Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NUVEMA heeft geen recht van bestaan

Geplaatst door: rot_je_knor op: 01-03-2013 21:24
Toen mijn vader eind 2013 na een kort ziektebed onverwachts overleed zaten wij (vrouw en 2 kinderen) niet alleen met het verdriet, maar ook met de kosten en het regelen van de crematie. Hoewel mijn vader een ‘sommen uitvaartverzekering’ had bij NUVEMA werd al snel duidelijk dat we hier niet op hoefden te rekenen. Conform mijn vader zijn wens is hij in beperkte kring en zonder toeters en bellen gecremeerd. De plechtigheid was waardig en ingetogen, en erg goed geregeld door de uitvaartverzorger (PC Hooft/Uitvaart Compact). Een dergelijke uitvaart kost nml. minder dan de helft dan een standaarduitvaart kost. Dit komt o.a. omdat deze rechtstreeks via het web of telefonisch wordt geregeld en on-line betaald wordt. Kortom eenvoudig, voordelig en transparant dus, zoals het anno 2013 hoort en conform onze wensen en budget. Echter liet Nuvema mij weten dat zij uitsluitend achteraf en alleen aan uitvaartondernemingen uitkeren. Probleem dus: zonder betaling vooraf geen betaalbare uitvaart en ik zou het dus zelf moeten betalen, maar hoe kan ik het dan declareren? Ik wendde mij met deze kwestie tot NUVEMA. De meneer die mij telefonisch te woord stond liet duidelijk merken dat hij totaal niet bereid was om mee te denken of op welke andere wijze dan ook zijn medewerking te verlenen. Hij was bot, kortaf en ontnam mij iedere hoop op een beetje medewerking. Hij herhaalde alleen keer op keer zijn standpunt: ‘uitsluitend achteraf en alleen aan uitvaartondernemingen’ wordt uitgekeerd. Ik heb dus uiteindelijk zelf de gewenste uitvaart geregeld en betaald. Met veel creativiteit en het nodige mail- en telefoonverkeer hebben we uiteindelijk, na 3 maanden, de kosten via de uitvaartonderneming kunnen terugkrijgen, waarbij NUVEMA als lachende derde nog het resterende bedrag (ruim €300) in zijn zak heeft weten te houden. Als nabestaanden voelden we ons behoorlijk in de kou staan. Aanvankelijk verdriet, daarna boosheid en nu vooral verontwaardiging: je kunt als uitvaartverzekeringsmaatschappij toch niet juist op zo’n moment mensen laten stikken na eerst al die jaren premie op te strijken!?! Tot mijn verbijstering durfden ze mijn moeder nog een brief te sturen: Natuurlijk kunnen wij uw verdriet niet wegnemen. Wel kunnen wij u helpen met praktische ondersteuning [..: Wellicht heeft u nog vragen? Vanzelfsprekend kunnen we u ook hierbij van dienst zijn[..: Ze hadden nog geen eens de moeite genomen om de spelling te controleren waardoor haar naam volledig onleesbaar is afgedrukt, maar staan wel meteen klaar om een sales-gesprekje aan te gaan. Mijn advies: zet geld opzij voor het laatste afscheid of regel de uitvaart vooraf met een uitvaartondernemer. Maar vertrouw vooral NIET op NUVEMA!
Reactie door valerius-2 op 02-03-2013 00:00
Dit soort zaken is altijd zeer moeilijk. U geeft het uit de hand en daar profiteren zij van. Ik heb altijd er voor gezorgt datik bepaal hoe het en finianceel behoud ik of mijn nabestaanden de controle over de polis uit keringenge. Dat is bij mijn volkomen goed gegaan zo als ik en mijn kinderen dat wilde. Maar het enige wat mij toch tegen stond dat ze eerst wilde weten hoe hoog de verzekeringen waren. En daar passen de kosten op. Voor mij was dit niet zo erg want aan een overlijden hoef ik geen geld voor te willen hebben, dus hebik daar maar geen probleem van gemaakt.
Reactie door tijger1 op 02-03-2013 09:28
Volgens de site van Nuvema had uw vader dus een natura uitvaartverzekering in geld, waarbij het geld wordt uitgekeerd aan een uitvaartverzorger. Dus wat dat betreft heeft Nuvema correct gehandeld. Dat u zelf de uitvaart vooraf moest betalen, is normaal al ongebruikelijk. Het enige rare is het bedrag van € 300 waar u over praat, dat zij dat achter hebben gehouden. Wat voor reden geven zij hiervoor? Uw vader is zelf in zee gegaan met deze onderneming, dus het was van te voren bekend.
Reactie door rot_je_knor op 04-03-2013 21:09
Blijkbaar kijkt men er al niet meer vanop dat je zelfs onder deze omstandigheden geen medewerking of service hoeft te verwachten... NUVEMA had dit op een veel menselijkere manier kunnen aanpakken, die zowel in hun als ons voordeel was. Ze kozen er echter voor om van een verzoek een probleem te maken (door de indruk te wekken dat ze niets zouden vergoeden als ik van deze dienst gebruik zou maken), in plaats van te ontzorgen hebben zij ons met gezanik opgezadeld tijdens een van de donkerste gebeurtenissen die je als mens mee maakt. Als het aan hun lag hadden we ons ook nog financieel in de schulden moeten steken, omdat volgens hun een eenvoudige crematie al gauw €6000 moet kosten. Natuurlijk zijn zij er niet bij gebaat dat er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn en doen ze er alles aan om dit tegen te werken. Ze willen immers iedere gelegenheid aangrijpen om je te doen geloven dat je "niet voldoende bent verzekerd en je bij moet verzekeren". Dat ze alsnog hebben uitgekeerd is overigens niet aan hun te danken; ze konden er gewoonweg niet onderuit. Wel hebben ze het zo lang mogelijk proberen te rekken; 3 maanden voordat ze uiteindelijk over de brug kwamen met het geld dat mijn vader zelf jarenlang opzij heeft gezet. Zonder dit soort organisaties zou de uitvaartbranche en de maatschappij een stuk beter af zijn. Vandaar mijn advies.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor