Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Na update van philips belangrijke functie verwijderd op tv.

Geplaatst door: car81 op: 07-09-2014 13:11
Aantal maanden geleden heb ik een smart tv gekocht van Philips, vrij snel was de werking van deze tv niet meer optimaal (zoals flikkerend /blokken in beeld, en het plotseling uitvallen van de tv). Ik heb de klantenservice gebeld en er werd toen ter plekke een update uitgevoerd. Hierna waren de bovenstaande klachten verholpen. Helaas is er een probleem voor in de plaats gekomen, de functie zenders herordenen (deze functie staat duidelijk in de handleiding beschreven) was weg.Ik moet even vermelden dat ik analoog tv heb (dus via een kabel uit de muur naar de tv).Toen ik de tv gekocht heb was deze functie wel aanwezig en heb ik handmatig deze zenders kunnen herordenen naar een voor mij acceptabele plaats.Het is een zooitje nu, dus ik wil via de functie herordenen deze weer, op een voor mij, acceptabele plaats zetten, maar helaas kan dat niet. Erg irritant tv kijken dus, als je eerst langs de duitse, belgische en engelse zenders moet zappen om bij nederlandse zenders uit te komen! Ik heb toen wederom contact opgenomen met de philips klantenservice, helaas kreeg ik geen update maar een iets minder leuke mededeling. Nadat we samen gekeken hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat deze functie (die eerst wel op de tv zat) er echt niet meer opzat (wat ik natuurlijk al wist). Deze kan ook niet meer terug gezet worden. De rede die ze hiervoor gaf was dat ziggo (???) dit niet meer zou willen (wat heeft ziggo te maken met functies die philips wel of niet aanbied op een tv). Ook beaamde deze mevrouw dat deze functie inderdaad op mijn tv zat en na de update verwijderd is (wat ik wederom zelf ook al wist). mevrouw verwees mij door naar ziggo. Het was duidelijk dat deze mevrouw mij echt niet verder kon helpen. Nu vind ik als consument dat ik helemaal geen boodschap hoef te hebben aan de afspraken die wel of niet gemaakt worden door philips met ziggo, maar toch heb ik contact opgenomen met ziggo, deze verwees terug naar philips, met het antwoord dat dit een functie is die bij de tv hoort, dit heeft niets met ziggo te maken (dit antwoord verwachtte ik al). Ik vind het jammer dat philips de wensen van grote tv aanbieders (zoals ziggo) belangrijker acht dan hun betalende klant. Ik als consument heb een tv gekocht waarin men deze functie in eerste instantie aanbied (staat ook duidelijk in hun handleiding), daarnaast stond dit ook vermeld op de site waar ik hem gekocht heb. Ik als consument mag dan verwachten dat deze functie die bij de tv hoort er op blijft staan, niets meer en niets minder. Als er dan na een update (die echt nodig was, want mijn tv functioneerde niet meer naar behoren) een ander probleem voor in de plaats komt, vind ik dit geen goede oplossing. Ik heb nogmaals contact opgenomen met philips, weer hetzelfde verhaal. Er werd me zelfs gezegd dat ik maar digitale tv moest aanschaffen, want dan zou ik dat probleem niet hebben. Dit is geen helemaal geen oplossing! Ik zou dus een duurder abonnement moeten nemen (wat ik niet wil), plaats van het abonnement wat ik nu heb (wat goedkoper is). Wat kan ik als consument nu nog doen, waar zijn mijn rechten gebleven? Al met al vind ik het echt belachelijk dat Philips zo met hun klanten omgaat, ik als consument heb recht op een correct werkend product. Ik mag toch verwachten (zeker van een multinational als Philips) dat dit op een correcte manier wordt opgelost? Nu heb ik een 'smart' tv (let op het woordje smart), die niet eens zenders kan herordenen?!?!
Reactie door diumenge op 07-09-2014 13:42
Bij Ziggo heb je standaard digitale TV erbij, is dus helemaal niet duurder. Enige kosten die je hebt zijn het aanschaffen van een CI+ module en kaartje. CI+ module en kaartje
Reactie door diumenge op 07-09-2014 13:45
TV Standaard, voor het geval je mij niet mocht geloven.TV Standaard
Reactie door valerius-2 op 07-09-2014 22:50
Het zappen kan veel beter met de cijfer code in te typen, dan komt u toch ineens bij het gewilde programma om een tijdelijke oplossing te doen.
Reactie door car81 op 08-09-2014 09:42
Beste diumenge, Bedankt voor uw reactie. Wat u zegt klopt niet. Ten eerste weet u niet hoeveel ik maandelijks betaal aan ziggo, dus u kan dan nooit zeggen dat het net zo duur is. Ik ben al jarenlang klant van ziggo, waardoor ik nog in de oude abbonement prijs val. Geloof me als ik zeg dat ik stukken minder betaal dan het maandelijkse bedrag voor digitale tv. Daarnaast wil ik niet ook nog eens een decoder aanschaffen. Voor de rest wil ik ook geen discussie voeren over het al dan niet overstappen naar ziggo digitaal. Het gaat mij om de tv. Er worden zomaar functies weggehaald die bij de tv horen. Als dit acceptabel is. Hoe dan verder. Wat kunnen ze nog meer verwijderen, alle apps? Als dat opgaat voor het verwijderen van deze functie, zou het voor Philips ook acceptabel zijn om andere functies te mogen verwijderen. Ik ben bang als het zo door gaat dat ik geen smart tv meer over heb. En voor valerius-2, ik ben me bewust dat er ook op die manier gezapt kan worden. Maar af en toe wil ik graag alle zenders af om te kijken wat er op tv is. En niet eerst de tv gids op internet nakijken. Nogmaals het gaat me om het feit dat philips zomaar zonder pardon functies van mijn tv kan verwijderen, waardoor dit de werking van de tv veranderd en functies waar ik voor betaald heb. Ik wil gewoon analoog tv kijken en mijn zenders kunnen herordenen. Hier heb ik voor betaald.
Reactie door diumenge op 08-09-2014 17:31
Hallo car81, ik ging er vanuit dat er maar een basis kabelabonnement bestond, maar kennelijk valt u onder een of andere oude regeling. Prima natuurlijk en puur uit nieuwsgierigheid, wat moet u daarvoor betalen? Dan de TV. Feitelijk kunt u beredeneren dat de TV niet meer voldoet aan hetgeen waarvoor deze was aangeschaft, althans in ieder geval gedeeltelijk. Dus eigenlijk moet u er mee terug naar de leverancier en niet naar de fabrikant. Maar het zal wel een lastig verhaal worden in deze situatie.
Reactie door car81 op 08-09-2014 17:45
Quote: diumenge schreef op maandag 8 sep 2014, 17:31: Hallo car81, ik ging er vanuit dat er maar een basis kabelabonnement bestond, maar kennelijk valt u onder een of andere oude regeling. Prima natuurlijk en puur uit nieuwsgierigheid, wat moet u daarvoor betalen? Dan de TV. Feitelijk kunt u beredeneren dat de TV niet meer voldoet aan hetgeen waarvoor deze was aangeschaft, althans in ieder geval gedeeltelijk. Dus eigenlijk moet u er mee terug naar de leverancier en niet naar de fabrikant. Maar het zal wel een lastig verhaal worden in deze situatie.einde Quote Ja, dat klopt. Zal inderdaad lastig worden ben ik bang. Ik heb deze tv via otto gekocht en hebben me in eerste instantie meteen doorverwezen naar philips. Ik denk dat ik zeker moet proberen om dit met de leverancier af te handelen. Even over het abbonements geld, zeker stuk minder dan 17,50. Dit is ook voor een basisabonnement zonder tierelantijntjes.
Reactie door diumenge op 08-09-2014 18:05
Toch nog even over Ziggo dan, TV standaard kost € 17,75; dat is dus zonder internet, telefonie en andere extra's. Gezien de prijs lijkt het mij toch dat je dat hebt, en geloof mij digitale tv zit daar standaard bij in. Het is echt zonde om daar geen gebruik van te maken. Meer kanalen, betere kwaliteit en ook een flink aantal HD kanalen. Ik neem dan even aan dat het een HD TV betreft. Ik zou aan Otto voorstellen dat ze de het kunnen oplossen door een gratis CI+ module en smart card te verstrekken... daarmee kan je dan direct op de TV, dus zonder decoder, digitale televisie ontvangen. Er van uitgaande dat de Philips TV gecertificeerd is daarvoor, maar dat kan je controleren op de site van Ziggo.
Reactie door diumenge op 08-09-2014 18:08
Sorry, verkeerd gelezen. U betaald dus minder dan € 17,50.
Reactie door car81 op 08-09-2014 19:28
Quote: diumenge schreef op maandag 8 sep 2014, 18:05: Toch nog even over Ziggo dan, TV standaard kost € 17,75; dat is dus zonder internet, telefonie en andere extra's. Gezien de prijs lijkt het mij toch dat je dat hebt, en geloof mij digitale tv zit daar standaard bij in. Het is echt zonde om daar geen gebruik van te maken. Meer kanalen, betere kwaliteit en ook een flink aantal HD kanalen. Ik neem dan even aan dat het een HD TV betreft. Ik zou aan Otto voorstellen dat ze de het kunnen oplossen door een gratis CI+ module en smart card te verstrekken... daarmee kan je dan direct op de TV, dus zonder decoder, digitale televisie ontvangen. Er van uitgaande dat de Philips TV gecertificeerd is daarvoor, maar dat kan je controleren op de site van Ziggo.einde Quote Ik begrijp uw reactie. Ik heb alleen tv van ziggo. Internet van telfort, dus daarom weet ik dat ik echt geen digitale tv ontvang. Ik heb maandelijks niet zoveel geld, vandaar o.a. mijn probleem met overstappen. Ik wil liever niet meer gaan betalen. Daarnaast is er ook niet de behoefte om meer zenders e.d. te ontvangen. Ik heb een beetje het gevoel dat ziggo via philips er op deze manier voor wil zorgen dat mensen overstappen naar digitale tv. Al met al vind ik het een rare gang van zaken. En vind het vooral erg dat ik waarschijnlijk het onderste uit de kan zal moeten halen om mijn recht te krijgen. Als consument heb ik het recht op e een product wat hetzelfde blijft doen als bij aanschaf.
Reactie door carola.83 op 08-09-2014 21:39
......Ik heb een beetje het gevoel dat ziggo via philips er op deze manier voor wil zorgen dat mensen overstappen naar digitale tv......... Het klopt inderdaad dat Ziggo met analoge doorgifte waarschijnlijk in januari 2016 gaat stoppen. Maar dat heeft niets met jouw Philips t.v. te maken. Jij betaalt waarschijnlijk minder dan die 17,75 omdat je in één van de weinige gemeenten woont die in het verleden een speciale prijs bedongen hebben. Maar voor die lagere prijs kun je dan ook digitale t.v. afnemen. Tweedehands decoder op Marktplaats kopen en het probleem is opgelost. Lijkt mij niks anders op zitten. Met Philips kom je echt niet verder, vooral omdat er - relatief gezien - nog meer weinig mensen analoge t.v. kijken.
Reactie door flessebon op 10-09-2014 11:25
Na de update is Uw tv niet meer de tv die U had. Misschien is het mogelijk de oude software er weer op te zetten en geen updates meer te installeren?
Reactie door car81 op 10-09-2014 12:49
Quote: flessebon schreef op woensdag 10 sep 2014, 11:25: Na de update is Uw tv niet meer de tv die U had. Misschien is het mogelijk de oude software er weer op te zetten en geen updates meer te installeren?einde Quote Ik zal best geen updates meer willen installeren, maar als ik bijna geen beeld meer heb, en hij valt dagelijks zomaar uit, dan zal ik wel een update moeten doen. Deze problemen zijn ook grotendeels verholpen. Alleen is er een ander probleem voor terug gekomen. Dus downgraden dan ook geen optie, omdat ik dan de bovenstaande problemen terug komen. Helaas.
Reactie door alfatrion op 11-09-2014 23:24
Deze brei aan tekst ga ik niet helemaal door lezen. Om het leesbaar te maken kun je gebruik maken van alinea's. Wie is de verkoper van de televisie? Als u hen niet al heeft ingelicht, dan zou ik dat razend snel doen. Deze wettelijke verplichting heeft u als u gebruik wilt maken van de wettelijke garantie. Als u binnen twee maanden na het ontdekken van het defect de klacht meld, dan bent u in ieder geval op tijd. Als een product een update functie heeft dan mag je daar als consument ook gebruik van maken.
Reactie door 1953 op 12-09-2014 01:07
Eergisteravond een update (53) uitgevoerd op mijn Philips 47PF7008! Als de laatste update uitgevoerd? Wat je ook kan doen alles terugzetten naar fabrieksinstellingen en de zenders opnieuw installeren. Zou dan ook gelijk, als je er toch niet meer naar kijkt de analoge zenders - volgend jaar toch niet meer in analoog beschikbaar - uitschakelen via instellingen.
Reactie door 1953 op 12-09-2014 01:12
Quote: alfatrion schreef op donderdag 11 sep 2014, 23:24: Deze brei aan tekst ga ik niet helemaal door lezen. Om het leesbaar te maken kun je gebruik maken van alinea's. Wie is de verkoper van de televisie? Als u hen niet al heeft ingelicht, dan zou ik dat razend snel doen. Deze wettelijke verplichting heeft u als u gebruik wilt maken van de wettelijke garantie. Als u binnen twee maanden na het ontdekken van het defect de klacht meld, dan bent u in ieder geval op tijd. Als een product een update functie heeft dan mag je daar als consument ook gebruik van maken. einde Quote Je schreef weer als een kip zonder kop! Update is bij Philips gemiddeld maandelijks beschikbaar - lees hierover de gebruiksaanwijzing hoe de update kan worden verkregen. Televisie uitzetten, stroom af, en ook de stekker eruit halen. Na een paar minuten de stekker er weer in doen en de tv aanzetten.
Reactie door 1953 op 12-09-2014 01:15
Quote: carola.83 schreef op maandag 8 sep 2014, 21:39: ......Ik heb een beetje het gevoel dat ziggo via philips er op deze manier voor wil zorgen dat mensen overstappen naar digitale tv......... Het klopt inderdaad dat Ziggo met analoge doorgifte waarschijnlijk in januari 2016 gaat stoppen. Maar dat heeft niets met jouw Philips t.v. te maken. Jij betaalt waarschijnlijk minder dan die 17,75 omdat je in één van de weinige gemeenten woont die in het verleden een speciale prijs bedongen hebben. Maar voor die lagere prijs kun je dan ook digitale t.v. afnemen. Tweedehands decoder op Marktplaats kopen en het probleem is opgelost. Lijkt mij niks anders op zitten. Met Philips kom je echt niet verder, vooral omdat er - relatief gezien - nog meer weinig mensen analoge t.v. kijken.einde Quote Die ongelijkheid van het basistarief is ondertussen gelijkgetrokken in alle gemeentes waar ZIGGO actie is. Analoog wordt al medio 3de of 4de kwartaal 2015 met doorgifte beëindigd.
Reactie door car81 op 12-09-2014 11:11
Quote: alfatrion schreef op donderdag 11 sep 2014, 23:24: Deze brei aan tekst ga ik niet helemaal door lezen. Om het leesbaar te maken kun je gebruik maken van alinea's. Wie is de verkoper van de televisie? Als u hen niet al heeft ingelicht, dan zou ik dat razend snel doen. Deze wettelijke verplichting heeft u als u gebruik wilt maken van de wettelijke garantie. Als u binnen twee maanden na het ontdekken van het defect de klacht meld, dan bent u in ieder geval op tijd. Als een product een update functie heeft dan mag je daar als consument ook gebruik van maken. einde Quote
Reactie door car81 op 12-09-2014 11:17
Quote: alfatrion schreef op donderdag 11 sep 2014, 23:24: Deze brei aan tekst ga ik niet helemaal door lezen. Om het leesbaar te maken kun je gebruik maken van alinea's. Wie is de verkoper van de televisie? Als u hen niet al heeft ingelicht, dan zou ik dat razend snel doen. Deze wettelijke verplichting heeft u als u gebruik wilt maken van de wettelijke garantie. Als u binnen twee maanden na het ontdekken van het defect de klacht meld, dan bent u in ieder geval op tijd. Als een product een update functie heeft dan mag je daar als consument ook gebruik van maken. einde Quote Jammer dat een tekst zonder alinea's te moeilijk voor u is, en dat u het daarom niet doorleest. In dat geval raad ik u aan om helemaal niet te reageren. U reactie heeft op deze manier geen toegevoegde waarde.
Reactie door car81 op 12-09-2014 11:33
Quote: 1953 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 01:07: Eergisteravond een update (53) uitgevoerd op mijn Philips 47PF7008! Als de laatste update uitgevoerd? Wat je ook kan doen alles terugzetten naar fabrieksinstellingen en de zenders opnieuw installeren. Zou dan ook gelijk, als je er toch niet meer naar kijkt de analoge zenders - volgend jaar toch niet meer in analoog beschikbaar - uitschakelen via instellingen.einde Quote Klopt, deze optie heb ik ook al geprobeerd. Nog steeds is deze functie niet terug. Er is mij ook verteld dat, zodra de update uitgevoerd is, er geen mogelijkheid meer is om te downgraden. Ook niet na het terugzetten van de fabrieksinstellingen. Ik vind dit zelf ook een raar verhaal dat downgraden niet zou kunnen. Helaas zit er niets anders op om het defect wederom te melden bij otto.
Reactie door car81 op 12-09-2014 11:51
Quote: 1953 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 01:15: Quote: carola.83 schreef op maandag 8 sep 2014, 21:39: ......Ik heb een beetje het gevoel dat ziggo via philips er op deze manier voor wil zorgen dat mensen overstappen naar digitale tv......... Het klopt inderdaad dat Ziggo met analoge doorgifte waarschijnlijk in januari 2016 gaat stoppen. Maar dat heeft niets met jouw Philips t.v. te maken. Jij betaalt waarschijnlijk minder dan die 17,75 omdat je in één van de weinige gemeenten woont die in het verleden een speciale prijs bedongen hebben. Maar voor die lagere prijs kun je dan ook digitale t.v. afnemen. Tweedehands decoder op Marktplaats kopen en het probleem is opgelost. Lijkt mij niks anders op zitten. Met Philips kom je echt niet verder, vooral omdat er - relatief gezien - nog meer weinig mensen analoge t.v. kijken.einde Quote Die ongelijkheid van het basistarief is ondertussen gelijkgetrokken in alle gemeentes waar ZIGGO actie is. Analoog wordt al medio 3de of 4de kwartaal 2015 met doorgifte beëindigd.einde Quote Ik ben op de hoogte dat in ergens 2015 analoge tv niet meer beschikbaar zal zijn. Maar nog steeds kan ik u zeggen dat ik een stuk minder betaal dan 17,75. Voor de rest weet ik niet hoe het zit met het gelijktrekken van deze prijzen voor analoge tv. Voor mij is analoog nog steeds een stuk voordeliger dan digitaal.
Reactie door 1953 op 14-09-2014 02:16
Quote: car81 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 11:51: Quote: 1953 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 01:15: Quote: carola.83 schreef op maandag 8 sep 2014, 21:39: ......Ik heb een beetje het gevoel dat ziggo via philips er op deze manier voor wil zorgen dat mensen overstappen naar digitale tv......... Het klopt inderdaad dat Ziggo met analoge doorgifte waarschijnlijk in januari 2016 gaat stoppen. Maar dat heeft niets met jouw Philips t.v. te maken. Jij betaalt waarschijnlijk minder dan die 17,75 omdat je in één van de weinige gemeenten woont die in het verleden een speciale prijs bedongen hebben. Maar voor die lagere prijs kun je dan ook digitale t.v. afnemen. Tweedehands decoder op Marktplaats kopen en het probleem is opgelost. Lijkt mij niks anders op zitten. Met Philips kom je echt niet verder, vooral omdat er - relatief gezien - nog meer weinig mensen analoge t.v. kijken.einde Quote Die ongelijkheid van het basistarief is ondertussen gelijkgetrokken in alle gemeentes waar ZIGGO actie is. Analoog wordt al medio 3de of 4de kwartaal 2015 met doorgifte beëindigd.einde Quote Ik ben op de hoogte dat in ergens 2015 analoge tv niet meer beschikbaar zal zijn. Maar nog steeds kan ik u zeggen dat ik een stuk minder betaal dan 17,75. Voor de rest weet ik niet hoe het zit met het gelijktrekken van deze prijzen voor analoge tv. Voor mij is analoog nog steeds een stuk voordeliger dan digitaal.einde Quote En...al een update kunnen uitvoeren, middels configuratiescherm en software bijwerken?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!