Ziggo gekruist hebben.
Reactie door richard35 op 18-07-2015 08:14
Zojuist op mijnziggo gekeken en het overzicht erbij gepakt. Staat alleen dat de tot nu toe alles betaalt is en de laatste betaaldag de 29'ste vd maand is. En dus van juli op 29 juli is. Das wat ook in de mail staat die ik maandelijks sta. Ik kon op mijn bankbriefjes teruglezen dat op zowel de 10'de van de maand juli het bedrag van juni betaald is(door mezelf omdat eind juni het bedrag er niet automatisch afgehaald kon worden) en op 17 juli precies hetzelfde bedrag eraf gehaald is. Als het met elkaar gekruist is had de medewerkster van Ziggo dat gister kunnen zeggen en niet vertellen dat het al van de maand juli is??
Reactie door zoekster op 18-07-2015 08:42
Je moet nooit zelf met handmatige betalingen aan de gang gaan als een incasso mislukt. Heb je wel een klantnummer vermeld of een betalingskenmerk bij het handmatig overmaken? Ik vind eerlijk gezegd dat Ziggo jou meer te verwijten heeft dan jij Ziggo. Je moet op tijd aan je betalingsverplichtingen voldoen. Nogal vreemd dat jij er serieus over denkt om over te stappen. Vraag me af of je dan een provider kan vinden die je aan het eind van de maand laat betalen. Denk het niet.
Reactie door richard35 op 18-07-2015 08:50
@ Zoekster dan had Ziggo beter kunnen vermelden: het is ons niet gelukt het bedrag eraf te halen, rond de 15'de of een andere datum proberen we het nogmaals. Dan had ik het niet zelf overgemaakt nee. En Ziggo niets te verwijten?? Wat dacht u van ongevraagd data van betaling wijzigen en als het om dezelfde maandbetaling gaan verkeerde informatie geven aan de klant door te zeggen: het bedrag dat de zeventiende eraf is gehaald is al voor de maand juli? Logisch dat je na zulke onkunde overweegt over te stappen of vind u het wel de normaalste gang van zaken??
Reactie door zoekster op 18-07-2015 09:27
Quote: richard35 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 08:50: En Ziggo niets te verwijten?? Wat dacht u van ongevraagd data van betaling wijzigen einde Quote Dat bedrag van 17 juli is voor de maand juni geïncasseerd. Dat die klantenservice dat niet meteen doorhad, tja het wordt nu eenmaal een rommeltje als klanten niet op tijd betalen en zelf handmatig aan de gang gaan. Je hebt zelf ongevraagd de datum van betaling gewijzigd, door op eigen houtje pas de 10 juli te betalen en niet 30 juni, zoals afgesproken. Je hebt Ziggo toch ook niet een mail gestuurd met, ' ja sorry, kan nu even niet betalen, maar de tiende maak ik het over.' ??? Maar stap gerust over, vind maar eens een provider die je aan het eind van de maand laat betalen over de afgelopen maand. Je blaast nogal hoog van de toren voor iemand die zijn afspraken niet nakomt.
Reactie door richard35 op 18-07-2015 18:51
Bedrijven zullen aan jou een goede hebben zoekster, laat ik voorop stellen dat het 1malig was dat de automatische incasso niet eind vd maand betaald kon worden maar daar gaat het volgens mij niet over. Gaat mij erom dat als je maandelijks afspreekt dat de automatische incasso aan het einde vd maand eraf gehaald wordt en vanuit 1 partij wordt dat gewijzigd lijkt het me niet meer dan logisch dat je de klant hierover informeerd? Maar blijkbaar is dat voor u niet het geval...en is het niet erg toevallig dat het twee keer hetzelfde bedrag in 1 week is wat eraf gehaald wordt? En blijkbaar vind u het prima dat bedrijven zomaar afspraken over betalingen veranderen zonder u in te lichten. Hoe zou u het bijvoorbeeld vinden als uw baas zegt: sorry maar ipv einde vd maand betalen we u nu maar de vijftiende vd maand uit? Of dat de gemeente zegt: sorry maar we betalen uw uitkering maar eens 3 weken later uit? Lijkt mij niet handig aangezien bij mij de meeste vaste lasten de eerste van elke maand automatisch betaald worden.
Reactie door tijger1 op 18-07-2015 19:24
U begrijpt er dus helemaal niets van, maar stap gerust over. Op zulke klanten zit Ziggo niet te wachten.
Reactie door richard35 op 18-07-2015 19:27
Hoezo zou ik nu weer niks van snappen....ik leg uit wat de medewerkster van Ziggo heeft verteld...meer niet maar goed
Reactie door tijger1 op 18-07-2015 19:29
Quote: richard35 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 19:27: Hoezo zou ik nu weer niks van snappen....ik leg uit wat de medewerkster van Ziggo heeft verteld...meer niet maar goedeinde Quote Lees lad uw laatste tirade tegen @zoekster nog maar eens na. Heeft de medewerkster van Ziggo dat verteld?
Reactie door richard35 op 18-07-2015 19:34
Nee maar ze had wel verteld en das wat ze letterlijk heeft gezegd: op 10 juli is het bedrag van juni op hun rekening gestort(das dus het bedrag wat ik overgemaakt heb). Op 17 juli is datzelfde bedrag er nogmaals afgehaald. Ik heb Ziggo gebeld met de vraag of het maandbedrag van juni wat ik dus op 10 juli betaald heb er wellicht dubbel afgehaald is door een kruising van betaalverkeer. Nee zei de medewerkster: het bedrag dat 17 juli eraf is gehaald is al voor de maand juli. En dat vind ik dus het vreemde dat het normaal gesproken altijd aan het einde van de maand eraf gehaald wordt en nu opeens op de zeventiende. En wat betreft die tirade naar zoekster...als dat al een tirade is kunnen sommigen wel heel weinig hebben....maar goed dan alsnog excuses voor de wat botte manier van reageren.
Reactie door tijger1 op 18-07-2015 20:05
Maar net zo goed als dat u een potje maakt van de data in uw vraag, kan die medewerkster dat gedaan hebben. Fouten worden overal gemaakt. Er was helemaal geen kruising van het betalingsverkeer. Als een incasso niet lukt, probeert het bedrijf dat ern tijdje later nog een keer. Daar komt geen mensenhand aan te pas. En dat wordt dagen van te voren klaar gezet. U had gewoon niet zelf moeten betalen, dan was er helemaal niets asn de hand geweest. Ik zou dat bedrag maar niet terughalen, nu hebt u juli al betaald, mooi toch?
Reactie door richard35 op 18-07-2015 20:10
Op zich zou dat wel mooi zijn natuurlijk wat betreft dat laatste. Eerst maar afwachten of eind juli niet weer dat bedrag eraf gehaald wordt natuurlijk ;-) Fouten worden overal gemaakt dat ben ik met je eens maar er is een verschil tussen een fout en verkeerde informatie geven. Maar goed das denk ik verschil in mening tussen ons dus we wachten eind van deze maand maar af.
Reactie door aurora1 op 20-07-2015 14:18
Zoals al is gezegd, het ongevraagd wijzigen van de betaaldatum had u gedaan en niet Ziggo, doordat het maandbedrag kennelijk niet geïnd kon worden op de afgesproken datum, u kon het toen niet betalen schrijft u. U maakt dan zelf ook nog van de betaaldatum 10 juli wegens het nog niet betaald hebben. U kunt uzelf beter e.e.a. verwijten. Als u van provider wilt veranderen is dat uw keuze, maar ook bij andere providers kunt u hetzelfde verwachten als u uw betalingsverplichtingen, uw betalingsafspraken niet op tijd nakomt.
Reactie door richard35 op 20-07-2015 15:11
Zojuist Ziggo gebeld en ze hadden hun fout toegegeven dat ze het dubbel geincasseerd hadden en het bedrag wat teveel eraf gehaald gelijk terug gestort...dus wie was er nu fout????
Reactie door tijger1 op 20-07-2015 15:14
Quote: richard35 schreef op maandag 20 jul 2015, 15:11: Zojuist Ziggo gebeld en ze hadden hun fout toegegeven dat ze het dubbel geincasseerd hadden en het bedrag wat teveel eraf gehaald gelijk terug gestort...dus wie was er nu fout????einde Quote Wie was fout? U.;-)) Het was niet dubbel geïncasseerd, maar een keer geïncasseerd en een keer door u overgemaakt. Maar steek de vlag uit dat het terug is.;-))
Reactie door richard35 op 20-07-2015 15:23
haha geloof maar in je sprookjes Tijger....maar goed opgelost
Reactie door aurora1 op 21-07-2015 00:38
Begrijpt u het nog steeds niet? Er was niet dubbel geïncasseerd. Ook is er geen sprake (geweest) van het ongevraagd wijzigen van de betaaldatum wat u stelt en Ziggo verwijt. U heeft simpelweg zelf gezorgd voor een extra betaling en die heeft u nu terug gekregen. Zie ook mijn eerste reactie(s) van zaterdag jl. over o.a. terugstorten. Zorgen dat u op tijd betaalt/kunt betalen, dus betalingsafspraken nakomen en niet zelf een (latere) betalingsdatum kiezen voorkomt dergelijke problemen in de toekomst. U had er zelf een potje van gemaakt.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!