Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NTI = lakse geldwolf

Geplaatst door: rianrianrian op: 20-06-2011 11:14
Een jaar geleden ben ik begonnen met de opleiding relatiecounseling aan de NTI. Een thuisstudie van 7 uur in de week. De lesstof viel tegen. Verouderd, niet onderbouwd, vanuit 1 schrijver (schrijver onbekend) geschreven. Dit terwijl dat de NTI beweerde dat de opleiding HBO-niveau had. De huiswerkopdrachten waren ook niet optimaal. Ik moest vele aviertjes vullen met m.i. opdrachten waarmee ik niet veel verder kwam. Ik moest alleen maar dialogen schrijven en dat verveelt een keer. Daarbij denk je alleen via je eigen referentiekader en word je niet gedwongen om op onderzoek uit te gaan. Daarbij had ik 1 docent die mijn huiswerk beoordeelde. Dus op verschillende onderdelen vond ik de opleiding zeer eenzijdig. Ik diende een klacht in bij mijn mentor. Hier werd eerst niet op gereageerd. Na 10 dagen bracht ik mijn klacht opnieuw onder de aandacht. Na meer dan een week een reactie: ik had blijkbaar moeite met de huiswerkopdrachten en moest maar met medestudenten afspreken om het samen te doen. Uit ervaring bleek namelijk dat de huiswerkopdrachten wel goed waren. Ik voelde me niet gehoord en heb teruggestuurd dat ik hoop dat ze ondanks dat ze geen inhoudelijke reactie op mijn klacht gaven mijn klacht wel serieus namen. Geen reactie. De docent die mijn huiswerk trouw van feedback voorzag had ik eerder al gemaild dat ik de stof niet vond kloppen (er zaten rare niet-onderbouwde beweringen in als: "In principe is elk mens monogaam"). Zij kon hier echter niets aan doen. Haar opnieuw gemaild dat ik vastliep in de huiswerkopdrachten. Geen reactie. Uiteindelijk stapelde mijn ontevredenheid op en heb ik met een uitgebreide brief met daarbij kopieën van de mailwisseling opgestuurd om de opleiding te beëindigen. Ik zou 3 maanden opzegtermijn hebben, dus dat was ongeveer 63x3= +/- 190 euro. Vooruit. Dat was goedkoper dan nog een jaar aanmodderen en ontevreden zijn. Een paar dagen daarna (goh, dan kunnen ze wel snel reageren) kreeg ik een nota: 413,40. Meteen gebeld. M.i. kon dit onmogelijk kloppen. Maar nee hoor dit klopte helemaal conform voorwaarden. Het welkomscadeau dat ik had gekregen moest ik terug betalen. Inschrijfgeld waar ik als cadeau vrijstelling van kreeg moest ik terug betalen. De maandelijkse korting die ik kreeg omdat ik op een gunstig moment instapte.. je raadt het al.... Allemaal terugbetalen. En natuurlijk zit die korting ook niet over de komende drie maanden. Ja hoor dat staat allemaal netjes in de kleine letters en ondanks dat ik misschien kan aanvechten dat de kwaliteit onder de maat was kan ik natuurlijk niets veranderen aan hun voorwaarden. Zonde met een hoofdletter. Wijze les: BEGIN NIET AAN EEN OPLEIDING VAN DE NTI.
