Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Vanaf 5 september terug op tv!npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Mensen wonen 5 kilometer van treinstation

Geplaatst door: kama op: 14-02-2011 13:46
Mensen wonen gemiddeld 5 km van een treinstation, wordt vandaag gemeld. Klinkt leuk. Maar wat heb je daaraan als je niet in de randstad woont? Of als op het station bij jou in de buurt maar een paar keer per dag een trein stopt. Het is interessanter om aan te geven in een grafiekje hoe ver mensen wonen van een station waar elk half uur of elk uur een trein vertrekt naar een 'hoofdstation' vanwaar het hele land vrij eenvoudig bereikt kan worden. De 60 km van Zeeuws Vlaanderen zijn al kenmerkend. Maar hoe zit het in de rest van niet-randstedelijk Nederland? Ik ben voor een goed openbaar-trein-tram-vervoer in het hele land . Gewoon al die oude spoorwegen uit de dertiger jaren weer opnieuw aanleggen. Misschien krijgen we de mensen dan uit de auto.
Reactie door valerius-2 op 14-02-2011 14:10
Ik denk dat wat u wil niet te betalen is, dan zal het treinkaartje heel wat duurder worden. De reizen zullen dan ook langer duren als hij in elke plaats aan de rails moet stoppen.
Reactie door pino123 op 14-02-2011 14:11
Je krijgt de mensen niet uit de auto door een sluitend openbaar vervoer; kijk maar in de randstad. Hier gaat een groot percentage nog met de auto, ondanks dat ze prima met het openbaar vervoer gaan. Zelf ben ik maar ten dele afhankelijk voor mijn werk van de auto. Op de dagen dat ik de auto voor mijn werk niet nodig heb, ga ik alsnog met de auto. Dit heeft twee redenen: 1) Openbaar vervoer vind ik persoonlijk erg duur. 2) Overvolle treinen in de spits. Ik zit hier dus persoonlijk niet op te wachten... Dan nog niet te spreken over de mensen die op hun werk afhankelijk zijn van vervoer. Indien je van de ene naar de andere stad gaat moet je eerst tig-keer overstappen en het duurt vreselijk lang. Daarnaast, indien klaar, kan je weg, hoef je niet eerst 10 minuten te wachten tot er een keer een bus/trein komt. Verder irriteer ik mij mateloos aan de slechte dienstverlening, een vlok sneeuw en alles ligt plat, is er geen sneeuw, trommelen we wel een staking op. Nee hoor, dan maar 30 minuten in de file......
Reactie door valerius-2 op 14-02-2011 14:12
Nog even een aanvulling, er zouden wel meerr bussen kunnen rijden naar dus de stations waar de treindus stopt, met kortere tijden tussen de ritten onderling.
Reactie door erik008 op 14-02-2011 14:25
Het is net zo interessant als hoever iemand gemiddelt van een slijter woont. Veel interessanter is hoelang het duurt voordat je ergens bent. Als ik naar een bepaalt punt moet gaan in de buurt, duurt het 30 minuten met mijn auto. Als ik met het OV ga, doe ik er 2 uur over.
Reactie door kama op 14-02-2011 14:36
Quote: erik008 schreef op maandag 14 feb 2011, 14:25: Het is net zo interessant als hoever iemand gemiddelt van een slijter woont. Veel interessanter is hoelang het duurt voordat je ergens bent. Als ik naar een bepaalt punt moet gaan in de buurt, duurt het 30 minuten met mijn auto. Als ik met het OV ga, doe ik er 2 uur over. einde Quote Vandaar ook dat het een veel fijnmaziger net zou moeten worden. Dan is de reistijd (hopelijk) gelijkwaardiger Waarom werkt het wel in het buitenland en niet hier? Ik reis op zich liever per trein dan per auto, het tijdsverlies houdt mij nu ook tegen. Maar in een trein of tram of bus kun je heerlijk stukken lezen, puzzeltjes maken, tijdschtiften lezen etc. De auto is gewoon verloren tijd.
Reactie door vladja op 14-02-2011 15:35
Kama, Zit je vaak in de spits in het openbaar vervoer? Als haringen in een ton? Dan valt er weinig relaxed stukken te lezen etc.Nog afgezien van het feit, dat er een heleboel mensen moeten staan. Probeer dan maar eens een puzzel op te lossen. Vladja
Reactie door rjw op 14-02-2011 16:21
Ik denk dat het veel interessanter is om te weten hoeveel mensen binnen bijvoorbeeld 15 minuten fietsen/lopen van een station wonen.
Reactie door erik008 op 14-02-2011 17:04
Ik heb het OV nooit begrepen. Ik ben wel eens op bezoek geweest bij mensen die zicht hebben op een bus lijn. Dan zie je de hele avond de bus voorbij komen met 1 persoon, de chauffeur. De bus rijd daar op een speciaal aangelegde busbaan. Als ik dan al een keer naar Amsterdam ga voor een concert, moet ik het evenement vroegtijdig verlaten omdat er geen late treinen meer zijn. Ik ga gemiddeld 1 keer per jaar met het OV en dat is vaak zat.
Reactie door nolda op 15-02-2011 16:08
Ik ben bus chauffeur en rij vaak evenementenvervoer met de bus het ligt er aan welk concert etc je bezoekt als voorbeeld in juni is er CAZ (concert at see) op de BROUWERSDAM in zeeland dit duurt 2 dagen per dag worden er 35.000 personen vervoert dus ruim 70.000 personen van en naar parkeerterreinen en stations in de omgeving ook komen er touringcars uit heel nederland naar dit concert het vervoer is van het begin tot het eind georganiseerd maar ja dan gaat het ook over een concert ook rijden wij o.a low-lands - dancevalley ,enz. Wat het openbaarvervoer aangaat dat moeten ze Gratis maken voor iedereen wat dit gaat kosten halen ze weer terug op de file's vrachtverkeer wat miljoenen per jaar kost en de uitstoot van uitlaat gassen ook de extra wegen of verbredingen van wegen kunnen dan uitblijven
Reactie door advan op 15-02-2011 16:58
Het openbaar vervoer deugt van geen kanten en er gaat niets boven "eigen" vervoer. De trein of bus vertrekt niet waar ik woon en stopt niet waar ik moet zijn. Geef mij de auto maar. Duurt soms wel wat langer maar met mijn eigen zitplaats en muziekje op de juiste temperatuur is het goed toeven. Ik rij elke dag 95 woon werkverkeer en er gaat niets boven de auto. Bovendien als je in de Rampstad woont vraag je om problemen en moet je ook niet klagen.
Reactie door pa0wgk op 15-02-2011 17:01
@nolda Als het O.V. gratis is dan word de omzet in alle grote steden ook groter. Hoeveel gaan er niet naar de stad ,alleen al om het gehannes met de O.V.kaart of kaartje . Ik zelf zou niet eens weten waar ik een kaartje voor de bus zou moeten kopen. En ik denk zo velen met mij. Ik pak de auto wel ,en kom dus nooit in grote steden. In de dichts bijzijnde stad hier, als ik er kom en moet parkeren,moet ik losgeld bij me hebben voor de pk,meter.En probeer niet te wisselen in winkels ,want dat gaat niet meer.Dan heb je toch al gauw een hekel aan zo iets neem ik aan. Groetjes Willem.
Reactie door samba op 15-02-2011 17:49
In gelderland heb je niets aan het openbaar vervoer Ze rijden kilometers om i.p.v. 3 kwartier met de auto zit je meer dan ander half uur in de bus Ook sluit het openbaar vervoer niet aan Te vaak overstappen De bus gaat vaak niet verder, dan 1 plaats verder met de trein is ook niet handig Het openbaar vervoer was altijd al slecht, maar is nog veel slechter geworden In de Randstad kan je makkelijker met de bus of tram Als de baas alleen openbaar vervoer betaald, moeten ze daar wel gebruik van maken Maar met slecht weer, blaadjes, of sneeuw heb je weer een auto nodig En nu met acties van het openbaar vervoer Ja zeg maar hoe ze dat op gaan knappen
Reactie door marscholl op 16-02-2011 15:42
Als ik van Bergen op Zoom naar Breda ga ben ik met de auto 30 à 35 min kwijt en kost mij dit zo`n €8,- heen en terug. Met het O.V. 5 min lopen, 4 min bus, 8min wachten op de trein, 25 min treinen en nog eens 5 min lopen naar mijn bestemming. dit kost mij 2 x €0.94 voor de bus en 2 x € 6,40 voor de trein, totaal dus €14,72. U begrijpt dat ik blij ben met mijn autootje.
Reactie door kama op 16-02-2011 16:52
Quote: marscholl schreef op woensdag 16 feb 2011, 15:42: Als ik van Bergen op Zoom naar Breda ga ben ik met de auto 30 à 35 min kwijt en kost mij dit zo`n €8,- heen en terug. .einde Quote Dit is de optimistische wijze van prijzen vergelijken. Zelfs een kleine auto kost zo'n 50 - 60 cent per kilometer. Dus 80 km voor het retourtje is € 40,-- Is het OV toch een stuk goedkoper! Leuk, al die reacties. Maar op mijn belangrijkste punt wordt nauwelijks ingegaan. Namelijk dat het feit dat de Nederlander gemiddeld 5 km van een station woont eigenlijk non-informatie is zonder de door mij gevraagde extra toevoegingen.
Reactie door ikbenik op 16-02-2011 20:50
Als ik naar het dichtstbijzijnde station wil gaan, moet ik 17km reizen.
Reactie door samba op 16-02-2011 21:43
Alleen de prijzen vergelijken tussen het openbaar vervoer en de auto is dom, want je moet ook de kosten van de auto rekenen, aanschaf, verzekering, belasting, benzine, jaarbeurt Maar als je uren per dag langer onderweg bent , en ze brengen je niet waar je moet zijn, je toch een auto nodig hebt om naar familie of vrienden te gaan Lijkt het mij het openbaar vervoer niet handig Ik had vroeger geen hekel aan het openbaar vervoer, maar nu wel Woon op de Veluwe waar het heel erg slecht geregeld is De bus gaat alleen nog langs een plaats en er niet meer doorheen zoals een paar jaar geleden
Reactie door lottesanne op 17-02-2011 08:55
Kama, ik ben het met je eens dat het spoorwegnet weer veel fijnmaziger moet worden. In het verleden zijn er naar mijn idee teveel spoorwegen opgeheven, waardoor sommigen inderdaad kilometers ver van het spoor af woont. Vooral Groningen, Friesland, Drente en Gelderland komen er bekaaid van af. Het is bovendien belachelijk wanneer je met de trein van Enschede naar Groningen moet, je via Zwolle moet reizen. Maar het wel of niet gebruiken van het openbaar vervoer is niet alleen maar afhankelijk van hoever je van het station woont. Het is het hele samenspel van aansluitingen, wel of niet omrijden, prijzen etc. En dat is nu vooral het grootste probleem. Het is te duur, te omslachtig, buiten de randstad moet je tig keer overstappen en duurt de reis veel langer dan met de auto en dan moet je tegenwoordig ook nog eens moeilijk gaan doen met de OV chipkaart. Als je in het verleden ergens heen ging, kon je volstaan met het kopen van een kaartje op het station of in de bus. Nu moet je eerst die chipkaart kopen, dat ding opladen en vooral niet vergeten uit te checken. En dan blijft er vervolgens nog een wat geld op die kaart te staan, wat misschien nooit meer wordt gebruikt. Ergo, geen openbaar vervoer voor mij dus.
Reactie door rjw op 17-02-2011 10:21
Quote: lottesanne schreef op donderdag 17 feb 2011, 08:55: Kama, ik ben het met je eens dat het spoorwegnet weer veel fijnmaziger moet worden. In het verleden zijn er naar mijn idee teveel spoorwegen opgeheven, waardoor sommigen inderdaad kilometers ver van het spoor af woont. Vooral Groningen, Friesland, Drente en Gelderland komen er bekaaid van af. Het is bovendien belachelijk wanneer je met de trein van Enschede naar Groningen moet, je via Zwolle moet reizen. Maar het wel of niet gebruiken van het openbaar vervoer is niet alleen maar afhankelijk van hoever je van het station woont. Het is het hele samenspel van aansluitingen, wel of niet omrijden, prijzen etc. En dat is nu vooral het grootste probleem. Het is te duur, te omslachtig, buiten de randstad moet je tig keer overstappen en duurt de reis veel langer dan met de auto en dan moet je tegenwoordig ook nog eens moeilijk gaan doen met de OV chipkaart. Als je in het verleden ergens heen ging, kon je volstaan met het kopen van een kaartje op het station of in de bus. Nu moet je eerst die chipkaart kopen, dat ding opladen en vooral niet vergeten uit te checken. En dan blijft er vervolgens nog een wat geld op die kaart te staan, wat misschien nooit meer wordt gebruikt. Ergo, geen openbaar vervoer voor mij dus.einde Quote Klinkt leuk zo'n fijnmaziger netwerk, maar ik vrees dat het passagiersaanbod in die gebieden veel te klein is om dat rendabel te kunnen exploiteren. In de tijd dat die oude lijnen nog werden gebruikt was dat de trein het enige vervoersmiddel voor langere afstanden, maar nu heeft vrijwel iedereen daarvoor een auto. De noodzaak voor die lijnen is dan ook een stuk minder. Daarnaast is het met de huidige regelgeving praktisch onmogelijk om extra spoorverbindingen aan te leggen. Of bewoners protesteren, of natuurbeschermers, of beide. Bij ons in de regio wil Arriva de dienstregeling uitbreiden (op bestaand spoor) van 2x per uur naar 4x per uur, maar dat is praktisch onmogelijk door protesten van omwonenden en, let op, Groen Links.
Reactie door lottesanne op 17-02-2011 15:16
Kijk, en daar hebben wij elkaar nou. Als de frequentie niet hoger wordt of treinen blijven langer rijden (bij ons gaat de laatste trein al om half elf weg, in het weekend om elf uur!) krijg je geen mens in het openbaar vervoer, in elk geval niet op het platteland. En wat groenlinks betreft: de partijen die het hardste schreeuwen dat men met het openbaar vervoer moet, hebben ze dus duidelijk achter de elleboog. Ik noem dit de kiezers bedriegen. En wat de omwonende betreft: je weet dat een spoorweg overlast geeft. Ga er dan niet wonen. Wat is tenslotte nu 4 keer per uur? Er zijn trajecten waar wel elke 5 minuten een trein langskomt. Wil je dit niet, moet je niet in de buurt van een spoorweg gaan wonen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!