Nuon agressief bedrijf.
Geplaatst door: nanada op: 23-12-2009 12:06
Nuon is wel een heel erg agressief bedrijf met zn rekeningen.
Als je te laat bent zit er zo 15.- extra kosten op. Bij de eerste betalingsherinnering.
Als je medewerkers belt , hoor je ze alleen in formules praten. De menselijke maat is helemaal weg.
Ik zou zeggen : rekening betalen en andere aanbieder zoeken. Nuon is ook niet eens de goedkoopste.
Wat Nuon doet is wel lullig. Als ik mijn klanten zou behandelen als Nuon mij behandelt, zouden ze hard weg rennen.
15.- extra op de factuur als je een paar weken laat bent.
Afgelopen jaar moest ik 800 euro extra betalen voor de jaar afrekening.
Ik kon daar een betalingsregeling voor treffen.
Prima. Ik maak het automatisch over. Ging altijd goed tot deze maand.
De bank had wat dingen weer terug geboekt wegens te weinig saldo.
Ontstaan omdat ik zelf heeeeeeeel lang soms moet wachten op mijn klanten voor ze betalen. Maar dat duurde niet lang, dat te weinig saldo. Een paar dagen. Maar aangezien ik niet dagelijks mn afschriften online check, had ik het ff niet in de gaten.
Maar ik zag het (na 10 dagen) , inmiddels voldoende saldo dus ik maak direct alles opnieuw over.
Nu ligt er een brief in de bus dat de betalingsregeling is komen te vervallen.
Geen waarschuwing, geen mededeling dat ze het geld te laat ontvangen hadden of anders.......
Niets. Gewoon zo stop gezet.
Ik bel.
De dame spreekt alleen in formules en vaste scripts ("wat zeg ik als de beller.......").
Ik ben heel vriendelijk gebleven, maar die mevrouw kon niets voor mij.
Ongetwijfeld, mevrouw mag waarschijnlijk ook niets voor mij doen. Maar ik kreeg toch ook niet iemand te spreken die wel wat voor mij kan doen of mag doen.
De hele menselijkheid is weg!
Iedereen verschuilt zich achter regels en procedures.
Ik weet dat wij in nederland verslaafd zijn aan dingen als beleid en protocollen enzo. De ooit zo avontuurlijke Hollanders zijn bang dat de apocalyps komt als we ons niet aan de regels houden ten aller tijde.
En de ironie is dat alleen de gewone man zo behandeld wordt. En de gewone man pikt het ook. Terwijl mensen die al een hele rits nullen achter een getal op hun bankrekening hebben staan, de regels mogen buigen en breken met in verhouding voor hun weinig consequenties.
Ik kan dat geld waarschijnlijk wel bij elkaar schrapen. Jammer van de kerst en oud- en nieuw plannen die ik had. Maar ik kan wel wat geld hier en daar bij elkaar schrapen.
Ik maak mij eigenlijk vooral boos omdat ik onwillekeurig moest denken aan mensen die echt heel weinig geld hebben. Mensen die dat rest bedrag niet in 1 keer op kunnen hoesten.
Ik kan mij voorstellen dat die zich een stuk rotter voelen dan ik. Wanhopig denk ik zelfs.
Zoals ik al zei. Ik erger mij al een hele tijd aan Nuon. Ik betaal die factuur en ben weg.
De ironie is, je stroom blijft altijd van Nuon komen, ik geloof dat ze het netwerk beheren. Dus je komt nooit van die uitknijpers af.
En dat is ook waarom zij zich zo agressief gedragen. Je kunt toch niet (echt) weg als klant.
Mijn klanten kunnen kiezen. Dus ik moet wel vriendelijk zijn.
In ieder geval heb ik leuker werk, dan die beppie die ik aan de telefoon sprak. Jeeeeeeetje wat een rotbaan. De hele tijd mensen vertellen dat ze kunnen verekken. " Ik kan niets voor u doen......."
Gelukkig hoef ik dat bijna nooit te zeggen in mijn werk.
Reactie door read op 23-12-2009 16:27
Dag nanada,
Als je je rekeningen gewoon op tijd betaald dan is NUON een prima bedrijf!
Pedro.
Reactie door tdehond op 26-12-2009 08:29
Het is, dacht ik, gebruikelijk dat een betalingsregeling stop gezet wordt als niet op tijd betaald wordt. Hoe vervelend dat ook voor u is.
Reactie door sonjaatje op 26-12-2009 10:41
Ik ben het met bovenstaande posters eens, echter, als het de eerste keer is dat de regeling te laat komt, zou Nuon best wel wat soepeler mogen zijn.
Zou het vaker voorkomen, tja, dan is het logisch dat ze de regeling stopzetten.
Dat uw klanten niet op tijd betalen is natuurlijk niet het probleem van Nuon.
Reactie door grootvader op 26-12-2009 12:59
Dat NUON is alleen soepel voor zichzelf.
Omdat ik de betalingen aan dat NUON zelf in de hand wil houden maak ik elke einde van de maand per internetbankieren (wat ook automatisch afgeschreven kan worden qua instelling) meer dan de voorschotbedragen aan dat NUON over.
Een NUON dat bestraffend elke maand € 50,- "herinnerings"kosten daarvoor in rekening brengt.
Alle brieven hierover vallen bij dat NUON in een diepe put en men hoort, of nietszeggende antwoorden of helemaal niets.
Dit loopt al vanaf november 2007 en dat betekend dus dat dit NUON inmiddels ruim € 1800,- gestolen heeft.
Tsja, om tot winstmaximalisatie te komen is dit natuurlijk ook een manier.
Brutaal genoeg kreeg ik kortgeleden de vriendelijke vraag of ik mijn 3 jaar vastzetten van de gas & lichtprijs wilde verlengen.
Tsja, wat zou ik nu aan dat NUON "service"center,postbus 40021 Arnhem geschreven hebben?
De Vrije Vogel
Reactie door sonjaatje op 26-12-2009 14:53
50 euro herinneringskosten per maand????
Ik betaal nooit automatisch, wil het graag zelf bepalen wanneer ik betaal.
Reactie door grootvader op 26-12-2009 15:00
Beste Sonjaatje en overige lezers;
Ik heb géén opdracht gegeven tot automatisch afschrijven door NUON.
Ik heb slechts zelf (eerst in Girotel - nu mijn ING) een betalingsopdracht gegeven om op elk einde van de maand € 150,- op de rekening van dat NUON te storten.
Want dat kan dus ook.
De Vrije Vogel
Reactie door tdehond op 26-12-2009 15:19
@ grootvader,
Misschien kan de datum van de overboeking van ING naar NUON vervroegd worden om de "herinneringskosten" te vermijden.
Reactie door sonjaatje op 26-12-2009 15:32
Ik zeg ook niet dat je dat gedaan hebt Grootvader ;-)
Ik wilde alleen maar zeggen dat ik nooit iets automatisch laat afschrijven, en zeker niet van een nutsbedrijf. Ik vertrouw die pipo`s helemaal niet.
Maar die 50 euro was geen typfout dus???
Reactie door erik008 op 26-12-2009 15:33
Zo vreemd is het niet.
Je mag waar ik woon de gemeentebelasting per maand voldoen.
Gaat de incasso 1 maal mis. moet je binnen 10 dagen het hele jaar voldoen.
In deze tijd van bezuinigen denken veel mensen ik betaal gas, water, elektra, belasting wel later, onder het motto, ik moet ook nog leven.
Bedrijven zoals nuon worden steeds agressiever door dit gedrag.
Aan het eind van het jaar zal de agressie toe nemen, om mooier jaarcijfer te halen.
Reactie door nanada op 26-12-2009 17:46
@ read/ pedro en alle mensen die vinden dat regels belangrijker zijn dan de menselijke maat. Is het je al eens opgevallen dat regels alleen gelden voor de zogenaamde gewone mensen.
Grote bedrijven, frauderende politici, mensen met heel veel nullen achter hun salaris, deze lui hoeven zich niet aan dezelfde regels te houden. regels worden gebogen voor de zogenaamd belangrijke mensen.
Verder lijkt Nuon ook niet echt geneigd om zich aan de regels te houden.Als zij immers geld terug moeten geven kun je wachten tot je een ons weegt. Voor terug betaling staat een wettelijke termijn, maar ja het is natuurlijk nooit de moeite waard om voor een paar honderd euro naar je advocaat te stappen.
Ik begrijp trouwens niet waarom je zo de behoefte voelt om op te komen voor een bedrijf als Nuon. Tenzij je ervoor werkt. Of ben je een regel freak?
Ik weet dat het regel is dat als je een betaling mist, dat je regeling wordt stopgezet, maar ik had die fout wel gecorrigeerd voordat zij die brief uberhaupt hadden verzonden. Verder heb ik nooit te laat betaald.
Tenzij je het volgende Kafka-eske voorbeeld mee telt.
Ik maak mijn nota zelf over iedere maand. Ik heb daarvoor een automatische overschrijving voor aangemaakt via internet bankieren. Elke maand op dezelfde datum.
Op een dag lag er een brief in de bus, ik had een paar termijnen gemist en moest ook een 15 euro per termijn extra betalen omdat ik laat was.
Ik check mijn bankrekening en zie dat de termijnen wel waren overgemaakt.
Maar ik zie ook dat Nuon dit geld zelf weer heeft terug gestort na een paar dagen.
In gesprek met een medewerker wordt duidelijk dat ik mijn maandbedraag te vroeg heb over gemaakt en dat het daarom is teruggestort een paar dagen voor de factuur datum. Mij wordt verweten dat ik het daarna niet op de nota datum heb overgemaakt.
Discussie over de extra kosten was natuurlijk zinloos, want deze dame spreekt en denkt in boomdiagrammen.
Ze vertelde dat het mijn eigen schuld was, omdat ik geen automatische incasso deed.
En of ik nu misschien daarvoor toestemming wilde geven.
Gezien mijn eerdere ervaringen waarbij het heel moeilijk bleek om te veel geincasseerd geld terug te krijgen, zei ik natuurlijk nee.
Ik hoop dat je nooit te maken krijgt met ongelukkige samenloop van verschillende niet zo lekker lopende omstandigheden. Want het is echt niet leuk om met mensen te spreken die zich verschuilen achter procedures en regels.
Mensen in Nederland zijn koud en kil geworden. Er is geen empathie. Mensen die de regels zo belangrijk vinden, zijn onder de illusie dat alles goed blijft gaan zolang je je aan de regels houdt.
Het is te hopen dat bel nooit barst, want de realiteit is hard. Misschien moet je ooit aanspraak doen op iemand anders medemenselijkheid.
Reactie door sonjaatje op 26-12-2009 17:53
Tuurlijk heb je gelijk dat ze wel wat menselijker mogen zijn soms, maar als iedereen maar zn eigen regels gaat maken wordt het ook een zooitje, dat kan niet.
Als het een fout van Nuon is, moeten ze dat wel netjes en snel oplossen.
Dat nutsbedrijven dat helaas meestal niet doen is algemeen bekend en balen voor ons consumenten.
Ik bv heb een betalingsregeling met het ziekenfonds en moet deze voor de 16e elke maand betaald hebben.
Dat kan ik niet, dus ik betaal al vanaf de eerste keer gewoon de 21e. Nog nooit heb ik iets ervan gehoord van het ziekenfonds (Anderzorg).
Dat vind ik netjes, hoewel ze natuurlijk wel in hun recht zouden staan als ze de regeling zouden beeindigen.
Maar gelukkig zijn ze daar niet zo streng.
Reactie door ploppie op 10-01-2010 14:16
@ nanada,
Ik heb de site van Nuon er eens op nageslagen en heb gezien dat op het moment dat er € 15 aanmaankosten in rekening worden gebracht, je al een behoorlijk eind in het proces zit. De eerste herinnering is in principe kosteloos, daarna krijg je pas die € 15 aanmaankosten. Blijf je meerdere malen achterelkaar in gebreke( worden er meerdere termijnbetalingen niet tijdig gedaan), dan krijg je inderdaad al bij de eerste aanmaning kosten in rekening gebracht. Eea is te lezen via onderstaande link
http://www.nuon.nl/Images/Betalen%20aan%20Nuon_tcm123-73774.pdf
Het is natuurlijk wel heel gemakkelijk om te stellen dat de maatschappij hard is, maar je boodschappen moeten toch ook gelijk betaald worden, waarom dan je energie,( ook een eerste levensbehoefte) niet tijdig betalen?
Reactie door sonjaatje op 10-01-2010 15:17
Volgens eigen zeggen, had hij........TE VROEG betaald.
Dan betaal je op tijd, en is het weer niet goed omdat het te vroeg is.
Geld terug storten omdat je een rekening te vroeg betaald is van Peppie & Kokki gehalte zo belachelijk.
Reactie door stacey op 10-01-2010 15:45
Maar ja hoe vervelend het ook mag zijn, als je werkgever/uitkeringsinstantie even 3 weken later betaald omdat ze dat (financieël ) beter uitkomt vinden we dat allemaal vast ook wel okè toch ?!
Mocht je je salaris te laat krijgen moeten ze je ook wettelijk een vergoeding betalen, daarom komt je geld (vrijwel) altijd wel op tijd ;-)
Dus werkt 2 kanten op..........
Reactie door erpmessage op 10-01-2010 15:54
Enkele jaren geleden was ik overgestapt op een andere energieleverancier na negatieve ervaring met NUON. Ik geef toe dat ik nog met NUON te maken heb omdat ze netwerkbeheerder zijn, maar de bemoeienis is een stuk minder. Ik ben nog steeds blij met mijn keuze van destijds.
Reactie door sonjaatje op 10-01-2010 16:09
Ik heb ook mn lesje wel geleerd en betaal alles op tijd.
Je hebt uiteindelijk alleen jezelf ermee.
Reactie door valerius op 10-01-2010 18:03
Ik ben 1 x overstapt met die beloften 2 jaar vast maar toen ik weer terug ging naar nuon werd er wel het laatse gangbare tarief gebruikt. Ik ben weer terug ge gaan naar nuon nu krijg dus elk jaar bericht wat ik dus de komende tijd vast wil(aantal jaren.
Ik doe dit dus steeds een jaar dus loop je weinig risico, bevalt mij uitstekend.
Groet Valerius
Reactie door nanada op 10-01-2010 18:13
Quote: tdehond schreef op zaterdag 26 dec 2009, 15:19: @ grootvader,
Misschien kan de datum van de overboeking van ING naar NUON vervroegd worden om de "herinneringskosten" te vermijden.
einde Quote
Ik heb wel eens te vroeg gestort naar de Nuon.
Nou dan kun je lachen!
Ik stort alles,geregeld via internet, iedere maand direct als mijn salaris binnen komt (ben deels in loondienst).
Ik dacht dat ik gestort had en kreeg na een paar weken een aanmaning met een fijn bedrag er extra op wegens te laat.
Huh? Ik laat toch alles maandelijks overmaken? Ik belede Nuon op.
"Ja mevrouw we hebben uw geld weer terug gestort, want het was eerder binnengekomen dan de factuur was aangemaakt.
Toen ik alle transacties op internet nakeek, klopte dat. Nuon had het geld terug gestort. 1 dag voor de datum van de factuur die ik per post had gekregen.
Je wordt toch gek van die eikels.
Nou ik heb mn lesje ook geleerd.
Ik zat bij Nuon omdat ik redelijk lui ben. Maar ik heb al mijn rekeningen betaald.
En ik ga voor groene stroom. Niet de duurste , niet de goedkoopste, maar wel goedkoper dan Nuon. En dan mogen ze mooi hun in Frankrijk opgewekte kernenergie ook in hun reet steken. Want dat zat mij ook niet lekker.
Nu maar hopen dat als ik opzeg er niet opeens een hoge naheffing komt, die niet klopt, zoals we op diverse fora al hebben kunnen lezen.
Reactie door nanada op 10-01-2010 18:15
Quote: stacey schreef op zondag 10 jan 2010, 15:45: Maar ja hoe vervelend het ook mag zijn, als je werkgever/uitkeringsinstantie even 3 weken later betaald omdat ze dat (financieël ) beter uitkomt vinden we dat allemaal vast ook wel okè toch ?!
Mocht je je salaris te laat krijgen moeten ze je ook wettelijk een vergoeding betalen, daarom komt je geld (vrijwel) altijd wel op tijd ;-)
Dus werkt 2 kanten op..........einde Quote
Maar dat soort dingen gebeuren wel, helaas,
Reactie door stacey op 10-01-2010 19:12
--Maar dat soort dingen gebeuren wel, helaas,--
------Wordt er niet op tijd betaald, dan kan de medewerker een wettelijke verhoging vorderen wegens vertraging. Deze verhoging geldt voor alle beloningen in geld en ook voor vakantiegeld (4.2.1.), vakantiebijslag .........ArbeidsrechterArbeidsrechter
Reactie door breezer2002 op 12-02-2010 23:30
Ik ben het dan ook helemaal met ploppie eens, bij een bakker betaal je de brood ook in 1 keer en niet in termijnen. En daar komt bij Nuon is een energieleverancier en toch geen financiële instelling.
Reactie door harley41 op 15-06-2011 19:03
Ik kan mij hier helemaal in vinden.
Had ook een betalingsregeling, maar GEEN achterstand, werdt mijn regeling zomaar stop gezet :(
Dit was al de tweede keer, heb toen mijn advokate maar eens ingeschakeld.:
Die is er achteraan gegaan.
En wat krijg ik van Nuon? Een exuus via de mail grrrrrrrr, stelletje onbeschofte hufters zijn het.
Ben blij dat ik al lang bij die oplichtersbende weg ben :-)
Reactie door rjw op 15-06-2011 23:07
Quote: nanada schreef op zaterdag 26 dec 2009, 17:46: @ read/ pedro en alle mensen die vinden dat regels belangrijker zijn dan de menselijke maat. Is het je al eens opgevallen dat regels alleen gelden voor de zogenaamde gewone mensen.
Grote bedrijven, frauderende politici, mensen met heel veel nullen achter hun salaris, deze lui hoeven zich niet aan dezelfde regels te houden. regels worden gebogen voor de zogenaamd belangrijke mensen.
...
einde Quote
Wat een dom, door onderbuikgevoelens geinspireerd stukje....
Reactie door shine op 16-06-2011 08:53
Als je betaald terwijl een factuur nog niet is gefactureerd, dan stort het systeem het bedrag autmatisch terug. Lijkt me logisch. Immers, er staat géén factuur open die betaald moet worden. Een computersysteem is en blijft en domme geniaal en zal dergelijke bedragen automatisch terugstorten. Het is aan de klant zelf om afschrijvingen en rekeningoverzichten zelf in de gaten te houden. De terugstorting had uzelf dus bijtijdser kunnen zien en daaarop actie ondernemen.
Voordat er aanmaningskosten en weet ik wat voor extra kosten in rekening gebracht worden heb je bij Nuon al een behoorlijk voorproces achter de kiezen.
- Factuur. Te betalen binnen 14 dagen.
- de eerste twee herinneringen (per jaar) zijn gratis. Dan zijn ze 5,- per herinnering (per factuur). Te betalen binnen 10 dagen
- geef je geen gehoor aan die herinnering, dan volgen aanmaankosten (15,-) per factuur. Te betalen binnen 9 dagen
- geef je hier geen gehoor aan dan volgen incassokosten 50,- . Te betalen binnen 6 dagen.
Zie: http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-gegevens-bekijken/jaarafrekeningenbetalingen/betaalproces/
Als je een betalingsregeling treft (wat welbeshcouwd al een coulance vorm is van een bedrijf naar haar klant!) dan zitten hier duidelijke voorwaarden aan. Een van die voorwaarden is dat de betaling van die regeling voor de verloopdatum geincasseerd moet kunnen zijn. Is dit niet het geval, dan vervalt de betalingsregeling. U bent zelf verantwoordelijk voor het goed verlopen van de betalingsregeling en dient dit dus in de gaten te houden.
Het verwijt dat Nuon (of welk bedrijf dan ook) vasthoudt aan de geldende regels en protocollen en niet menselijk zou zijn vind ik onterecht. Immers, die betalingsregeling is al de menselijkheid. Men had ook keihard kunnen zeggen toen u het verzoek tot een dergelijke regeling vroeg:"nee het openstaande bedrag moet voor ... op onze rekening zijn bijgeschreven. Is dat niet het geval dan dragen we de zaak over aan het incassobureau."
Het feit dat u uw klanten zo lang respijt geeft ten aanzien van het moeten betalen van uw facturen is uw zaak maar mag u niet reflecteren op een bedrijf waar u uw diensten afneemt. U zelf bent verantwoordelijk voor uw bijtijds betalen van uw rekeningen, aan welk bedrijf dan maar ook.
Uw verhaal mbt grote bedrijven en de kleine man is een verhaal vanuit uw onderbuik en heeft niets te maken met uw verhaal.
@ grootvader:
Als u uw factuur niet voor de vervaldatum hebt betaald, dan volgen herinneringskosten (zie bovenstaande). Herinneringskosten zijn overigens geen 50,-. Verder is het opmerkelijk dat u niet uw daadwerkelijke termijnbedrag overmaakt maar meer dan het geldende voorschotbedrag overmaakt. Ik maak hieruit op dat u gewoon uw eigen betaalmethoden en -bedragen er op na houdt. Als u al zonodig via internet op de manier wilt betalen zoals u dat wenst, dan was de Digitale Nota voor u de uitkomst: http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-gegevens-bekijken/jaarafrekeningenbetalingen/digitale-nota/
Iedereen weet dat er regels zijn. Ze zijn ook nodig. Zouden die er niet zijn en voor iedereen maar aparte uitzonderingen gemaakt moeten worden onder de noemer van empathie, dan wordt de chaos nóg groter. Het heeft niets met verschuilen achter protocollen/regels te maken. Je weet dat die er zijn. Dat schept juist voor iedereen duidelijkheid en daarmee weet iedereen wat die wel en niet kan verwachten en waar die aan toe is. Immers, wij burgers, klanten maken ook gebruik van -wettelijke- protocollen/regelgeving en verwijzen en grijpen er naar als het nodig is! Gaan dan op onze strepen staan omdat dàt de geldende regelgeving is! Het werkt dus twee kanten op!
Een rood stoplicht betekent stoppen, een groen stoplich betekent rijden. Rijdt u door rood weet u dat u een boete kunt krijgen.
Het feit dat sommige bedrijven de mogelijkheid van een betalingsregeling aanbieden is al empathisch. Men kan namelijk ook gewoon vasthouden aan de regel: betalen het hele bedrag nu, voor dan en dan. Aan betalingsregelingen doen wij niet.
Verder zijn er in nederland al zoveel wanbetalers en dit aantal stijgt alleen maar meer.. (zie recent nieuwsbericht van de incassobureau's: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10018719/__Schrikbarende_groei_wanbetalers__.html?sn=binnenland )
Mensen die hun rekeningen niet -bijtijds- betalen beginnen meer regel dan uitzondering te worden.
De bakker, slager, supermarkt, kroeg enz., zeggen ook niet: ach ziet u maar wanneer u uw rekening bij ons betaalt. Je betaalt voor de afgenomen dienst met de daarbij geldende voorwaarden.
Tot slot: Om misverstanden te voorkomen: Nee ik ben niet werkzaam bij een of ander energiebdrijf. Noem me dan maar regelneef met zeker een groot stuk menselijkheid. Maar menselijkheid is iets anders en behelst meer. Het kan niet op 1 hoop gegooid worden als betalingen niet, of niet op tijd plaatsvinden of zelfs al middels een menselijke overeengekomen betalingsregeling.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!