Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

mobiele abonnement opzeggen bij emigratie

Geplaatst door: maldev op: 20-02-2015 15:09
Mijn dochter is geemigreerd. Ze kan haar abonnement niet opzeggen maar kan dit pas op het einde van het contract. Dit is begin juni 2015. Wij hebben als ouders geen contact met haar. De rekeningen blijven bij ons aankomen waar ze dus niet woont. We zijn steeds als ouders coulant geweest en hebben, soms met moeite, betaald. We hebben van alles geprobeerd maar vanuit KPN is geen beweging. Ze zeggen dat ze herinnerings smsjes hebben gestuurd. Dit kan best maar de telefoon ligt bij ons en de code hebben wij niet. KPN zegt dat emigratie geen argument is om te stoppen met dit abonnement. Gezien het feit dat we niet weten waar ze is, blijft het abonnement gewoon doorlopen. Dus ook na de laatste termijn van het abonnement. Wat is er wel mogelijk. Wij als ouders ziin niet van plan om onze coulance te blijven handhaven. We hebben van alles geprobeerd. Helaas komt vanuit KPN geen enkele coulance. Ze wijzen iedere keer op de regels. Dat is me ondertussen wel duidelijk maar er moeten ook uitzonderingen zijn. Voor mij zijn dit soort contracten: wurgcontracten.
Reactie door zoekster op 20-02-2015 15:21
Wat heeft u er verder mee te maken? Dit is toch een overeenkomst tussen uw dochter en KPN? Ik snap niet waarom u tot nu toe de rekeningen heeft betaald.
Reactie door tijger1 op 20-02-2015 15:41
U bent allee verantwoordelijk als uw dochter onder de 18 is. Zo niet? Dan is het haar pakkie-an. Waarom zou KPN coulance moeten verlenen als uw dochter haar zaakjes niet op orde heeft? Wurgcontracten? Wat een groot woord. Gewoon een telefoonabonnement.
Reactie door hopetobehelping op 20-02-2015 15:56
Beste maldev, begrijp helemaal wat u bedoelt. Aan de andere kant is uw dochter een overeenkomst aangegaan met KPN en deze overeenkomst heeft zij niet afgehandeld toen zij emigreerde. Net als vele telecomaanbieder houdt KPN vast aan de regels. U schrijft dat u geen contact heeft met uw dochter. Het contract loopt tot juni 2015, maar als het contract niet wordt opgezegd dan zal het blijven doorlopen na juni 2015. Zoals ook al zoekster aangegeven is het niet uw probleem maar het probleem van uw dochter, zij is de contracthoudster. Maar de rekeningen vallen bij u op de mat, dus men zal ook bij u aan de deur staan als men de rekeningen betaald wil krijgen. Op zich hoeft u niets te doen, neem aan dat uw dochter is uitgeschreven uit uw adres. KPN zal zich aan de regels blijven houden (anders kost het ze geld) net als de meeste telecom aanbieders. Omdat u de telefoon en dus ook de sim-kaart heeft kunt u wellicht nog in overleg met KPN een account op 'mijnkpn' aanmaken zodat u in ieder geval het abonnement op kunt zeggen (dat het niet na juni 2015 nog doorloopt) en wellicht het abonnement per direct 'downgraden' (minder belminuten, MB's) zodat de rekening voor de komende maanden in ieder geval lager is. Maar in the end is en blijft het de verantwoordelijkheid van uw dochter. Hoop voor u dat u snel weer contact met uw dochter heeft.
Reactie door mahadma op 20-02-2015 16:00
Formeel gezien kunt u niet eens het abonnement van uw dochter opzeggen, u bent geen contractpartij (uitgaande van 18+). In geval van 18- zou u ook getekend moeten hebben voor het aangaan van en abo en dat was juni/juli 2013.
Reactie door maldev op 21-02-2015 15:49
In principe heb ik er niets mee te maken. Dat klopt. Ik heb geprobeerd om een oplossing te vinden. Niet meer en niet minder. Als goede ouders wil je dit netjes geregeld hebben. Dat mijn dochter met de noorderzon is vertrokken, is al vervelend genoeg voor ons. Het opzeggen zal misschien ook nog een probleem worden. Je kunt dit overigens aangetekend doen met de standaardbrieven die er bestaan.
Reactie door tijger1 op 21-02-2015 15:51
Maar u kunt niet namens uw dochter ondertekenen.
Reactie door maldev op 09-03-2015 19:26
