Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mercator-reizen: wat is dat voor een bedriif?

Geplaatst door: pietera1 op: 23-08-2010 23:00
Mijn schoonmoeder (87) heeft begin augustus 2010, na een avond met een intensieve verkooppresentatie een kruiden-deken voor 1000 euro gekocht bij Mercator-reizen. Ze heeft hem nog niet ontvangen (was bij bezorging niet thuis) , maar kan er niet meer vanaf (ze heeft die deken geheel niet nodig en veel spijt). Mercator reageert: de 8 dagen bedenktijd zijn verstreken. Na een aangetekende annuleringsopdracht reageert Mercator met: 350 euro afkoopsom. Ik heb Mercator gebeld en kreeg een zekere Norbert aan de lijn. Achternaam wilde hij niet noemen. Ook de naam van de directeur niet. Dat komt niet goed over. Wie heeft er ook ervaring met Mercator-reizen?
Reactie door ivanvliet op 23-08-2010 23:34
mercator is een bedrieg bedrijf net als al die andere goedkope reisjes met zogenaamd alles er bij koffie,maaltijden en cadeau`s je gaat een bustocht maken heel kort meestal een locatie die overal vandaan ligt zodat je niet weg kan en zit bij zo`n demonstratie een uur of 5 waar je helemaal gehersenspoeld word en dan is alleen om bij de mensen geld uit de zak te kloppen voor artikelen die dit totaal niet waard zijn liefst ouderen en zwakeren mensen zou als je die hebt de rechtsbijstand is bellen wat je er mee aanmoet
Reactie door marcel75 op 24-08-2010 08:56
Een wijze les voor moeders: ga niet meer mee met dus soort reisjes. Ze leven namelijk van de verkoop van veel te dure producten, waarvan je je zeker moet afvragen of je ze nodig hebt en of ze doen wat er beloofd wordt. Het meest vervelende is nog dat dat ze gelijk hebben met die bedenktijd. Maar aan de andere kant moeten ze ook een product leveren dat doet wat er verteld is. Vaak is dat niet het geval, maar ze zullen vervolgens alles ontkennen omdat er niets op papier staat over de zogenaamde werking. En omdat ze geen opnames vrijgeven van hun " wervelende verkoopshows" levert dat een probleem op. Dan kun je er alleen maar hopen dat een rechtszaak tegen ze wint.
Reactie door anicu op 24-08-2010 09:07
Heeft je schoonmoeder iets ondertekent? Zo nee, dan lijkt het mij zaak Mercator verder te negeren. Zo ja, dan aanvoeren dat je schoonmoeder al oud is en een beetje in de war. Wils-onbekwaam wil ik niet gebruiken maar dat kan nog wel eens helpen.
Reactie door marcel75 op 24-08-2010 09:10
Anicu, Met een beetje in de war redt het je niet bij dit soort bedrijven. Alleen als moeder onder bewind staat kun je wat doen.
Reactie door stacey op 24-08-2010 09:56
Quote: anicu schreef op dinsdag 24 aug 2010, 09:07: . Zo ja, dan aanvoeren dat je schoonmoeder al oud is en een beetje in de war. Wils-onbekwaam wil ik niet gebruiken maar dat kan nog wel eens helpen.einde Quote Ze nemen Juist vrijwel altijd ouderen mee met dit soort `reisjes` die zijn makkelijker te overrompelen ;-( Dus 99% van hun `klanten` bestaat uit oudjes die Na die overrompelende presentatie Allemaal in de War zijn........ Dus dat argument zal je, zeker bij deze lui, niet helpen.
Reactie door pietera1 op 24-08-2010 10:32
Inderdaad heeft ze ondertekend (dat moest diezelfde avond). Ze heeft in het verleden echter ook positieve ervaringen met Mercator opgedaan, maar nooit wat gekocht. Nu dus wel. Ik vind de geslotenheid en de schimmige manieer van opereren van Mercator erg onaangenaam. Daarom zoek ik mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt. Mogelijk kunnen we van elkaar leren of samen actie ondernemen. Bijvoorbeeld in het bejaardentehuuis een waarschuwing plaatsen: weet wat je doet. Want nu hoort mijn schoonmoeder via haar netwerk veel meer van deze ervaringen. Bijvoorbeeld matrassen van 3000 E die heel hard zijn.
Reactie door stacey op 24-08-2010 10:49
Quote: pietera1 schreef op dinsdag 24 aug 2010, 10:32: Daarom zoek ik mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt. Mogelijk kunnen we van elkaar leren of samen actie ondernemen. Bijvoorbeeld in het bejaardentehuuis een waarschuwing plaatsen: weet wat je doet. Want nu hoort mijn schoonmoeder via haar netwerk veel meer van deze ervaringen. Bijvoorbeeld matrassen van 3000 E die heel hard zijn.einde Quote Kijk maar eens rond op internet, zijn al jaren klachten over, hier eengestart in 2007, reacties tot 2010.......Klik Hier Als mensen in bejaardentehuis of buurthuis benaderd worden zou ik in overleg gaan met verantwoordelijke daar om te voorkomen dat dit soort werving kan/blijft gebeuren........ Klik Hier
Reactie door marcel75 op 24-08-2010 10:54
tja, zeker bij oudere mensen komt daar een stuk schaamte uit naar voren. Daarom zullen ze het er niet snel over hebben. Alleen als ze van anderen ook ervaringen horen vertellen ze er over.
Reactie door read op 24-08-2010 13:42
pietera1 Niet alleen de 8 dagen bedenktijd zijn belangrijk, maar ook de informatie die wettelijk gezien op de papieren koopovereenkomst moet staan. Waaraan moet de overeenkomst voldoen? *De overeenkomst moet schriftelijk zijn: *Beide partijen (zowel de koper als de colporteur) moeten hun handtekening zetten onder de overeenkomst; *Van de overeenkomst gaat 1 exemplaar naar de colporteur en 1 exemplaar ontvangt de koper. Let op dat je allebei een zelfde exemplaar hebt; *De overeenkomst dient duidelijk aan te geven hoe lang de “afkoelingsperiode” is (onder de plaats voor de handtekeningen). Deze afkoelingsperiode is wettelijk geregeld en duurt 8 dagen. Als je na het sluiten van de overeenkomst spijt krijgt van de koop, heeft je 8 dagen om de overeenkomst ongedaan te maken; *Daarnaast dient in de overeenkomst duidelijk te staan hoeveel je moet betalen, naam en adres van de colporteur en voor welk bedrijf de colporteur werkt. Als aan een van deze wettelijke vereisten niet voldaan is, dan komt er geen geldige overeenkomst tot stand (een zogenaamde “nietige” overeenkomst). Desgewenst kunt je de colporteur laten weten dat je je daarom niet (meer) gebonden acht aan het contract. Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door grootvader op 24-08-2010 14:41
Bovendien......................... Een zeer bekend geval van het oplichten van oudjes (ik behoor eigenlijk nu ook tot die groep "ouderen" was dat voetenbad waaraan die verkoper claimden dat de "kwade"stoffen uit het lichaam werd getrokken wat men kon zien door het bruin gaan kleuren van helder "gezondheidswater" Die verkleuring bleek echter gewoon door roest te worden veroorzaakt. "Gezondheids"matrassen, enzovoort. Pure oplichting want alle "gezondheids"claims blekken gebakken lucht. Daarom heeft men een grote kans om van die aankopen af te kunnen komen door dwaling (of erger) als argument te gebruiken. Een deurwaarder zal men dan ook niet zo gauw zien en komt er een rechtzaak (mits wel daarbij aanwezig zijn en met een vertegenwoordiger die van wanten weet!!) kan men m.i. met vertrouwen tegemoet zien. Bij het horen/lezen van die "gratis"reisjes met cadeaus en gratis koffie en lunch moeten alle bellen gaan rinkelen en dus het voorstel om in bejaardenhuizen in ieder geval die informatie te verstrekken is een uitstekend idee. De Vrije Vogel
Reactie door pietera1 op 24-08-2010 20:51
Min dank vor de reacties en de link naar Radar.Radar
Reactie door pietera1 op 24-08-2010 20:59
En ook mijn dank voor de meer juridische aspecten. Mercator is zich wel bewust van de juridische elementen. "Norbert" wist ook precies volgens welk wetsartikel de hele verkoop geldig is. Juridische zwakheden zie ik in: . mijn schoonmoeder heeft geen kontrakt gekregen (wel getekend), dus kende zij ook de voorwaarden niet . de verkoopmethode is erg indringend (zie ook de reacties op Radar) en werkt op het schuldgevoel. Daarnaast is een afkoopsom va 350 E absurd. Mercator inschattend denk ik dat zij wel een incassobureau inzetten of een deurwaarder. Heeft iemand hier ervaring mee?
Reactie door pietera1 op 29-08-2010 13:28
Vervolg Mercator-reizen: wat is dat voor een bedrijf Inmiddels hebben we de afkoopregeling van de deken van 998 euro gezien: 35% van dat bedrag. Dus 350 euro. Het meest interessant is de motivatie: "Wij hebben de door u bestelde artikelen, in Uw opdracht laten maken en deze liggen in ons magazijn gereed voor aflevering". Dit is interessant omdat bij een juridisch conflict de hoogte van de afkoopsom aangetoond moet worden. Bijvoorbeeld als een keuken op maat gemaakt wordt zijn er behoorlijk veel kosten gemaakt. Het ziet er naar uit dat Mercator deze eis kent en daarom de dekens alvast "in opdracht" laat maken. Wordt vervolgd.
Reactie door read op 29-08-2010 15:35
pietera1 Deze ********verkoper haalt twee wettelijke regelingen door elkaar. Je hebt de colportagekoop met een bedenktijd van 8 kalenderdagen en een koop op afstand, met een bedenktijd van 7 werkdagen. Bij een koop op afstand geldt er geen bedenktijd is, als het een specifieke persoonsgebonden bestelling is (dus bijvoorbeeld naar maat, inhoud en/of kleur). In de wet staat dan: de produkten "zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper". In dit geval is daarvan geen sprake. Het is immers een colportagekoop. Jouw moeder heeft gewoon een koopovereenkomst afgesloten en daarmee hangt altijd samen, dat de verkoper aan zijn voorschakel een opdracht moet geven om het bestelde produkt te leveren. Kortom, de verkoper lijkt slim, maar is juridisch gezien, erg dom. Natuurlijk geldt bij een colportagekoop (meestal) wel een anuleringspercentage als annulering plaatsvindt buiten de wettelijke bedenktijd. De rechter zal indien van toepassing, meestal 10 tot 15% als rechtmatig toewijzen. Pedro.
Reactie door pietera1 op 10-09-2010 21:29
Vervolg Mercator-reizen. Op onze tweede brief (aangetekend) hebben we ook geen reactie gekregen. Ook niet op de vraag (schriftelijk ondertekend) geen post meer naar mijn schoonmoeder te sturen, maar naar ons. Alleen kreeg mijn schoonmoeder een brief met daarin een herhaling van de 350 E. Ik zie die brief dit weekend. ik ben benieuwd.
Reactie door pietera1 op 13-09-2010 22:12
Gisteren belde mijn schoonmoeder dat zij een brief van Mercator-reizen had ontvangen met de mededeling dat de 350 E annuleringskosten toch zouden vervallen. Heel bijzonder na alle standaardreacties. Ik ben er wel blij mee en zie daarin dat er bij Mercator toch ook mensen met een gevoel werken. Dat geeft hoop. Toch wil ik Mercator-reizen oproepen te stoppen met deze indringende vorm van verkopen. Vooral bij oudere mensen kan dit veel spanning opleveren.
Reactie door read op 13-09-2010 22:58
pietera1 Proficiat! Zo zie je maar dat een bewuste consument echt wel iets kan bereiken. Overigens is het wel zo, dat je van dit bedrijf niet kunt verwachten, dat ze hun praktijken zullen wijzigen. Zij blijven vissen in de vijver van 65 tot 85 jarigen en hanteren daarbij een strategie die zeker geen schoonheidsprijs verdient. Met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door petra1951 op 26-07-2013 17:17
mercator is een bedrijf dat zich niet aan de afspraken houd men beloofd en beloven maar en daar heb je het mee gehad ik had namelijk een bestelling gedaan was niet compleet ik belde en ze zouden er voor zorgen dat het de andere week er was nu is het inmiddels 3 maanden geleden en nog niets dus ik heb een aangetekende brief gestuurd die ik terug kreeg dus dat postbusnummer klopt ook al niet en toch nog verschillende keren gebeld maar kreeg geen gehoor meer ik heb mijn eigen voor genomen om hun toch nog te benaderen voor de laatste keer nu hoop ik dat iemand mijn kan vertellen hoe? en verder wie heeft er nog meer van deze rot ervaringen
Reactie door tijger1 op 26-07-2013 19:48
Quote: petra1951 schreef op vrijdag 26 jul 2013, 17:17: mercator is een bedrijf dat zich niet aan de afspraken houd men beloofd en beloven maar en daar heb je het mee gehad ik had namelijk een bestelling gedaan was niet compleet ik belde en ze zouden er voor zorgen dat het de andere week er was nu is het inmiddels 3 maanden geleden en nog niets dus ik heb een aangetekende brief gestuurd die ik terug kreeg dus dat postbusnummer klopt ook al niet en toch nog verschillende keren gebeld maar kreeg geen gehoor meer ik heb mijn eigen voor genomen om hun toch nog te benaderen voor de laatste keer nu hoop ik dat iemand mijn kan vertellen hoe? en verder wie heeft er nog meer van deze rot ervaringeneinde Quote U kunt uw vraag beter bij vraag en antwoord zetten, dit hier is discussie. Wellicht dat iemand u daar kan adviseren wat te doen.
Reactie door petra1951 op 26-07-2013 19:58
mercator is een reis orgisater met demostratie s
Reactie door tijger1 op 26-07-2013 20:00
@petra1951 Ja dat is mij duidelijk, maar dit is niet het vraag en antwoord gedeelte, maar de afdeling discussie. En u wilt toch antwoord op uw vraag?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor