Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Leen Bakker

Geplaatst door: td1992 op: 27-06-2014 20:25
Bij deze een review over de klantenbehandeling van de Leen Bakker: Het is waardeloos. Ik wist dat ik van Leen Bakker als budgetwinkel niet veel hoefde te verwachten qua kwaliteit of service, maar dit gaat wel alle perken te buiten. Ik heb een kast gekocht van 250 euro, bij de verkoop werd gezegd dat de kast eenvoudig te monteren was, dat ik als leek dat ook makkelijk voor elkaar zou krijgen. Eenmaal thuis blijkt dat er fabrieksfouten in de kast zitten, de gaten die de fabriek heeft voorgeboord zijn 10 cm naar links (ten opzichte van de gaten in de handleiding), waardoor de deur niet op de rails geschroefd kan worden. Ik bel hierover met de Leen Bakker, het antwoord was letterlijk: 'De fout is bij ons bekend, maar het is te duur om alle kasten terug te halen, we blijven ze dus gewoon verkopen'. Op de vraag of ze dat dan bij het afsluiten van de koop er niet bij zouden vertellen werd simpelweg 'nee, niet nodig' gezegd. Vervolgens kon ik wel zwart iemand de kast laten maken, een leuke bijverdienste voor die mensen, als je foute kasten verkoopt. De manager was er niet, dus een dag later met hem contact opgenomen, maar wat was dat een botte hork. Volgens de manager was de kast helemaal niet verkeerd gefabriceerd, en kon ik gewoon niet monteren, het was mijn eigen fout. (verder als de verpakking openen en de handleiding lezen waren we nog niet gekomen) Ik mocht wel een klachtenformulier met foto's insturen, hier zou dan z.s.m. op gereageerd worden. (maximaal 2 weken) Het is ondertussen 3 weken geleden, maar ondanks een aantal telefoontjes geen antwoord gehad op de klacht (het voorstel was mijns inziens redelijk: vergoed de montagekosten, of neem de kast terug). Al met al dus een zeer waardeloze omgang met klanten, de manager is ronduit respectloos (het vloerpersoneel was vriendelijk, maarja 'zij konden niets doen') en ze hebben er schijnbaar geen enkel probleem mee om ondeugdelijke producten te verkopen zonder hier iets over te vermelden. Volgens de Consumentenbond kon ik niets ondernemen, want ik heb alleen betaald voor de koop en niet voor de montage (iets wat ook niet mogelijk is bij de winkel). Niet kopen bij deze winkel dus!
Reactie door zoekster op 27-06-2014 22:05
Wat vreemd dat de consumentenbond dat zegt, want als de handleiding moet bij kloppen bij het product en voor zover ik uw bericht lees, gaan die twee dingen niet samen bij deze kast. Daar zegt de wet het volgende over. art 7:18 lid 3 BW Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt. U kon de kast niet deugdelijk monteren omdat de montagevoorschriften niet kloppen met de kast. Als ik u was zou ik nu een officiële klachtbrief sturen naar Leenbakker, doe dit tevens per mail. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 10 dagen. Ga ondertussen hierover ook eens in contact met het CBW, daar zijn ze bij aangesloten. Als dit allemaal ook niet helpt, dan kunt u het uitvechten bij de Geschillencommissie wonen. klik HIER Goed de brochure doorlezen. 250 euro dat is ook weer niet zo goedkoop, daar kunt u wel een strijd voor leveren, zo lijkt me zo. Over welke kast gaat het? Flink tetteren op internet wil ook wel eens helpen. denk aan klacht.nl en klachtenkompas.nl En van wie kwam dat voorstel van de kast zwart laten maken? Niet van Leenbakker mag ik hopen? HIER
Reactie door td1992 op 27-06-2014 23:03
Het klopt inderdaad dat de gaten die in de handleiding staan niet in de kast zitten, er zitten wel andere gaten in de kast, maar die passen niet op de gaten die in de rails zitten. Het gaat om de zweefdeurkast 'Verona', in een donkergrijze kleur. Ik zal op die andere sites ook een review neerzetten, dankjewel. Het advies kwam wel van de Leen Bakker, officieel doen ze geen montage werd mij gezegd, maar via een telefoonnummer kon iemand voor 25 euro per uur de kast wel in elkaar zetten.
Reactie door tot15karakters op 28-06-2014 17:00
Als ik zelf gaten moet boren komen ze zelden 100% recht dus ik doe het niet..... Gewoon terug omdat ze niet het pakket leverde zoals het hoorde. Leen Bakker kan naar Zwaagdijk bellen. Action verkoopt ze dan voor 50% of minder en zijn ze er ook vanaf. De fabriek is verantwoordelijk dus waarom Leen Bakker deze fout wel verkoopt is mijn een raadsel. Ikea heeft ooit geëist dat alle producten werden aangepast. Nieuwe leveren en oude dumpen mocht niet! Ja, een fabriek moet voor massa productie gewoon even zelf proberen om 1 exemplaar als eerste klaar is even in elkaar te zetten als Show model. In Zwaagdijk, naast hoofdkantoor Action zit een bedrijf dat ook deze pakketten maakte en deze verkopen elk jaar de Show modellen gemonteerd. Ook daar gaat wel eens iets mis maar dan geen honderden fouten maar gewoon even aanpassen. Dan krijg je soms een 1e serie met extra foute gaten mits niet zichtbaar en storend aan binnenkant. Het kan dus wel goed en goedkoop.
Reactie door td1992 op 30-06-2014 12:20
De klacht is dus afgewezen, hier heeft de Leen Bakker mij overigens niet van op de hoogte gesteld, dit hoor ik bij het nabellen zojuist. De manager beweert dat ik zelf gaten heb geboord, maar dat zij dit niet hebben gezegd, terwijl de monteur dit tegen mij gezegd heeft. (ik heb hier geen opnames van of iets dergelijks) Bij het boren had ik voor de zekerheid nog 1 gat niet geboord, om te laten zien dat zij dus montagefouten hebben gemaakt. Wat kan ik nu doen? Want ik kan pas na vier weken terecht bij de geschillencommissie..
Reactie door zoekster op 30-06-2014 16:53
Hoe bedoel je dat je pas over 4 weken terecht kunt bij de GC?
Reactie door td1992 op 30-06-2014 17:05
Als ik het formulier in wil vullen op hun website staat er 'heeft de andere partij 4 weken de tijd gehad om te antwoorden'. Maar die vier weken zijn nog niet voorbij
Reactie door zoekster op 30-06-2014 17:25
Leen Bakker heeft 4 weken de tijd om te antwoorden, maar als ze binnen die 4 weken reageren, dan hoeft je niet langer te wachten. Het antwoord is immers binnen. Dus je kunt gewoon ja antwoorden op die vraag. Ik zou nog wel even een schriftelijk antwoord van Leen Bakker vragen (dat kan zowel per brief of per mail) en wel meteen aangezien ze hun oordeel al hebben geveld. Zeg er maar bij dat je dat antwoord gaat gebruiken voor de GC. (dat kan nog druk op de ketel zetten) Weigeren ze dat, dan meld je bij de GC dat Leen Bakker weigert het telefoongesprek schriftelijk te bevestigen.
Reactie door td1992 op 14-07-2014 11:49
Weer een update: 2 weken geleden hebben ze beloofd de panelen die niet goed waren te vervangen, binnen 2 weken zou ik deze ontvangen hebben. De 2 weken waren vandaag voorbij, maar de panelen waren nog niet in hun bezit, ze waren net verstuurd uit Denemarken en zouden pas volgende week ergens binnenkomen. Ik ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee, kan ik nog steeds naar de GC ondanks dat ze een alternatief hebben aangeboden? Want ik zit nu al bijna vijf weken met een stapel kleren die op de bank liggen omdat die kast niet fatsoenlijk te monteren valt en de klantvriendelijkheid is ver te zoeken.. En schriftelijk vonden ze het niet nodig om te bevestigen dat de klacht was afgewezen
Reactie door zoekster op 14-07-2014 17:42
Quote: td1992 schreef op maandag 14 jul 2014, 11:49: Weer een update: 2 weken geleden hebben ze beloofd de panelen die niet goed waren te vervangen, binnen 2 weken zou ik deze ontvangen hebben. De 2 weken waren vandaag voorbij, maar de panelen waren nog niet in hun bezit, ze waren net verstuurd uit Denemarken en zouden pas volgende week ergens binnenkomen. Ik ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee, kan ik nog steeds naar de GC ondanks dat ze een alternatief hebben aangeboden? Want ik zit nu al bijna vijf weken met een stapel kleren die op de bank liggen omdat die kast niet fatsoenlijk te monteren valt en de klantvriendelijkheid is ver te zoeken.. En schriftelijk vonden ze het niet nodig om te bevestigen dat de klacht was afgewezeneinde Quote Je kunt wel naar de GC, maar de kans dat je in het gelijk wordt gesteld, terwijl Leen Bakker binnen een week het probleem zal hebben opgelost, is vrij klein. Geef ze nog een week en dan is het over en uit. Ik zou deze mededeling nu per mail naar ze toe sturen. Je vertelt dat er een belofte is gemaakt dat je binnen 2 weken nieuwe panelen zou krijgen en dat er nu weer een week aan vast wordt geplakt. Dat het eigenlijk veel te lang duurt, maar dat je LB een laatste kans geeft om binnen deze allerlaatste week op te lossen. Als er dan nog geen goede panelen zijn geleverd dan ga je de zaak gaat voorleggen aan de GC, zo schrijf je. Vermeld data. Vermeld verder dat je een non-conform product heb gekregen en dat de termijn waarop dit moet zijn opgelost onredelijk lang is en voor veel overlast zorgt. Beroep je daarbij op op het volgende wetsartikel art 7:21 lid 3 BW De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen. Verzoek om een schriftelijk antwoord. Ook al reageren ze niet, zo ben je toch bezig met dossier-opbouw. Overigens vind ik het wel positief dat LB toch actie heeft ondernomen, dat geeft in ieder geval aan dat ze je gelijk geven dat er iets niet klopt met deze kast en ook dat maakt je zaak sterker. Nog een week geduld ;-)
Reactie door td1992 op 15-07-2014 00:26
Bedankt voor je reactie! Ik ga ze een mail sturen. Overigens geven ze me geen gelijk, volgens LB blijft het mijn fout en zijn er geen fabrieksfouten o.i.d. maar ze willen hun klanten tevreden houden, dus komen ze mij tegemoet aldus de manager. We gaan het zien! :)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!