Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Microsoft Lifecycle fabrieksgarantie

Geplaatst door: gill bates op: 17-05-2012 15:57
Bij dezen wil ik gebruikers van Microsoft-hardwareproducten waarschuwen voor de fabrieksgarantie die Microsoft hanteert in de vorm van een zogeheten 'lifecycle'-beleid. Daarnaast heb ik de vraag in hoeverre de betreffende werkwijze van Microsoft juist is. Het achtergrondverhaal: op 28 december 2011 heb ik een Natural Ergonomic Keyboard 4000 gekocht bij Bol,com. Enkele dagen geleden zijn echter de achterpootjes kapot gegaan. Ik wilde dus graag vervangende pootjes hebben, en besloot daarvoor niet de verkoper, maar de producent te benaderen. Veel hardwareproducenten leveren namelijk (soms zelfs gratis) losse onderdelen. Klein probleem, zo opgelost, zou je denken. Zodoende nam ik op 16 mei 2012 telefonisch contact op met Microsoft Support. Deze vertelde mij dat Microsoft geen losse onderdelen kan leveren, maar wel een fabrieksgarantie aanbiedt genaamd 'Microsoft Lifecycle'. De website van Microsoft zegt hierover onder meer: "Microsoft biedt een minimale periode van 5 jaar algemene ondersteuning vanaf de datum dat het product beschikbaar is (...)." Nou, dat klinkt veelbelovend! Echter, de levenscyclus van elk product is verschillend. Voor mijn "Natural Ergonomic Keyboard 4000", die ik dus op 28 december 2011 heb aangeschaft, loopt de levenscyclus van 15 december 2005 tot 11 januari 2011. Deze 'kleine lettertjes' werden mij op 17 mei 2012 per e-mail werd bevestigd door de Microsoft Technische Ondersteuning. De levenscyclus was dus reeds verlopen voordat ik het product had gekocht! Het is echter niet zo dat Bol.com dit product al die jaren in een loods heeft laten liggen. De doos heb ik namelijk bewaard, en daarop staat, naast een claim van drie jaar garantie, duidelijk '(c) 2010 Microsoft Corporation' -- het product is dus pas in omloop sinds 2010 en de fabrieksgarantie zou dus moeten duren tot 2013. Enfin, de eigenlijke levenscyclus van dit product heeft dus maximaal een jaar, en minimaal elf dagen geduurd, want deze verliep zoals gezegd op 11 januari 2011 (elf dagen na het einde van 2010). Nu valt de schade van mijn toetsenbord reuze mee, want afgezien van die twee pootjes doet ie het nog prima, waardoor ik zelf de zaak maar laat rusten. Echter, als uw Microsoft-hardwareproduct écht kapot is en de verkoopgarantie is vervallen, dan heeft u ook niets aan de fabrieksgarantie van Microsoft. Zodoende wil ik gebruikers van Microsoft-producten waarschuwen voor de fabrieksgarantie van Microsoft Lifecycle: deze is aanzienlijk korter dan u waarschijnlijk denkt. Houd daarom rekening met wat op deze webpagina staat: http://support.microsoft.com/gp/lifeselect. Als laatste nog deze algemene vraag: in hoeverre is het toegestaan om als producent te claimen dat drie (aldus de doos) of vijf (aldus de website) jaar garantie op een product zit, terwijl dit weliswaar wel theoretisch, maar niet feitelijk het geval is?
Reactie door diumenge op 17-05-2012 19:22
Volgens mij gaat dit om ondersteuning en niet om garantie. Voor de garantie dient u gewoon naar bol.com te gaan.
