Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Naam/nummer controle banken

Geplaatst door: donna op: 17-03-2012 09:39
Met enige regelmaat lees ik dat het invullen van een verkeerd rekeningnummer bij online betalen tot problemen leidt. Alleen bij vroegere Postbankklanten vindt een naam/nummer controle plaats. Natuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid een juist nummer in te voeren, maar wie van ons maakt nooit een fout? Het is wel zuur dat je bij pogingen deze te herstellen tegen muren aanloopt. Banken weigeren uit het oogpunt van privacy de naam van de ontvanger door te geven en die ontvanger is niet altijd zo eerlijk om het bedrag uit eigen beweging terug te storten. Als straks de IBANnummers worden ingevoerd zal dit probleem ongetwijfeld veel groter worden. Nu vraag ik me af of het echt zo moeilijk is bij elke overschrijving een naam/nummer controle uit te voeren. Het is toch niet zo dat daar aparte kantoren voor moeten worden opgezet, dat er veel nieuwe medewerkers moeten worden aangetrokken die nauwgezet elke overboeking handmatig controleren? Nu zoveel bestanden al gekoppeld zijn kan ik me moeilijk voorstellen dat dit bij de banken niet zo is, of niet met enkele handelingen mogelijk gemaakt kan worden. En als het wat kost lijkt me dat ook niet zo'n groot probleem, de banken verdienen al zoveel aan ons, ze mogen er wel wat tegenover stellen.
Reactie door jorisw op 17-03-2012 14:46
Alles kan uiteraard worden opgelost, maar bij dit punt zitten toch wel wat haken en ogen: - Als je dit wilt invoeren betekent dat dat banken gegevens van hun klanten in een openbaar register moeten plaatsen. Ik weet niet of iedereen dat wel wil. Je zou dit nog wel tussen klanten van dezelfde bank kunnen doen, zoals bij oude postbanknummers gedaan wordt. - De banken moeten onderling een systeem overeenkomen. Er zijn nogal wat banken dus dat kan wel even duren. En wat als het om rekeningen in andere landen gaat. Hoe gaat dit in de grensstreek? Als je het waterdicht wilt maken moet je dus ook banken in andere landen gaan samenwerken. - Als je dit volledig wilt automatiseren moeten de NAW gegeven exact kloppen. Jansen en Janssen is niet hetzelfde. Heel veel overschrijvingen zullen problemen gaan geven. - Iemand moet die centrale database bouwen, en beheren. Kost geld. Alle banksystemen moeten worden aangepast zodat ze die centrale database bij iedere overschrijving kunnen raadplegen. Kost ook geld. - En wat als het centrale systeem een keer niet beschikbaar is? Dan kan je geen betalingen uitvoeren, of je moet ervoor kiezen om een halfslachtig systeem in te voeren. Doe dan niks zou ik zeggen. - En dan nog veiligheid. Er komt een extra verbinding naar de buitenwereld bij, dus een potentieel veiligheidslek. Ik denk dat zo'n project al gauw in de miljoen zo niet tientallen miljoenen loopt om te implemteren. De kosten staan niet in verhouding tot het probleem. Je moet al behoorlijk wat fouten maken in een bankrekeningnummer wil dat als een goed nummer worden gezien (zoek maar even op 11-proef en ga daar wat mee spelen).
Reactie door valerius-2 op 17-03-2012 14:50
Vind wel ver gezocht om het af te schuiven naar de banken u heeft eigen verantwoording om eerdt voordat accoord gaat het te controlen, ik maak daar een vaste gewoonte van zelfs als ik het in de automatisch gegevens daar de juiste namen met nummers in staan. Controle is u taak.
Reactie door dobby op 17-03-2012 18:36
Weet niet of ik daar zo gelukkig mee zou zijn (en dan niet ik als mn day-to-day ik, maar mn privacy-consious-ik)... wat de Ing bijvoorbeeld doet (deed?) - was in elk geval in de postbank tijd nog zo, is een messages als "Bij ons is op dat rekening nummer De heer Janssens te Rotterdam bekend, is dat correct?" (nou ja - paraphrasing.. en ik weet niet zeker of de stad er wel bij stond. maar in elk geval wel de exacte tenaamstelling...) Wel een makkelijker manier om extra info te verzamelen... Maar ja - met een correct/incorrect box krijg je weer spellings variaties.. en een loose match is dan weer niet zeker... Denk niet dat zoiets op korte termijn geimplementeerd gaat / kan / mag worden, if at all....
Reactie door festinger op 18-03-2012 02:35
De vroegere Postbankrekeningnummers zijn niet beveiligd en behoeven extra naam en nr controle. Bankrekeningnummers uitgegeven moeten voldoen aan de 11 proef. Een heel klein beetje rekenvaardigheid is vereist . Elk uitgegeven banknummer kan jezelf controleren Neem je eigen bankrekeningnummer.Zet daar exact onder de getallen 9 tm 1. Vermenigvuldig jouw nummer met deze reeks allemaal apart. Dus het 1e van je nummer met de 9 , de 2e met de 8 enzovoort. Tel al de aparte uitkomsten bij elkaar op.Het totaal is een veelvoud van 11. Klopt altijd en bedoeld als automatische controle.
Reactie door tucker op 22-03-2012 12:58
Nu vraag ik me af of het echt zo moeilijk is bij elke overschrijving een naam/nummer controle uit te voeren. Waarom verwacht u dat de bank dit voor u doet? U bent zelf verantwoordelijk voor wat u aan wie overmaakt en dient dit zelf goed te controleren voordat u op de knop drukt. Waarom zou de bank uw fouten moeten corrigeren? Het moet niet gekker worden.
Reactie door janvantricht op 22-03-2012 13:20
ABN-AMRO heb ik gemerkt, vraagt bij bedragen boven de € 3.000 altijd (via een bevestiging) of het opgegeven bankrekening nummer juist is. Dat is een aardige service. Ik zou niet graag willen dat ik dat bij iedere overschrijving te zien krijg. Een bank betaling is de "vervanging" van cash betalen; toen keek je toch ook altijd even of je de centjes in de juiste hand stopte? Dus niet meer klagen over big brother is watching you!
Reactie door wimmi20 op 22-03-2012 13:33
Dobby, ik begrijp nauwelijks iets van uw warrige verhaal. Gebruikt u nou al die onbegrijpelijke Engelse woorden omdat het zo interessant staat ? Of beheerst u het Nederlands heel slecht ? ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++========== Quote: dobby schreef op zaterdag 17 mrt 2012, 18:36: Weet niet of ik daar zo gelukkig mee zou zijn (en dan niet ik als mn day-to-day ik, maar mn privacy-consious-ik)... wat de Ing bijvoorbeeld doet (deed?) - was in elk geval in de postbank tijd nog zo, is een messages als "Bij ons is op dat rekening nummer De heer Janssens te Rotterdam bekend, is dat correct?" (nou ja - paraphrasing.. en ik weet niet zeker of de stad er wel bij stond. maar in elk geval wel de exacte tenaamstelling...) Wel een makkelijker manier om extra info te verzamelen... Maar ja - met een correct/incorrect box krijg je weer spellings variaties.. en een loose match is dan weer niet zeker... Denk niet dat zoiets op korte termijn geimplementeerd gaat / kan / mag worden, if at all....einde Quote
Reactie door rosenthal op 22-03-2012 13:41
Ik vind wel dat banken naam en rekeningnr. moet kunnen kontroleren. Naar mijn lekenmening moet het toch niet zo moeilijk zijn om een rekeningnummer aan naam te koppelen of naam aan rekeningnummer zonder dat de privicy in het geding komt.
Reactie door jaripam op 22-03-2012 13:43
Onze zeer recente ervaring is de volgende. Mijn kleinzoon heeft kennelijk een tekort rekeningnummer opgegeven (de laatste 2 cijfers ontbraken) voor uitbetaling van zijn studiefinanciering. Dat heeft hij gisteren, de 21e, bijna te laat dus, opgemerkt. De 23e zou dat bedrag gestort worden op dat korte rekeningnummer (dus zijn nummer minus de 2 laatste cijfers). Gistermiddag tel. contact daarover gehad met de ING: ja, dat wordt gestort op het opgegeven nummer. Onze vraag: bestaat dat nummer? Ja. Tweede vraag: is er naam en nummercontrole: Nee. Kan die betalingsopdracht nu nog gestopt worden? Advies: dan moet de uitbetalende instantie contact opnemen met hun eigen bank met verzoek annulering betaalopdracht. Dat kon men pas vanmorgen doen. Resultaat: dat kon nog, godzijdank! Maar als dat geld al gestort zou zijn, ben je het echt kwijt. Tenzij de ontvanger zo eerlijk is om dat geld terug te storten maar wie doet dat...... Hoe kom je aan de n.a.w. gegevens van die persoon? Door 1 cent of 1 € te storten naar dat rekeningnummer en dan uitleggen en verzoeken om terugstorting. Maar: er is geen ruimte op de 2 kleine mededelingenbalkjes om dat allemaal te schrijven. En een adres krijg je ook niet van de ING. Dus hoe we dat hadden moeten doen? Ik weet 't niet. Maar in ons geval gelukkig nog nèt op tijd de fout ontdekt.
Reactie door tenormin op 22-03-2012 13:44
donna, als je je afvraagt of het echt zo moeilijk is voor de bank om naam en nummer te controleren denk ik dat het antwoord: ja moet zijn. Er vinden giga veel transacties plaats; vóór je dus op "verzend" drukt om je betaling te voltooien gooi er dan zelf maar een paar extra minuten tegenaan om het zelf goed na te kijken. Natuurlijk kan er een fout gemaakt worden; met de "ouderwetse" accept girokaart krijg je hem dan terug; met internetbankieren heb ik "de fout" nog niet gemaakt, dus kan niet oordelen hoe ze dat dan verwerken.
Reactie door donna op 22-03-2012 13:56
Gelukkig is het mij ook nog niet overkomen en ja, je moet goed opletten. Maar vergissen is menselijk, een fout is snel gemaakt en als straks de IBANnummers gebruikt moeten worden, wordt het alleen maar moeilijker. En ik denk dat het in dit digitale tijdperk toch niet zo moeilijk moet zijn deze controle in te voeren. De bestanden zijn er al. De zorgen over privacy deel ik niet, immers, als je geld van iemand wilt hebben moet je toch je rekeningnummer geven, anders kan het niet gestort worden. Ik verkoop nu en dan wat op Marktplaats, dan geef ik ook aan volkomen vreemden mijn rekeningnummer. Wat is daar mis mee? Maar ook verlies van privacy is te voorkomen door bijvoorbeeld alleen een melding te geven dat de combinatie naam-nummer niet klopt en er niet bij te zetten van wie de andere rekening is. Als je iemand moet betalen staat er meestal de juiste naam bij en als dat niet zo is is die gemakkelijk te achterhalen. Lijkt me beter om er dan wat moeite voor te moeten doen dan je geld kwijt te zijn en nog steeds een betalingsverplichting te hebben.
Reactie door emmap op 22-03-2012 15:13
Ik zou het een goed idee vinden als alle banken bij het overboeken een check moeten uitvoeren op naam / woonplaats, zoals bij de vm. Postbankklanten, nu ING al gebeurt. Als het niet goed is, krijg je een melding in rood: onder dit nummer is ABC te XYZ bekend, is dat degene die u bedoelt? En je betaling kan je dan bevestigen of annuleren. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn... of zoals Donna al zegt: een melding dat nummer en naam niet bij elkaar horen.
Reactie door dobby op 22-03-2012 15:46
Quote: wimmi20 schreef op donderdag 22 mrt 2012, 13:33: Dobby, ik begrijp nauwelijks iets van uw warrige verhaal. Gebruikt u nou al die onbegrijpelijke Engelse woorden omdat het zo interessant staat ? Of beheerst u het Nederlands heel slecht ? ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========einde Quote Nee hoor, Engels staat bepaald niet interessant... (integendeel, is eerder een zwaktebod, een fallback bij gebrek aan het vinden van andere termen, het is alleen wel compacter en vaak eenduidiger (in technische dingen), maar een mix van welke talen dan ook is bijna altijd vager dan een enkele taal).. (nou ja - los van _te_ structureel vertalen, ala de Philips Genotsknotsen van jaren terug e.d.).. Alleen ik denk nogal veel in het engels, en hoewel ik daar (vaak) wel probeer op te letten val ik toch nog wel regelmatig terug,, en ok, ik kan redelijk chaotisch zijn... kan me indenken dat dit de duidelijkheid niet ten goede komt.. mijn excuses daarvoor.. zit verder niets achter ofzo.. Maar ja - in theorie zou de inhoud van een verhaal los moeten staan van de vormgeving, zal ik dan maar ter mijner verdediging zeggen :P
Reactie door weetnietveel op 22-03-2012 16:24
Ik heb in het verleden zelf bij verschillende banken gewerkt en er werd automatisch gecontroleerd, verkeerd cijfertje of lettertje en er kwam de melding, "nummer en naam komen niet overeen" dus de betaling werd gestopt, dus zo moeilijk kan het niet zijn. Het is pas moeilijk geworden nadat er geen banknamen meer gemeld hoefden te worden want door samengaan/overnames van banken is het 'start'nummer b.v. 57=ABN, 64 was Slavenburg's Bank en 25 was Bank Mees en Hope. Toen gingen alle binnenlandse betalingen via de bankgirocentrale, en als er een fout was gemaakt kon het altijd gestorneerd worden.
Reactie door wimmi20 op 22-03-2012 17:31
Beste deskundigen, die overschrijvingen worden helemaal niet door mensen bekeken. De papieren overschrijvingen racen langs een computerscanner die alleen de gegevens in de hokjes leest. Daarmee bedoel ik de vierkante blokjes waarin u invult : gironummer begunstigde, bedrag en betalingskenmerk. De naam en adres van de begunstigde wordt door deze scanner niet gelezen. Vergelijk van gironummer en begunstigde vindt niet plaats. Want de adresgegevens staan niet in vierkante vakjes. Dus kan de scanner ze niet lezen. Maakt u dus een fout, en u klaagt bij de bank, dan pas wordt de controle mensenwerk.
Reactie door hipppo op 22-03-2012 21:04
Quote: rosenthal schreef op donderdag 22 mrt 2012, 13:41: Ik vind wel dat banken naam en rekeningnr. moet kunnen kontroleren. Naar mijn lekenmening moet het toch niet zo moeilijk zijn om een rekeningnummer aan naam te koppelen of naam aan rekeningnummer zonder dat de privicy in het geding komt.einde Quote Helemaal mee eens. Voorts is het helemaal niet nodig om, zoals ING doet bij invullen van een verkeerde combinatie, aan te geven wie er wel bij het verkeerd ingevulde nummer hoort. Volstaan kan worden met de mededeling dat de combinatie niet klopt en dat men een nieuwe poging moet ondernemen. Overigens lukt die controle ook weer niet altijd. Zo werd ooit van mijn rekening een bedrag afgeschreven voor het abonnement op het Eindhovens Dagblad. Rara hoe kon dat?
Reactie door wimmi20 op 22-03-2012 22:03
Hippo, jammer dat u mijn uitleg hierboven niet heeft gesnapt. Rekeningnummer en naam worden niet vergeleken bij een overschrijving. Dat kost teveel tijd, menskracht, en geld. Want dat moet stuk voor stuk handmatig gecontroleerd worden. En u snapt niet hoe u opeens een abo op een dagblad had ? Heel simpel : iemand had uw rekeningnummer ingevuld. En aangezien er een kopie van de overschrijving naar dat dagblad werd verstuurd kwam de krant wel bij die persoon op het juiste adres, maar u betaalde onterecht voor de ontvanger van de krant. En als die krant wel op uw adres werd bezorgd dan had kennelijk iemand een geintje met u uitgehaald. Als ik uw rekeningnummer weet kan ik u volkomen gek maken door u overal op te abonneren. Quote: hipppo schreef op donderdag 22 mrt 2012, 21:04: Quote: rosenthal schreef op donderdag 22 mrt 2012, 13:41: Ik vind wel dat banken naam en rekeningnr. moet kunnen kontroleren. Naar mijn lekenmening moet het toch niet zo moeilijk zijn om een rekeningnummer aan naam te koppelen of naam aan rekeningnummer zonder dat de privicy in het geding komt.einde Quote Helemaal mee eens. Voorts is het helemaal niet nodig om, zoals ING doet bij invullen van een verkeerde combinatie, aan te geven wie er wel bij het verkeerd ingevulde nummer hoort. Volstaan kan worden met de mededeling dat de combinatie niet klopt en dat men een nieuwe poging moet ondernemen. Overigens lukt die controle ook weer niet altijd. Zo werd ooit van mijn rekening een bedrag afgeschreven voor het abonnement op het Eindhovens Dagblad. Rara hoe kon dat? einde Quote
Reactie door jorisw op 23-03-2012 08:41
Quote: hipppo schreef op donderdag 22 mrt 2012, 21:04: Quote: rosenthal schreef op donderdag 22 mrt 2012, 13:41: Ik vind wel dat banken naam en rekeningnr. moet kunnen kontroleren. Naar mijn lekenmening moet het toch niet zo moeilijk zijn om een rekeningnummer aan naam te koppelen of naam aan rekeningnummer zonder dat de privicy in het geding komt.einde Quote Helemaal mee eens. Voorts is het helemaal niet nodig om, zoals ING doet bij invullen van een verkeerde combinatie, aan te geven wie er wel bij het verkeerd ingevulde nummer hoort. Volstaan kan worden met de mededeling dat de combinatie niet klopt en dat men een nieuwe poging moet ondernemen. Overigens lukt die controle ook weer niet altijd. Zo werd ooit van mijn rekening een bedrag afgeschreven voor het abonnement op het Eindhovens Dagblad. Rara hoe kon dat? einde Quote En hoe moet bank x dan de naamgegevens van een klant van bank y weten? Ik zit niet te wachten op een systeem waarbij mijn bank mijn gegevens aan derden beschikbaar moet stellen (met alle veiligheidsrisico's van dien). De ING kan zo'n check wel doen omdat het allen bij hun eigen klanten wordt gebruikt. Dat ze naam en adres laten zien is de enige oplossing, omdat er geen andere manier is. Domweg "goed" of "fout" zeggen werkt niet, want als je de naam verkeerd hebt gespeld zou een betaling al worden afgekeurd. Daar zit je als gebruiker ook niet op te wachten.
Reactie door jorisw op 23-03-2012 08:42
Quote: wimmi20 schreef op donderdag 22 mrt 2012, 22:03: Hippo, jammer dat u mijn uitleg hierboven niet heeft gesnapt. Rekeningnummer en naam worden niet vergeleken bij een overschrijving. Dat kost teveel tijd, menskracht, en geld. Want dat moet stuk voor stuk handmatig gecontroleerd worden. einde Quote Handmatige controle? In welke tijd leef je?
Reactie door rosenthal op 23-03-2012 09:30
Het kan heel simpel, rekeningnummer koppelen aan naam en woonplaats of andersoms. Met de huidige software kan dat heel eenvoudig opgelost worden, controle kan digitaal uitgevoerd worden, zonder dat er man-/vrouwkracht aan te pas komt.
Reactie door weetnietveel op 23-03-2012 09:50
Quote: rosenthal schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 09:30: Het kan heel simpel, rekeningnummer koppelen aan naam en woonplaats of andersoms. Met de huidige software kan dat heel eenvoudig opgelost worden, controle kan digitaal uitgevoerd worden, zonder dat er man-/vrouwkracht aan te pas komt.einde Quote In het oude systeem werden er ook al met computers gewerkt hoor, alleen niet zo klein als nu. Die besloegen hele wanden. Toen was het ook de computer die de betaling tegenhield. Het is niet moeilijk, maar de banken schrijven alle verantwoordelijkheden van zich af. Iedereen is tegenwoordig verantwoordelijk voor zichzelf, en foutjes worden bestraft. Eigen schuld dikke bult. Maar o wee als de bank een fout maakt, dan moet je hemel en aarde bewegen om dat recht te trekken.
Reactie door donna op 23-03-2012 11:16
Beste Hippo, Ik weet niet wanneer u bij een bank heeft gewerkt, misschien is het lang geleden. Tegenwoordig gaat niets meer handmatig, de bankcomputer weet welke naam gekoppeld is aan welk rekeningnummer. Voormalige postbankklanten krijgen direct een melding op het scherm als een naam/nummer combinatie niet klopt. Dat moet dan toch bij andere banken ook kunnen.
Reactie door donna op 23-03-2012 11:18
Sorry, ik heb een verkeerde naam getypt, het is een reactie op het bericht van Wimmie 20. (Zo zie je maar hoe snel je een fout maakt!)
Reactie door wimmi20 op 23-03-2012 13:11
Donna, u reageert op mijn bericht, schrijft u. Uw fantasie gaat met u op de loop, ik heb nergens beweerd dat ik bij een bank heb gewerkt. En u maakt dezelfde rare fout als Jorisw. Jullie suggereren beiden dat ik heb beweerd dat controle handmatig plaats zou vinden. Ik zou mijn bijdrage maar eerst eens goed lezen : ik beweer juist dat het NIET handmatig gebeurt. Lezen kan bijna iedereen, maar begrijpen wat er staat is een tweede. Ja Donna, zo zie je maar weer hoe snel je een fout maakt (je eigen woorden) Of heeft u weer op de verkeerde persoon gereageerd ? +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=== Quote: donna schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 11:18: Sorry, ik heb een verkeerde naam getypt, het is een reactie op het bericht van Wimmie 20. (Zo zie je maar hoe snel je een fout maakt!)einde Quote
Reactie door tenormin op 23-03-2012 13:59
hallo lieve mensen, wimmie20 schrijft op donderdag 22-03: dat kost teveel tijd, menskracht, en geld Want dat moet stuk voor stuk handmatig gecontroleerd worden. m.a.w. wimmie20 leeft wel degelijk in deze tijd, hoor.
Reactie door hipppo op 23-03-2012 15:32
Quote: jorisw schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 08:41 En hoe moet bank x dan de naamgegevens van een klant van bank y weten? Ik zit niet te wachten op een systeem waarbij mijn bank mijn gegevens aan derden beschikbaar moet stellen (met alle veiligheidsrisico's van dien). einde Quote Ach, jorisw, je eigen bank is op de hoogte van jouw bankgegevens, wat maakt het uit dat andere banken daar ook weet van hebben? Ik heb een spaarrekening bij twee andere banken dan ING, met mijn INGnummer als tegenrekening. Wat is het probleem? En bij elke betaling die vanaf een andere bank aan mij gedaan wordt moeten toch ook mijn naam en bankrekeningnummer ingevuld worden? Zo zoetjesaan is dus bij alle banken bekend wat mijn INGnummer is.
Reactie door festinger op 24-03-2012 03:01
Lees al de bijdrages, maar niemand heeft enig benul wat de werkelijkheid is. Alle banken besteden het betalingsverkeer uit en gaat er iets fout dan helpt je eigen bank. Het is nog veel erger dan wat hier wordt gesteld. Door het verplichte gebruik van rekeningnummers kunnen commerciele banken heel gemakkelijk een profiel aanmaken van hun klanten en van klanten bij de concurrent.Immers alle handelingen worden vastgelegd. Ze weten alles. Wat je inkomsten zijn en van wie enof je promotie maakt. Wat je uitgaven zijn en aan wie.Wat en waar je pint. Bij wie je boodschappen doet en waar je de tank vult. En zelfs ziet men door bankrekening je jaarlijkse belastingaangifte voorbijkomen. Doe dit een aantal jaren op rij en dan weet je als bank onbedoeld heel veel. En zelfs heel persoonlijk.
Reactie door jorisw op 24-03-2012 09:01
Quote: rosenthal schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 09:30: Het kan heel simpel, rekeningnummer koppelen aan naam en woonplaats of andersoms. Met de huidige software kan dat heel eenvoudig opgelost worden, controle kan digitaal uitgevoerd worden, zonder dat er man-/vrouwkracht aan te pas komt.einde Quote En als je dan Janssen ipv Jansen (of als het een en/of rekening is en je weet maar 1 naam) opgeeft wordt de betaling afgewezen. Zitten we daar op te wachten? Ik denk het niet. Als je dit technisch wilt oplossen gaat dit meer problemen geven dan dat het oplost.
Reactie door jorisw op 24-03-2012 09:04
Quote: festinger schreef op zaterdag 24 mrt 2012, 03:01: Lees al de bijdrages, maar niemand heeft enig benul wat de werkelijkheid is. Alle banken besteden het betalingsverkeer uit en gaat er iets fout dan helpt je eigen bank. Het is nog veel erger dan wat hier wordt gesteld. Door het verplichte gebruik van rekeningnummers kunnen commerciele banken heel gemakkelijk een profiel aanmaken van hun klanten en van klanten bij de concurrent.Immers alle handelingen worden vastgelegd. Ze weten alles. Wat je inkomsten zijn en van wie enof je promotie maakt. Wat je uitgaven zijn en aan wie.Wat en waar je pint. Bij wie je boodschappen doet en waar je de tank vult. En zelfs ziet men door bankrekening je jaarlijkse belastingaangifte voorbijkomen. Doe dit een aantal jaren op rij en dan weet je als bank onbedoeld heel veel. En zelfs heel persoonlijk. einde Quote Ik heb in dit draadje al veel onzin gezien, maar deze staat met stip op 1. Waar haal je de onzin vandaan dat de banken het betalingsverkeer hebben uitbesteed? Dat is hun core business. Je bent waarschijnlijk in de war met bedrijven als Currence die de PIN betalingen voor de banken afhandelen. Maar als jij een betaling verricht via een acceptgiro of internet dan wordt dat toch echt door je eigen bank afgehandeld en die gebruiken alleen maar het bankrekeningnummer. Het is voor hun helemaal niet relevant om meer informatie te hebben.
Reactie door slechtbeveiligd op 03-10-2013 23:25
https://www.facebook.com/banken.weigeren.betalingsverkeer.te.beveiligen Ik vraag mij af wat het resultaat van een rechtzaak zal zijn. Consument heeft recht op naam nummer controle want in de wet staat dat het geld veilig bij de bank moet zijn tenzij de consument een grote nalatigheid heeft gedaan. Ik denk dat als je je best doet om een nummer juist in te voeren, je niet grof nalatig bent. Er is naar mijn idee hier nog nooit een uitspraak van de rechter over geweest. https://www.facebook.com/banken.weigeren.betalingsverkeer.te.beveiligen Met vriendelijke groet, Tineke Admiraal
Reactie door 14peter op 04-10-2013 18:26
Quote: slechtbeveiligd schreef op donderdag 3 okt 2013, 23:25: https://www.facebook.com/banken.weigeren.betalingsverkeer.te.beveiligen Ik vraag mij af wat het resultaat van een rechtzaak zal zijn. Consument heeft recht op naam nummer controle want in de wet staat dat het geld veilig bij de bank moet zijn tenzij de consument een grote nalatigheid heeft gedaan. Ik denk dat als je je best doet om een nummer juist in te voeren, je niet grof nalatig bent. Er is naar mijn idee hier nog nooit een uitspraak van de rechter over geweest. https://www.facebook.com/banken.weigeren.betalingsverkeer.te.beveiligen Met vriendelijke groet, Tineke Admiraaleinde Quote [url=http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-vragen/geld-verzekeringen/betalen/verkeerd-rekeningnummer-overgemaakt/: Helaas...[/url:
Reactie door festinger op 05-10-2013 03:03
Quote: donna schreef op zaterdag 17 mrt 2012, 09:39: Met enige regelmaat lees ik dat het invullen van een verkeerd rekeningnummer bij online betalen tot problemen leidt. Alleen bij vroegere Postbankklanten vindt een naam/nummer controle plaats. Natuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid een juist nummer in te voeren, maar wie van ons maakt nooit een fout? Het is wel zuur dat je bij pogingen deze te herstellen tegen muren aanloopt. Banken weigeren uit het oogpunt van privacy de naam van de ontvanger door te geven en die ontvanger is niet altijd zo eerlijk om het bedrag uit eigen beweging terug te storten. Als straks de IBANnummers worden ingevoerd zal dit probleem ongetwijfeld veel groter worden. Nu vraag ik me af of het echt zo moeilijk is bij elke overschrijving een naam/nummer controle uit te voeren. Het is toch niet zo dat daar aparte kantoren voor moeten worden opgezet, dat er veel nieuwe medewerkers moeten worden aangetrokken die nauwgezet elke overboeking handmatig controleren? Ja dat is erg moeilijk en bijzonder kostbaar. De reden is dat 99% wel goed gaat en dat het excuus is. Vroeger waren vooral postgironummers die de meeste fouten had. Banknummers kenden de 11 proef en wisten zodoende heel veel fouten van klanten op te sporen en te corrigeren. Nu is dat anders. Banken zijn ivoren torens bevolkt met verkopers. De service is verkocht aan een callcentra onder een andere CAO. En als je verkeerd betaald heet dat onverschuldigde betaling en moet de ontvanger terugstorten. Vroeger hielp de bank nu moet jezelf . En ja ben ik eens met de vraagsteller. IBAN komt eraan en misbruik heeft weer een forum hier met talloze consumentenproblemen. Echter je kunt schreeuwen en waarschuwen wat je wilt het gebeurd toch.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!