Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KymcoPeople framebreuk en slechte service

Geplaatst door: mohamedhoudani op: 23-06-2012 09:20
De scooter van mijn schoonbroer Richard is een Kymco People S van 2007;Begin dit jaar toen hij op weg naar zijn werk in de verpleging blokkerde plots het achterwiel doordat de schokbreker afbrak van het frame.Volgens Europese richtlijn mag dit nooit voorkomen. ook niet na 10 jaar.de fabrikant moet een veilig produkt afleveren en zeker een frame wat geen onderhoud behoeft, moet langer meegaan als de rest van de scooter.De scooter heeft 23000 km gereden en is altijd goed onderhouden geweest. Richard reed er altijd alleen op en weegt nog geen 70 kilo.Nu wimpelt Kymco NL de klacht af en driegt zelf met juridische stappen als Richard dit bekend maakt dat ze niks aan deze zaak doen, De mail heeft hij in bezit en zal ik voor hem openbaar maken.voor alle critici een frame breuk door een slechte las duidt op fout bij fabrikant en kan leiden tot ongeluk.ik raad iedereen aan met een Kymco de bevestiging van schokbreker te controleren in verband met uw veiligheid
Reactie door tot15karakters op 24-06-2012 10:40
Heeft U het gebroken deel nog? Dat is als bewijs noodzakelijk. Verder weet ik dat ook ik wel eens met mijn oude brommer van de stoep af ging en hard over drempels ga. Dus stoep op en af en na een jaar of 5 kan een iets zwakkere las dan breken. Dus hoe is en was Uw rijstijl? Ik heb zelf regelmatig gebroken spaken in zowel brommer als fiets maar zal deze fabrieken wegens mijn rijstijl nooit durven aanklagen. Er zitten nu we iets dikkere in dus niet de fabriek maar Uw gebruik zijn meestal de oorzaak. Een echt slechte las was veel eerder gebroken.
Reactie door ew op 24-06-2012 12:49
Allereerst jammer dat us een dergelijke ervaring hebt met de Kymco People S. Dit is een zeer sterke scooter uit de Kymcostal welke weinig tot geen problemen geeft. U geeft aan dat er een las is afgebroken. Dan moet dit aan de bovenzijde zijn van de schokbreker waar het bevestigingspunt gemonteerd zit aan het frame. Aan de onderzijde is namelijk geen lasverbinding. Is er spraken van roest aan het frame.? Heeft u de bemiddeling naar de importeur Kybe rechtstreeks gedaan of via een erkende dealer.? Rechtstreeks is niet de wijze welke is aan te raden aangezien een erkende dealer uw bemiddelaar zou moeten zijn. Ik ga er dan ook vanuit dat het onderhoud ook (altijd) door een erkende dealer is gedaan. Verders ken ik de importeur als redelijk. Vreemd dat u deze ervaring heeft. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het dus niet war is,begrijp mij niet verkeerd.
Reactie door mohamedhoudani op 24-06-2012 23:24
tot 15karakters waarom deze reactie omdat jij je brommer mishandelt wil dat niet zeggen dat anderen die hard werken om scooter van 2000 te kopen dat ook doen of werk je voor kymco testen worden veel zwaarder uitgevoerd dan harde praktijk dus zelfs in jouw geval mag geen framebreuk optreden en dat kan TNO je bevestigen
Reactie door mohamedhoudani op 24-06-2012 23:38
de reactie van KYMCO NL is al van dezelfde slechte kwaliteit. of beter gezegd ; gebrek aan kwaliteit, als het frame.Een frame is een onderdeel wat geen onderhoud behoeft en gegarandeerd 15 jaar mee moet gaan volgens EEG richtlijn en dat zelfs bij zware belasting met 2 personen en bagage op slechte wegen.De breuk blijkt te zijn gebeurd door brosse las; het metaal rond de las is te heet geworden waardoor de ijzermoleculen op 0000.4 mm van elkaar bevinden.Metallurgisch rapport bevestigde eerder vermoeden.Onderzoek op internet ,leert dat dit in Azie waar scooters echt als pakezel gebruikt worden ,vaak voorkomt met soms noodlottige gevolgen.ik ben zelf nog geen 70 kilo licht en rijd alleen op scooter zonder topkoffer of verdere bagage.En ik ben niet iemand die zijn scooter afragt door heel stom stoep op en af te gaan; ik ben niet 16.
