Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Leen Bakker - Bankstel Luc leatherlook

Geplaatst door: 0181 op: 19-06-2015 17:55
Beste allemaal, In november 2014 had ik een bankstel bij Leen Bakker besteld. Het ging om de bankstel Luc in leatherlook (PU-leder). De levertijd liep al 5 weken uit en in februari kreeg ik de bank eindelijk thuis geleverd. We hadden gekozen voor de leatherlook, omdat deze in de showroom niet te onderscheiden was van echt leder. De totaalprijs van de bankstel was €1634,-. De bank in echt leder zou ons €1000,- meer kosten maar omdat de kwaliteit er zo goed uit zag hadden we toch voor de leatherlook gekozen. Toen we de bankstel eenmaal een plekje hadden gegeven vonden we de kwaliteit toch niet zo mooi als dat wij dachten. In eerste instantie waren we boos op onszelf omdat we niet voor leder hadden gekozen. Toch hadden wij dit moeten accepteren omdat we dachten dat het onze eigen schuld was. Na twee maanden viel het ons op dat er toch snel krassen in de toplaag kwamen terwijl we heel zuinig met de bank omgaan. Bijna 3 maanden later liep ik weer bij de Leen Bakker waar ik de bank gekocht had en het showroommodel stond er nog. Ik zag toen duidelijk dat de kwaliteit ENORM verschilde met wat wij geleverd hadden gekregen. Ik zette daar mijn nagel erop en probeerde een kras erin te maken en dat was niet mogelijk. Bij mijn eigen bank zou er meteen een heel stuk van de toplaag afkomen. Het showroommodel heeft een echte leernerf en is dik. Onze is hartstikke dun en is glad. Ik heb tegen de manager verteld dat mijn bank echt van heel ander kwaliteit was en dat ik mijn kussen zou meenemen om het verschil te laten zien. De manager wist zelf niet wat hij zag en schrok er ook duidelijk van. Aan de binnenkant van de kussens kon je ook zien het een ander type PU is. Die van mij is van het merk Fortom en in de showroom van Agmamito. De klacht is voorgelegd aan het hoofdkantoor en na een maand kregen we de reactie dat de klacht teniet werd gedaan. Ten eerste vonden ze dat we laat waren met reageren, ten tweede zeggen ze dat er altijd wel verschil in kan zitten. Het is dat ik foto's hier niet kan uploaden maar dit is niet zomaar een verschil. Dat Leen Bakker zo een bank in de showroom plaatst en superslecht kwaliteit levert is echt pure misleiding! Ik koop een nieuwe bank om een aantal jaar ervan te genieten. Maar onze bank gaat denk ik zo een 2 jaar mee en dan denk ik dat we weer een nieuwe kunnen kopen. Alsof €1634,- weinig geld is voor bank. Ik moet wel zeggen de manager van het filiaal (Spijkenisse) heel erg behulpzaam is. Zij willen waarschijnlijk tot een tegemoetkoming komen maar de reactie van het hoofdkantoor vind ik niet kunnen. Ik wil gewoon de bank die ik besteld heb en zo hoort het ook. Hoe kan ik hier het best mee omgaan? Mvg., 0181
Reactie door edrick3 op 19-06-2015 18:13
Hallo 0181, Ze zijn aangesloten bij het CBW. Kom je er met de manager/hoofdkantoor niet uit, dan kun je een klacht5 indienen bij de geschillencommissie. Klik[url=http://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/de-procedure: hier.[/url: Suc6
Reactie door edrick3 op 19-06-2015 18:14
Hallo 0181, Ze zijn aangesloten bij het CBW. Kom je er met de manager/hoofdkantoor niet uit, dan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie. Klik[url=http://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/de-procedure: hier.[/url: Suc6
Reactie door zoekster op 19-06-2015 18:41
Bedenk wel dat u naar de geschillencommissie moet met uw klacht binnen drie maanden nadat u de klacht bij de Leen Bakker heeft gemeld. Het ziet er echter naar uit dat u er met Leen Bakker uitkomt. Laat u echter niet te lang aan het lijntje houden. Overschrijd niet de termijn bij de GC. U kunt zich beroepen op het volgende wetsartikel art 7:17 lid 4 Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden. Uw bank moet wel echt afwijken van het showroommodel. Maar aan de geschrokken houding van de bedrijfsleider was dit het geval. Is deze bank echt een 'miskoop' en beantwoord deze niet aan wat u ervan had mogen verwachten gezien het showmodel, dan heeft u recht op herstel of vervanging. In uw geval zal het wel op vervanging uitdraaien. U was niet te laat met reageren, u heeft gereageerd zodra u wist dat er iets niet met de bank klopte.
Reactie door 0181 op 08-07-2015 18:00
Beste Allemaal, Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat ik er uit zou komen met Leen Bakker. De filiaalmanager had mij een voorstel gedaan om een nieuwe bank uit te kiezen. Vandaag was ik dus bij de Leen Bakker. Ik vertelde dat ik gewoon de zelfde bank wilde hebben die ik toen besteld had. Echter, ik kreeg opeens te horen dat ze niet het kwaliteit PU kunnen leveren van het showmodel. Nu hadden ze ineens nieuwe staaltjes liggen en dat was precies het materiaal dat ik van ze heb gekregen op mijn bank. Het verschil heeft te maken dat in de periode tussen dat ik de bank bestelde en geleverd heb gekregen hun leverancier failliet is gegaan. De nieuwe leverancier levert dus de bank met een ander kwaliteit PU leder dan dat bij mij aankoop werd aangeboden. Ik heb op het staaltje mijn nagel gezet en daar kwam meteen een kras op. Ik deed precies hetzelfde bij het showroommodel en daar was het dus echt onmogelijk. Dat showroom model was dus van de oude leverancier. De man vertelde mij dat hij daar ook niks aan kon en het enige voorstel is om een nieuwe bank te bestellen. Of de leatherlook van het staaltje of een andere stof. Als er toen een showroommodel had gestaan met de PU van de nieuwe levenancier had ik dus nooit die bank gekozen. Het grappige is ook dat Leen Bakker het showroommodel ineens wegdoet met 50% korting.. Doordat hun leverancier failliet is gegaan ben ik dus de dupe geworden dat ik een heel ander soort PU leder heb gekregen dan waar ik voor gekozen had. Aangezien Leen Bakker is aangesloten bij CWB Erkend dan moeten zij zich toch houden aan artikel 15.1 - Comformiteit en garantie? Het artikel zegt het volgende: ARTIKEL 15 - Conformiteit en garantie 1 De geleverde zaak moet die eigenschappen bezitten die de afnemer op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit geldt tevens bij bijzonder gebruik voor zover dit door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is voorzien. Wordt aan deze verwachtingen niet voldaan, dan heeft de afnemer recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of prijsvermindering. Vervangen is geen optie aangezien ik dan weer de bank van het slechte kwaliteit krijg (ten opzichte van het showroommodel) en aan ontbinding en/of prijsvermindering willen ze niet doen. Ik ga vandaag mijn klacht officieel indien bij de geschillencommissie. Ik ben benieuwd wat hier gaat uitkomen. Toch ben ik benieuwd wat jullie van deze situatie vinden en wat jullie hadden gedaan in zo een geval.. Bedankt
Reactie door carola.83 op 08-07-2015 19:23
.......Het grappige is ook dat Leen Bakker het showroommodel ineens wegdoet met 50% korting...... Wat is daar zo grappig aan dan? Showroommodellen gaan geregeld weg voor de helft van de prijs. Er moet nl regelmatig ruimte gemaakt worden voor nieuwe meubels.
Reactie door carola.83 op 08-07-2015 19:24
Waarom neem je dat showroommodel niet dan?
Reactie door 0181 op 08-07-2015 19:40
De reden dat ze het showroommodel nu wegdoen voor de helft van de prijs is dat ze het kwaliteit PU-leder welke is gebruikt op het showroommodel niet meer kunnen leveren. De leverancier die mijn bank zou maken was failliet gegaan waardoor Leen Bakker op zoek moest naar een andere leverancier. Deze leverancier gebruikt dus een heel ander kwaliteit. Quote: carola.83 schreef op woensdag 8 jul 2015, 19:24: Waarom neem je dat showroommodel niet dan?einde Quote Het is een bankstel op maat. Die van mij is iets groter en in spiegelbeeld van het showroommodel. Dat past dus niet in onze inrichting. Mvg., 0181
Reactie door hopetobehelping op 08-07-2015 21:09
Beste 0181, als ik u was zou ik kijken of ik een andere geschikte bank bij Leenbakker zie. Kijk dan wat de prijs die u ervoor moet neerleggen is in vergelijking met de originele prijs. Bent u het daar mee eens (en heeft u dus een bank naar uw zin kunnen vinden) dan gaat u daar op in. Bent u het niet eens met de prijs of kunt u geen bank naar uw zin vinden dan kunt u (mits binnen de termijn uiteraard) naar de geschillencommissie stappen.
Reactie door zoekster op 08-07-2015 23:58
U heeft gewoon recht op geld terug. Als Leen Bakker niet kan herstellen of vervangen voor een nieuwe bank met bekleding die u heeft uitgezocht, dan kan de overeenkomst worden ontbonden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!