Reactie door gill bates op 17-05-2012 19:35
Er zijn bij mijn weten twee 'soorten' garantie. Allereerst verkoopgarantie (bijvoorbeeld bij Bol.com), waarop dit van toepassing is: http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU. Daarnaast fabrieksgarantie, en dat is wat Microsoft zegt aan te bieden. De vervanging van een product valt onder deze 'ondersteuning': "Microsoft vervangt haar hardware kosteloos zolang deze binnen de Microsoft Lifecycle is. Het product dat u heeft aangeschaft had een Microsoft Lifecycle van 15/12/2005 tot 11/1/2011. Momenteel valt uw product dus buiten de Lifecycle en kan dus door ons ook niet meer kosteloos vervangen worden." (Aldus wat ik per e-mail als antwoord kreeg.)
Reactie door ikbenik op 17-05-2012 20:13
Quote: gill bates schreef op donderdag 17 mei 2012, 19:35: Er zijn bij mijn weten twee 'soorten' garantie. Allereerst verkoopgarantie (bijvoorbeeld bij Bol.com), waarop dit van toepassing is: http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU. Daarnaast fabrieksgarantie, en dat is wat Microsoft zegt aan te bieden. einde Quote Er is maar één soort garantie: die de fabrikant en/of winkelier verstrekt. De wetgeving kent wel twee soorten zaken: garantie en conformiteit. Garantie is niet verplicht en wordt door de fabrikant en/of winkelier zelf bepaald. Conformiteit is ten aller tijden van toepassing: het product dient aan de koopovereenkomst te beantwoorden. Veel mensen denken dat er naast de garantie (wat men vaak fabrieksgarantie noemt) nog een andere soort garantie is, maar dat is niet zo. Waar men op doelt is de term "wettelijke garantie". Echter heeft dat niets met garantie te maken. Het is gewoon een andere benaming voor "conform de koopovereenkomst", of "de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden". In tegenstelling wat veel mensen denken, bepalen de verkopende partij en fabrikant zelf de garantievoorwaarden en wat zij de koper voor rechten toekennen. Het is dus een fabeltje dat de winkelier verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken. Quote: diumenge schreef op donderdag 17 mei 2012, 19:22: Voor de garantie dient u gewoon naar bol.com te gaan.einde Quote Toch niet. Als de fabrikant garantie verstrekt , kan de koper zelf naar de fabrikant gaan. Verstrekt de verkopende partij ook garantie, dan kan de koper ook tot de verkopende partij wenden. Biedt de verkopende partij geen garantie maar de fabrikant wel, dan kan de verkopende partij zelfs de koper naar de fabrikant doorverwijzen. Echter kan dat bij de claim op non-conformiteit niet. In dat geval is de verkopende partij de enige waartoe de koper zich dient te wenden en in geval van non-conformiteit mag de verkopende partij de koper niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkopende partij mag wel een derde partij (ook de fabrikant) inschakelen om het probleem op te lossen waarbij de verkopende partij de verantwoordelijke en aansprakelijke partij blijft, wat bij garantie niet het geval is. Kortom: garantie en conformiteit zijn twee totaal verschillende zaken. Veel mensen vinden dat nogal ingewikkeld en halen die twee zaken ook door elkaar. Met alle gevolgen van dien.
Reactie door ikbenik op 17-05-2012 20:17
[quote: Als laatste nog deze algemene vraag: in hoeverre is het toegestaan om als producent te claimen dat drie (aldus de doos) of vijf (aldus de website) jaar garantie op een product zit, terwijl dit weliswaar wel theoretisch, maar niet feitelijk het geval is?einde Quote De fabrikant geeft maar drie jaar garantie. De vijf jaar levenscyclus is niet een garantie periode, maar de periode waarin een product leverbaar is. Na die periode is het product END OF LIFE (EOF). Na die periode kan de verkopende partij het product niet meer bij de fabrikant bestellen. Dus na 11 januari 2011 kan het product niet meer besteld worden. Zou op de doos drie jaar garantie staan en op de website vijf jaar garantie, dan is de vijf jaar garantie van toepassing, ongeacht wat op de doos en in de koopovereenkomst staat (behalve als in de koopovereenkomst een langere garantieperiode is overeengekomen).

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!