Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

medische keuring

Geplaatst door: tenormin op: 09-03-2011 19:37
Er zijn voorstellen gedaan in de Kamer om het rijbewijs van 70+sers op 75 jaar te stellen. Quote: Sharon Dijksma stelt: NU moet je die test zelf betalen-unquote. In de eerste plaats vindt ik het als 70-jarige natuurlijk heel prettig als dit doorgang zal vinden. Maar haar redenatie geeft mij het gevoel dat ze suggereert dat we het, als dat voorstel erdoor komt, NIET meer zelf hoeven te betalen. Dat lijkt me nog fijner. Of heb ik het Kassa artikel te optimistisch gelezen?
Reactie door tdehond op 10-03-2011 08:04
U loopt dan alleen de kosten van de keuring op 70 jarige leeftijd mis, als dit voorstel doorgevoerd wordt.
Reactie door read op 10-03-2011 14:00
brigden Gelijk heb je! De huidige regeling staat haaks op het steeds ouder worden en kun je zonder meer zien als geldklopperij. Pedro.
Reactie door rjw op 10-03-2011 20:24
Quote: read schreef op donderdag 10 mrt 2011, 14:00: brigden Gelijk heb je! De huidige regeling staat haaks op het steeds ouder worden en kun je zonder meer zien als geldklopperij. Pedro.einde Quote Geldklopperij in deze context zou zo in de Telegraaf kunnen in grote letters. Tot dat niveau hoeven we hier toch niet af te zakken? Dit is gewoon het gevolg van verouderde regelgeving, dat heb je nou eenmaal af en toe. Goed dat de regelgeving wordt aangepast aan de huidige tijd. Klinkt toch een stuk positiever.
Reactie door loreleigil op 10-03-2011 20:36
Nou, ik vind het anders een slecht idee. Die keuring is niet voor niets ingesteld. Ouderen zijn vaker onzeker, rijden soms gevaarlijk langzaam, reageren langzamer...lekker zo houden die keuring! Ook zo'n onzinnig plan: jongeren vanaf hun 17e onder begeleiding auto laten rijden. Is in Amerika ook een hit!
Reactie door read op 11-03-2011 09:52
loreleigil Voor hetzelfde geld kun je stellen, dat jongeren vaak roekeloos rijden, zichzelf overschatten, onnodige risico's nemen en veel te hard rijden. Ook het dodencijfer van jongeren ligt veel hoger dan dat van ouderen per jaar. Pedro.
Reactie door tenormin op 11-03-2011 12:47
Quote: read schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 09:52: loreleigil Voor hetzelfde geld kun je stellen, dat jongeren vaak roekeloos rijden, zichzelf overschatten, onnodige risico's nemen en veel te hard rijden. Ook het dodencijfer van jongeren ligt veel hoger dan dat van ouderen per jaar. Pedro.einde Quote Read, Om die reden wilde ik niet reageren op loreleigil, omdat ik dan in mijn eigen "straatje" zou schrijven. Maar wat u schrijft is wel degelijk waar, niet alleen dat maar is ook statistisch gezien bewezen door de cijfers. Ik rijdt nu 52 jaar (even afkloppen) schadevrij, dus deze regeling zou een hoop mensen terwille kunnen zijn nu alle leeftijden worden "opgehoogd". Echter, bekeuringen voor te hard rijden, de beroemde 3 en 5 km zijn ook mijn deur niet voorbij gegaan, dus Loreleigil, niet alle ouderen over één kam scheren.
Reactie door valerius-2 op 11-03-2011 12:56
Gaat nu de geldigheid ook omhoog? Dat zal dam ook schelen als het rijbewijs tot je 75 geldig blijft, heb je die kosten ook al niet meer.
Reactie door vladja op 11-03-2011 13:16
loreleigill, Ook zo'n onzinnig plan: jongeren vanaf hun 17e onder begeleiding auto laten rijden. Is in Amerika ook een hit! En weet je waarom dat een "hit" is in Amerika?? Daar is - met uitzondering van binnenin de grote steden - geen openbaar vervoer. En als fietser / bromfietser ben je aan goden overgeleverd. Overtreding van een verkeersregel wordt daar streng gestraft. Er wordt daar dan ook heel gedisciplineerd gereden, want rijbewijs kwijt en je bent nergens meer. Alcohol aankoop en drinken in het openbaar onder de 21 is verboden. Het is niet te vergelijken met hier! Vladja
Reactie door loreleigil op 11-03-2011 15:31
Quote: brigden schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 12:47: Quote: read schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 09:52: loreleigil Voor hetzelfde geld kun je stellen, dat jongeren vaak roekeloos rijden, zichzelf overschatten, onnodige risico's nemen en veel te hard rijden. Ook het dodencijfer van jongeren ligt veel hoger dan dat van ouderen per jaar. Pedro.einde Quote Read, Om die reden wilde ik niet reageren op loreleigil, omdat ik dan in mijn eigen "straatje" zou schrijven. Maar wat u schrijft is wel degelijk waar, niet alleen dat maar is ook statistisch gezien bewezen door de cijfers. Ik rijdt nu 52 jaar (even afkloppen) schadevrij, dus deze regeling zou een hoop mensen terwille kunnen zijn nu alle leeftijden worden "opgehoogd". Echter, bekeuringen voor te hard rijden, de beroemde 3 en 5 km zijn ook mijn deur niet voorbij gegaan, dus Loreleigil, niet alle ouderen over één kam scheren. einde Quote Ik heb ook niet gezegd dat ALLE ouderen slecht rijden. Ik heb gezegd dat ouderen vaker onzeker rijden, langzamer rijden en langzamer reageren. En ik ben ook met Read eens dat jongeren vaker roekeloos, sneller en gevaarlijker rijden. Daar hebben we het puntenrijbewijs voor ingevoerd. Waarom moet dan de keuring voor ouderen verhoogd worden? Leuk dat er cijfers bij gehaald worden, maar die meten ongelukken. Weet u hoeveel bijna ongelukken er jaarlijks plaats vinden? Nee, want die kan men niet meten. Perfect dat u al 52 jaar schadevrij rijdt, echt mooi! Maar er zijn genoeg ouderen die dat niet redden en die echt gevaarlijk worden op de weg, net zoals jongern die met drank op 18- gaan rijden gevaarlijk zijn. Beide gevallen moeten gefilterd kunnen worden en nu wordt 1 van de mogelijkheden om te filteren versoepelt. En dat lijkt mij een slecht plan.
Reactie door loreleigil op 11-03-2011 15:39
Quote: vladja schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13:16: loreleigill, Ook zo'n onzinnig plan: jongeren vanaf hun 17e onder begeleiding auto laten rijden. Is in Amerika ook een hit! En weet je waarom dat een "hit" is in Amerika?? Daar is - met uitzondering van binnenin de grote steden - geen openbaar vervoer. En als fietser / bromfietser ben je aan goden overgeleverd.einde Quote Nee, geen openbaar vervoer. Maar heb je wel eens van Greyhound gehoord? Quote: vladja schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13:16: Overtreding van een verkeersregel wordt daar streng gestraft. Er wordt daar dan ook heel gedisciplineerd gereden, want rijbewijs kwijt en je bent nergens meer.einde Quote Nooouuu, dat durf ik wel te betwijfelen. Je bent echt nog wel ergens, want al je klasgenoten hebben een rijbewijs. Quote: vladja schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13:16: Alcohol aankoop en drinken in het openbaar onder de 21 is verboden.einde Quote Klopt, dus geen persoon onder de 21 drinkt alcohol in Amerika. Quote: vladja schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13:16: Het is niet te vergelijken met hier! Vladjaeinde Quote Nee klopt. Wij hadden gezond verstand en zagen in dat een kind (want dat ben je als je 16 bent) niet de verantwoordelijheid