ongehoord hoge prijzen fietsen
Geplaatst door: johannes1 op: 15-02-2011 20:01
WAAROM ZIJN FIETSEN ZO VERSCHRIKKELIJK DUUR ??
we fietsen al ca. 2 eeuwen er op los en ons kikkerlandje is wereldbekend voor zowel zijn fietsfabrikanten als het enorme aantal fietsers.
bovendien worden veel fietsen in China of 'n ander zg goedkoopte-land gemaakt, dan wel worden de aangeleverde losse onderdelen hier geassembleerd.
de meeste inwoners bezitten 1 soms wel meerdere fietsen voor verschillend gebruik.
jaarlijks worden miljoenen nieuwe fietsen in ons land verkocht, terwijl de 2e-handshandel ook goed floreert.
hoe bestaat het dan dat een fiets zo DUUR moet zijn ?
kortgeleden nog gelezen dat de handel vond dat de prijs best weer wat opgeschroefd zou mogen worden; men was nu immers al gewend geraakt aan een gemiddelde koopsom van ca. € 1500,- !! [misschien beïnvloed door de zg e-fiets: .
daarvan zou je toch van jouw pedalen afvallen !!
vraag me dan ook af of hier niet iets kunstmatig hoog wordt gehouden en of eea te wijten is aan een kartelafspraak, die hoognodig doorbroken moet worden.
waarom zijn in Belgie [ toch ook een 'fietsland' bij uitstek: de prijzen zo beduidend lager en de kwaliteit beslist niet slechter; kent dát land niet de beste wielrenners ?
nu het voorjaar ere weer staat aan te komen zou ik willen pleiten voor een algemene boycot van de fietsaankoop, zeker als het om zo'n onzinnig hoge bedragen gaat in zaken waar geen enkele concurrentie meer is.
Reactie door tp op 15-02-2011 20:40
"waarom zijn in Belgie [ toch ook een 'fietsland' bij uitstek: de prijzen zo beduidend lager ..."
Geldt ook voor auto's...
En ben je niet verschrikkelijk aan het overdrijven? Er zijn ook heel goede fietsen voor 500-600 euro!
Boycotten? Yeah right, zijn we nogal fan van....
Reactie door empyria op 16-02-2011 06:52
Tweedehands hoeven fietsen helemaal niet zo duur te zijn.
't Is ook maar waar je tevreden mee bent.
En op deze manier kun je wel van alles gaan boycotten. :-/
Reactie door rjw op 16-02-2011 11:49
Als we het over "gewone" fietsen hebben dan vind ik de modellen van merken als Gazelle, Batavus en Koga toch aanzienlijk degelijker dan wat ik in Duitsland en Belgie zie rondrijden. Dus logisch dat ze duurder zijn. Als je vergelijkbare fietsen in het buitenland koopt, dan zijn ze net zo duur.
En als het echt goedkoop moet, dan kan je bij Gamma/Praxis/Hema e.d. voor weinig geld een slechte fiets kopen. Voor mijn zoon vorig jaar zo'n ding gekocht en ondertussen de meeste onderdelen vervangen door onderdelen die wel goed zijn. Goedkoop was dus duurkoop.
Als het om meer specialistische fietsen gaat (bijv. racefietsen, MTB's) dan zijn de prijzen vergelijkbaar met de ons omringende landen. Hoogstens zijn enkele internetverkopers goedkoper dan de reguliere handel, maar dat is logisch.
PS: zoveel potten kunnen de Belgische wielrenners tegenwoordig ook niet meer breken....
Reactie door bertmidd op 06-09-2011 11:22
Gazelle heeft de "naam"degelijk te zijn. Inmiddels is de kwaliteit zover verslechterd dat je net zo goed een Chinese fiiets kan kopen bij de Gamma.
De prijs wordt alleen maar hoger.
Neem nou mijn Gazelle Davos 3.5 jaar oud.
Alleen gebruikt voor recreatief fietsen (800km/jr)
-Nieuw achterlicht
-2x een nieuwe krank. Breekt spontaan af. Links en rechts
-Nieuwe kettingkast
-Nieuwe pedalen
-Nieuwe ketting
-Jasbeschermers die steeds los gaan.
-Nieuw zadel
-Nieuwe kettingspanners van prullerig plastic
Kortom...... " CHINESE ROMMEL!!!"
Voor mij NOOIT meer Gazelle.
Reactie door cococat op 06-09-2011 13:03
Ligt er aan wat je zoekt.
Ik heb laatst een nieuwe oma fiets gekocht, vind ik het prettigst fietsen, en betaalde eigenlijk best weinig, 135 euro.
Reactie door eva369 op 06-09-2011 13:48
ik heb al jaren een goede gazelle, geloof 800 euro ofzo. werkt nog steeds prima, alleen heeft iemand op het station ooit mijn achterlicht gesloopt. verder is er niks mis mee, hij is nu 6 jaar oud. heb geloof ik ooit wel de banden vervangen omdat ze versleten waren.
inderdaad zijn e-bikes een stuk duurder. die liggen al snel tussen de 1500 en 2500 euro en trekken de gemiddelde prijs van fietsen wel omhoog.
Reactie door sig442 op 06-09-2011 16:27
overduidelijk willen de verkopers en fabrikanten een slaatje slaan uit onze economie, enkel houden ze er geen rekening mee dat de armen in ons landje dan gedwongen zijn om of een tweede hands te kopen of een fiets te stelen. Misschien juist express om daardoor meer sloten en andere beveiligings systemen te verkopen... maar ja... probeer ze maar eens duidelijk te maken dat ze nou niet slim bezig zijn en zelfs aanzet tot criminaliteit...
Reactie door kato1 op 28-05-2012 12:16
Nederland is een uniek fietsland wat niet te vergelijken is met welk land dan ook.
De Belgische markt waar naar gerefereerd is niet juist. De prijzen zijn inderdaad lager voor de gewone fietsen omdat men daar vele lagere eisen aan stelt en de kwaliteit is dan ook veel minder. Ja de racefietsen is ander verhaal daar wordt in België wel veel geld aan uitgegeven. Daarnaast vergelijk een fiets van nu en 20 jaar geleden wat een vooruitgang. Naafdynamo, automatische verlichting, delen van carbon, aluminium frames, gewicht is beduidend lager, vering, etc. Dit kost natuurlijk allemaal wel wat. Kijk naar de autoindustrie een ford escort van toen kocht je voor 15000 gulden en de focus kost nu ook 20000 euro. Kartelvorming is geen sprake van daar is al onderzoek naar geweest door de NMa.
Reactie door 1.korenwolf op 29-05-2012 00:30
Kwestie van vraag & aanbod!
Bezuinigingen op welk vervoer dan ook, de tweewieler is dan blijkbaar een goedkoop alternatief.
Kwaliteit van de fiets is belangrijk, je hebt al een fiets voor ruim € 150,00 bij een Duitse supermarktketen of een duurdere kwalitatieve fiets bij een fietsspecialist met de nodige services: o.a. onderhoud, garantie e.d.
Reactie door festinger op 29-05-2012 02:04
Begrijp Johannes wel. Natuurlijk betaal je de hoofdprijs voor nieuwe fietsen. De inkoopprijs gaat haast 3 x over de kop. Dus inkoop 200 euro verkoopprijs 599 euro. En zelfs in kleine dorpen gaat de fietsenmaker/verkoper niet failliet.
Consumenten zouden wat meer bewust mogen zijn als ze een grotere aankoop doen. Meubels/Electronica/kleding of wat dan ook gaan gemiddeld 2,5 keer over de kop. Verkoopprijs is 2,5 keer de inkoopprijs en die marges worden overal gehanteerd ook als je een webwinkel bezoekt.
Reactie door jorisw op 29-05-2012 08:26
Quote: festinger schreef op dinsdag 29 mei 2012, 02:04: Begrijp Johannes wel. Natuurlijk betaal je de hoofdprijs voor nieuwe fietsen. De inkoopprijs gaat haast 3 x over de kop. Dus inkoop 200 euro verkoopprijs 599 euro. En zelfs in kleine dorpen gaat de fietsenmaker/verkoper niet failliet.
Consumenten zouden wat meer bewust mogen zijn als ze een grotere aankoop doen. Meubels/Electronica/kleding of wat dan ook gaan gemiddeld 2,5 keer over de kop. Verkoopprijs is 2,5 keer de inkoopprijs en die marges worden overal gehanteerd ook als je een webwinkel bezoekt.
einde Quote
Je vergeet bij het "over de kop" gaan van de prijzen even de overige kosten (ik betwijfel overigens de factoren die je noemt). Als je echt denkt dat er zoveel verdient wordt moet je geen seconde twijfelen en direct een winkel beginnen. Je wordt dan bijna slapen rijk als de getallen die jij noemt kloppen....
Reactie door ehzdhz op 29-05-2012 08:35
Ik vind de fietsen ook erg duur geworden. Nu heeft een zaak hier in de buurt pas een megastore geopend en daar verkopen ze enkel nog fietsen, geen brommers en scooters meer zoals in zijn kleine winkeltje. Kennelijk valt er aan fietsen dus meer te verdienen.
Reactie door valerius-2 op 29-05-2012 14:30
Het schijnt dat er een hoop loonkosten inzit. En de matriaal prijzen schieten ook omhoog en nog veel meer voordat hij in de winkel staat. Die moet er ook nog van leven.En net als met u gaan zijn prijzen van levens onderhoud ook omhoog.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!