Reactie door mark21 op 25-06-2012 13:14
Sorry hoor, maar toen ik dit las heb ik toch is naar de importeur gebeld hoe dit zit. gezien wij al jaren goede ervaringen met hun hebben En wat blijkt u dreigt met dit soort dingen om u gelijk te krijgen, voorts liegt u hun ook nog is voor uw scooter is helemaal niet uit 2007 maar van maart 2006 dat kan een ieder nakijken op uw kenteken 76DZH2, u kunt totaal geen onderhoud van uw scooter overleggen, u bent niet de 1e eigenaar. uw scooter kan net zo goed bij een valpartij of aanrijding betrokken zijn geweest in het verleden. tijdens onderhoud zouden dit soort gebreken aan het licht kunnen komen, wie weet heeft u al geruime tijd met een kapotte schokbreker gereden waardoor het probleem is opgetreden. als u iets publiceert moet je wel de waarheid publiceren, en niet alles naar je eigen hand draaien bah. bah en nog eens bah
Reactie door mohamedhoudani op 25-06-2012 18:41
laatje een slager ook zijn eigen vlees keuren lees toch goed voor je niet onderbouwd reageert kymco heeft scooters verkocht die slecht gelakt zijn onder de kappen en niet behandeld tegen roest; binnenkant daarom aan het roesten.De las is marginaal en te zwak , dit blijkt ook na uitgebreide naspeuring op internet daarom heeft kymco later dit enigzins gemodificeerd vanaf 2008 2007 was menselijke fout maar het fiet blijft dat scooter te zwak geocnstrueerd is om zeker met 2 personen te rijden zoals men wil doen geloven zie Thaise site kymco gebruikers reviews
Reactie door mohamedhoudani op 25-06-2012 18:43
Van KYMCO Nl mag je niks slechts , dus de waarheid, schrijven over hun produkten,Ik heb mail als bewij.Zo ga je niet met klanten om door te chanteren met dervingskosten te verhalen , als je je ervaring met hun en hun produkt wil publiceren.
Reactie door mohamedhoudani op 25-06-2012 18:44
zie you tube filmpje met deze scooter en de breuk van frame KYMCO PEOPLE2006
Reactie door mark21 op 26-06-2012 11:34
Dat van de slager?? ik vind gewoon dat u eerlijk moet zijn, en dan moet u ook dus eerlijk vertellen dat u de scooter ergens gebruikt heeft gekocht,de laatste tenaamstelling is op 16-06-2012 geweest. dus waarom stelt u de verkopende partij niet aansprakelijk dat ze u een ondeugdelijk product hebben verkocht ? dat is tenslotte de eerste bij u moet zijn.