van het autorijden aan kan. Waar ook niet over na is gedacht: een kind kan met een auto meer schade aanrichten dan met een scooter/brommer. De verzekeringsmaatschappijen zullen zeker merken dat er jongere (en oudere ongekeurde) automobilisten rondtuffen. En de ouders zijn ook de Sjaak, want die zijn (financieel) verantwoordelijk voor hun koters. Bijkomend probleem in Amerika van het 'jonge' rijden: de ellendige schrootbakken die daar voor auto's doorgaan (kijk een gemiddelde aflevering van MTV's Pimp My Ride en schrik je dood). Er bestaat welliswaar geen APK daar, dus inderdaad is dat misschien niet helemaal te vergelijken, maar ik ben toch echt bang dat auto's hier ook met plamuur gefixt worden, door een vriendje gekeurd en hoppa! de weg op. Maar goed, ik ben nu wel erg o/t bezig. Sorry.Greyhound
Reactie door tenormin op 11-03-2011 15:59
Quote: vladja schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13:16: loreleigill, Ook zo'n onzinnig plan: jongeren vanaf hun 17e onder begeleiding auto laten rijden. Is in Amerika ook een hit! We gaan wel lekker over de grenzen, dus reis ik ook maar even mee: ook in Engeland kun je onder begeleiding leren autorijden plus, na je rijbewijs gehaald te hebben, een jaar lang met een blauwe L op je auto MOETEN rijden, kan iedereen ook zien dat je beginnend bestuurder/ster bent. Ik was in 1957 trouwens ook 17 toen ik 5 lessen kreeg en precies op 18de verjaardag mijn roze papiertje kreeg. Toegegeven, veel minder moeilijk dan in het huidige verkeer. Maar je moest wel alles "zelf doen"; weinig verkeerslichten, dus goed opletten! En weet je waarom dat een "hit" is in Amerika?? Daar is - met uitzondering van binnenin de grote steden - geen openbaar vervoer. En als fietser / bromfietser ben je aan goden overgeleverd. Overtreding van een verkeersregel wordt daar streng gestraft. Er wordt daar dan ook heel gedisciplineerd gereden, want rijbewijs kwijt en je bent nergens meer. Alcohol aankoop en drinken in het openbaar onder de 21 is verboden. Het is niet te vergelijken met hier! Vladja einde Quote
Reactie door tdehond op 11-03-2011 16:09
Ondertussen worden nu rijbewijzen afgegeven, geldig tot 70 jarige leeftijd. Dus extra kosten als vervolgens rijbewijs tot 75 jaar afgegeven wordt.
Reactie door tenormin op 11-03-2011 16:53
Oeps, foutje gemaakt. Lees Brigden vrijdag 11 mrt 2011, 15.59 Vladja schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13.16 Ook zo'n onzinnig plan: jongeren vanaf hun 17e onder begeleiding auto laten rijden. Is in Amerika ook een hit! Mijn commentaar: We gaan wel lekker over de grenzen, dus reis ik ook maar even mee: ook in Engeland kun je onder begeleiding leren autorijden plus, na je rijbewijs gehaald te hebben, een jaar lang met een blauwe L op je auto MOETEN rijden, kan iedereen ook zien dat je beginnend bestuurder/ster bent. Ik was in 1957 trouwens ook 17 toen ik 5 lessen kreeg en precies op 18de verjaardag mijn roze papiertje kreeg. Toegegeven, veel minder moeilijk dan in het huidige verkeer. Maar je moest wel alles "zelf doen"; weinig verkeerslichten, dus goed opletten.
Reactie door rjw op 11-03-2011 22:00
Quote: valerius-2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 12:56: Gaat nu de geldigheid ook omhoog? Dat zal dam ook schelen als het rijbewijs tot je 75 geldig blijft, heb je die kosten ook al niet meer.einde Quote Vergeleken met het hebben van een auto, kost een rijbewijs natuurlijk praktisch niets. De afschrijving per maand is al veel meer dan de kosten van een rijbewijs dat jaren geldig is.
Reactie door read op 12-03-2011 10:12
rjw Een vreemde redenering. De kosten van het rijbewijs komen bovenop de kosten van het hebben van een auto en als je AOW hebt met een klein pensioen, dan is dat bedrag best veel. Of ben jij van mening dat die groep dan maar geen auto moet hebben? Pedro.
Reactie door loreleigil op 12-03-2011 14:41
Quote: read schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 10:12: rjw Een vreemde redenering. De kosten van het rijbewijs komen bovenop de kosten van het hebben van een auto en als je AOW hebt met een klein pensioen, dan is dat bedrag best veel. Of ben jij van mening dat die groep dan maar geen auto moet hebben? Pedro.einde Quote Alleen AOW is dik € 100,- meer dan Bijstand. Volgens het Nibud/veel gemeentes kan iemand in de Bijstand een auto betalen. Moet ik nu gaan geloven dat iemand met AOW én een klein pensioen geen auto én een rijbewijs kan betalen? U gelooft in sprookjes?
Reactie door boemer.31 op 12-03-2011 16:13
als je in de bijstand zit en ik kan wel een paar mensen die er niet uit willen en met een mooie auto het getd opgaan halen dit kan in nederland allemaal en dan wil pedro zeggen dat een aow uitkering genoeg is meschien moet hij zelf gaan werken.
Reactie door read op 12-03-2011 17:34
boemer.31 Sorry boemer, maar ik kan jouw bericht niet helemaal volgen. Pedro.
Reactie door birdies op 12-03-2011 17:51
.........Of ben jij van mening dat die groep dan maar geen auto moet hebben?.......... AOW-ers mogen van mij een auto hebben, maar dan moeten ze niet gaan lopen zeuren over de kosten v.e. keuring 1x in de 5 jaar. Het bezit v.e. auto behoort nog steeds niet tot de noodzakelijke levensbehoeften en zeker niet na je 65-ste.
Reactie door tenormin op 12-03-2011 18:54
Birdies Leeftijd wel een beetje ophogen hoor, althans, dat wil de regering. En nee, een auto boven je 65ste is geen levensbehoefte, da's waar, maar IK zou hem alleen noodgedwongen wegdoen: die 65 plussers hebben met zo'n blik op wielen wél de vrijheid. Trouwens, dit heeft toch niets meer met leeftijd te maken, jongeren willen hem ook niet kwijt. 't Ging over de keuring naar 75 jaar.
Reactie door trineke op 12-03-2011 20:25
Ik denk dat die keuring wel naar 75 jaar kan.Er zijn maar weinig ouderen die niet door de 70 jaar keuring komen. We blijven steeds langer gezond.De ouderen die zich onzeker voelen op de weg,verlengen het rijbewijs niet, is mijn ervaring. Zeker als er goed Openbaar vervoer is. Trineke
Reactie door loreleigil op 13-03-2011 12:55
Quote: trineke schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 20:25: Ik denk dat die keuring wel naar 75 jaar kan.Er zijn maar weinig ouderen die niet door de 70 jaar keuring komen. We blijven steeds langer gezond.De ouderen die zich onzeker voelen op de weg,verlengen het rijbewijs niet, is mijn ervaring. Zeker als er goed Openbaar vervoer is. Trinekeeinde Quote Sorry, maar ik ben het met beide niet eens. Ten eerst rijzen de kosten voor zorg en Wmo gigantisch de pan uit, dus 'we' blijven niet langer gezond. Ten tweede verlengen misschien de mensen die zich onzeker voelen in het verkeer hun rijbewijs niet, maar de mensen die er niets van bakken (en ja, die heb je van alle leeftijden, maar naar mijn mening meer onder de jongeren en de ouderen) en zich wél zeker voelen verlengen hun rijbewijs wel. De keuring is een mooi middel om die mensen er uit te pikken en hun rijbewijs niet te verlengen. Die laatste controle moeten we niet gaan verleggen, dat kan gevaarlijk zijn.
Reactie door moeder56 op 13-03-2011 14:27
Quote: read schreef op donderdag 10 mrt 2011, 14:00: brigden Gelijk heb je! De huidige regeling staat haaks op het steeds ouder worden en kun je zonder meer zien als geldklopperij. Pedro.einde Quote Waarom denk je dat ze de huidige regeling gaan wijzigen. Juist, past niet meer bij de tijd. Maar om dit nu geldklopperij te noemen, dat zou het dan misschien zijn als ze perse de regeling niet zouden willen wijzigen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor