Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Misleiding Proteq Dier en Zorg

Geplaatst door: imi op: 15-02-2014 10:59
Ik heb onlangs de nieuwe polis en voorwaarden ontvangen van Proteq Dier en Zorg. Ik ben 9 jaar verzekerd. Voor de basisdekking betaal ik nu 52, 52 euro per maand, 630,24 euro op jaarbasis. De basisdekking is volledig uitgekleed. Alle zaken waarvoor je het veilig kunt vinden een verzekering af te sluiten zijn geschrapt. Een paar voorbeelden. De consulten bij een dierenarts zijn gedekt tot 150 euro per jaar. Uitgaande van een consult ad 30 euro per consult, worden deze kosten dus (minus 19% eigen bijdrage) 5 x per jaar vergoed. Eventuele rest van consulten mag men naast de absurde premie en 19% eigen bijdrage van de nota zelf betalen. Volgens Proteq gaan klanten gemiddeld 5 x per jaar naar de dierenarts.Een restrictie, die ik nog nergens heb gezien. Medicijnen voor chronische aandoeningen mag je na 6 maanden 50% zelf betalen ipv 19%, gebitsreiniging uit de basis, medicijnen voor kanker niet meer in de basis. Aanpassingen in de maximale vergoedingen van de aanvullende verzekering. Daarnaast 4% indexering op de premie. Ook al aangekondigd dat dit elk jaar gaat gebeuren. Verleden jaar nog een leeftijdstoeslag betaald, nu hebben ze het zogenaamd geschrapt, maar dus niet van mijn oorspronkelijke premie afgehaald vóór de berekening van de 4% indexing. Misleiding. Zo loopt de premie lekker op. De premie stijgt jaarlijks, dus als je hond ouder wordt, zit je snel op een voor velen onbetaalbare premie. Ik heb mij nu genoodzaakt gezien een aanvullende verzekering af te sluiten. Kosten 714 euro per jaar. Conclusie is, dat Proteq zaken die vaak voorkomen en dus geld kosten schrapt, maar ook de zaken die weinig voorkomen. Slechts 3% van hun klanten gaan volgens Proteq meer dan 5 x per jaar naar de dierenarts, maar volgens Proteq gaan die zo vaak, dat dat toch veel geld kost. Hebben op alles een nietszeggend antwoord. Als je als klant alles van te voren kon plannen, had je geen verzekering nodig. Dus een argument dat nergens op slaat. Op dit moment, dus het moment waar nog lang niet alle klanten op de hoogte zijn van de wijzigingen (die krijg je pas bij de polisverlenging), zijn zij een tevredenheidsonderzoek begonnen. Niet netjes door een email met een link, maar de link is "verstopt" in b.v. een afhandelingsbrief van een declaratie, of een uitnodiging voor een uitje met de hond van 104 euro p.p. Velen zullen al blij zijn, dat zij de premie voor hun hond kunnen betalen. Niet elke klant zal deze mogelijkheid bemerken, dus zullen ook velen niet reageren. Het meetpunt is dus m.i. tactisch gekozen. Ook kun je vraagtekens plaatsen bij het daadwerkelijk plaatsen van kritiek. Ik heb mijn reactie n.l. nog niet vermeld gezien. Een flinke waarschuwing voor mensen met een jonge hond is op zijn plaats. Jaarlijks wordt 4% indexering toegepast, voorwaarden aangepast aan zaken die vaak voorkomen. Heb je op den duur een oudere hond, kun je een premie betalen die buiten alle proporties is. Bovendien is het onmogelijk van verzekering te veranderen. Sommige verzekeringen nemen zelfs honden van 8 jaar niet meer aan. Bovendien worden er gezondheidsvragen gesteld en is er een wachttermijn van 30 dagen. Dit had Proteq goed door. Zij pakken dus de oudere hond en zijn baas. Een oudere hond heeft in het algemeen meer zorg nodig dan een jonge hond, dus een advies om een verzekering te nemen die niet bol staat van de quasi sensitieve reclameboodschappen, maar die ook daadwerkelijk nut heeft. Een verzekering blijft een verzekering, maar Proteq spant de kroon in misleiding.
Reactie door tijger1 op 15-02-2014 13:31
Maar als u dus al zoveel premie betaalt, plus een eigen bijdrage, plus nog de kosten die niet gedekt zo'n, waarom neemt u dan zo'n verzekering? Zeg die onzin op.
Reactie door imi op 15-02-2014 13:40
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 15 feb 2014, 13:31: Maar als u dus al zoveel premie betaalt, plus een eigen bijdrage, plus nog de kosten die niet gedekt zo'n, waarom neemt u dan zo'n verzekering? Zeg die onzin op.einde Quote
Reactie door imi op 15-02-2014 13:51
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 15 feb 2014, 13:31: Maar als u dus al zoveel premie betaalt, plus een eigen bijdrage, plus nog de kosten die niet gedekt zo'n, waarom neemt u dan zo'n verzekering? Zeg die onzin op.einde Quote Bedankt voor reactie. Als ik een jonge hond had, was ik al lang weggeweest, maar mijn hond is inmiddels 9. Opzeggen is makkelijk en wellicht juist de opzet van Proteq om niet geconfronteerd te worden met wellicht hogere kosten voor oudere honden. Dat is nu precies waarom ik mensen wil waarschuwen niet in deze ellende te trappen. Bovendien is bekendmaking van de praktijken van Proteq wellicht een manier om collectief iets te bereiken. Deze uitbuiterij moet een halt worden toegeroepen. Proteq is onderdeel van SNS Reaal, met een geboekt verlies van bijna 2 miljard over 2013. Dus het moet kennelijk ergens vandaan komen.
Reactie door tijger1 op 15-02-2014 15:26
Maar je kunt voor het bedrag wat u aan premie betaalt heel veel keer naar de dierenarts toe. Dus ze willen helemaal niet dat u weggaat, maar juist uit angst blijft.
Reactie door imi op 15-02-2014 15:46
Klopt voor kleine dingen. Maar krijg je te maken met b.v. een operatieve ingreep, dan ben je verder van huis. Dan ben je zo een paar duizend kwijt. Dus onverstandig met een hond op leeftijd. De trucjes van Proteq zijn doorzichtig. Ik weet bijna zeker, dat ze liever de oudere honden uit hun bestand halen. Tegelijkertijd neppen ze de boel weer met het zogenaamd afschaffen van de leeftijdstoeslag. Als je de basisverzekering maar flink uitkleedt, dan gaan mensen zich inderdaad uit angst of anderszins aanvullend verzekeren. 7 euro en 5 cent. Dat is dan weer de compensatie voor de leeftijdstoeslag, echter op een andere stiekeme manier ingevuld. Zo zit deze nepverzekering in elkaar.
Reactie door tijger1 op 15-02-2014 16:23
En hoeveel, of hoe weinig wordt er dan van zo'n operatieve ingreep vergoed? En maken zij wellicht nog uit "of het de moeite waard" is?
Reactie door imi op 21-02-2014 09:56
M.i. gelijk gekregen bij het plaatsen van kanttekeningen bij de uitgezette enquête. Geen aparte mail naar klanten met link naar enquête, wat netjes was geweest. Tijdstip is getimed, de helft van de klanten weet nog niet van de aanpassingen in de voorwaarden en weet niet van het bestaan van een enquête. Inhoud van de respons strookt niet met de keuze: aanbeveling ja of nee. B.v. Aanbeveling ja, terwijl men in de tekst stelt, dat men Proteq niet snel zal aanbevelen. Vermeldt men als respons "geen opmerkingen", dus neutraal, dan scoort Proteq een 10. Heeft men kritiek dan wordt deze 14 dagen niet geplaatst. Proteq moet dan de gelegenheid hebben u op andere gedachten te brengen. Erg spontaan dus. Wat er dan wordt afgesproken is de vraag. Zelf een brief ontvangen, met uitleg waarom zij hebben gekozen voor de aanpassingen. Dat wijzigt mijn mening allesbehalve. Inmiddels al meer dan 2000 keer bekeken, aanzienlijk minder reacties. De kans bestaat dus, dat mensen die kritiek hebben niet snel zullen reageren, als ze al die positiviteit zien, niet wetende dat kritische reacties 14 dagen niet wordt geplaatst. Zoals verwacht, is de stand van zaken dus nu al : meer dan 80% beveelt Proteq aan. Zonde van het geld. Had beter gebruikt kunnen worden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor