Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Meerder keren klant zijn bij Eneco

Geplaatst door: zzp-er-in-armoe op: 20-07-2011 15:30
Als ZZP-er die blut is en die ook de mantelzorg moet doen, in een slechte vastgoedmarkt, moet je na de invoering van WOZ en zo elk duppie omdraaien. Wel twintig keer! Belasting betalen zonder dat je inkomsten heb. Kortom, ik hoop dat het bij de lezer overkomt dat ik angstig ben voor de Nederlandse overheid. Mij viel op dat je bij de supermarkt niet voor elk product dat je afneemt een subnummer krijgt bij je klantnummer. Bij Eneco is dit wel het geval. Bij Eneco heb ik nummer 999999-1 voor een aansluiting, heb ik nummer 999999-2 voor de tweede aansluiting en 999999-3 voor een derde. Goed ik ben bezig met astgoed. Sinds Zalm heb daar spijt van. Vastgoed kost mij slechts mijn liquiditeit. Dat wat er uitgaat komt er denkelijk nooit meer in. Uiteindelijk ga je koppie onder. Vastgoedmarkt is slecht geworden en dus betaal ik regelmatig, maar mondjesmaat de Eneco, de energie provider. Door drukke bezigheden, mijn werkweek is inmiddels 70 uur, is het aan mij voorbij gegaan dat een van de subnummers niet op tijd is betaald. Gevolg is dat voor het subnummer 999999-2 er door enenco een incasso buro ingeschakeld. Terwijl de andere subnummers gewoon ok zin. Volgens mij heb ik een een-op-een relatie met Eneco. Dus heb ik slechts een openstaand saldo. Het gevoel bekruipt mij dat wanneer ik als gevolg van mijn armoede alle drie de subnummers niet op tijd kan betaal, dat ik drie keer de incasso kosten moet betalen. Ik geloof dat onze overheid dat met de verschillende belastingen ook doet. Ook met de overheid heb ik een een-op-een relatie. Is ethisch dat de overheid dan meerdere malen incasso kosten rekend? Is het niet logischer dat overheid en energieproviders de armoede proberen te bestrijden? Welicht zie ik het verkeerd, maar aub reacties!
Reactie door rjw op 20-07-2011 16:16
Ik begrijp er geen snars. Kan je het nog een keer uitleggen maar dan wat meer gestructureerd, zonder details die niet van belang zijn? Ik zie dat je een rekening niet betaald hebt, maar je haalt ook Zalm aan die het werken met vastgoed moeilijk maakt....
Reactie door tdehond op 20-07-2011 16:32
Als ik u goed begrijp heeft u een betalings achterstand voor subnummer 2 bij Eneco en is nu een incassobureau ingeschakeld. Als u bang bent dat mocht er bij 1 van de andere subnummers apart een incassoprocedure starten, dan raad ik u aan om hierover contact op te nemen met Eneco om te vragen hoe hun handelswijze dan is. Dan weet u waar u aan toe bent.
Reactie door zzp-er-in-armoe op 20-07-2011 17:00
Ik had graag het eerste stukje nog even aangepast, maar daar zie ik geen mogelijkheid toe. Geen editmode. Als je vastgoed heb, dan kun door je rijkdom ook makkelijk je rekeningen betalen. Toch? Dat zal de mening zijn van velen die mijn situatie kennen. Echter ik wordt er arm van. Woztaxaties: Ik ben wel rijk, maar heb al jaren geen cent op zak. Huizen zijn niet te verkopen en niet te verhuren. Ooit was de huuropbrengst van vastgoed een pensioenverzekering, een werkloosheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik meen te hebben begrepen dat Zalm een rem op de hypotheek uitgiften heeft gezet. Gemeentelijke lasten op basis van Woz-taxaties zijn niet naar vermogen. De belasting Box III is niet anders voor mensen met liquiditeit dan voor mensen met een pensioenreserve in baksteen. Dus wie koopt er nog een huis? Oh ja, de makelaar vergat bij de aankoop van het vastgoed te vermelden dat je met de aankoop van steen direct nugger wordt. Et cetera! Maar deze discussie gaat over Eneco. Vergeet daarom het vastgoed. Ik vind de dubbele incassokosten onredelijk. Als je de rekening van energie van object A niet kan betalen kan je ook de energie van object B ook niet betalen. Je krijgt m.i. zowel voor het ene object als voor het andere apart nieuwe incassokosten als je te laat betaald. Dat terwijl er maar een fysieke relatie is tussen de klant en de ene energieprovider. Normaal is het zo dat als er meerdere produkten worden afgenomen en er wordt niet betaald, er toch niet per apart product incassokosten zullen zijn. Maar misschien gebeurd dit ook niet bij Eneco en zie ik het fout. Ik ben met nog maar met een subnummer achter met betalen. De vraag is of het poppetje een klant is of dat het huis de klant is bij Eneco. Moet allemaal uit de ene portemonnaie van het poppetje. Daarnaast over de overheid: Er zijn talloze verschillende belastingen. Ook met betalen van de verschillende belastingen kun je te laat zijn. Ondanks je ene totale schuld bij de overheid krijg je toch per aparte belasting weer apart incassokosten en boetes. Die deurwaarders lachen zich scheef! Er zou bij de overheid een plaats moeten zijn waar al de schulden die je bij alle belastingen hebt als poppetje samen komen. Loopt de schuld uit de hand dan moet dat totaal eenmalig beboet worden. Overigens heeft de overheid dan een voeling met wat de situatie per burgerpoppetje is. De overheid zou daarvan moeten leren. Ze kan op basis van dit saldo de situatie per burger bekijken en vervolgens besluiten te helpen of te straffen. Dank voor de vraag naar uitleg.
Reactie door only-me op 21-07-2011 11:42
Zijn de afneemadressen van die energie, allemaal dezelfde óf gaat het hier om verschillende panden ?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor