Nederlandse werkeloze jongeren versus buitenlandse werkeloze jongeren
Geplaatst door: zonnewind op: 03-07-2013 23:44
Mijnheer M.Rutte heeft iets nieuws bedacht. Werkeloze "hoogwaardige jongere arbeidskrachten met werkervaring" mogen van hem wel in Nederland komen werken. Hoezo dat? Hebben we hier geen "hoogwaardige jongere arbeidskrachten met werkervaring" die werkeloos thuis zitten? Jaaaaaaa, niet zoveel als in Spanje, Portugal enz. maar in dit geval krijgen die Nederlandse werkeloze jongeren nog een trap na van onze minister president. Nou lekker, bedankt hoor mijnheer Rutte. Had u soms iets goed te maken daar in die Europese tempel? Zijn we nog niet braaf genoeg? Ik heb gehoord uit diverse kringen dat ONZE werkeloze jongeren erover denken naar elders te emigreren omdat elders voor hen meer mogelijkheden zijn dan hier in Nederland. SCHANDELIJKE SITUATIE.
Reactie door valerius-2 op 04-07-2013 00:43
Ja die zullen voor minder gaan werken.
Reactie door esfz op 21-07-2013 06:27
Quote: zonnewind schreef op woensdag 3 jul 2013, 23:44: Mijnheer M.Rutte heeft iets nieuws bedacht.einde Quote
U moet begrijpen dat dit een normaal politiek commentaar is. De Europese jongeren, wel of niet ervaren in werk, mogen hier überhaupt komen werken en wonen. In principe kan Nederland dit niet zomaar tegen gaan, omdat dit een Europese overeenkomst betreft.
Als Nederland deze jongeren zou belemmeren dan zouden de Nederlanders die willen immigreren ook worden belemmerd, niet?
It's all in the international agreements en the international politics!
Reactie door gerboe op 21-07-2013 08:44
@zonnewind: u mist het punt waar het om gaat. Het gaat om banen waar zeer moeilijk Nederlands personeel voor te vinden is. Hooggeschoold technisch werk in bijvoorbeeld de energiesector. Ondertussen starten in NL opleidingen in deze richting om het tekort weg te werken.
In België werven ze trouwens postbodes uit Nederland om daar een tekort op te vullen.
Reactie door xilefsim op 21-07-2013 09:58
In de jaren 70 kwamen er ook spanjaarden naar Nederland omdat er zogenaamd tekorten waren. Tien jaar later moesten er veel mensen in dezelfde sectoren thuis zitten.
Reactie door gerboe op 21-07-2013 10:32
Nee, het is veel verstandiger om Nederlandse bedrijven te laten pruttelen met veel te weinig goed geschoold personeel, dat is pas goed voor de economie...
Reactie door zonnewind op 21-07-2013 10:32
Hooggeschoold technisch personeel wordt dus met open armen ontvangen omdat de Nederlandse jeugd dan kennelijk TE weinig gestimuleerd werd in het verleden om dit werk te doen. Als dat nu door buitenlands hooggeschoold technisch personeel wordt ingevuld, dan heeft het opleiden nu van Nederlandse jeugd eigenlijk geen zin meer. Die buitenlanders blijven hier natuurlijk. Zelf heb ik niets tegen buitenlanders, laat ik dat voorop stellen, maar Nederland loopt dus zoals zo vaak, achter de feiten aan. Ze reageert pas als het kalf verdronken is.
Reactie door zoekster op 21-07-2013 11:55
Nederland loopt zeker achter de feiten aan. Nu willen veel jongeren een opleiding als verpleegkundige volgen, omdat ze jaren is verteld dat daar genoeg werk voor zou zijn ivm de vergrijzing. Inmiddels wordt er enorm bezuinigd in de zorg en is het de bedoeling dat half Nederland gaat mantelzorgen. Ziekenhuizen weten inmiddels niet meer waar ze de toestroom aan stagiaires moeten laten.
Nu is er weer een push om een technische opleiding te volgen, tegen de tijd dat die afgestudeerd zijn, is er weer een overkill aan technisch personeel. Geen wonder dat buitenlanders hier op inspringen. Er is gewoonweg geen visie en ook geen spreidingsgedachte. Dan moet weer iedereen dokter worden, dan weer advocaat, dan weer loodgieter, dan weer zelfstandig ondernemer. En als het heel goed gaat met de economie dan volgt iedereen een opleiding die 'gewoon leuk is' zoals dierenverzorger of modeontwerper, want het idee dat het ook wel eens minder goed zou kunnen gaan, wil er dan ook niet in.
Reactie door gerboe op 21-07-2013 11:56
Voor een deel heeft u een punt. Het bedrijfsleven en misschien ook wel de overheid heeft dit tekort niet zien aankomen. Maar wat wilt u nu zèlf met deze situatie? Geen buitenlands personeel binnenhalen want die blijven toch allemaal maar? Geen postbodes naar België want die zien we nooit meer terug? Soms moet je tijdelijke problemen creatief oplossen om de economie door te laten draaien. Schande roepen en alles bij het oude laten helpt in elk geval niet. Er vertrekken trouwens dagelijks 344 Nederlanders naar het buitenland om daar te gaan wonen en/of werken. Ik hoop niet dat ze daar ook zo bang voor ons zijn...
Reactie door xilefsim op 21-07-2013 14:21
Ben het eens met Zoekster.
Bovendien heeft het bedrijfsleven dit voor een groot deel aan zichzelf te wijten. Als je goed onderwijs belangrijk vindt dan moet je ook belasting betalen ipv lobbyen voor lage belastingen en sluiproutes nemen.
Een andere oorzaak is het outsourcen van kennis (bijvoorbeeld bij de NS-Fyra) en het afstoten van onderdelen. Hierdoor is veel kennis verloren gegaan.
Het heeft niets met bang zijn te maken maar meer met het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Reactie door tot15karakters op 21-07-2013 19:10
Als Hollanders manager of zo willen worden en werkloos zijn en elders wel mensen met de juiste gevraagde meestal Beta of Technische opleiding zijn is dat normaal dat ze hier komen.
Vergeet niet dat vele Nederlanders inmiddels in het Buitenland werken en als ze die terug sturen omdat eigen volk eerst gaat hebben we echt een probleem.
Na 1945 gingen vele gezinnen emigreren naar Canada, USA of Australië en als ze die meestal erg grote gezinnen nu terug sturen, dan
zouden we nu rond de 27 miljoen zitten!
Waar laten we die 10 miljoen ex HOLLANDERS?
Dit soort discussies is leuk als je weet dat die Ex Hollanders zo vervreemd zijn, hier de regels en huidige gebruikt niet weten en zich zeker niet thuis voelen...
Denk ook eens voor je een dergelijke vraag stelde wat er zou gebeuren als ze elders hetzelfde zouden doen.
Als we iedereen met niet 100% Nederlandse achtergrond het land uit zetten hebben we nog steeds tekort ruimte want vergeet niet dat in vele landen de Hollanders van vroeger een goed export product waren.
En wat doen we met de halve, van gemende huwelijken?
We kunnen Mark(t) Rutte beter vragen de opleidingen met veel werkloosheid te beperken wat ruimte betreft zodat we wel voor vakken waar nog wel redelijke werkgelegenheid en toekomst is moeten kiezen.
Daarom zitten we nu met een Ex student geschiedenis die uit pure armoede maar premier van alle Nederlanders denkt te zijn.
Alleen jammer dat hij niet naar Colijn en Lubbers heeft gekeken want die geschiedenis leerde dat zij fouten maakte en hij doet helaas vrijwel hetzelfde....
Dus een oproep om een fout niet voor de 3e keer te maken en vraag of hij naar de geschiedenis van 30er jaren en 80er jaren wil kijken naar de genomen besluiten en gevolgen.
Het principe van bezuinigen is goed, mits je niet te ver gaat en fouten maakt.....
Daar zit nu juist het probleem, hij is net een paard met oogkleppen helaas.
Kassa nieuwsbrief
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!