Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

OHRA zorgverzekering houdt 2x premie in

Geplaatst door: archi op: 18-01-2015 22:55
OHRA bood aan om in 2014 de premie voor 2015 te kunnen betalen. Dit is gebeurt en vervolgens heeft OHRA in 2015 opnieuw premie ingehouden. (Incasso door OHRA niet op tijd stopgezet). OHRA heeft toegezegd dit bedrag terug te storten. We zijn ondertussen weer 3 weken verder. Zijn er meer personen met dit probleem en is het mogelijk om hier rente over terug te vorderen van OHRA.
Reactie door tijger1 op 18-01-2015 23:27
Rente? Drie weken van 1% over zeg 100 euro, doe eens gul, zeg 6 cent? Waarom storneert u niet gewoon?
Reactie door archi op 19-01-2015 00:41
Na een maand gaat dit om 1.5 euro niet 6 cent (Het gaat om een transactie van bijna 2400 Euro).Overigens gaat het mij zelfs niet om deze 1.5 euro, het gaat erom dat ik bij 14 dagen te laat betalen van een factuur een 2e herinnering + verhoging en administratiekosten zou moeten betalen aan OHRA. Daarnaast zal ik niet de enige zijn met dit probleem, stel dit gaat mis bij 1000 mensen, dan heb je het hier al over een miljoen Euro. Ze mogen best wat meer moeite doen om deze administratieve fout op te lossen. Dank u wel mbt het aangeven van de mogelijkheid tot storneren. ik was me er niet van bewust dat dit mogelijk was.
Reactie door alexishoop op 19-01-2015 08:37
als terugboeken niet mogelijk is, gewoon dreigen met 15% incassokosten plus wettelijke rente van 3% per ingang 1-1-2015 (vervaldatum voor de zorgverzekering) als het bedrag niet voor 1 februari is terug geboekt en zeggen dat je tevens een melding onterechte incasso doet bij je bank, dat kan effect hebben, want als een bedrijf teveel negatieve vermeldingen ontvangt kunnen ze hun incassocontract verliezen.
Reactie door tijger1 op 19-01-2015 09:28
U wilde blijkbaar graag de hele premie voor het einde van het jaar betalen, scheelde ongetwijfeld 1,2% vermogensrendementsheffing. U had dan wel tijdiger met Ohra moeten regelen dat de incassomachtiging vaao de premie werd ingetrokken. Voordat in hun administratie uw betaling en hun incaso bij elkaar kwamen duurt wel even, zeker begin van het jaar met al die wijzigingen.. Dus simpe: storneer het bedrag dat zij geïncasseerd hebben, dan hebt u er slechts 19 dagen op hoeven wachten.
Reactie door valerius-2 op 19-01-2015 15:53
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand niet weet om te storneren mogelijk is.
Reactie door hopetobehelping op 19-01-2015 17:55
Beste archi, zoals al door anderen aangegeven: gewoon storneren. Ik zou wel bij Ohra aangeven dat u gestorneerd heeft. Er zullen vast een aantal afdelingen bij Ohra langs elkaar heen werken, ondanks dat het erg slecht is van Ohra verwacht ik niet dat er kwade wil in het spel is. Als Ohra er vanaf weet dan scheelt dat wellicht weer gedonder achteraf.
Reactie door tijger1 op 19-01-2015 18:18
Wat is er nu slecht aan Ohra? De Ts had de machtiging tot automatische incasso moeten intrekken. Dat hij dat vergeten is, is ook begrijpelijk, maar dat het nu fout gelopen is toch ook? Bij de ING krijg je ook nog van te voren bericht dat er een automatische incasso aankomt, die je dan kunt weigeren. Simpel. Toch incasso uitgevoerd? Per omgaande storneren en na een dag of wat staat het weer op je rekening.
Reactie door alfatrion op 25-01-2015 20:44
OHRA bied aan om de premie van 2015 in 2014 te betalen. Vervolgens maakt OHRA gebruik van de machtiging om de maandelijkse premie te innen. OHRA had kunnen en moeten weten dat de premie al betaald was en had de premie daarom helemaal niet mogen afschrijven. Ik zie hierin een onrechtmatige daad met als gevolg dat de wettelijke rente kan worden gerekend vanaf het moment van afschrijving tot het moment van betaling.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!