Reactie door nti op 21-06-2011 07:27
Beste Rian, Wat jammer dat de kwaliteit van de opleiding is tegengevallen. De counsellingopleidingen van het NTI worden onder verantwoordelijkheid van de Stichting Counselling Nederland, en met docenten van deze stichting verzorgd. De opleidingen genieten al vele jaren een hoog aanzien in het beroepsveld, en wellicht dat een goed gesprek met de mentor of de directie van Stichting Counselling Nederland had kunnen zorgen voor een verduidelijking van de opzet van de opleiding. Ik weet dat de stichting een heel uitgebreid docentencorps heeft, allen gekwalificeerde counsellors die echt jaren ervaring hebben. Als je zo vriendelijk wilt zijn contact op te nemen met mij via els.beltman@nti.nl zal ik heel graag alsnog een afspraak regelen, zodat je in ieder geval weet dat er echt sprake is van een waardevolle opleiding op hbo niveau die studenten succesvol opleidt tot counsellor in de diverse studierichtingen. De annuleringsregeling is inderdaad een vaststaand gegeven, voor inschrijving maakt het NTI duidelijk bij studenten dat bij annuleren of wanbetaling eerder toegekende kortingen zullen vervallen. Dit staat ook vermeld in ons studiereglement. Indien je gebruik wenst te maken van het aanbod de situatie te bespreken en de opleiding alsnog af te ronden, dan zal de vervallen korting uiteraard weer worden toegekend. Ik hoop van harte dat je de uitnodiging aan zult nemen, en ben ervan overtuigd dat een gesprek zal kunnen leiden tot een verheldering van standpunten en een succesvolle afronding van de opleiding. Vriendelijke groet, Els Beltman, hoofd klantenservice NTI
Reactie door rianrianrian op 21-06-2011 10:10
Ik had zeer graag een gesprek gewild, maar ik word nu pas gehoord. In de eerste instantie heb ik dezelfde klacht, maar dan vriendelijk verpakt en meer onderbouwd, meerdere malen onder de aandacht gebracht maar daar werd niet inhoudelijk op gereageerd. Ik heb heel lang de drijfveer gehad om de opleiding af te ronden, maar toen ik me niet serieus genomen voelde groeide mijn onvrede. Ik had graag een gesprek gehad om de neuzen weer dezelfde kant op te zetten, maar nu is dat te laat. Ik vind het nog steeds erg zonde allemaal, maar lees tevens van studiegenoten dat ze ook niet gehoord worden als ze wat aan te merken hebben dus mijn vertrouwen is geschaad. Het is jammer dat ik pas na mijn bericht op dit forum gehoord word.
Reactie door nti op 22-06-2011 06:42
Beste Rian, Dank voor je reactie. Bij de mentor van de opleiding heb ik nagevraagd of de kwestie haar bekend voor kwam, hetgeen niet het geval was. Zonder studentnummer is het voor mij onmogelijk de gebeurtenissen na te gaan, en ik zou het heel erg op prijs stellen als je mij een mail met die gegevens wilt sturen. Zoals je aangeeft is het inderdaad heel laat om een gesprek te hebben, ik ben er echter van overtuigd dat het nooit te laat is. Weet je, er wordt nu een opleiding afgebroken uit frustratie, en dat is zowel voor jou als voor het NTI pijnlijk. Ik wil er dan ook alles aan doen de situatie na te gaan, waar mogelijk misverstanden uit de weg te ruimen en klachten te erkennen indien daar aanleiding toe is. Vriendelijke groet, Els Beltman, hoofd klantenservice NTI
Reactie door rianrianrian op 22-06-2011 08:20
Beste Els, Uw reactie stel ik op prijs. Ik hoop niet dat deze reactie niet is om het imago van het NTI te redden, maar omdat het NTI werkelijk hart blijkt te hebben voor de klant. Wat is uw mailadres? dan kan ik u de brief sturen waarmee ik de opleiding heb opgezegd. Hierin staat puntsgewijs onderbouwd waarom ik ontevreden ben over de kwaliteit. Daarbij zit in de bijlage de mailwisseling met mijn mentor. Groet, Rian
Reactie door rianrianrian op 22-06-2011 19:19
U had uw mailadres al gemeld zie ik. Ik zal het mailen.
Reactie door nti op 23-06-2011 08:24
Beste Rian, de mail heb ik vanmorgen ontvangen en ik ga hier direct mee aan de slag. Ik wil nog even duidelijk aangeven dat wij als NTI het heel belangrijk vinden dat studenten de gevolgde opleiding met veel succes en studieplezier kunnen volgen, en dat kan alleen als alle service rondom de opleidingen ook helemaal klopt, van informatie en begeleiding tot praktijktrainingen, examens en lesstof, het moet gewoon allemaal goed zijn. Daar maken wij ons sterk voor, en daarom vind ik het ook zo belangrijk dat helder gecommuniceerd wordt tussen student en NTI. Ik ga de kwestie onderzoeken en kom zo spoedig mogelijk met een reactie. Vriendelijke groet, Els Beltman, hoofd klantenservice NTI
Reactie door counselling10 op 15-03-2013 19:15
Ik volg nu zo'n 1,5 jr de opleiding stresscounselling van Stichting Counselling Nederland en dan volg ik het via de NTI. Mijn ervaringen zijn als volgt: Eindeloze dialogen schrijven. Je vaardigheden gaan vrijwel niet vooruit, telkens zelfde soort commentaar van de docent...commentaar waar je vrij weinig van zal leren, praktijkdagen zijn netjes verzorgd, maar de locatie is zeer ongunstig voor mensen die geen vervoer hebben. Ben je afhankelijk van openbaar vervoer dan moet je Of heel lang lopen, OF je moet een vouwfietsje kopen en vanaf Zetten Andelst station fietsen. De locatie is op een afgelegen industrieterrein ver weg van de bewoonde wereld. Tijdens de praktijkdagen leer je nog het meest. Niet in je boek. Maar ik krijg wel de indruk dat de docenten opdracht hebben het wel een stukje geweldiger voor te doen dan het is. Vele studenten komen telkens weer met vragen als: Kun je er van leven?, hoe veel zijn de verdiensten van een counsellor gemiddeld?, hoe kom ik aan een verhaal of client voor mijn tentamen?. Allemaal dezelfde vragen als ik zelf ook telkens heb. Je blijft gewoon met twijfel lopen omdat het als je wat verder in de opleiding komt duidelijk gaat worden dat het niet zo heel geweldig allemaal is, en dat de opleiding het mooier voordoet. Als studenten dan aangeven dat ze niet weten hoe ze een tentamen uit een verzonnen verhaal moeten doen, dan komen de docenten telkens met het mooie verhaal dat hoe langer je in de opleiding zit, hoe meer clienten je rond je heen krijgt. Mensen die horen dat je dit doet, komen naar je toe met hun probleem. Dit is dus gewoon mooi voordoen, want in de praktijk is dat niet zo. Bekenden aan wie je het verteld gaan niet zo snel met hun persoonlijke verhaal naar je toe...te veel inbraak op de privacy. En vreemden gaan niet naar je toe aangezien je nog maar student bent, en zijn bang dat hun persoonlijke info op tafel komt te liggen. Ik zit al zeker een half jaar tegen mijn tentamen aan te hikken. Ik ben met een verzonnen dialoog begonnen, maar bij het testen kom ik niet verder dan slechts 10 minuten praten. Perslot van rekening heb ik geen echte client die zelf zijn probleem wil vertellen. Mijn client is denkbeeldig. Ik spreek zelf dus voor hem...ik kan wat dat betreft dus net zo goed een etalagepop tegenover me in de spreekkamer hebben. De hele cursus is dus mooier voorgedaan als hij is. Al dat zelf maar clienten verzinnen en verzinnen wat de client zegt is alleen maar lastig en slaat nergens op aangezien je dan ook stuurt hoe het jou als counsellor het beste uitkomt. Deze opleiding zou veel meer studietijd moeten hebben op de locatie en echte rollenspellen met bijvoorbeeld vrijwilligers of bijvoorbeeld goedkoop clienten aannemen voor de studenten. Net als de hotelvakschool soms mensen goedkoop laat eten, of de kappersschool mensen laat knippen...om maar een voorbeeld te geven. Dit is echt niets, weggegooid geld...en ik kom niet door de twee dialogen van 1 uur per stuk voor mijn tentamen heen...met een client die zelf niets zegt. Nou komt daar nog bij dat je als je de consulten door het ziekenfonds vergoed wilt hebben nu de medische basiskennis er ook nog eens bij moet gaan zitten leren.Ze houden je wel bezig...om de portemonee te vullen. Maar schiet je er iets mee op?. Nee

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!