Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

onderwijs stakingen

Geplaatst door: zonnewind op: 07-03-2012 12:40
Minimaal 23.000 demonstranten werden verwacht. Het werden er 50.000!!!!! Geen wonder. Het wordt echt tijd dat hier iets aan gedaan wordt. Wat een kortzichtige maatregel, om op deze manier op het onderwijs te gaan bezuinigen. Kortzichtig, omdat op de langere termijn pas de resultaten zichtbaar zullen worden. Dan is ons onderwijs op zo'n achterlijk laag niveau komen te staan, dan kunnen we het helemaal wel schudden op alle fronten. Net als na de invoering van de Mammoet wet. Achteraf moest er zóveel rechtgetrokken worden. Ondertussen hadden zeker twee generaties leerlingen hiervoor moeten boeten door verkeerde methodes. Om te huilen.
Reactie door jorisw op 07-03-2012 13:02
Gezien het belabberde taalgebruik (niet in jouw bericht overignes) in veel topics op dit forum (en andere fora) is het al lang geleden fout gegaan met de kwaliteit van het onderwijs. En het zijn niet alleen mensen van na de Mammoet wet die niet kunnen schrijven.
Reactie door ultraglide1998 op 07-03-2012 16:07
De meeste schrijffouten haal je er wel uit als je je berichtje nog een keer naleest. Dan was " overignes " ook opgevallen hoewel dat dan weer geen schrijffout is maar een tikfout. :-)
Reactie door rapil op 07-03-2012 16:38
Lekker effen aktie aktie aktie geroepen, NU weer aan het WERK.
Reactie door tdehond op 07-03-2012 16:38
Quote: jorisw schreef op woensdag 7 mrt 2012, 13:02: Gezien het belabberde taalgebruik (niet in jouw bericht overignes) in veel topics op dit forum (en andere fora) is het al lang geleden fout gegaan met de kwaliteit van het onderwijs. En het zijn niet alleen mensen van na de Mammoet wet die niet kunnen schrijven. einde Quote Het zou m.i. van respect getuigen als taalfouten genegeerd worden. Ik ben het met Zonnewind eens dat het bedroevend is dat kinderen met leerproblemen in de kou komen te staan. Ik zie de toekomst voor deze kinderen somber in omdat straks van hen verwacht wordt dat zij zich kunnen handhaven in het normale bedrijfsleven. Zij krijgen in Nederland niet meer de kans om zich zo optimaal mogelijk op de toekomst voor te bereiden. Het is natuurlijk veel handiger om niet te bezuinigen op het verschepen van ons geld naar Griekenland
Reactie door ultraglide1998 op 07-03-2012 16:48
Quote: tdehond schreef op woensdag 7 mrt 2012, 16:38: Quote: jorisw schreef op woensdag 7 mrt 2012, 13:02: Gezien het belabberde taalgebruik (niet in jouw bericht overignes) in veel topics op dit forum (en andere fora) is het al lang geleden fout gegaan met de kwaliteit van het onderwijs. En het zijn niet alleen mensen van na de Mammoet wet die niet kunnen schrijven. einde Quote Het zou m.i. van respect getuigen als taalfouten genegeerd worden. Ik ben het met Zonnewind eens dat het bedroevend is dat kinderen met leerproblemen in de kou komen te staan. Ik zie de toekomst voor deze kinderen somber in omdat straks van hen verwacht wordt dat zij zich kunnen handhaven in het normale bedrijfsleven. Zij krijgen in Nederland niet meer de kans om zich zo optimaal mogelijk op de toekomst voor te bereiden. Het is natuurlijk veel handiger om niet te bezuinigen op het verschepen van ons geld naar Griekenland einde Quote Nu is het natuurlijk wel zo dat er schijnbaar steeds meer kinderen komen die " iets " mankeren . ADHD , autistme en noem al die modeverschijndelen maar op . Ieder kind lijkt wel wat te hebben. Rugzakjes schijnt dat te heten. M.i. is het zo dat wanneer de ouders eens wat meer aandacht aan hun kroost besteden er ook niet zoveel van de leerkrachten wordt gevraagt. Hou eens op met het in hokjes duwen van je kroost en neem zelf eens het voortouw in bijscholing en dat soort dingen.
Reactie door tdehond op 07-03-2012 17:10
@ ultraglide1998 Ik ben het helemaal met u eens dat er wel erg veel getest wordt tegenwoordig. Om extra begeleiding voor je kind te krijgen moet er eerst getest worden hoor ik van iemand die kinderen heeft die extra begeleiding op school nodig hebben. Dit werkt dus het testen in de hand.
Reactie door zonnewind op 07-03-2012 19:06
"dat er schijnbaar" steeds meer kinderen komen die getest moeten worden. Hoe zou het nou komen dat steeds meer kinderen 'iets' mankeren? Naar mijn idee moet er wat meer gekeken worden naar de manier van eten. Niet alleen van die kinderen. Die koken niet zelf hun eten. Hun ouders kopen dat eten, bijvoorbeeld, in supermarkten. Niets mis mee, zou je zeggen. Ouders moeten beter opletten op wat ze hun kinderen, en ook zichzelf, voorzetten. Ze moeten beter letten op bijvoorbeeld E-nummers die in het voedsel zitten dat ze hun kinderen voorzetten. Is niet zo moeilijk hoor. Google maar eens op 'E-nummers". Je schrikt je werkelijk drie keer in de rondte als je weet wat dat allemaal inhoudt.
Reactie door pino123 op 07-03-2012 20:06
Autisme en ADHD, krijg je niet van E-nummers, je krijgt het ook niet van een manier van opvoeding. Hier is het geval dat de wetenschap steeds beter weet vast te stellen wat oorzaken van gedrag kunnen zijn. Het vervelende van de groepsgrootte is dat deze steeds hoer wordt, hierdoor is er enerzijds sprake van meer dit 'type' leerling. Daarnaast moet de leerkracht zijn aandacht over meer leerlingen verdelen; dit leidt er toe dat het type leerling hierboven beschreven, niet de aandacht krijgt die het verdiend, met alle gevolgen.... Daarnaast worden deze 'rugzakjes' nu juist afgeschaft. Dit houdt in dat de basisschool niet meer de extra middelen ontvangt om wat extra ondersteuning aan deze leerlingen te kunnen bieden. Daarbij moet ik wel zeggen dat de aanmelding voor het SO vanaf 2007 explosief is gestegen. Dit houdt dus ook in dat leerlingen die 'iets' mankeren kennelijk eerder zijn aangemeld. Indien ze de toelating tot het SO echt al eerder aan banden hadden gelegd, waren deze drastische maatregelen niet nodig geweest.
Reactie door zonnewind op 07-03-2012 20:46
HOE ontstaat dit TYPE leerling dan volgens u? Uit uw antwoord wordt dit niet duidelijk.
Reactie door stacey op 07-03-2012 21:20
Quote: pino123 schreef op woensdag 7 mrt 2012, 20:06: Daarbij moet ik wel zeggen dat de aanmelding voor het SO vanaf 2007 explosief is gestegen. Dit houdt dus ook in dat leerlingen die 'iets' mankeren kennelijk eerder zijn aangemeld. Indien ze de toelating tot het SO echt al eerder aan banden hadden gelegd, waren deze drastische maatregelen niet nodig geweest. einde Quote Dat klopt, scholen willen de `wat mindere leerlingen` zo snel mogelijk dumpen bij speciaal onderwijs, dat scheelt inspanning en dan houden ze hun `uitstoomPrestatiescore ` mooi en hoog........ Daardoor worden nu de kinderen die het speciaal onderwijs echt nodig hebben nu de dupe.
Reactie door pino123 op 07-03-2012 22:00
Quote: zonnewind schreef op woensdag 7 mrt 2012, 20:46: HOE ontstaat dit TYPE leerling dan volgens u? Uit uw antwoord wordt dit niet duidelijk.einde Quote Dit type leerling 'ontstaat' niet. Ik geef wel aan dat door de vele groepsvergrotingen er: -1 meer van deze leerlingen in het onderwijs zitten. -2 Zij minder aandacht krijgen waardoor het gedrag meer in de groep als storend wordt ervaren en leerkrachten minder 'de tijd' hebben om met deze leerlingen 'te dealen' binnen de groep. Er zijn wel factoren in de omgeving die het gedrag versterken. Alleen ADHD, ODD, PDD-NOS, Autisme is in principe een aangeboren afwijking. Let wel, onvoldoende sturing in de opvoeding zorgt er vaak voor dat het gedrag versterkt wordt!
Reactie door pino123 op 07-03-2012 22:03
Quote: stacey schreef op woensdag 7 mrt 2012, 21:20: Quote: pino123 schreef op woensdag 7 mrt 2012, 20:06: Daarbij moet ik wel zeggen dat de aanmelding voor het SO vanaf 2007 explosief is gestegen. Dit houdt dus ook in dat leerlingen die 'iets' mankeren kennelijk eerder zijn aangemeld. Indien ze de toelating tot het SO echt al eerder aan banden hadden gelegd, waren deze drastische maatregelen niet nodig geweest. einde Quote Dat klopt, scholen willen de `wat mindere leerlingen` zo snel mogelijk dumpen bij speciaal onderwijs, dat scheelt inspanning en dan houden ze hun `uitstoomPrestatiescore ` mooi en hoog........ Daardoor worden nu de kinderen die het speciaal onderwijs echt nodig hebben nu de dupe.einde Quote Ben ik helemaal met je eens. Het vervelende is dat dit vaak 'getolereerd'werd door meerdere instanties, zowel de scholen, het verwijsbeleid binnen de besturen, maar ook de instanties die de indicaties af hebben gegeven, zijn misschien wel veel te veel afgegaan op de informatie zoals aangeleverd door de scholen. Ook binnen het speciaal onderwijs zal ongeveer sprake zijn van een bezuiniging van 10% per school. Dat gaat vaak ten koste van expertise of handen in de groep, meestal beide.
Reactie door pino123 op 07-03-2012 22:07
Kleine toevoeging nog. Het blijft mij bevreemden dat er enerzijds 300 miljoen bezuinigd moet worden en er anderzijds 300 miljoen het onderwijs wordt ingepompt in de vorm van prestatieloon. Een hoop leerkrachten zouden het prestatieloon overboord gooien om passend onderwijs tegen te houden.
Reactie door stacey op 07-03-2012 22:26
Quote: pino123 schreef op woensdag 7 mrt 2012, 22:07: Een hoop leerkrachten zouden het prestatieloon overboord gooien om passend onderwijs tegen te houden. einde Quote Dan hadden ze tegen het prestatieloon moeten gaan protesteren ;-)
Reactie door zonnewind op 07-03-2012 23:11
Ik ben het met de meeste, hiervoor, genoemde argumenten ten dele eens. Ik vind er echter geen duidelijk antwoord over HOE dit type leerling ontstaat.
Reactie door stacey op 07-03-2012 23:34
Quote: zonnewind schreef op woensdag 7 mrt 2012, 23:11: Ik ben het met de meeste, hiervoor, genoemde argumenten ten dele eens. Ik vind er echter geen duidelijk antwoord over HOE dit type leerling ontstaat.einde Quote Zal geen simpel cq duidelijk (bewijsbaar) antwoord zijn maar mi heeft het veel te maken met deze tijd, iedereen is te druk, er is geen structuur, geen rust, slecht eten, teveel verzadigd vet, te veel suikers teveel keuzes en kinderen worden overspoeld met informatie en presteren en gek makende games en tv - overall teveel prikkels....... Kinderen ADHD en volwassen Burn out, welcom to the rat-race ;-( Overigens vind ik wel dat er te makkelijk met deze diagnose gestrooid wordt en ook met de medicatie......... beetje nieuwe tijdsverschijnsel, gemak dient de mens, hup pil erin en klaar want het zonder medicatie aanpakken kost teveel tijd en energie......
Reactie door zonnewind op 08-03-2012 08:34
Dank je Stacey, DAT bedoelde ik. Alles keurig op een rijtje zijn dit inderdaad alle oorzaken voor kinderen met een rugzakje. Gelukkig zijn er ook nog kinderen zonder rugzakje. Volwassenen hebben het in de hand om daar iets aan te doen, aan die rugzakkindjes. Die kunnen er niets aan doen. Volwassenen kunnen structuur aanbrengen met wat meer zelfdiscipline. Dat zou al een stuk schelen. Je hoeft daardoor geen saaie piet te worden. En inderdaad het is zó makkelijk bij ieder ongemak naar (dure) pillen te grijpen. Dat veroorzaakt dan weer onprettige bijverschijnselen, maar ach, ook daar is wel weer een pilletje voor. En zo zit je voor je het weet in een niet te stoppen draaimolen. Resultaat: onderwijs wordt opgescheept met kinderen die eigenlijk niet te handhaven zijn en de pillenfabriek spint er het meeste garen bij en lacht in ze'n (goedgevulde) vuistje.
Reactie door sjappie op 12-05-2012 20:44
Elke clown die in Den Haag Onderwijs mag doen geeft er weer een eigen wending aan. Bezuinigen op onderwijs is het slechtste wat je kunt doen voor het land. Onzin moeten ze terzijde schuiven. Al die dagen in het kader van elkaar leren kennen en culturele reisjes. Ze zitten toch zo in over het aantal uurtjes dat er onderwijs genoten moet worden? Nou ? Deels ben ik het eens met het feit dat leraren(ressen) naast het lesgeven en nakijken veel teveel taken erbij hebben. Indien dat dat wat verminderen zou lijkt het me niet zo'n gekke baan. En zoveel weken vrij? Of worden die ingevuld door die neventaken? Eén ding is duidelijk en dat is dat daar in Den Haag die lieden eens ophouden moeten te klooien met dat onderwijs.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!