Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NUON overstapboete

Geplaatst door: romanastrijbis op: 30-09-2015 16:37
In juli heb ik mijn contract van energiedirect overgezet via een voordeel website naar Nuon. Hierin had ik aangegeven dat ik graag vanaf 18-09 levering wilde. Ik ben in het hele wereldje nog niet helemaal thuis en toen ik de mail kreeg over contractbevestiging en dat het contract op 01-09 inging heb ik er niet bij stil gestaan dat ik dan 17 dagen voordat mijn contract afliep bij Energiedirect ben overgestapt naar Nuon. Echter kreeg ik op 18-09 wel een bevestiging van Nuon dat zij begonnen zijn met leveren op mijn adres. Nu zag ik in de eindnota van Energiedirect dat ik een boete moet betalen van €100 omdat ik 17 dagen te vroeg ben overgestapt en dus contractbreuk heb gemaakt. Na boos naar Nuon te zijn gestapt vanwege de onduidelijkheid, wordt ik afgewimpeld met het feit dat het erg jammer is en dat 1-09 een fout is geweest en dat ik dat zelfstandig had moeten annuleren ( het gehele contract ). Nu ben ik dus te laat en kunnen ze mij niet de €100 tegemoet komen, ondanks het feit dat hun blijkbaar een vreemde fout hebben gemaakt. Wanneer ik de meneer vraag of ik dan vanaf 01-09 betaal of vanaf 18-09 krijg ik een vreemd verhaal over de levering etc etc. Waarop ik antwoord dat er in de mail staat dat er pas vanaf 18-09 geleverd wordt en niet vanaf 01-09. Uiteindelijk heb ik de hoorn erop gegooid omdat hij door bleef hameren op het feit dat "hun procedure correct is verlopen". Ik vind dit ronduit schandalig en zeer onprofessioneel. Blijkbaar staat de leveringsdata dubbel in het systeem en ik erken dat ik wellicht had moeten annuleren op dat moment, helaas kan de meneer mij niet vertellen waar de datum 1-09 vandaan komt. En aangezien het een fout van beide kanten is verwachte ik op zijn minst een tegemoetkoming of enigszins begrip. Hebben meer mensen dit probleem gehad en is hier een oplossing voor?
Reactie door tot15karakters op 30-09-2015 16:53
Als je op 18 september of iets later online was gegaan loop je dit risico niet. Verder is zelf naar website gaan ook een risico. Via een website aanvragen die bemiddeld helpen ze ook als het fout gaat. Gaslicht.com is bekendste en die hebben na afloop vaste periode, maakt niet uit of het nu 1, 3 of 5 jaren contract is, bieden ze weer nieuwe aan. Maar ook, www.devastelastenbond.nl doet deze service en die hebben nu andere tarieven dan hun leverancier zelf... Dus voorwaarden en prijzen aangepast en ze bemiddelen met service. Als je daar een Green Choice, Energie Direct of Nuon contract via hun had afgesloten was 1 E mail of telefoontje voldoende geweest en hadden zij het gecorrigeerd en geregeld. Kijk daarom verder dan voordelige aanbieding en deze 2 aanbieders, vooral de Vaste Lasten Bond, geeft vooral bij problemen zoals deze een betere Service en regelen het dan zonder dat het U geld kost... ook als je over enige tijd opnieuw een aanbieding kreeg, mag je vrijblijven kiezen maar zij houden dan netjes Uw einddatum contract in de gaten en zorgen voor boete vrije verlening die vaak goedkoper is dan de aanbieder zelf....
Reactie door romanastrijbis op 30-09-2015 17:57
Ik snap niet helemaal de context van je bericht, maar ik neem aan dat je wilt zeggen dat deze bedrijven betere service leveren, echter kan ik nu het komende jaar niet meer overstappen neem ik aan.
Reactie door diumenge op 30-09-2015 19:14
U moet dat gedrag van Nuon natuurlijk niet accepteren. Er vanuit gaande dat uw verhaal juist is, heeft Nuon een stomme fout gemaakt. Die zullen ze recht moeten zetten. Dien een klacht in via e-mail of post, schriftelijk in ieder geval. Het gedrag van de persoon aan de lijn is door het gedram over de correct verlopen procedure, het tegenovergestelde van klantgericht handelen. Neem de voordeelwebsite ook mee in uw klacht, daar is de ellende begonnen. Tot slot lijkt het of de administratieve overstapdatum afwijkt van de technische, dat is al bewijs dat hun procedure niet goed is verlopen. Ik ben zelf net overgestapt via gaslicht.com en dat verliep keurig netjes, hoewel ik de afrekening van de oude leverancier nog niet binnen heb. Dus wellicht is dat een aanrader voor de volgende keer.
Reactie door tijger1 op 30-09-2015 19:59
Lees hier wat Consuwijzer daar over schrijft. Dus dien een schriftelijke klacht in, niet bellen. https://www.consuwijzer.nl/energie/vergelijken-overstappen/procedure-overstappen/opzegvergoeding-betalen-omdat-nieuwe-energiebedrijf-eerder-overgenomen
Reactie door zoekster op 30-09-2015 22:44
Link van tijger1 klik HIER waaruit Hebt u een overstapdatum afgesproken? Hebt u met het nieuwe energiebedrijf een datum afgesproken voor de overstap? Dan moet het nieuwe energiebedrijf zich hieraan houden. Heeft het nieuwe energiebedrijf u eerder overgenomen dan was afgesproken? En brengt het oude energiebedrijf u een opzegvergoeding in rekening? Of vervalt hierdoor uw actiekorting? Dan komt het nieuwe energiebedrijf het contract niet na. Hier kunt u het energiebedrijf op aanspreken. U geeft aan dat u schade hebt door de eerdere overstapdatum. Belachelijk dat u bij Nuon bent afgewimpeld. (Ik ga er even vanuit dat wat u hier meldt klopt.) Als u de zaak wat meer vaart wil geven, dan kunt u de klacht op de klachtenkompas.nl van de consumentenbond zetten.HIER
Reactie door nuonmedew op 12-10-2015 16:55
Goedemiddag romanastrijbis, Bedankt voor je bericht op deze website. Dit is natuurlijk een vervelende situatie. We kijken graag voor je na of we alsnog een oplossing kunnen vinden voor deze kwestie. Kun je ons daarvoor je adres geven per e-mail en het sturen naar webcare@nuon.com? Je ontvangt dan zo snel mogelijk onze reactie. Onze excuses voor de vervelende gang van zaken. Met vriendelijke groet, Barry Nuon Webcare
Reactie door 1953 op 14-10-2015 03:55
Quote: nuonmedew schreef op maandag 12 okt 2015, 16:55: Goedemiddag romanastrijbis, Bedankt voor je bericht op deze website. Dit is natuurlijk een vervelende situatie. We kijken graag voor je na of we alsnog een oplossing kunnen vinden voor deze kwestie. Kun je ons daarvoor je adres geven per e-mail en het sturen naar webcare@nuon.com? Je ontvangt dan zo snel mogelijk onze reactie. Onze excuses voor de vervelende gang van zaken. Met vriendelijke groet, Barry Nuon Webcareeinde Quote Ben benieuwd naar de uitkomst.
Reactie door romanastrijbis op 14-10-2015 09:28
Ze hebben mij aangeboden mijn contract te verlegen naar 3 jaar met daarin 10% korting voor dit jaar, welke elk jaar oploopt met een extra 5% korting tot 25%. Als ik hiermee akkoord zou gaan, wilde ze wel de €100 aan mij betalen als een soort tegemoetkoming omdat ik dan langer klant blijf en zij garantie hebben. Ik ben hier maar mee akkoord gegaan want dan krijg ik ook nog korting dit jaar
Reactie door tijger1 op 14-10-2015 10:30
Wat een "slimme" verkopers van Nuon. Rottige truc. Maar goed u bent er tevreden mee.
Reactie door romanastrijbis op 14-10-2015 10:53
Jep, een hele slimme truc,maar goed beter dan niks denk ik dan maar. Als ze dan ook nog zo vrijgevig zijn on Energiedirect een mail te sturen met erkenning van hun administratieve fout, zodat ik mijn €160 welkomskorting alsnog krijg van mijn oude leverancier (die krijg ik namelijk nu ook niet) dan ben ik helemaal blij.
Reactie door tijger1 op 14-10-2015 11:25
Ik hoop het voor u, maar ik zou met die truc niet akkoord gegaan zijn. Zij maken de fout. En moeten dat herstellen, zonder poppenkast. Nu kunt u niet na een jaar weg.
Reactie door zoekster op 14-10-2015 11:58
U bent gen**id door Nuon. U had naar de geschillencommissie moeten stappen. Overigens geldt die korting die u nu kreeg voor alle klanten van Nuon, dat is de Nuon blijven loont actie, die heb ik ook. Alleen kan ik elk moment dat ik wil opstappen. De korting geldt alleen voor de stroomprijs en is maar heel licht merkbaar in de jaarrekening.
Reactie door 1953 op 15-10-2015 03:19
Quote: romanastrijbis schreef op woensdag 14 okt 2015, 09:28: Ze hebben mij aangeboden mijn contract te verlegen naar 3 jaar met daarin 10% korting voor dit jaar, welke elk jaar oploopt met een extra 5% korting tot 25%. Als ik hiermee akkoord zou gaan, wilde ze wel de €100 aan mij betalen als een soort tegemoetkoming omdat ik dan langer klant blijf en zij garantie hebben. Ik ben hier maar mee akkoord gegaan want dan krijg ik ook nog korting dit jaareinde Quote Als daarmee tevreden bent met de geboden oplossing, wat let u dan nog om het te accepteren het aanbod van NUON.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor