Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mening over het behandelen van een fiets

Geplaatst door: potboon36 op: 09-09-2011 19:50
Hallo, Ik heb het gevoel dat mij een verhaal op de mouw is gespeld, maar ik wel eens weten wat jullie er van vinden (of misschien klopt het wel). Ik heb sinds een half jaar een nieuwe fiets (Batavus, Mambo, Supreme) Hij bevalt wel goed, ik heb wat mankementen gehad (standaard stuk, snelbinder gesprongen, fietsbel defect), maar die zijn door de fietsenmaker verholpen. Recentelijk ging mijn zadel stuk. Een lipje vooraan zat scheef en daardoor schoot hij uit de beugel waar hij op steunde. Ik terug naar de fietsenmaker en die vertelde mij dat ik de fiets had 'opgepakt aan het zadel'. En dan bedoel ik om het te verplaatsen, dus in je ene hand de zadel en in je ander het stuur. Ik zei dat ik daar nog nooit van gehoord had dat dat niet mocht, maar hij zei dat iedereen dat wist. Je mocht geen enkele fiets zo oppakken (behalve met een extra stevig zadel; Brooks) ik moest hem maar oppakken aan de bagagedrager. Ik heb het in mijn omgeving nagevraagd en daar had ook nog nooit iemand gehoord dat dit met je fiets niet mocht. Ik heb wel een nieuw zadel gekregen, uit coulange, voor de helft van het geld. Maar ik heb dus het gevoel dat hij mij wat wijs wilde maken, maar is dat ook zo? Bedankt voor jullie reacties. Leo
Reactie door jolijn nr.2 op 09-09-2011 20:02
lol lol lol Een echte fietsenmaker, die fietsenmaker van jou. Je mag hem van mij zeggen dat ik het ook niet weet, en mijn fietsenmaker(s) ook niet.
Reactie door sonjaatje op 09-09-2011 20:20
Ik doe dat al mn hele leven met fietsen en nog nooit problemen met het zadel gehad.
Reactie door rjw op 09-09-2011 20:48
Wat een onzinverhaal van die fietsenmaker, vooral als hij dan nog zo'n Brooks zadel erbij haalt. Zo'n zadel zit op dezelfde manier bevestigd als ieder ander zadel.
Reactie door carrie op 09-09-2011 21:51
ik heb pas geleden een nieuw zadel gekocht in een fietsenwinkel, en daar werd gezegd, dat ik de fiets niet mocht optillen bij het zadel. het is dus inderdaad mogelijk, dat het met de tegenwoordige zadels niet meer mag, maar dan moeten ze dat er wel bij vermelden.
Reactie door van leyden op 10-09-2011 13:49
Quote: potboon36 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 19:50: Ik heb wel een nieuw zadel gekregen, uit coulange, voor de helft van het geld. Maar ik heb dus het gevoel dat hij mij wat wijs wilde maken, maar is dat ook zo? Bedankt voor jullie reacties. Leo einde Quote Je reinste onzin. Een zadel is gemaakt om te belasten, 100 kilo moet geen enkel probleem zijn. Een fiets weegt een kilo of 15, moet dus geen enkel probleem zijn. Zelf nog nooit meegemaakt, sterker nog: een fietsenmaker gebruikt twee haken om de fiets omhoog te takelen tijdens onderhoud...eentje voor het stuur en eentje voor het zadel.
Reactie door pino123 op 10-09-2011 16:53
Als je een zadel niet mag belasten, mag je er ook niet opzitten, ik kan mij wel voorstellen als er in de handleiding of specifiek door de fietsenhandelaar wordt aangegeven niet de fiets aan het zadel op te tillen.
Reactie door zzp-er-in-armoe op 11-09-2011 21:18
De fietsenmaker zou bij het rijk moeten gaan werken. Lijkt mij wel geschikt.
Reactie door raydep op 15-09-2011 12:35
Er klopt niks van zijn verhaal, je moet echter wel goed uitkijken waar je je fietsenmaker vastpakt en het is natuurlijk beter om dat helemaal niet te doen.
Reactie door estestpro op 15-09-2011 12:52
Klets van die "fietsenmaker"! Leg dat tilprobleem maar eens voor aan de Fietsersbond en/of ANWB, Fietsend Nederland grijpt al sinds mensenheugenis onder het zadel om de fiets te verplaatsen of op te hangen. Betreft het hier een zadel met Chinese veren ? Zo ja, dan kan je alles verwachten.
Reactie door chippy69 op 15-09-2011 12:54
zelf til ik mijn fiets altijd aan de bagagedrager op. zitten op de zadel is anders dan de zadel optillen. maar ik kan me voorstellen dat mensen dat niet weten. de zadel zou niet zo snel kapot mogen gaan. het moet tegen een stootje kunnen. de fietsenmaker heeft niet helemaal gelijk
Reactie door orgelmuts op 15-09-2011 12:55
Quote: raydep schreef op donderdag 15 sep 2011, 12:35: Er klopt niks van zijn verhaal, je moet echter wel goed uitkijken waar je je fietsenmaker vastpakt en het is natuurlijk beter om dat helemaal niet te doen.einde Quote @raydep Hahahaha, ja voordat er volgende week de discussie op Kassa staat: "Heb ik mijn fietsenmaker verkeerd behandeld?"
Reactie door orgelmuts op 15-09-2011 12:57
@TS Dat nieuwe zadel, is dat toevallig een Brooks? 'k Wou het toch even weten. ;-)
Reactie door gabberpiet op 15-09-2011 12:59
hallo die fietsenmaker heeft gelijk de achterkant van het zadel zit meestal vastgemaakt met staal en veren -de voorkant zit er ingeklikt --dus als je ga tillen moet je dit aan de achterkant van het zadel doen verder is het zadel alleen te gebruiken voor belasting,doe je iets anders gaat het kapot (gietijzer en beton kunnen ook een hele hoge druk aan ,maar als je iets ander ga doen gaat het al snel kapot)
Reactie door heideveld op 15-09-2011 13:07
't Is een Batavus fiets als ik 't goed begrijp. Dan zou ik uw kwestie ook eens voorleggen aan de fabrikant: Batavus Industrieweg 4 8444AR Heerenveen Tel: 0513-638999 Fax: 0513-638262 Succes!
Reactie door toyah op 15-09-2011 13:08
Er kunnen hier volgens mij 2 dingen aan de hand zijn; of jij bent heel erg hardhandig en ruw of de hele fiets klopt niet. Dit naar aanleiding van wat je zegt; er is nl al vanalles kapot gegaan. Een bel kan ik nog wel begrijpen maar ook je snelbinder en standaard? Volgens mij kan je een fiets ook gewoon aan het zadel optillen dus je fietsenmaker vertrouw ik sowieso niet. Als jij denkt dat je niet abnormaal met je fiets bent omgegaan (dat kan ik niet beoordelen) dan zou ik zelf eens contact opnemen met Batavus. Of eens advies vragen aan een andere fietsenmaker.
Reactie door pjotr2008 op 15-09-2011 13:11
Je hebt na een half jaar toch zeker nog garantie? Ik zou van de fietsenhandelaar eisen dat hij de garantie claimt bij Batavus. Zo'n onzinverhaal heb ik nog nooit gehoord. Als hij het niet wil doen moet je zelf met Batavus contact opnemen en nooit meer naar die handelaar gaan.
Reactie door rubberenrobbie op 15-09-2011 13:15
Hoe vervelend ook, het zadel is niet bedoeld om de fiets aan op te tillen; hierin heeft de fietsenmaker een punt. De fiets wordt bij onderhoud bij de fietsenmaker niet aan het zadel opgetakeld, maar aan het frame of de achterdrager. Helaas gaat de kwaliteit van de fietsen met sprongen achteruit (prijs niet helaas); op alle componenten wordt getracht te besparen, zodat het 'nog net' voldoet aan normaal gebruik en dat merk je aan alles. Desondanks is de reactie van hem weinig professioneel en al zeker niet klantvriendelijk. Ondanks dat hij dit niet vergoed gaat krijgen van Batavus (zij wijzen net als bv Gazelle) bijna alle claims af, zéker na 2 jaar gebruik, zult u zich waarschijnlijk bij de volgende mogelijke fiets-aankoop nog wel een keer extra bedenken alvorens u bij deze zaak opnieuw een aankoop gaat doen.
Reactie door theodorusme op 15-09-2011 13:17
Quote: pino123 schreef op zaterdag 10 sep 2011, 16:53: Als je een zadel niet mag belasten, mag je er ook niet opzitten, ik kan mij wel voorstellen als er in de handleiding of specifiek door de fietsenhandelaar wordt aangegeven niet de fiets aan het zadel op te tillen.einde Quote Een zadel is gemaakt om op te zitten. Dus om naar beneden te belasten. Bij het optillen met het zadel belast je het precies de andere kant op, nl. naar boven. Ik kan me voorstellen dat er zadels bestaan waarvan de bevestiging van het zitgedeelte aan het metalen deel zodanig fragiel is dat het bij verkeerd optillen losbreekt. Dat is misschien wat er is gebeurd bij het rijwiel van ts. En in dat geval heeft de verkoper netjes gereageerd.
Reactie door zathros op 15-09-2011 13:31
Onzinning, als je bijv een fiets hebt die geen bagagedrager heeft om welke reden dan ook. nee hoor, ik heb vele 100derden fietsen in mijn handen gehad, in de shop en montage en die dingen worden even vaak aan het zadel als aan de bagagedrager in de haken gehangen. Als er al zo'n opmerking is m.b.t. dat zadel van de fabrikant heeft dat eerder te maken naar de montage of reparatie van de fietsenmaker, bovendien zijn er vele fiets ophang systemen zijn met haken. onzin dus.
Reactie door lijnvb op 15-09-2011 13:35
Ik heb ook een Batavus met een San Marco zadel. Tilde hem ook aan het zadel op waardoor de speciale vering 'uit de kom' schoot. Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. De fietsenmaker heeft uitgelegd dat vooral bij die geavanceerde zadels met speciale vering, het niet goed is om dat zadel te belasten met het gewicht van de fiets. Vond ik heel logisch klinken en ik til mijn fiets nu aan de bagagedrager op. Ik denk dus niet dat de fietsenmaker je iets wijs heeft willen maken.
Reactie door wvr77 op 15-09-2011 13:45
Quote: rjw schreef op vrijdag 9 sep 2011, 20:48: Wat een onzinverhaal van die fietsenmaker, vooral als hij dan nog zo'n Brooks zadel erbij haalt. Zo'n zadel zit op dezelfde manier bevestigd als ieder ander zadel.einde Quote Eigenlijk zegt hij hier ook dat hij prima verdient aan een brooks zadel. ;-) De een pakt de fiets bij de zadel bij het verplaatsen en een ander bij de bagagedrager, eigenlijk (mag) het niks uitmaken bij degelijk materiaal.
Reactie door wvr77 op 15-09-2011 13:48
Quote: zathros schreef op donderdag 15 sep 2011, 13:31: Onzinning, als je bijv een fiets hebt die geen bagagedrager heeft om welke reden dan ook. einde Quote De fietsen zonder bagagedrager (denk aan terreinfietsen) hebben een verstevigd zadel.
Reactie door van leyden op 15-09-2011 14:00
Het is wel duidelijk>> de zadels van tegenwoordig zijn zo slecht dat je ze er niet meer mee mag optillen. Vroeger wel, maar de zadels waren gewoon TE goed...ze gingen nooit stuk en dat kan toch niet de bedoeling zijn? Alles moet wel kapot gaan binnen een jaar anders verdienen ze niks... Een beetje slimme fabrikant springt daar handig op in>>de zadeltjes zien er gelikt uit, maar de levensduur is beperkt. Het wachten is op die domme consument die een keertje zijn fiets optilt aan het zadel..>> dan gaat hij stuk, logisch toch, een zadel kan je makkelijk 200 kg belasten op druk maar nog geen 10 kg als je eraan trekt... Dat we dat nou niet snappen... Wanneer gaan wij nou eens begrijpen dat een fiets ook niet bedoeld is voor dagelijks gebruik?
Reactie door rjvermaes op 15-09-2011 14:01
de fietsen zijn tegenwoordig niet meer hetzelfde als vroeger. vroeger had je een degelijke fiets die bijna nooit stuk ging behoudens een lekke band..nu heb je met een goeie nieuwe fiets telkens stukken.. dan zadel kapot, jasbeschermers vallen naar beneden en gaan kapot. alles is met plastic en rubbers bevestigd . en die verteren snel door de zon. kwaliteit is vaak ver te zoeken. Een fietsenmaker kan er vaak niets aan doen het ligt gewoon hoe ze tegenwoordig gemaakt worden. consumptie maatschappij waar alles niet te lang mee moet gaan.
Reactie door raydep op 15-09-2011 14:20
Quote: orgelmuts schreef op donderdag 15 sep 2011, 12:55: @raydep Hahahaha, ja voordat er volgende week de discussie op Kassa staat: "Heb ik mijn fietsenmaker verkeerd behandeld?"einde Quote Zijn lipje zit een beetje scheef.
Reactie door orgelmuts op 15-09-2011 14:29
Quote: raydep schreef op donderdag 15 sep 2011, 14:20: Quote: orgelmuts schreef op donderdag 15 sep 2011, 12:55: @raydep Hahahaha, ja voordat er volgende week de discussie op Kassa staat: "Heb ik mijn fietsenmaker verkeerd behandeld?"einde Quote Zijn lipje zit een beetje scheef.einde Quote Hahaha, ja precies! :-p
Reactie door ankhor op 15-09-2011 15:10
Ja een brookszadel, wel even een hele tijd uittrekken om die even goed in te rijden. Maar dan heb je ook wat. En niet aan het zadel optillen? Ik doe niet anders, en geen problemen. Maar misschien is dat iets specifieks van dat zadel? Misschie moet je er ook maar niet op gana zitten, je weet maar nooit.
Reactie door toolboy op 15-09-2011 15:16
HHHHH daar gaan we weer. Een low buget fiets zonder bagage drager voorzichtig aan het wiel/of de achtervork optillen.Nimmer aan het zadel. Ook met de chinese gazelles batavussen enz moet u voorzichtig zijn. T is helaas niet meer zoals vroeger toen er nog kwaliteit was. En kwaliteit is beperkt te kopen.Geld en merken en hebben daar gaat het om. En om rooie duimen HH.,Realist zijn mag niet op dit forum.
Reactie door jpm op 15-09-2011 16:13
Een fiets is niet om te verplaatsen, maar die moet u verplaatsen. Als u dan toch 'in overtreding' bent, moet u niet opkijken van een kapot zadel. Eigenlijk mag u een fiets ook niet aan het stuur optillen, daarvan kan het stuur of alleen maar de handvatten losraken of stukgaan. Tilt u hem ook niet bij het frame waar deze is gelast. Als deze las niet goed is gemaakt dan kan de fiets zomaar in stukken in uw handen liggen. Laat de fietsenmaker beloven dat hij de fiets ordentelijk en professioneel optilt bij elke reparatie, er kan namelijk van alles stuk gaan. Om dit alles te voorkomen is het misschien mogelijk om gewoon te gaan lopen en de fiets voor de sier te houden? Voor lange afstanden kunt u de auto gebruiken, mits u deze niet verkeerd optilt. Daarvan kan de bumper losraken.
Reactie door jank op 15-09-2011 16:58
Quote: carrie schreef op vrijdag 9 sep 2011, 21:51: ik heb pas geleden een nieuw zadel gekocht in een fietsenwinkel, en daar werd gezegd, dat ik de fiets niet mocht optillen bij het zadel. het is dus inderdaad mogelijk, dat het met de tegenwoordige zadels niet meer mag, maar dan moeten ze dat er wel bij vermelden.einde Quote En terecht heeft Carrie voor dit antwoord een rode duim gekregen, antwoord is correct en past een enkeling niet! Nieuwe fietsen hebben aan de bagagedrager, aan de zadelzijde, een soort handgreep zitten, om de fiets op te tillen. Daar id de bagagedrager iets omhoog gebogen. Moet zeggen, dat ook ik wel eens valselijk beschuldigd ben van verkeerd gebruik van de fiets, een Gazelle waar na een ½ jaar de lak spontaan afbladderde. Het frame was enigszins gebogen, omdat ik regelmatig met mijn fiets tegen stoepranden aanreed. Maar het zadelverhaal is zeker niet uit de lucht gegrepen.
Reactie door lijnvb op 15-09-2011 18:02
We hebben het alsmaar over de fietsen van vroeger die sterker waren. Maar we vergeten dat de fietsen en zeker de zadels toen niet zo comfortabel waren als nu. Nieuwe technieken en snufjes, nieuwe gebruiksaanwijzingen denk ik dan maar. En dat geldt niet alleen voor fietsen.
Reactie door mvouw op 15-09-2011 21:52
De fietsenmaker waar u geweest bent heeft in dit geval helemaal gelijk!! Het zadel is inderdaad zo geconstrueerd dat deze krachten van boven goed kan opvangen middels de verbinding tussen zadeldek en zadelbrug. Wanneer je de fiets echter aan dit zadeldek optilt is de kans groot dat het zadeldek op een gegeven moment van de zadelbug breekt. Het nokje aan de voorkant is slechts een kunststof blokkade dat bij normaal gebruik geen krachten op hoeft te vangen. Uiteraard had de fietsenmaker dit wel gewoon voor garantie moeten vervangen en zelf zien te claimen bij Batavus. De kans is zeer groot dat hij het zadel gewoon vergoed had gekregen. Mocht u in de toekomst de fiets toch zonodig toch bij het zadel moeten/willen oppakken, doe dit dan in ieder geval aan het ijzeren gedeelte mits dit onder het zadel zit.
Reactie door moeder56 op 16-09-2011 14:53
Quote: van leyden schreef op zaterdag 10 sep 2011, 13:49: Quote: potboon36 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 19:50: Ik heb wel een nieuw zadel gekregen, uit coulange, voor de helft van het geld. Maar ik heb dus het gevoel dat hij mij wat wijs wilde maken, maar is dat ook zo? Bedankt voor jullie reacties. Leo einde Quote Je reinste onzin. Een zadel is gemaakt om te belasten, 100 kilo moet geen enkel probleem zijn. Een fiets weegt een kilo of 15, moet dus geen enkel probleem zijn. Zelf nog nooit meegemaakt, sterker nog: een fietsenmaker gebruikt twee haken om de fiets omhoog te takelen tijdens onderhoud...eentje voor het stuur en eentje voor het zadel. einde Quote Het gaat om het zadel zelf, dus enkel dat gevalletje waar je op zit. Niet de constructie van metaal eronder. Dezelfde constructie waar de fietsenmaker de haak aan vast maakt. Iets omhoog trekken is overigens ook iets anders dan belasten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!