Laatste update Emigratie is zeker een reden tot opzeggen van het abonnement. Uw dochter dient een bewijs van uitschrijving uit de gemeente met bestemming onbekend op te sturen naar KPN en dan wordt het abonnement opgeheven. Eventueel moet er een bedrag betaald worden voor de smartphone welke ze met korting gekregen heeft. Dit werd vermeld in een ander forum en wordt ook bevestigt door kpn. Toch jammer dat dit dan zo slecht binnen de eigen organisatie wordt gecommuniceerd. Dacht dat kpn een communicatiebedrijf is.
Reactie door tijger1 op 09-03-2015 19:47
@maldev Graag een link naar die bevestiging van KPN.
Reactie door aurora1 op 09-03-2015 19:49
Maar daar schiet u toch niets mee op? Als dochter meerderjarig is dan moet zij haar zaken behoorlijk regelen en dat heeft ze kennelijk niet gedaan en doet ze niet. Het is uw verantwoordelijkheid niet. Ik zou die rekeningen retour afzender sturen met de mededeling dat geadresseerde geëmigreerd/vertrokken is zonder bekend adres. Niets meer betalen want de rekeningen blijven komen zolang niet door uw dochter opgezegd is en stoppen met moeite doen om het abonnement op te zeggen. U bent niet bevoegd om haar abonnement op te zeggen.
Reactie door mahadma op 09-03-2015 19:52
Correct gesteld, @Aurora1, " U bent niet bevoegd om haar abonnement op te zeggen. "
Reactie door maldev op 09-03-2015 19:59
tijger1: dit is telefonisch gebeurd. aurora1 en mahadma: wie zegt dat ik daar niet toe bevoegd ben. Wel eens gehoord van machtigingen, onder curatele. Dan ben ik dus wel bevoegd. Niet te snel roepen of schrijven als je niet alle in-and-outs weet.
Reactie door aurora1 op 09-03-2015 19:59
Het enige wat u misschien kunt proberen is eens zoeken of u mails of correspondentie van de KPN van haar ergens in huis heeft waarin haar wachtwoord staat om in te loggen op haar "Mijn KPN" en dan opzeggen. Lees ook eens klik hier en klik hier. Echter als u dat doet en het zou lukken dan zal uw dochter bij terugkomst niet leren dat ze haar zaken moet regelen en anderen niet met haar problemen moet opschepen. klik hierklik hier
Reactie door tijger1 op 09-03-2015 20:04
Quote: maldev schreef op maandag 9 mrt 2015, 19:59: tijger1: dit is telefonisch gebeurd. aurora1 en mahadma: wie zegt dat ik daar niet toe bevoegd ben. Wel eens gehoord van machtigingen, onder curatele. Dan ben ik dus wel bevoegd. Niet te snel roepen of schrijven als je niet alle in-and-outs weet. einde Quote i Telefonisch op een ander forum? Als u niet verteld dat uw dochter onder curatele staat, of dat u gemachtigd bent namens haar te handelen, kunnen we dat hier natuurlijk niet zien in onze glazen bol. Dan gaan we er gewoon van uit dat als iemand volwassen is, zij haar eigen zaken moet regelen. Maar curatele of een machtiging verandert niets aan het contract voor dat abonnement.
Reactie door mahadma op 09-03-2015 20:10
aurora1 en mahadma: wie zegt dat ik daar niet toe bevoegd ben. Wel eens gehoord van machtigingen, onder curatele. Dan ben ik dus wel bevoegd. Niet te snel roepen of schrijven als je niet alle in-and-outs weet. Mijn avatar is een kristallen bol, maar die "ziet niet alles, wat nodig is om tot een conclusie te komen". Als u een gemachtigde bent had u allang dit probleem kunnen oplossen, en had de kpn ook al geregeld geweest met de juiste bewijzen.
Reactie door mahadma op 09-03-2015 20:11
Als het abo is afgesloten door de dochter, onder curatele, had ze ook niet MOGEN tekenen, als u de gemachtigde bent.
Reactie door aurora1 op 09-03-2015 21:08
Als u onvolledige informatie geeft bij het stellen van een vraag kunt u antwoorden verwachten op de door u verstrekte informatie en de gegeven antwoorden zijn correct. We zijn hier geen helderzienden. Had u destijds zelf dat abonnement voor uw dochter afgesloten? Zit in de abonnementskosten ook de afbetaling van de smartphone? Abonnement opzeggen wegens emigratie: klik hier. Waar is te vinden dat emigratie wel een reden tot opzeggen kan zijn? klik hier

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor