lokpraktijken Lidl
Geplaatst door: nolensvolens op: 18-03-2010 10:53
Lidl-reclame onderzocht op misleiding
Het reclamebeleid van discounter Lidl in België wordt onder de loep genomen door het openbaar ministerie in Gent. Het afgelopen jaar kwamen tientallen klachten binnen over reclame-uitingen van de supermarktketen, stelt justitie. De onderzoekers gaan bekijken of er sprake is van misleiding.
Het zogeheten parket gaat zich buigen over de vraag of Lidl klanten lokt met promoties, terwijl de scherpgeprijsde artikelen niet of nauwelijks in de schappen liggen. Volgens de Belgische Consumentenautoriteit zijn bedrijven om voor voldoende voorraad te zorgen, anders is de actie verboden.
Lidl ontkent de lokpraktijken. “Wij nemen contact op met onze externe klantendienst om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen en om voor deze bezwaren een oplossing te zoeken”, laat de directie in een korte reactie weten.
Ik kan beamen dat lidl in Nederland er dezelfde praktijken op na houdt, een simpel voorbeeld: er was een aanbieding van een diascanner. Ben op dezelfde dag 's morgens al gaan kijken, maar noppes, het leek wel of het artikel er helemaal niet geweest was of in een oplage van slechts een paar stuks. Dat is toch niet de manier waarop klanten behandeld worden, er wordt gewoon bewust te weinig ingeslagen van een artikel. Is dit misleiding van de klant? Het oordeel is aan u!
Mijn vraag is te reageren als jullie dezelfde ervaringen hebben.
Reactie door tdehond op 18-03-2010 11:06
Bij sommige aanbiedingen is het slim om bij opening van de zaak op de eerste dag "voor de winkel te liggen". :)
Blijkt dat dan maar een paar exemplaren aanwezig zijn, dan kunt u dit als een lokkertje beschouwen.
Reactie door read op 18-03-2010 11:08
nolensvolens
Een ander voorbeeld is de keten Etos, een onderdeel van AH. Het promotiebeleid is daar zo georganiseerd, dat er nooit meer dan het maximaal toegestane aantal in het schap liggen. En met maximaal wordt hier bedoeld: hooguit 10 á 20 exemplaren. Deze informatie heb ik van een insider.
Pedro.
Reactie door milkman op 01-09-2010 22:48
Bij Lidl worden artikelen toebedeeld(heb er zelf ooit gewerkt)
Zo krijg je van een artikel weet ik hoeveel van binnen,waarvan je al weet,dat loopt niet en van een ander van niets tot 2 zielige dingetjes,waarvan je weet dat dat gaat lopen.Meestal belde wij naar een andere filiaal in de buurt.
Maar de toebedeling gaat naar mijn inziens niet erg eerlijk per filiaal
Reactie door *maria* op 02-09-2010 11:50
Het lijkt er op dat Lidl dat ook doet met reguliere artikelen. Bepaalde producten zijn soms wekenlang niet te krijgen. Ik krijg een beetje Oost-Europese gevoelens bij deze winkel.Er wordt bij ons veel vaker kippenbouillon in een potje gekocht dan de runderbouillon, maar daar zijn er veel minder van in de tray. Ik moet er dus van hamsteren (vervelende bezigheid) als ik het altijd in huis wil hebben. En zo gaat het ook met sigaretten.(ja ja,fout, ik weet het)
Er zijn ook levensmiddelen die ze eenmalig per jaar aanbieden. Bevalt het product:pech gehad voor de rest van het jaar .
*maria*
Reactie door opabertje op 02-09-2010 23:46
Al de grootwinkel bedrijven doen dit al veeele jaren, is mijn ervaring.
Maak ik mij er druk om, nee.
Reactie door nbw op 03-09-2010 02:45
Beste nolens,
Natuurlijk wordt de consument misleid en soms bedonderd op allerlei gebieden. En natuurlijk zijn er tal van wetten en regels die consumenten eigenlijk moeten beschermen. Wekelijks zijn er 2 of 3 TV programma's die dankbaar succesvol zijn en eigenlijk per willekeur consumentenleed exploiteren. Echter het systeem van commercie en handel werkt nu eenmaal zo en zorgt voor banen en winst voor de bedrijven en groei van de economie. En er is geen overheid die dit wenst te veranderen of aan te pakken. Immers het is in ieders belang.
Als je echt iets wilt doen moet je naar de rechter stappen als consument. Echter deze stap is dichtgespijkerd door de kosten en de angst. En hoewel je juridisch volkomen gelijk hebt als consument ga je niet voor een diascanner naar de rechter. En zo is de cirkel rond.Dus ook al is de Lidl aanbieding nog zo lokkend en vals als consument doe je hier byzonder weinig tegen. Ook niet in Belgie. En stel deze lokpartijen worden bij jullie verboden. Verdwijnd de Lidl dan in Belgie?
Zie tal van ondernemers grote karren met boodschappen halen bij de Lidl. En ga je lokaal uit eten betaal je als consument grif het 10-voudige voor een maaltijd afkomstig van de lidl bereid met het gevoel dat je eigenlijk bewust bedonderd wordt maar wegpraat omdat je uit bent en dus wenst te genieten.
Je betaald immers de rekening.
Reactie door read op 03-09-2010 13:12
nbw
Dat klopt nwb. Al een tijd zie ik "mijn" chinees op maandagmogen 2 karren vol laden bij de Lidl. Het zijn de bekende en vriendelijke dames die ik ook in hun zaak tegenkom. Mijn principe is nu, dat ik daar niet meer ga eten en ook niets afhaal en dat heb ik ook gewoon gezegd. Met dat laatste waren ze niet blij.
Pedro.
Reactie door harrie op 03-09-2010 14:10
Quote: read schreef op vrijdag 3 sep 2010, 13:12: nbw
Dat klopt nwb. Al een tijd zie ik "mijn" chinees op maandagmogen 2 karren vol laden bij de Lidl. Het zijn de bekende en vriendelijke dames die ik ook in hun zaak tegenkom. Mijn principe is nu, dat ik daar niet meer ga eten en ook niets afhaal en dat heb ik ook gewoon gezegd. Met dat laatste waren ze niet blij.
Pedro.einde Quote
Waarde Pedro
Vertel mij is wat daar mis mee is... Als je iets van rijst af zou weten en je hebt de Surinaamse rijst van Lidl geproeft dan zou je het zelfs toejuichen als ze deze zouden gebruiken voor jouw nassi...
Je moet echte rijst wel kunnen koken. De meeste Nederlanders komen niet verder dan die walgelijke L..... toverrijst.
groetjes Harrie
Reactie door inekel1953 op 03-09-2010 15:57
Beste Nolensvolens,
Heb je navraag gedaan of ze bij de eerst volgende levering, zo'n artikel voor je kunnen reserveren? Of is het daar echt: op is op?!
Zoals AH maar ook de firma Blokker, de aanbieding uitverkocht is, meestal om het zelfde probleem, te weinig in het warenhuis gehaald om de klanten te lokken.
Toch bij deze, en mogelijke meerdere zaken, kun je dat bij de klantenservice laten weten en je krijgt alsnog dat waar je voor komt. Bij AH is het zelfs zo, indien het artikel is uitverkocht en je geeft dat aan bij de bedrijfsleid(st)er, kun je de volgende keer dat artikel "gratis" meekrijgen.
M.vr.gr. Ineke L
Reactie door f.weele op 03-09-2010 16:00
dit fenomeen komt bij iedere winkel voor die non-food artikelen verkoopt, terwijl
zij eigenlijk zij ingesteld op het verkopen met hoge doorloopsnelheid van food-artikelen. Het gaat dan vooral om elekronica-, huishoudelijk- en vervoer-artikelen.
Zaken die daar regelmatig meet te makenn hebben zijn o.a aldi, kruidvat, ah.
In het verre verleden was het omgekeerde systeem van toepassing: V&D,Hema en de Bijenkorf die ineens voedingsmiddelen gingen verkopen. Het probleem is dat er een bepaald aantal van de artikelen worden besteld bij de fabrikant/importeur waarvan men aan de hand van verkoopstatistieken zeker weet dat het verkocht zal worden. Overigens is het wel zo dat bij Lidl en Aldi zulk soort arikelen na verloop van tijd wederom aangeboden worden.
Reactie door read op 03-09-2010 16:22
harrie
Je schrijft: Vertel mij eens wat daar mis mee aan is...
De prijs, waarde vriend.
ReadAC.
Reactie door eenigma op 03-09-2010 17:02
Ik weet dat dit 20 jaar gelden al een heel gewone praktijk was bij het Kruidvat, tegen de tijd dat je de reclame in de bus kreeg was je al te laat in de winkel. Het personeel vertelde me eens dat ze van zo een artikel maar een stuk of 10 binnen kregen en dat die al in de winkel mochten worden geplaatst voordat overal de reclamefolder was bezorgd, sindsdien ging ik regelmatig de winkel even in op de dag dat ze bevoorraad werden en kon zo dan wel profiteren van het aanbod ;-)
De Hema doet dit ook zo maar daar speelt dan mee dat het personeel als eerste zo een lokkertje mag kopen waardoor er nog minder in de winkel liggen. Het betreft hier dan ook eenmalige acties/artikelen, ik kwam eens een uur na opening van de winkel op de dag dat de actie in was gegaan en een personeelslid heeft me dit toen uitgelegd want ik vond het heel vreemd dat de elektrische niettang die ik wilde kopen zo snel uitverkocht was.
Aldi heeft 1x per jaar naaimachines te koop, ik dacht handig te zijn en op het eind van dinsdagmiddag er eentje te gaan halen omdat ze dan al de spullen die woensdag 's aangeboden werden in de winkel plaatsten maar die vlieger ging niet op. De winkelbediende legde me uit dat er 20 naaimachines waren en dat ze deze pas op woensdagochtend mochten verkopen. Dat betekende dus een half uur voor openingstijd voor de deur gaan staan samen met anderen die ook zo een goedkope naaimachine wilden en hollend de winkel in en door om er een te bemachtigen. Toen ik bij de kassa stond zag ik dat er nog twee in de stellage stonden, binnen 5 minuten waren er 18 naaimachines verkocht ;-) Tegen dat ik dor de kassa was waren die laatsten ook weg en omdat het maar een eenmalig artikel is geldt dan gewoon op=op.
Ik vind het zeker geen fatsoenlijke manier van klanten lokken maar volgens mij is een actie met een "op=op" of "tijdelijke aanbod" vermelding niet iets waar je iets tegen kan doen. Persoonlijk vind ik het geen prettige manier van zaken doen maar aan de andere kant heb ik toen wel die goedkope naaimachine kunnen kopen door met hun werkwijze rekening te houden. Soms zit er niets anders op dan je aan te passen aan de (veranderde) maatschappij ;-)
Reactie door harrie op 03-09-2010 17:55
Quote: read schreef op vrijdag 3 sep 2010, 16:22: harrie
Je schrijft: Vertel mij eens wat daar mis mee aan is...
De prijs, waarde vriend.
ReadAC.einde Quote
Wat is er dan mis aan de prijs? Waarom mag jouw plaatselijke Chinees niet wat jij altijd wil, de laagste prijs betalen.
Zoals ik al aan gaf de kwaliteit is buiten kijf.
Opportunisties gezwam dus.....
Salut, Harrie
Reactie door invalide op 03-09-2010 18:01
Ik kreeg zaterdag avond om 19.20 uur de aanbieding van maandag al mee, dus ik ben nu mede schuldig?
Ik weet dat ze meestal de avond ervoor alles klaar zetten en de prijzen gelden dan ook al.
Dus koop 1 dag eerder na 18.00 uur als ze het plaatsen!
Helaas weet je nooit hoeveel klanten hoeveel kopen dus je hebt meestal veel te kort of veel te veel!
Echter, mijn ervaring is dat 90% van alle aanbiedingen de tweede dag nog leverbaar is, en dat ze vaak na leveren indien mogelijk.
U kunt altijd de bedrijfsleider vragen of hij het centrale magazijn wil bellen en vaak reserveren ze zelfs voor U, zoals ik al meerdere keren heb ervaren.
Dus zo slecht kan wel maar ze doen ook hun best.
Reactie door read op 03-09-2010 18:19
harrie
Je schrijft: Opportunisties gezwam dus.....
Ik kan het even niet volgen, maar voor straks: smakelijk eten.
$ReadAC.
Reactie door invalide op 03-09-2010 20:04
1 Soms is Lidl zowel beter als goedkoper dan groothandel waar de bedrijven normaal inkopen.
2 Als je niet bij groothandel maar in winkel koopt is er voor de belastingdienst moeilijker de omzet te controleren dus zou het kunnen dat ze op papier verlies maken maar wel elk jaar een nieuwe auto kopen!
3 Surinaamse? Ik vind hun Basmati Rijst beter! (en duurder).
4 Ik verkoop als webwinkel ook regelmatig aan concurrent met normale winkel!
Dus als ik goedkoper ben dan normale inkoop mag dat.
Read, lees en geniet van Harry, kan ik weer duimpjes uitdelen!
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!