misleidende colportage Greenchoice
Geplaatst door: twijg op: 27-01-2009 18:31
Er kwam do.middag 22 jan.jl. een jonge vrouw aan de deur die aan mij vroeg van welk energiebedrijf ik mijn gas en electra betrok. Ik antwoordde van Eneco en dat ik daar bij bleef en geen interesse had voor een ander energiebedrijf. Wel dat kwam goed uit want zij werkten samen met Eneco en leverden n.l. groene stroom en groen gas aan Eneco en wilden de consument ervan op de hoogte brengen dat de energieprijzen waren verlaagd en dit aan het eind van het jaar op de jaarnota in mindering zou worden gebracht. Op mijn vraag waarom ik hierover niet door Eneco was ingelicht, kwam er een verhaal dat veel mensen niet hadden gereageerd op de verlaging en dat hun bedrijf van Minister Kramer van Milieu de opdracht had gekregen om persoonlijk de bevolking hiervan op de hoogte te brengen.
Ze vertelde ook nog dat het in mijn geval ± 120 euro per jaar zou schelen.
Daarna vroeg zij mijn naam en adres en gironummer. Dit was nodig als bewijs dat ze bij mij langs was geweest. en ter controle van mijn gegevens.Zij schreef dit op een formuliertje dat er NIET uitzag als een overeenkomst of een contract en vroeg mij om een handtekening te zetten. Nou zet ik nooit ergens mijn handtekening onder vóór ik iets gelezen heb, dus kwam er direct achter dat dit wel een overeenkomst was. Totaal verbijsterd zei ik haar dat ik niet tekende, de doorslag/kopie van de ovreenkomst wilde en contact op zou nemen met Eneco, waarop zij vertrok.
Bij nadere bestudering bleek dat er een machtiging voor automatische incasso was aangevinkt en een machtiging voor Greenchoice om dit met mijn netbeheerder af te handelen. In het voorafgaande gesprekje was de naam Greenchoice geen enkele keer gevallen en al helemaal niet dat het ging over overstappen naar Greenchoice. Dit was dus een staaltje van misleiding in optima forma!! Ik wil dit onder de aandacht brengen omdat ik denk dat veel m.n. oudere mensen van deze werkwijze de dupe worden en om aan mensen te laten weten dat ,ondanks de aandacht die een aantal consumentenprogramma's en diverse forums hieraan hebben besteed, en ondanks dat Greenchoice van deze praktijken afweet, dit nog steeds ongestraft kan doorgaan. Ik heb Eneco ingelicht, een klacht bij Greenchoice en het NMA ingediend en geprobeerd om aangifte te doen. Dat laatste is achteraf niet mogelijk. Dat moet je doen als iemand nog bij je in de gang staat, maar die blijft daar natuurlijk niet op staan wachten. Mocht dit wel lukken dan wordt de colporteur meegenomen naar het bureau, krijgt een procesverbaal en kan weer gaan.
Dat bedrijf wordt ook genoemd op het forum van Radar. Het is schandalig dat Greenchoice blijkbaar nog steeds colpolteurs van dit bedrijf inhuurt terwijl ze al jaren op de hoogte zijn van deze praktijken en nog schandaliger is dat zoveel mensen daar de dupe van worden en er niets tegen wordt gedaan. Het enige wat wij als consument kunnen doen is andere mensen waarschuwen.
P.S. Dit was in Grou, dus dichtbij Leeuwarden. Misschien ook van Planeta Promotions?
nou ja zeg!!!! vandaag is er bij ons ook iemand langs gekomen met PRECIES hetzelfde verhaaltje. Het zat me helemaal niet lekker en wilde ook eerst lezen wat ik zou tekenen.... nou daar zat hij niet echt op te wachten en kreeg de opmerking "nou dan stuur je hem toch zelf op".
Prima!! En inderdaad.... bovenaan het foldertje staat duidelijk. Overeenkomst voor de levering van Duurzame Energie...snappen doe ik het nog steeds niet. Maar tekenen.... no way!!
JDJ
Ik verbaas me weer eens over het feit hoe wij nederlanders makkelijk de schuld in de schoenen schuiven van een ander.
ik denk dat we allemaal hebben geleerd dat een handtekening nooit zomaar gezet moet worden zonder te lezen, een banknummer wordt altijd gevraagd met een rede, en niemand dwingt je om iets te tekenen wat je niet wilt of vertrouwt
Wat is nu werkelijk het probleem? wij nederlanders horen de woorden, geld terug, korting, goedkoper, gratis en de persoonlijke gegevens worden als het ware op een bordje gepresenteerd aan de colporteurs.
Wanneer leren we eens verantwoordelijk te zijn voor onze eigen keuzes? waarschijnlijk durven d meeste menen geen nee te zeggen (hiervoor bestaat therapie
) er is allang geen plek meer voor naieviteit in deze samenleving, en dat geldt niet alleen voor de energiebranche
Ik zie dat de laatste reactie van bijna 3mnd terug is, maar ik heb vandaag ook bezoek gehad van Greenchoice. (ik woon in Rijssen (OV).
Greenchoice is de hoofdleverancier van Essent. Omdat ik Groene Stroom af zou nemen van Essent kan ik korting krijgen, dit mag ik zelf houden of aan een goed doel geven. Ik gaf aan dat ik geen groene stroom heb, maar volgens hem was dat automatisch veranderd omdat ik in de afgelopen 4 jaar verhuisd ben. Voor de korting moest ik al mijn gegevens, incl. banknummer doorgeven en ik was helaas zo dom om er in te trappen. Ik ben, weer binnen, gelijk gaan googelen en kwam er achter dat ik dus een overeenkomst had getekend om groene stroom en gas te gaan afnemen van greenchoice. Gelukkig liep die figuur nog in mijn flat rond en heb ik de overeenkomst terug gevraagd. Hier deed hij erg moeilijk over en haalde er zelfs een collega bij om mij er van te overtuigen dat het echt alleen om de korting ging.
Ik heb gelijk contact opgenomen met Essent, zij waren zeer verbaast over mijn verhaal en gaven aan geen enkele connectie met Greenchoice te hebben. Bovendien heb ik , zoals ik zelf al dacht, dus ook geen groene maar grijze stroom en gas. Ik ga ook zeker een klacht indienen bij Greenchoice zelf en niks meer tekenen aan de deur, al bieden ze me een miljoen!
Ben dus ook in green choice getrapt. Maar werd door eneco terug gebeld een paar weken later dat ik beter terug kon komen. Maar heb wel al een eindnota van eneco ontvangen, waar moet die verhalen en wat moet ik doen als ik dalijk van green choice ook nog eens een eindnota krijg? Dus ik ben nu al bezig met eneco, zit nu te wachten op green choice. Maar wat ik ook belachelijk vind dat ik dan nog wel moet betalen aan eneco kwa eindnota.
Uw verhaal lijkt op het mijne, (zie Twijg), dus ik begrijp uw verontwaardiging heel goed. Bij u hadden ze weer een andere leugen bedacht. Je wordt er gewoon kotsmisselijk van. Ik vind het ook schandalig dat dit zo maar kan en nog schandaliger dat er niets tegen dit soort [edit redactie: wordt gedaan. U kunt een klacht indienen bij www.consuwijzer.nl. Deze organisatie geeft het door aan de NMA. Daarnaast kunt u dit ook op het forum van Radar zetten. Daar staat ook nogal wat over de [edit redactie: praktijken van Greenchoice, en op beide forums staat ook heel veel over andere energiebedrijven, die er dezelfde praktijken op na houden, zowel aan de deur als telefonisch. En al deze klachten zijn nog maar het topje van de ijsberg, want niet iedereen zet zijn/haar ervaring op een forum, zoals ouderen, of uit schaamte dat je erin bent getrapt. Goed van je dat je het hier hebt gemeld.
Twijg.
Klopt, de directie van Greenchoice is al jaren op de hoogte van de praktijken van hun colporteurs, die ze ook al jaren inhuren bij hetzelfde bedrijf. Als ze op een eerlijke manier aan klantenwerving wilden doen, hadden ze allang een ander bedrijf de colportage laten doen.
Greenchoice laat hun colporteurs dus doelbewust mensen misleiden en [edit redactie: !
Ik geef alle mensen gelijk dat ze de deur snel dichtdoen, zonder te luisteren naar wat de colporteur zegt en zeker als het er één van Greenchoice is. Natuurlijk zullen er ook best goede mensen tussen zitten, maar ook heel veel die de boel [edit redactie: , zoals ik zelf mocht ervaren. Is Greenchoice een goede maatschappij? NEE, WANT EEN BEDRIJF DAT ER AL JARENLANG VAN OP DE HOOGTE IS DAT HUN COLPORTEURS DE BOEL [edit redactie: EN DAAR AL EVENZOVEEL JAREN NIETS AAN DOET IS EEN FOUT BEDRIJF! En al zou ik de helft goedkoper uit zijn dan wat ik nu moet betalen, zou ik er nog niet naar overstappen, uit principe niet, EN IK ZOU OOK NOOIT BIJ ZO'N BEDRIJF WILLEN WERKEN, UIT PRINCIPE NIET! Ennuh, kijk ook eens even op het energieforum van Radar
Twijg
Ik zit al 5 jaar bij Greenchoice en heb nog nooit iets van oplichting gemerkt. Van Greenchoice heb altijd het eerst mijn geld terug na de jaarafrekening.
H.K.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!