LG 42" LCD TV: spontane barst in glasplaat niet vergoed
Geplaatst door: joostdj op: 02-11-2010 20:44
Beste mede-consument,
Begin augustus heb ik een gloednieuwe LG 42LD450 LCD televisie gekocht bij een postorderbedrijf. Een maand later hebben we deze geïnstalleerd op ons nieuwe adres.
Een week lang hebben we prima TV kunnen kijken in hoge kwaliteit en was er niks aan de hand. Op donderdag 16 augustus 's avonds de TV uitgezet, volgende ochtend opgestaan, TV weer aangezet en wat zien we tot onze schrik: een grote ster incl. barst linksonder in het scherm! Aan de buitenkant is deze niet zichtbaar, enkel wanneer het toestel is ingeschakeld.
De volgende dag de klantenservice van LG in Nederland gebeld, deze namen de melding serieus en hebben een monteur geregeld. Deze stond een aantal dagen later op de stoep, knipperde twee keer met zijn ogen, en wist zonder twijfel te melden dat deze schade door eigen toedoen is ontstaan en hierdoor niet onder de garantie valt. Ze konden hem repareren op onze kosten (700 euro excl. transport terwijl toestel 530 euro kostte...), niet gedaan natuurlijk..
Later per E-mail contact opgenomen met de klantenservice met het hele verhaal + foto. De medewerker gaf ook aan dat dit enkel door eigen schade kan zijn ontstaan. Wij zelf weten 200% zeker dat dit niet het geval is, of iemand van ons moet zonder ons medeweten geslaapwandeld hebben en toen de TV een mep verkocht hebben..... Er moet dus een zwakke plek in het apparaat hebben gezet, waardoor deze door wat voor reden dan ook is gaan barsten na het uit/inschakelen. Uiteindelijk na telefonisch contact met een monteur en vervolgens weer met de klantenservice hebben ze me ook niet kunnen helpen en is het naar hogerhand geëscaleerd.
Vandaag werd ik door iemand van LG gebeld dat ze er echt niks mee kunnen en het niet onder de garantie valt. Kort gezegd: na 2 maanden kan ik deze gloednieuwe TV weggooien en een nieuwe kopen! Zolang niemand van LG mij een technische verklaring kan geven hoe het kan dat een TV een week goed werkt en vervolgens van de ene op de andere dag niet meer, neem ik met hun antwoord geen genoegen.
Wat te doen?
Reactie door read op 02-11-2010 20:59
joostdj
De verklaring van een spontane breuk is heel simpel. Bij de fabricage is de rand van het scherm ongelijk onder spanning gezet. Dan is het gewoon een kwestie van afwachten. Soms ontstaat er direkt een barst, soms na bijvoorbeeld pas na 1 jaar. Overigens is dat ook niet zo belangrijk. Als in het eerste halve jaar na aankoop een defekt ontstaat, dan dient de VERKOPER wettelijk gezien te bewijzen dat het een gebruikersfout is en dat kan hij niet, omdat hij niet aanwezig was toen de gebruiker de vermeende fout maakte. De verkoper dient dus glashard te bewijzen dat het wél een gebruikersfout is geweest. Het is juridisch gezien volstrekt onvoldoende om te "beweren" dat het een gebruikersfout is geweest. Zo staat dat in de wet (het BW7) en niet anders. Je hebt dus recht op een kosteloze reparatie en daar moet de verkoper voor zorgen. Wat de verkoper regelt met zijn voorschakel, is zijn zaak. Daar sta jij als koper buiten.
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door joostdj op 02-11-2010 21:52
Beste ReadAC,
Bedankt voor je duidelijke reactie!
Begrijp ik hieruit dat ik bij het betreffende postorderbedrijf (Bobshop.nl) aan moet kloppen en niet bij LG? Toen wij het defect ontdekten hebben we eerst contact met hen opgenomen. Deze gaven aan dit niet op te gaan lossen, omdat dit niet tijdens het transport (bezorging) is ontstaan.
Reactie door birdies op 02-11-2010 22:31
......Een maand later hebben we deze geïnstalleerd op ons nieuwe adres......
Was de LCD op je nieuwe of op je oude adres afgeleverd?
Reactie door read op 02-11-2010 22:36
joostdj
Dat klopt. Je moet bij de verkoper zijn. Met de verkoper heb je destijds een koopovereenkomst afgesloten. De verkoper dient een deugdelijk produkt te leveren en als dat produkt ondeugdelijk (lees defekt) blijkt te zijn, dan is de verkoper verantwoordelijk voor de afwikkeling van de garantie. Laat je dus niet afschepen met een verwijzing naar de fabrikant/importeur.
Nogmaals sukses, ReadAC.
Reactie door joostdj op 03-11-2010 09:19
@birdies
De TV is op het oude adres afgeleverd en in zijn originele doos vervoerd naar het nieuwe adres.
Reactie door joostdj op 03-11-2010 09:20
Ik heb overigens gisteravond de verkoper gemaild met dit verhaal, even wachten op hun reacties dus.
Reactie door joostdj op 03-11-2010 15:36
Ontving zojuist de volgende reactie, nog niet echt bevredigend...:
Een barst in een scherm kan alleen ontstaan, doordat er iets tegen aan komt, of valt enz.
U geeft in uw eerste email aan dat er bij ontvangst nog geen schade te zien was, en daarom is dat voor ons bewijs genoeg, dat die schade er niet in heeft gezeten bij ontvangst.
Vervolgens meteen beantwoord:
De schade is aan de buitenkant niet zichtbaar, alleen IN het scherm. Deze zie je dus ook pas als het toestel ingeschakeld is. Daarnaast weten wij 100% zeker dat er niets is wat het scherm geraakt heeft. Zoals ik zei hebben we de avond ervoor nog TV gekeken in de huiskamer, de TV uitgezet, naar bed gegaan, volgende dag wakker geworden, TV aangezet, en de barst zat in het scherm. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er 's nachts obstakels door onze huiskamer vliegen die de TV hebben geraakt. Het kan dus niet anders dat door bijv. temperatuurverschillen bij het in/uitschakelen de barst is ontstaan. Mijns insziens doet het er overigens niet toe of de schade aanwezig/zichtbaar was bij de ontvangst. Feit is dat hij een week lang goed heeft gewerkt en vervolgens vanzelf defect is geraakt, dus een garantiekwestie. Ik verwacht dus dat dit kosteloos door jullie wordt opgelost.
Ik lees overigens verschillende verhalen op Internet dat dit wel degelijk vanzelf kan onstaan, bijv doordat de rand ongelijk onder spanning is gezet.
Mocht je meer vragen hebben, neem dan even telefonisch contact met mij op.
Reactie door ikbenik op 03-11-2010 17:31
Tja, dat het scherm kapot is, verbaast mij niets.
Dergelijke producten moet je dan ook niet bij een postorder bedrijf bestellen, maar bij een winkel om de hoek die de tv bij je thuis komt installeren.
Het verschil zit in het feit dat de winkel om de hoek voorzichtig met de spullen omgaat en dat bij postorder bedrijven lettelijk met de dozen gegooid worden of hard neer worden gezet, waardoor er verborgen gebreken optreden.
Reactie door pcr op 04-11-2010 21:12
@ikbenik
Dat is echt de grootste onzin. De meeste webshops leveren direct vanuit de groothandel. Het enige verschil is dat de groothandel naar de particulier stuurt, i.p.v. de winkel. Nog nooit het adresetiket zien zitten op een nieuwe doos die je bij een winkel kocht?
Reactie door ikbenik op 04-11-2010 21:54
Quote: pcr schreef op donderdag 4 nov 2010, 21:12: @ikbenik
Dat is echt de grootste onzin. De meeste webshops leveren direct vanuit de groothandel. Het enige verschil is dat de groothandel naar de particulier stuurt, i.p.v. de winkel. Nog nooit het adresetiket zien zitten op een nieuwe doos die je bij een winkel kocht?einde Quote
Met alle respect, maar waarom komen de meeste klachten van kapot glas van de webshops????
Als ik op forums lees over klachten van gebroken of gebarsten glas, is het 99,99% bij een webshop besteld en geleverd.
Reactie door pcr op 04-11-2010 22:05
Misschien omdat "99,99%" van de TVs bij een webshop besteld worden?
Misschien omdat jouw cijfer van 99,99% niet klopt?
Misschien omdat mensen die bij webshops bestellen actiever zijn op internet, dan mensen die in een winkel bestellen?
Misschien andere redenen?
Misschien een combinatie van bovenstaande?
De verzendingsmethode is in ieder ieder geval in de meeste gelijk, dus zeer onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.
Reactie door ikbenik op 04-11-2010 22:15
Quote: pcr schreef op donderdag 4 nov 2010, 22:05: Misschien omdat "99,99%" van de TVs bij een webshop besteld worden?
Misschien omdat jouw cijfer van 99,99% niet klopt?
Misschien omdat mensen die bij webshops bestellen actiever zijn op internet, dan mensen die in een winkel bestellen?
Misschien andere redenen?
Misschien een combinatie van bovenstaande?
De verzendingsmethode is in ieder ieder geval in de meeste gelijk, dus zeer onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.einde Quote
Waar het aan ligt is dat de transporteurs vanaf de webshop naar de klant niet goed met de producten omgaan.
Ze zetten de pakketten hard neer en gooien zelfs met de pakketten.
Dat is de oorzaak.
En de transporteurs naar de webshops en groothandels doen dat niet.
Als iemand bij een normale winkel zo'n tv koopt en die winkelier komt de tv bij de klanten afleveren, daarvan hoor je bijna niet die problemen.
Waar ik me gruwelijk aan stoor is dat iedereen het op een ander afschuift, waardoor de problemen niet worden opgelost.
Het is nu zo dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor de schade van de verzending, waardoor het voor de verzendende partij ontzettend moeilijk is om te bewijzen dat de schade door de transporteur veroorzaakt is, waardoor die transporteur lekker door kan blijven gaan, en waardoor de problemen niet worden opgelost.
Bij de schades zoals bij de TS is er geen spraken van een ondeugelijk product, ook is er geen spraken van een defect aan het product, maar is het gewoon transportschade.
Reactie door pcr op 04-11-2010 22:20
M.u.v. van een paar webshops die een eigen voorraad hebben, versturen de meeste webshops niet zelf hun producten, maar geven ze opdracht aan de groothandel zelf.
Maar jij denkt waarschijnlijk dat de transporteur een doos ophaalt bij de groothandel, controleert of het adres waar het naar toe gaat een winkel is, of een particulier. Als het een winkel is doet hij heel voorzichtig, maar de dozen die naar een particulier gaan worden voor de zekerheid nog een keer extra naar achteren gegooid...
Reactie door ikbenik op 04-11-2010 22:31
Quote: pcr schreef op donderdag 4 nov 2010, 22:20: M.u.v. van een paar webshops die een eigen voorraad hebben, versturen de meeste webshops niet zelf hun producten, maar geven ze opdracht aan de groothandel zelf.
Maar jij denkt waarschijnlijk dat de transporteur een doos ophaalt bij de groothandel, controleert of het adres waar het naar toe gaat een winkel is, of een particulier. Als het een winkel is doet hij heel voorzichtig, maar de dozen die naar een particulier gaan worden voor de zekerheid nog een keer extra naar achteren gegooid...einde Quote
Vaak zijn het andere transporteurs die de producten naar de eindgebruiker brengen en andere die voornamelijk de winkels bevoorraden.
De transporteurs die de winkels bevoorraden zijn voorzichtig met de producten.
De transporteurs die naar de eindgebruiker leveren, hebben daar schijt aan, bij hun gaat het om de snelheid. Die hebben geen tijd om voorzichtig met de producten om te gaan.
Reactie door toolboy op 04-11-2010 22:32
Aan de buitenkant is deze niet zichtbaar, enkel wanneer het toestel is ingeschakeld.
Duidelijk toch??
Of heeft u al slaapwandelend het toestel open geschroefd en deze van binnenuit een tik gegeven???
T
Reactie door ikbenik op 04-11-2010 23:25
Quote: toolboy schreef op donderdag 4 nov 2010, 22:32: Aan de buitenkant is deze niet zichtbaar, enkel wanneer het toestel is ingeschakeld.
Duidelijk toch??
Of heeft u al slaapwandelend het toestel open geschroefd en deze van binnenuit een tik gegeven???
Teinde Quote
Òf de fabrikanten leveren massaal troep met massa defecten (wat echt niet zo is), òf de transporteurs maken er een potje van.
Wat er nu gebeurd is dat de schades massaal op de winkelier worden verhaald, maar daardoor wordt het probleem niet opgelost.
Er moet worden gekeken wat de oorzaak is van de beschadigde glasplaten.
En dat ligt bij 99,99% bij het transport.
Ook is het zo dat als de winkelier zelf de tv bij de klant aflevert, dat er bijna geen klachten zijn over beschadigde glasplaten.
Dus kan daardoor het transport van de fabrikant tot de winkelier weg worden gestreept.
De meeste klachten zijn bij de webwinkels. Dus moet er gekeken worden bij het transport van de winkelier tot de klant. Daar ligt de oorzaak van de problemen.
Reactie door pcr op 04-11-2010 23:35
Ikbenik, je kunt wel lekker eigenwijs blijven doen, en je hebt jezelf aardig overtuigd, Maar je zou je toch echt eens meer in de distributie kanalen van de fabrikanten en importeurs moeten verdiepen. Misschien dat je dan wat minder onzin uitkraamt. (of wat meer op bestelling laten komen van de plaatselijke winkels, ipv hun voorraad meenemen. (dan zie je namelijk exact dezelfde adreslabels van dezelfde logistieke ondernemingen als bij de online shops...
Maar goed, niets laat jou overtuigen, en je wordt gelukkig niet gehinderd door kennis van zaken...
Reactie door ikbenik op 05-11-2010 00:30
Quote: pcr schreef op donderdag 4 nov 2010, 23:35: Ikbenik, je kunt wel lekker eigenwijs blijven doen, en je hebt jezelf aardig overtuigd, Maar je zou je toch echt eens meer in de distributie kanalen van de fabrikanten en importeurs moeten verdiepen. Misschien dat je dan wat minder onzin uitkraamt. (of wat meer op bestelling laten komen van de plaatselijke winkels, ipv hun voorraad meenemen. (dan zie je namelijk exact dezelfde adreslabels van dezelfde logistieke ondernemingen als bij de online shops...
Maar goed, niets laat jou overtuigen, en je wordt gelukkig niet gehinderd door kennis van zaken...einde Quote
Verklaar dan maar eens het volgende:
Bij schermen die van webshops komen zijn veel klachten over schades aan de glasplaten die bij de normale winkel niet voorkomen.
Dat de webwinkels de dezelfde transporteurs en groothandels hebben als de normale winkel, zegt totaal NIETS. Oftewel: dat daar het probleem niet gezocht moet worden.
Quote: pcr schreef op donderdag 4 nov 2010, 23:35: Maar je zou je toch echt eens meer in de distributie kanalen van de fabrikanten en importeurs moeten verdiepen. Misschien dat je dan wat minder onzin uitkraamt. (of wat meer op bestelling laten komen van de plaatselijke winkels,einde Quote
Dacht je soms dat ik niet weet hoe het er aan toegaat????
Ik weet verdraaid goed hoe het werkt.
En ja, ik bestel vaak rechtstreeks bij de groothandels, deels wordt opgestuurd, deels haal ik zelf af.
Maar daar zit niet het probleem.
Het probleem zit namelijk in de transporteurs vanaf de winkels naar de klanten.
Kijk eens naar transportschades bij computers die worden opgestuurd. 99,99% van de schades ontstaan bij de transport van de winkel naar de klant.
En dat ik geen onzin moet praten: ik praat geen onzin.
Jij wilt zeker dat het om fabricage en montagefouten gaat, in plaats van transport schade. Ik ga daar niet in mee.
[quote: Aan de buitenkant is deze niet zichtbaar, enkel wanneer het toestel is ingeschakeld.einde Quote
Die schade ontstaan voornamelijk doordat de pakketten hard worden neergezet, waardoor de glasplaten breken.
Dergelijke schades komen bijna nooit voor als de winkelier zelf die tv bij de klant aflevert.
Reactie door chef54 op 05-11-2010 01:27
men levert,pakt uit,controleerd en installeerd
Reactie door pino123 op 05-11-2010 11:09
@ ikbenik,
Je staat echt weer volkomen onzin te verkondigen. Hoe kan jij in dit specifieke geval bepalen dat het door het vervoer van een webwinkel naar een particulier komt? Ik zit mij af te vragen hoe bijvoorbeeld ITS, mediamarkt of noem een of andere toko, zeggen die dan 'u heeft gelijk meneer, u krijgt direct een nieuwe t.v. van ons!'.
Daarnaast lijkt het mij inderdaad zo dat de vrachtwagen die levert bij de massa opslag van ITS, daarna naar de opslag van de webwinkels rijden. Of zullen ze in de vrachtauto's die naar ITS etc rijden allemaal verwarmde auto's hebben en met kussens erin rijden? Denk het niet.
En natuurlijk worden de schades op de winkelbedrijven verhaald, zo is dat geregeld binnen Nederland. En zou het in dit geval inderdaad niet zo kunnen zijn dat er teveel spanning op de glasplaat heeft gestaan? Volgens mij heeft de leverancier hier nog altijd onderzoeksplicht, laat hun maar bewijzen dat de klant het heeft gedaan... Ja die heeft zijn tv open geschroefd, alles eruit gehaald, beeldscherm kapot gemaakt en alles weer teruggezet. Knap hoor! En als webwinkel of reguliere winkel ben je verantwoordelijk voor het vervoer.
Je hebt gewoon de pest aan webwinkels die dezelfde producten als jij, voor minder verkopen. Wij als klanten zijn daar wel blij mee, jij niet, maar stop het botvieren van je frustraties via een forum!
Reactie door read op 05-11-2010 11:33
pino123
In dit geval vind ik, dat je wat kort door de bocht gaat. Ikbenik plaatst inhoudelijk gezien vaak ter zake kundige berichten. Soms slaat hij door, maar wie doet dat niet in deze rubriek?
Pedro.
Reactie door ikbenik op 05-11-2010 14:20
@ pino:
Wat je schrijft is behoorlijk kort door de bocht.
De keiharde feit is dat de meeste klachten van gebroken glas voorkomt bij producten die bij webshops gekocht zijn en die klachten hoor je bijna nooit bij producten die in de normale winkels gekocht zijn.
Een andere keiharde feit is dat de meeste transporteurs vanaf de webshops tot aan de klanten helemaal niet zuinig en voorzichtig met de producten omgaan.
Hoe ontstaan anders die schades???
[quote:
En natuurlijk worden de schades op de winkelbedrijven verhaald, zo is dat geregeld binnen Nederland. En zou het in dit geval inderdaad niet zo kunnen zijn dat er teveel spanning op de glasplaat heeft gestaan? Volgens mij heeft de leverancier hier nog altijd onderzoeksplicht, laat hun maar bewijzen dat de klant het heeft gedaan... Ja die heeft zijn tv open geschroefd, alles eruit gehaald, beeldscherm kapot gemaakt en alles weer teruggezet. Knap hoor! En als webwinkel of reguliere winkel ben je verantwoordelijk voor het vervoer. einde Quote
Nu sla je de spijker op zijn kop!
Doordat de webshop niet kan bewijzen dat de schade ontstaan is door de transporteur, komen al die kosten voor zijn rekening.
Mijn punt:
Door dat afschuifmentaliteit wordt het probleem niet opgelost!!!!!!
We moeten naar een systeem, waarbij die schades aan de glasplaten juist VOORKOMEN moet worden.
Ik heb al eerder uitgelegd dat de schades niet veroorzaakt worden door de transporteurs tussen de fabrikant/groothandel/ winkelier. Anders zouden veel problemen met die glasplaten ook bij de normale winkel ook optreden, wat in dit geval dus niet zo is.
Ik geef aan wat precies de oorzaak van de problemen zijn, maar dat wordt juist stellig ontkent.
Jammer.
Reactie door pino123 op 05-11-2010 15:01
Quote: ikbenik schreef op vrijdag 5 nov 2010, 14:20:
Mijn punt:
Door dat afschuifmentaliteit wordt het probleem niet opgelost!!!!!!
einde Quote
Afschuifmentaliteit van wie? Van de consument of van, in dit geval, de webwinkel?
Reactie door pino123 op 05-11-2010 15:06
En ik ben het echt wel met je eens dat service, contact en onderhoud met een reguliere winkel om de hoek, waar je wat meer tientjes betaald voor je tv, echt wel beter is dan de ondersteuning van een webshop. Alleen zijn de kosten binnen een webshop vaak veel lager dan in de winkel 'om de hoek'. Mensen kiezen tegenwoordig niet meer voor het eerste, maar kijken vaak naar een prijs..... En dan krijg je inderdaad deze taferelen.
Reactie door ikbenik op 05-11-2010 17:32
Quote: pino123 schreef op vrijdag 5 nov 2010, 15:01: Quote: ikbenik schreef op vrijdag 5 nov 2010, 14:20:
Mijn punt:
Door dat afschuifmentaliteit wordt het probleem niet opgelost!!!!!!
einde Quote
Afschuifmentaliteit van wie? Van de consument of van, in dit geval, de webwinkel?einde Quote
Ach, de webwinkel krijgt de schuld en kan niet bewijzen dat de transporteur de schade veroorzaakt heeft. De winkelier gaat vervolgens de schade verhalen op de fabrikant, terwijl diegene die de schade juist veroorzaakt buiten schot blijft.
Door die afschuifmethode zal het probleem nooit bij de bron worden aangepakt.
De schade aan de glasplaten worden veroorzaakt doordat transporteurs vanaf de webwinkel naar de klanten onvoorzichtig met de pakketten omgaan en gooien en hard neerzetten, wat die schade juist veroorzaakt.
Kijk, het is mooi dat de versturende partij (in dit geval de webwinkel) wettelijk verantwoordelijk is voor de transport van de winkel naar de klant (in geval van een webwinkel), echter kan diezelfde webwinkel nooit bewijzen dat die schade veroorzaakt wordt door de transporteur, waardoor het probleem niet opgelost wordt, maar dat de schades wel vergoed worden, maar niet het probleem opgelost wordt, namelijk de schade aan de glasplaten.
Reactie door te85 op 05-11-2010 18:15
@ikbenik
Het blijft ontduidelijk wat je nu precies bedoelt. Vanaf de mediamarkt/bcc/it's naar de consument bezorgen is volgens jou geen probleem. Vanaf het magazijn van een webwinkel dus wel?
+ een webwinkel kan toch een andere transporteur kiezen als ie steeds klachten krijgt van de consument...
Reactie door ikbenik op 05-11-2010 19:07
Quote: te85 schreef op vrijdag 5 nov 2010, 18:15: @ikbenik
Het blijft ontduidelijk wat je nu precies bedoelt. Vanaf de mediamarkt/bcc/it's naar de consument bezorgen is volgens jou geen probleem. Vanaf het magazijn van een webwinkel dus wel?
+ een webwinkel kan toch een andere transporteur kiezen als ie steeds klachten krijgt van de consument...
einde Quote
Kijk, plasma schermen die de winkelier bij de klant wordt afgeleverd en aangesloten zijn geen klachten van bekend.
Plasma schermen die door de klant bij de winkel zelf wordt opgehaald zijn ook geen klachten.
De klachten komen voornamelijk van klanten die bij webshops zo'n plasma scherm kopen, zoals in het geval van de TS.
Iemand die een beetje na kan denken, weet gelijk de oorzaak van het probleem. Dat is toch niet moeilijk na te gaan?
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!