Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Niet gunnen kavel na ruimschoots behalen minimumbod op veiling

Geplaatst door: mahdaoui op: 11-06-2015 10:36
Heb op de website van BVA Auctions (afdeling Automotive) een mooie auto voorbij zien komen op een openbare veiling waarbij een redelijke minimumbod was vastgesteld (excl. BTW, veilingskosten en handelings-fee). Ben ook op de kijkdag geweest. Heb voor mezelf een grens bepaald (10% onder marktprijs) voor het geval er toch mankementen of andere kosten nog aan de auto zitten. Er zijn andere bieders overheen gegaan, waardoor het totale kostenplaatje precies op de marktprijs uitkomt, dus ik dacht van jammer. Twee weken later zie ik dezelfde auto weer verschijnen. Zelfde minimumbod weer. Bleek dat de auto niet was gegund, want er is een duidelijk voorbehoud gemaakt dat gunning door opdrachtgever nog moet geschieden. Toch weer op de auto geboden (want hij is al in ieder geval 2 keer eerder aangeboden op een veiling en dacht dat de opdrachtgever met de tijd ook wel inziet dat het te behalen bedrag wat zij in gedachten hebben niet realistisch is. Heb dit keer hoogste bod behaald (minimumbod weer ruimschoots behaald) en ik zou binnen 2 werkdagen horen of de auto mij wordt gegund of niet. Totaal geen reactie terwijl bij gunning van mij wordt verwacht dat ik over de volgende dag al de auto ophaal (en niet te vergeten dat je ook nog de factuur voor die tijd betaalt). Na eerste keer bellen, moest ik nog even reactie afwachten (want 2 werkdagen waren niet om). Toen de 2 werkdagen om waren gebeld en ik zou binnen een 1 uur worden teruggebeld. Na 2 uurtjes nog steeds niks gehoord dus zelf voor de derde met ze moeten bellen. Kreeg te horen dat de auto niet is gegund omdat het gewenst bedrag (ruim boven marktprijs) niet is behaald. Gevraagd waarom minimumbod niet gewoon omhoog wordt gegooid als die opdrachtgever zoveel meer wil. Dat biedt mij als potentiële klant totaal geen duidelijkheid en weerhoudt mij om op andere auto’s te bieden. Volgens hem was de duidelijkheid er nu wel, maar dat is natuurlijk gewoon achteraf praten. Ik vermoed dan ook dat zo een opdrachtgever op een arme sloeber zit te azen die geen rekening houdt met de BTW en veilingskosten en zodra die een bod heeft gedaan daar aan vastzit. Gewenste oplossing: Adverteren met échte, duidelijke minimumbiedingen en niet schuilen achter een voorbehoud. Afspraken nakomen als er wordt beloofd dat er binnen zoveel werkdagen een reactie komt en terugbelafspraken ook nakomen.
Reactie door tijger1 op 11-06-2015 12:19
Die "gewenste oplossing" zult u dan aan BVA Auctions moeten meedelen. Hier doen we er niets aan. Ik neem aan dat gehandeld is volgens de voorwaarden en die hebt u ongetwijfeld gelezen.
Reactie door mahdaoui op 11-06-2015 16:10
Ik heb mijn klacht en gewenste oplossing ook aan BVA medegedeeld. Ik wacht op nader bericht. Wat bwtreft de voorwaarden, dat is er een, namelijk dat gunning door opdrachtgever voorbehouden is. Dat is van te voren wel duidelijk, maar waar mijn klacht in feite over gaat is dat men niet duidelijk is over hoeveel ze minimaal willen hebben en dat hun klantenservice bagger is. Niet tijdig informeren bij niet gunning en terugbelafsprake niet nakomen.
Reactie door aurora1 op 11-06-2015 17:55
Op gewone veilingen in zalen e.d. wordt vaak ook niet het gereserveerde bedrag gemeld. Als u vindt dat een opdrachtgever geen voorbehoud voor gunning mag hebben kunt u maar beter niet bieden, want zo zijn de spelregels kennelijk.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor