Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

omnummering iban nummers

Geplaatst door: grasvap op: 18-10-2014 20:09
Als je geld overmaakt naar een verkeerd banknummer, dan klopt adres, naam en nummer niet met elkaar. Ik dacht altijd dat in zo'n geval de bank deze relatie checkt en als hij niet klopt geen geld overmaakt. Vroeger was dat zo, maar nu kennelijk niet meer. Ik ben verbaasd maar denk dat toch de banken fout zitten./
Reactie door zwaardvis op 18-10-2014 20:39
Vroeger was dat zo bij Postbank/ING nummers van maximaal 7 cijfers. 9 en 10 cijferige banknummers hadden een ingebouwde controle op bestaanbaarheid. (11 proef) Nu met IBAN is er een nog uitgebreidere intern controlegetal en verviel ook voor ING-nummers de naam/nummer controle. Maar de banken hebben wel degelijk een fout gemaakt. En in de discussie over de foute in het adresboek heeft iedereen een beetje gelijk. Wat is er volgens mij gebeurd? Bij de conversie (door o.a. ING) heeft de bank SET DELETED OFF of iets vergelijkbaars ingesteld. Hierdoor zijn verwijderde relaties weer teruggekeerd in het adresboek. En aangezien oude nummer weer uitgegeven worden aan andere klanten staan er nu in eens vreemde mensen in je adresboek maar waarschijnlijk onder de naam van de oude relatie. Het laten terugkeren van verwijderde entries in het adresboek is een grove fout van de bank.
Reactie door zoekster op 18-10-2014 22:31
Ik denk ook dat de banken steken hebben laten vallen bij het omzetten naar IBAN in het adresboek, daarom kwamen ze ook niet opdagen in Kassa. Maar je wint het toch niet van ze. Ze geven gewoon niets toe en dan sta je machteloos.
Reactie door valerius-2 op 19-10-2014 00:22
Quote: zoekster schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:31: Ik denk ook dat de banken steken hebben laten vallen bij het omzetten naar IBAN in het adresboek, daarom kwamen ze ook niet opdagen in Kassa. Maar je wint het toch niet van ze. Ze geven gewoon niets toe en dan sta je machteloos. einde Quote IK denk dat het zoals ik het heb nagekeken 100% van bijn adres boek juist zij omgezet, ondanks dat controleer ik altijd via het rekening nummer of het klopt. Ik vind dit gewoon mijn verantwoording..
Reactie door 1953 op 19-10-2014 03:34
Mosterd na de maaltijd! De put dempen als het kalf verdronken is.
Reactie door tijger1 op 19-10-2014 10:24
In mijnadresboek staat geen een fout nummer. Ook zijn oude verwijderde nummers niet teruggekeerd. ING.
Reactie door tot15karakters op 19-10-2014 11:28
Wat moet ik nu doen? De slapende Postbank rekening, geen pasje, alleen nog gratis online banklieren... Was 3 jaren lang Saldo E18,73 Sinds 3 feb 2014 tot 18 Oktober 2014 gestegen tot E145.583,89 Wie betaalde waarvoor en moet ik zelf alle 11 pagina' s aan betalingen terug storten? Veel werk voor andermans fouten? W
Reactie door tot15karakters op 19-10-2014 11:30
Wel moet ik straks per 31 december over dit saldo belasting betalen omdat ik boven de E20.000,- zit... En wie vergoed dat? Nu even tijdelijk op spaarrekening gezet bij betere bank die wel redelijke rente geeft maar wat moet ik doen, bij niets doen krijg is betasting aanslag op niet verklaarbaar inkomen. Of heeft U geld overgemaakt op oude xxxx190 van Postbank?
Reactie door tijger1 op 19-10-2014 11:32
@tot15 Grappig. Blijkbaar is uw rekening gebruikt voor alle foute betalingen. ;-) Het saldo kon natuurlijk niet ongewijzigd blijven in al die jaren, want u moet betalen voor het aanhouden van die rekening.
Reactie door tijger1 op 19-10-2014 11:34
Als dit serieus is, kan mij dat hasst niet voorstellen, neem dan even contact op met de bank.
Reactie door tot15karakters op 19-10-2014 17:00
Donderdag 16 oktober gekeken en schrok dus niet bij ING geweest.... Verder is het een oude Postbank met oude Gratis rechten en die betalen niets, alle latere wel. Omdat ik ook geen papieren afschrift meer wilde en ook geen pasje krijg ik het nog steeds gratis en die groep zal zeker kleiner worden. Ik heb nu 5x terug geboekt en het wegboeken, ja ik moest wat. Allen mensen die melden, Sorry foutje graag retour en E1,- betaalde heb ik gedaan. Nu inmiddels van 11 naar 12 pagina's met geld dus komt nog steeds binnen. Zowel bekende als nieuwe... dus welk bedrijf zit te slapen, ik ken maar weinig particulieren die zoveel klanten hebben gezien het grote aantal namen en nummer van afzenders en alle bedragen ruim boven de E10,- Verder sluit ik deze omdat onder Vraag & Antwoord ik Slapende Postbank opende....
Reactie door tot15karakters op 20-10-2014 19:22
Niet de bank maar een bedrijf was als ex Postbank nu ING klant in de fout gegaan met drukken nieuwe briefpapier zonder goede controle... zie verder Vraag & antwoord.
Reactie door 1953 op 21-10-2014 01:32
Quote: tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 10:24: In mijnadresboek staat geen een fout nummer. Ook zijn oude verwijderde nummers niet teruggekeerd. ING.einde Quote Of was het één of twee rotte appels in maand die sensatie zochten.
Reactie door komsja op 21-10-2014 18:08
Dat de banken fouten kunnen maken staat buiten kijf maar de klant heeft ook zo zijn of haar eigen verantwoordelijkheden om er zeker van te zijn dat er bij overschrijvingen de fout niet bij zichzelf ligt,als ik iets over maak dan check ik altijd of alle cijfers en letters kloppen en ik noteer de datum/de tijd en de (in mijn geval )tan-code en die extra eigen controle kost weinig tijd en moeite

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor