Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Maakt Pretium misbruik van de rechterlijke macht?

Geplaatst door: janvermeulen op: 12-03-2012 13:54
Op 10 maart 2012 konden we bij Kassa weer vele slachtoffers van Pretium zien. Sommigen hebben de mogelijkheid om een geschil met Pretium aan een rechterlijke instantie voor te leggen. Kijk eens op rechtspraak .nl. Het blijkt dat dit bedrijf sinds 2001 al 69 keer voor de rechter heeft moeten verschijnen. Dat is zo'n beetje om de maand. Dit kost de gemeenschap ongelooflijk veel geld, immers de rechterlijke macht bedient zich van tarieven die de kosten niet dekken. Onze minister van Economische zaken de heer Verhagen van het CDA doet hier m.i. veel te weinig aan (na het afzweren van de bijbel lijkt het CDA ook de bejaarden in de steek te laten, maar goed dat merken ze wel bij de volgende verkiezingen). De politiek zou de privatisering van de telecomsector eens grondig moeten evalueren, maar dan wel vanuit het oogpunt van de consument. Tot nu toe heeft de politiek zich de oren laten wassen door de lobby van de telecombedrijven. "Zelfregulering" was het toverwoord, maar daar is de consument de dupe van. De OPTA is meer bedrijfspoedel dan waakhond, want hun optreden wordt door bedrijven als Pretium niet serieus genomen. Een boete van € 87.000 op 200.000 klanten: kost nog geen € 0,50 per klant. daar wordt hartelijk om gelachen. (ik denk trouwens ook bij huisadvocaat Bird en Bird). Misschien is dit niet het belangrijkste onderwerp in deze tijd, maar WE ZIJN HET ZAT!!
Reactie door jorisw op 12-03-2012 13:59
Ja leuk, de privatisering in de telecomsector onder de loep nemen. Terug naar vroeger. Toen je nog 5 gulden per minuut betaalde als je naar de VS wilde bellen. Toen je nog een paar weken moest wachten voordat je een telefoonaansluiting had. Toen mobiel bellen een paar gulden per minuut kostte... Nu heb je voor zo'n 45 euro per maand tv, snel internet en vaste telefonie. Dat betaalde je in de goede oude tijd bijna voor alleen je vast telefoonaansluiting.
Reactie door elja888 op 12-03-2012 15:13
Mijn moeder 89 jaar, ook dementerend, is ook via de telefoon lid gemaakt van Pretium. Ook in Emmen, Zij woonde nog wel zelfstandig (met hulp). Ze is gebeld terwijl ze dus in het Bel-me-niet register staat. Men heeft zich voorgedaan alsof men van de KPN was. Bij KPN was ze en wilde ze ook blijven voor de rest van haar leven. Gelukkig had ik het, als dochter binnen 8 dagen door. Mijn telefonische opzegging, bevestigd door mijn moeder is dan wel geaccepteerd. Maar hoe halen ze het in hun hoofd. Haar te benaderen terwijl ze echt niet voor niets in het Bel-me-niet register staat. En zich voordoen alsof ze een aanbieding van KPN doen.
Reactie door elja888 op 12-03-2012 15:22
Quote: jorisw schreef op maandag 12 mrt 2012, 13:59: Ja leuk, de privatisering in de telecomsector onder de loep nemen. Terug naar vroeger. Toen je nog 5 gulden per minuut betaalde als je naar de VS wilde bellen. Toen je nog een paar weken moest wachten voordat je een telefoonaansluiting had. Toen mobiel bellen een paar gulden per minuut kostte... Nu heb je voor zo'n 45 euro per maand tv, snel internet en vaste telefonie. Dat betaalde je in de goede oude tijd bijna voor alleen je vast telefoonaansluiting.einde Quote Dit staat natuurlijk helemaal los van nette en faire behandeling van de klant. Die ontwikkelingen zijn voor een belangrijk deel technische ontwikkelingen geweest waardoor zaken nu goedkoper kunnen. Maar het is wel duidelijk dat de privatisering telkens weer bakken met ellende met zich meebrengt. En dat alleen om de grootvermogenden nog meer geld te bezorgen.
Reactie door kriekra op 12-03-2012 15:44
Deze tip gaven zo ook zaterdag al bij Kassa, maar voor wie het niet gezien heeft: Stuur gewoon zoveel mogelijk lege, ongefrankeerde enveloppes naar het antwoordnummer van Pretium. Dat kost ze geld, als maar genoeg mensen dit doen vinden ze dat vast best wel vervelend. Het staat niet in verhouding tot de ellende die dit smerige tuig aanricht door vooral weerloze ouderen op te lichten, maar toch, het is iets. Hierbij het adres: Pretium Telecom Antwoordnummer 1118 2000 VE Haarlem
Reactie door valerius-2 op 12-03-2012 15:44
Zolang het gels opbrengt zal je dit soort zaken meer tegen komen, dat is de moderne tijd pakken wat je kan.
Reactie door carel8 op 12-03-2012 17:26
Quote: jorisw schreef op maandag 12 mrt 2012, 13:59: Ja leuk, de privatisering in de telecomsector onder de loep nemen. Terug naar vroeger. Toen je nog 5 gulden per minuut betaalde als je naar de VS wilde bellen. Toen je nog een paar weken moest wachten voordat je een telefoonaansluiting had. Toen mobiel bellen een paar gulden per minuut kostte... Nu heb je voor zo'n 45 euro per maand tv, snel internet en vaste telefonie. Dat betaalde je in de goede oude tijd bijna voor alleen je vast telefoonaansluiting.einde Quote Je vergeet dat de PTT toen zowel de post als de telefoon deed ( plus giro, RAC en nog wat zaken). De verliezen bij de post werden goedgemaakt met de telefonie. Het was een Staatsbedrijf en de winsten waren een soort verkapte belasting: met goedkeuring van de politiek. Met die privatisering is een gekunstelde markt gemaakt, waarin de consument nog steeds bedonderd wordt. Bovendien is de techniek veranderd en goedkoper geworden. Om meer dan 10 bedrijfjes uit de telecomruif te laten meepikken, moeten de inkomsten toch groter zijn dan wanneer er maar 1 bedrijf (een redelijke) winst maakt. Het Nederlandse systeem werkt inefficiency in de hand. Dit zelfde geldt overigens voor de post. (vroeger 1 postbode en u komen er wel 4 aan de deur).
Reactie door carel8 op 12-03-2012 17:31
Mevrouw Gesthuizen suggereerde de krachten te bundelen. Ik hoorde dat er inmiddels een website in het leven geroepen om dat te doen. Op www.wegmetniks.nl kun je je grieven kwijt.
Reactie door broekhuijsen op 02-04-2012 08:21
Mijn dementerende moeder van 88 jaar is eind vorig jaar door Pretium Telecom gebeld. Of ze goedkoper wilde bellen. Hoeft ze niet want ze beld nauwelijks en was heel tevreden met KPN! Ze dacht dan ook dat KPN belde en ze kent op haar leeftijd dus ook geen ander bedrijf.. Toe ik haar enkele dagen later bezocht, vond ik in de post het contract van Pretium. Aangezien mijn jongste broer vanuit Genève al haar bankzaken regelt, werd ik door hem verzocht dit op te lossen, aangezien het alleen kon worden geannuleerd door te bellen vanaf het toestel van mijn moeder. Ik ben dus van thuis uit gaan bellen, uitgelegd dat mijn moeder dementerend was en kreeg te horen dat ik toch vanaf het nummer van mijn moeder moest bellen. Anders werd het niet geaccepteerd. Vervolgens heb ik verlof moeten nemen om naar mijn moeder te gaan die woont in een verzorgingstehuis, en ben wederom Pretium gaan bellen. Na ca. 20 minuten (ad 15 ct. per minuut), kreeg ik iemand van het callcenter aan de lijn. Wederom alles uitgelegd en moest ik vervolgens mijn moeder uit bed laten halen door de verzorging, aangezien zij eisten dat mevrouw zelf moest zeggen dat zij dit niet wilde. Daarbij hoorde ik ze ook nog vragen of ze het ook wel écht niet wilde..." Ik heb de telefoon afgepakt en gevraagd waar ze mee bezig waren. Vervolgens kreeg ik te horen dat zij een annuleringsbevestiging zouden toesturen. Dit gebeurde ook na enkele dagen. Nu komt het! Afgelopen donderdag bezocht ik mijn moeder en zag daar bij de post weer een nieuw contract van Pretium liggen, dat binnen zeven werkdagen, en vanaf mijn moeders nummer, dient te worden geannuleerd. Saillante details: 1. Mijn moeder staat al jaren niet meer in het telefoonboek. 2. Deze keer stond het contract op haar meisjesnaam, een naam die zelfs nooit in het telefoonboek heeft gestaan! 3. Mijn moeder wist echter zeker dat KPN had gebeld, dat ze goedkoper kon bellen! Ik heb mij voor morgen weer verlof moeten nemen om vanuit het verzorgingstehuis te gaan bellen. Ik zal in ieder geval dit schrijven ook rondsturen naar de consumentenorganisaties, de Telegraaf, de OPTA, en elke organisatie en overheidsinstelling die hiervan op de hoogte dient te worden gesteld. m. vr. gr. Frans Broekhuijsen, Maastricht.
Reactie door herrdroetker op 02-04-2012 20:24
Lieber Herr Broekhuijsen, Ik zag uw bericht al bij Connexie. Alles wat u nodig heeft om van Pretium af te komen vindt u in De Telefoongids. U kunt gebruik maken van 'Situatie 5' de coulanceregeling voor ouderen. Deze was min of meer achterhaald omdat Pretium een verklaring van handelingsonbekwaamheid eiste, maar de heer Nyks (directeur van Pretium) heeft enkele weken geleden aan Vara Kassa meegedeeld dat hij de coulanceregeling weer in ere had hersteld. Gesundheit! HerrDoktorOetker De Telefoongids
Reactie door elja888 op 02-04-2012 21:36
Rare zin in hun algemene voorwaarden : 12.2 Pretium Telecom is niet aansprakelijk voor enige schade die het gevolg is van onjuiste of onvolledige informatie op de Pretium Telecom Website.
Reactie door stoppretium op 04-05-2012 14:58
Ik ben zojuist weer eens via de telefoon lastig gevallen door de wolven van Pretium. We staan aangemeld bij het Bel Me Niet register, maar omdat Pretium ons jaren geleden ongevraagd, zonder toestemming en tegen onze wil verhuisde van KPN naar zichzelf beschouwen ze ons als een voormalig 'klant.' Wij zijn nooit 'klant' van Pretium Telecom geweest en zullen dat nooit worden. Wij beschouwen hun herhaaldelijk bellen als terreur. Ik schijft dit bericht in hoop dat het bij kan dragen aan eventuele juridische stappen tegen het bedrijf. Ik hoop ook dat mensen die naar de naam van dat rovershol -- Pretium Telecom -- zoeken hoe langer hoe meer klachten in forums zoals deze zullen vinden. Maakt Pretium misbruik van de rechterlijke macht? Natuurlijk! Dit soort bedrijven gaat over lijken, en hebben genoeg geld om zich juridisch goed te beschermen.
Reactie door kriekra op 04-05-2012 16:23
Quote: stoppretium schreef op vrijdag 4 mei 2012, 14:58: Ik ben zojuist weer eens via de telefoon lastig gevallen door de wolven van Pretium. We staan aangemeld bij het Bel Me Niet register, maar omdat Pretium ons jaren geleden ongevraagd, zonder toestemming en tegen onze wil verhuisde van KPN naar zichzelf beschouwen ze ons als een voormalig 'klant.' Wij zijn nooit 'klant' van Pretium Telecom geweest en zullen dat nooit worden. Wij beschouwen hun herhaaldelijk bellen als terreur. Ik schijft dit bericht in hoop dat het bij kan dragen aan eventuele juridische stappen tegen het bedrijf. Ik hoop ook dat mensen die naar de naam van dat rovershol -- Pretium Telecom -- zoeken hoe langer hoe meer klachten in forums zoals deze zullen vinden. Maakt Pretium misbruik van de rechterlijke macht? Natuurlijk! Dit soort bedrijven gaat over lijken, en hebben genoeg geld om zich juridisch goed te beschermen. einde Quote Als u niet gebelt wilt worden door bedrijven waar u klant (bent geweest) kan u gebruik maken van het recht van verzet. De crimineel die u laatst heeft lastig gevallen, is verplicht u hierop te wijzen. Is dit niet gebeurd, kan u volgens mij dit melden bij het Bel Me Niet Register. Dan krijgen ze alsnog een boete.
Reactie door herrdroetker op 04-05-2012 19:31
Liebe Stoppretium und Kriekra, Een klacht indienen over ongeoorloofd bellen door Pretium doet u bij Consuwijzer. Merk daarbij op dat u bent ingeschreven bij het Bel-me-niet register en dat u gebruik heeft gemaakt van uw recht op verzet door Pretium mee te delen dat zij u niet meer mag bellen. Gesumdheit! HerrDoktorOetkerConsuwijzer
Reactie door herrdroetker op 04-05-2012 19:32
Es soll GESUNDHEIT! sein.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!