Reactie door hutch op 26-06-2012 16:25
Dag Mohamed, uw zwager heeft, begin 2012, problemen gekregen met deze scooter. U heeft, als ik het goed begrijp, deze scooter van uw zwager gekocht op 15 juni 2012 (althans toen is er een overschrijving geregistreerd). Het probleem is dus ontstaan ten tijde dat deze scooter eigendom was van uw zwager. Uw zwager wist dus van het probleem af. Dus, of u heeft deze scooter van hem gekocht, wetende dat er een probleem was (die breuk), of uw zwager heeft dit probleem verzwegen en bent u het nadien te weten gekomen. Ik neem aan dat ik u niet hoef uit te leggen, wat de gevolgen zijn in beide gevallen. Een andere mogelijkheid is, is dat er tussentijds een andere eigenaar geweest is. Er kan dus van alles gebeurd zijn met deze scooter. Dus wat dat betreft heeft Mark21 gelijk en moet u bij de verkopende partij zijn. Het kan ook door overmatige roestvorming komen, mogelijk ontstaan door het gebruik van zout/pekel in de winter. Om die reden moet men altijd de (onderzijde van een) scooter/motorfiets/auto vaak afspoelen met schoon water. Als deze scooter (ook) veel gebruikt is in de winter en deze is nooit schoongemaakt / afgespoeld, dan zou dit soort problemen kunnen ontstaan. Gr. Hutch
Reactie door mohamedhoudani op 26-06-2012 22:14
scooter is geschorst geweest daarom recente aanmedling RDW met scooter kan niet gereden worden vorig jaar heeft bmw auto s van 10 jaar oud moeten herstellen door corrosie aan remsysteem volgens europese richtlijn een dragend gedeelte hoort niet binnen 6 jaar doorgerot te zijn door slechte las dat begrijpt een kind nog frame is onderhoudsongevoelig onderdeel wat een dragend vermogen moet hebben in extreme toestanden van 280 kilo gedruende 16 dagen belasting met 75 procent van het gewicht boven achterwiel hier voldoet de kymco dus niet aan door verzwakking ; materiaalmoeheid en brosse las zie European Guidelines
Reactie door ew op 27-06-2012 20:50
Laat ik het zo omschrijven: door mijn hobby heb ik informatie over alle modelen Kymco en de goede en slechte eigenschappen. Het door u omschreven probleem heb ik nog niet eerder vernomen. Wat mij wel opvalt is dat u op geen enkele opmerking cq vraag welke hier word opgeworpen antwoord geeft en een constante herhaling van kreten schrijft. Als dit de wijze is waarop u de importeur heeft aangeschreven of op welke andere wijze dan ook heeft benaderd kan ik mij voor stellen dat u niet geholpen word.
Reactie door mohamedhoudani op 27-06-2012 21:44
ew onbegrijpelijk dat je niet goed leest kymco importuer dreigt met chantage na eerste fatsoenlijke contact kan je niet begrijpen dat de reactie van kymco nl irritatie oproept eri s duidelijk vermeld dat breuk construcite fout is en datis waar het omdraait en wat is hobby ik heb het over professionele mensen die breuk beoordeeld ben of werk je voor kymco
Reactie door dcz op 28-06-2012 00:02
Hé mohammed, heb je niet een handig broertje of scootervriendje die je brommertje ff ken make? Jullie zijn toch zo handig met scootertjes? En verder vind ik je een verschrikkelijke aansteller die zijn gelijk niet/nooit krijgt. Ook niet bij Tros radar waar je dezelfde klaagzang dumpt. Geef ook even een link naar de europese richtlijn waar je zo mee schermt....
Reactie door ew op 28-06-2012 07:53
Quote: mohamedhoudani schreef op woensdag 27 jun 2012, 21:44: of werk je voor kymco einde Quote En daar is de opmerking weer... Zucht
Reactie door mohamedhoudani op 28-06-2012 08:15
WIJ HEBBEN HET OVER EEN ERNSTIG DEFECT wat makkelijk tot zwaar ongeval kan leiden.Kymco Nl lost dit niet op terwijl ze volgens de wet hier zorg voor moeten dragen .Achterlijke reacties van querelanten wacht niemand op.Een reageerder bleek na ijverig speuren inderdaad kymco dealer te zijn.
Reactie door ew op 28-06-2012 08:51
Quote: mohamedhoudani schreef op donderdag 28 jun 2012, 08:15: .Een reageerder bleek na ijverig speuren inderdaad kymco dealer te zijn.einde Quote Ik hoop toch niet,of eigenlijk wel dat je mij bedoelde. Zou wel leuk zijn..:-) Ik een kymcodealer..
Reactie door altingcoen op 28-06-2012 09:43
Ik wens je veel scucces met oplossen geschil met Kymco NL, want dat zal je nodig hebben.Kymco NL denkt alleen aan verkopen en levert slechte kwaliteit vervoermiddelen en nog slechtere service
Reactie door mark21 op 02-07-2012 11:04
pff , word u niet een beetje moe van uzelf. U schreeuwt maar met de wet dit en de wet dat. Als die wet allemaal zo achter u stond dan had u het ook op die manier geregeld, maar schijnbaar is dat dus niet het geval. Wanneer ga u dan is u gelijk halen bij de verkopende partij, want daar moet u toch ook echt "eerst "zijn volgens de wet. geef toch gewoon is eerlijk antwoord op ook alle normale vragen die u gesteld worden omtrent onderhoud enz. of wordt het dan te heet onder u voeten? Ik geef het op, met dit soort onredelijke gevallen is discussiëren verspilde tijd.
Reactie door mohamedhoudani op 02-07-2012 20:16
blijkt na grondig onderzoek dat 1 en dezelfde persoon reageert onder verschillende namen BAH Een werkzaam voor kymco nl KYMCO VERBIEDT NEGATIEVE MAILS OVER HUN PRODUKTEN ik heb 2 mails als bewijs
Reactie door dcz op 02-07-2012 21:53
Quote: mohamedhoudani schreef op maandag 2 jul 2012, 20:16: blijkt na grondig onderzoek dat 1 en dezelfde persoon reageert onder verschillende namen BAH Een werkzaam voor kymco nl KYMCO VERBIEDT NEGATIEVE MAILS OVER HUN PRODUKTEN ik heb 2 mails als bewijs einde Quote Gellof ik niets van, en zou je nog eens de link kunnen geven waarin staat dat je wettelijk recht hebt op een 10 jaar onderhoudsvrij produkt? Je kan hier wel allerlei berichten laten verwijderen maar dat maakt je "zaak" er niet beter op.Gelijk denken te hebben en gelijk hebben zijn twee verschillende zaken....
Reactie door mohamedhoudani op 02-07-2012 22:47
DCZ LEER BETER LEZEN er staat niks van 10 jaar onderhoudsvrij ARTIKEL OFTEWEL GEHELE BROMMER het gaat om frame niet remmen , niet banden, niet motor , niet aandrijving , niet kabels, niet remblokken FRAME IS DRAGEND GEDEELTE ZOGEZEGD RUGGEGRAAT EEN FRAME GAAT NIET OP STROOM BEHOEFT GEEN SMERING ETC OEI WAT EEN DOMME REACTIE KIJK EUROPEAN COMMUNITY SERVICES EN DAN NAAR AANSPRAKELIJKHEID FABRIKANTEN ETC DOE WAT MOEITE
Reactie door dcz op 02-07-2012 23:22
Als volbloed Hollander heb ik nog een ouderwetse opleiding genoten waar begrijpend lezen deel van uitmaakte...Jij roept dat "iets' 10 jaar moet meegaan, heb je meermaals gevraagd naar de verwijzing naar een wetsartikel, dat kun je niet leveren. Zet even je caps lock uit: in het internetverkeer wordt veelvuldig gebruik maken van hoofdletters beschouwd als schreeuwen, niet meer doen dus... de verwijzing naar "european comm. services" is net zo relevant als iemand die brood wil, naar een garage sturen... Hier laat ik het verder bij, heb geen zin in oeverloze discussies te verzanden met iemand die een betonnen plaat voor de kop heeft.. Succes Mo...
Reactie door mohamedhoudani op 03-07-2012 05:38
als volbloed hollander , dus afgekerud op vage rugklachten kan je je beter druk maken om jullie rechtssysteeem, wat criminele grootgraaiers beloond zoals Vestia man maar bijstandmoeders wel hard aanpakt.En blijkbaar begrijp je nog steeds niet dat een frame ook zonder onderhoud meer als 10 jaar meemoetgaan; doe een beetje moeite en kijk ook naar terugacties van autofabrikanten dan kom je zelf uit bij de verantwoordelijkheid van fabrikanten die langer duurt als fabriakanten aangeven.garantie bijkopen voor auto, fiets en electronica is vaak wassen neus; de verantwoordleijkheid voor bepaalde onderdelel overstijgt de hun gewenst korte periode.doe wat zinvollers met je tijd ; ga leren man of werken.haal het nivo niet omlaag met gebrek aan kennis en het hooghouden van bedrijg wat AANTOONBAAR VIA MAIL: mensen bedreigt geen slechte dingen over hun produkt te schrijven.Letterlijk citaat van Kymco NL; bij negatieve publicatie over ons merk zullen we kosten op u verhalen; terwijl ik bewijs gefilmd heb in 3d en voorgelegd aan meerdere mensen met verstand van zaken. Schokbrekersteun mooi afgebroeken precies was las zit met zuurstofputjes in las; dus slecht gelast daardoor materiaal bros
Reactie door mohamedhoudani op 03-07-2012 05:46
En weer kan je het reageren niet laten.Feit; binnen 6 jaar is schokbrekerbevestiging afgebroken. Schadebedrijf heeft gekeken en concludeert meet expert mening; slechte las en ondeugedelijke contstrucite. Slechte afwerking want onder mooie kappen is staal wat selcht gelakt is en dus slecht bescherm tegen corrosie.In europees verband is geregeld dat een scooter langermoet meegaan dan 6jaar , een langere gebruiksduur dan garantieperiode is verplicht. Zie europese regelgeving omtrent dit gebeuren. Ik word moe van reacties van Kymco personeel die opdracht hebben gekregen deze site te saboteren.ik heb voor ieder demails ter inzage hoe KYMCO NL met klanten omgaat en gevaarlijk probleem bagatelliseert, het gaatons niet om geld ,want dan declareerde ik mijn helm en andere kosten, maar wil wel frame hersteld hebben.waarik dus ook recht op heb.ps Kymco start totaal niet meer na periode schorsing tochbougie vonkt en kriijgt brandstof.
Reactie door scooterdealer op 09-09-2012 22:30
Ik wil toch even reageren. er is een misverstand. garantie en afwikkeling tussen dealer en importeur staat los van de handeling tussen dealer en consument. de dealer is verantwoordelijk voor verkoop en afhandeling gebreken en/of garantie. De importeur heeft alle rechten de consument voor commentaar te weigeren omdat er tussen importeur en consument geen handelingsovereenkomst is geweest. Blijft over dan alleen tussen de dealer en u als consument. Dus in het kort u die de naam Kymco van een importeur misbruikt kan wel eens tegen een deurpost aanlopen en ik weet zeker dat deze en andere importeur(s) nooit met een consument schrijft. Wij hebben een zelfde probleem gehad met gebroken frame echter is het bewezen dat deze stukgaan door een overbelasten veer hoek waardoor de framebuis uitrekt. dit heeft niets te maken met foutieve fabriekage. er staat duidelijk een maximalen belastend gewicht in u boekje. Indien het gewicht op de grens zit maar veelvuldig drempels, ragegebruik enz kunt u fluiten naar elk garantie claim u dient volgens die zelfde wet te bewijzen dat u garantie hebt.
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 03:58
Quote: mohamedhoudani schreef op dinsdag 3 jul 2012, 05:46: In europees verband is geregeld dat een scooter langermoet meegaan dan 6jaar , een langere gebruiksduur dan garantieperiode is verplicht. Zie europese regelgeving omtrent dit gebeuren. einde Quote Fabeltjes.
Reactie door mohamedhoudani op 10-09-2012 07:59
zoals duidelijk geschreven ; fabricagefout steun is gewoon losgescheurd door roest van binnenuit en een fiet blijft dat eservice slecht is van dealer en importeur.ze reageren niet meer en IK HEB MAIL VAN KYMCO NL waarin men mij dreigt met rechtszaak als ik zeg dat kymco steun geborken is en ik hierover schrijf.
Reactie door scooterdealer op 10-09-2012 10:12
Quote: mohamedhoudani schreef op maandag 10 sep 2012, 07:59: zoals duidelijk geschreven ; fabricagefout steun is gewoon losgescheurd door roest van binnenuit en een fiet blijft dat eservice slecht is van dealer en importeur.ze reageren niet meer en IK HEB MAIL VAN KYMCO NL waarin men mij dreigt met rechtszaak als ik zeg dat kymco steun geborken is en ik hierover schrijf.einde Quote Oké, dat schrijf jij, maar kun je deze bewijze, ik bedoel kun je bewijzen dat het geen achterstallig onderhoud is geweest, dat er met de scooter normaal is gereden en niet voor ander doeleinde is gebruikt. Kun je bewijzen dat het een fabriekfout is. Ik begrijp je heus wel maar de rechter vraagt om dit bewijs en de dealer wil dit ook zien. De importeur heeft niets met jou zaak van doen en beschermd zijn merk naam dus heeft jou daarop gewezen anders val je in de wetsregelinch laster en smaad. Vraag ben je verhaal gaan halen bij de dealer?? Ben je eerste eigenaar ja of nee. Stuur een kopie naar mijn mail. Ik geloof namelijk niet dat Kymco zo arrogant is in die worden dat te plaatsen.
Reactie door scooterdealer op 10-09-2012 10:17
Quote: mohamedhoudani schreef op dinsdag 3 jul 2012, 05:46: En weer kan je het reageren niet laten.Feit; binnen 6 jaar is schokbrekerbevestiging afgebroken. Schadebedrijf heeft gekeken en concludeert meet expert mening; slechte las en ondeugedelijke contstrucite. Slechte afwerking want onder mooie kappen is staal wat selcht gelakt is en dus slecht bescherm tegen corrosie.In europees verband is geregeld dat een scooter langermoet meegaan dan 6jaar , een langere gebruiksduur dan garantieperiode is verplicht. Zie europese regelgeving omtrent dit gebeuren. Ik word moe van reacties van Kymco personeel die opdracht hebben gekregen deze site te saboteren.ik heb voor ieder demails ter inzage hoe KYMCO NL met klanten omgaat en gevaarlijk probleem bagatelliseert, het gaatons niet om geld ,want dan declareerde ik mijn helm en andere kosten, maar wil wel frame hersteld hebben.waarik dus ook recht op heb.ps Kymco start totaal niet meer na periode schorsing tochbougie vonkt en kriijgt brandstof.einde Quote O, ik had deze niet gelezen, maar wat let je dan om niet naar een rechter te stappen?? inplaats hier je ding te plaatsen.
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 10:54
Nergens in de Nederlandse en Europese regels is bepaal dat een product een x tijd zonder problemen mee dient te gaan. Dus praat aub geen onzin. En als je vind dat het wel zo is, graag de bronnen vermelden die dat bevestigen.
Reactie door scooterdealer op 10-09-2012 13:32
vul maar in. van ondeugdelijk productStuur door Print Vraag of klacht? Bel ons! 088 - 0 70 70 70 5 dagen per week van 8.30-17.30u, tarief 088-nummer Afzender [Naam: [Adres: [Postcode en woonplaats: [E-mail: Aan [Naam: [Adres: [Postcode en plaats: Betreft: Herstel of vervanging van ondeugdelijk product [Woonplaats, datum: Geachte heer/mevrouw, Op [datum aankoop: kocht ik bij u een [product: . Het betreft een [merknaam en type: . Het [product: functioneert niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: [opsomming gebreken: . Het [product: moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het [product: . Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk de defecte onderdelen te repareren of te vervangen binnen [redelijke termijn noemen, redelijke termijn is bijvoorbeeld drie of vier weken: . [Toevoegen als u de koopovereenkomst wil ontbinden na verstrijken reparatietermijn:: Is herstel of reparatie binnen [redelijke termijn noemen: niet mogelijk, dan bent u in gebreke en heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Ik retourneer dan het product. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen. Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief. Met vriendelijke groet, [Uw naam en handtekening:
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 13:35
Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:32: Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk de defecte onderdelen te repareren of te vervangen binnen [redelijke termijn noemen, redelijke termijn is bijvoorbeeld drie of vier weken: . einde Quote Hmmm, consuwijzer?
Reactie door scooterdealer op 10-09-2012 13:38
Hier een bewijs van verwachting maar 6 jaar is veel te veel? Europese garantie en het Nederlands recht op een deugdelijk productStuur door Print Vraag of klacht? Bel ons! 088 - 0 70 70 70 5 dagen per week van 8.30-17.30u, tarief 088-nummer Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument. Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet. U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product. Voorbeeld Van een nieuwe scooter mag u verwachten dat deze een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw scooter na drie jaar stuk en is het niet uw schuld? En had u meer mogen verachten van het onderdeel dat nu kapot is? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden. Meer informatie over uw recht op een deugdelijk product
Reactie door scooterdealer op 10-09-2012 13:39
Quote: ikbenik schreef op maandag 10 sep 2012, 13:35: Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:32: Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk de defecte onderdelen te repareren of te vervangen binnen [redelijke termijn noemen, redelijke termijn is bijvoorbeeld drie of vier weken: . einde Quote Hmmm, consuwijzer?einde Quote Jhup.
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 13:48
Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument. einde Quote Met de uitleg van "wettelijke garantie" liegen zij de barsten, omdat "wettelijke garantie", in tegenstelling wat consuwijzer en de consumentenbond ons doen geloven, totaal niets te maken heeft met de garantieperiode, maar met de conformiteit. En consuwijzer kan schrijven wat ze willen, de twee jaar regel is in de Europese richtlijn terug te vinden onder de noemer conformiteit en niet onder de noemer garantie. Punt. Die twee jaar is de verjaringstermijn voor de verkopende partij als het product niet volgens de koopovereenkomst is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier. Dat wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd. Zo is het en niet anders. Punt. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.einde Quote Is ook weer niet waar. Bij producten die een langere levensduur hebben als twee jaar, kan de koper bij NON-CONFORMITEIT nog steeds bij de verkopende partij aankloppen. Er moet dan echt spraken zijn van NON-CONFORMITEIT. Is dat het geval dan dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product ALSNOG VOLGENS DE KOOPOVEREENKOMST KOMT. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. einde Quote Geen woord van waar. In de Nederlandse wet staat dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden: dus volgens de koopovereenkomst te zijn. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. einde Quote Geen woord van waar. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.einde Quote Dat is alleen als het product niet volgens de koopovereenkomst is en niet anders. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. einde Quote Geen woord van waar. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? einde Quote Niet relevant. De koper mag alleen datgene van het product verwachten wat de koper op grond van de overeenkomst had mogen verwachten met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier. Staat zo in de wetgeving. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.einde Quote De grootste onzin die er bestaat. Dat komt van de mening van de consumentenbond. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: Voorbeeld Van een nieuwe scooter mag u verwachten dat deze een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw scooter na drie jaar stuk en is het niet uw schuld? En had u meer mogen verachten van het onderdeel dat nu kapot is? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.einde Quote Geen woord van waar. Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:38: Meer informatie over uw recht op een deugdelijk product einde Quote De wetgeving kent geen deugdelijkheid, wel conformiteit. 'Conform' heeft de dezelfde betekenis als 'beantwoorden'. 'Deugdelijk' betekent totaal iets anders en kan niet zomaar in plaats van 'beantwoorden' worden gezet. 'Deugdelijk' is geen synoniem van 'beantwoorden'.
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 13:50
Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:39: Quote: ikbenik schreef op maandag 10 sep 2012, 13:35: Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 13:32: Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk de defecte onderdelen te repareren of te vervangen binnen [redelijke termijn noemen, redelijke termijn is bijvoorbeeld drie of vier weken: . einde Quote Hmmm, consuwijzer?einde Quote Jhup.einde Quote Dacht ik al. De teksten van consuwijzer geeft de lezer geen rechten, en de teksten van consuwijzer zijn niet juist. Ik ben niet de enige die hierover valt. Ook veel juristen en politici ergeren zich rot.
Reactie door dcz op 10-09-2012 14:17
Ik ben niet de enige die hierover valt. Ook veel juristen en politici ergeren zich rot. Doe even het bewijs van je loze kreet. Je schijnt nog steeds te denken dat jij het beter weet dan juristen en politici....met je huis-tuin- en keuken wetskennis.... De fout van jou is dat je niet begrijpend kunt lezen en wetsartikelen naar eigen idee interpreteert. Gelukkig denkt de wetgever daar anders over.
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 14:23
Quote: dcz schreef op maandag 10 sep 2012, 14:17: Ik ben niet de enige die hierover valt. Ook veel juristen en politici ergeren zich rot. Doe even het bewijs van je loze kreet. Je schijnt nog steeds te denken dat jij het beter weet dan juristen en politici....met je huis-tuin- en keuken wetskennis.... einde Quote Onder andere op de site van Martijn van Dam kwam dat naar voren. En de heer Van Dam weet heel goed hoe de betreffende wet in elkaar steekt. Alleen denkt consuwijzer daar totaal anders over. Quote: dcz schreef op maandag 10 sep 2012, 14:17: De fout van jou is dat je niet begrijpend kunt lezen en wetsartikelen naar eigen idee interpreteert. Gelukkig denkt de wetgever daar anders over. einde Quote Consuwijzer is niet de wetgever. Over deugdelijkheid en "wettelijke garantie" slaan zij de plank finaal mis. Dat zijn keiharde feiten.
Reactie door scooterdealer op 10-09-2012 14:26
Eindelijk nog eens weer de waarheid hier over de consuwijzer. De meeste collega’s Hebben met agressieve consumenten te maken omdat men dit hebben gelezen. Men vliegt meteen naar je strot omdat hun in hun ogen de wet de wet is. Tijd rovend te noemen, maar waarom kan dit dan nog steeds bestaan.
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 14:40
Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 14:26: Eindelijk nog eens weer de waarheid hier over de consuwijzer. De meeste collega’s Hebben met agressieve consumenten te maken omdat men dit hebben gelezen. Men vliegt meteen naar je strot omdat hun in hun ogen de wet de wet is. Tijd rovend te noemen, maar waarom kan dit dan nog steeds bestaan. einde Quote Consuwijzer is een site waarbij men in Jip en Janneke taal de wetgeving uitlegt, waarbij de wetsteksten naar eigen inzicht en sterk vereenvoudigd is weergegeven. Veel zaken wat op consuwijzer staat komt niet van de wetboeken, maar van de meningen en uitspraken van de Consumentenbond. Komt ook nog bij dat de teksten van consuwijzer de lezer geen rechten verschaft. Ook haalt consuwijzer samen met de consumentenbond de regels van conformiteit en garantie door elkaar. Met andere woorden: de consumentenautoriteit is gewoon een verlengstuk van de consumentenbond. Totaal onacceptabel. Ik heb steeds de teksten van consuwijzer met de teksten van de Europese richtlijn zelf en met de Nederlandse wetgeving en publicaties van de Tweede Kamer weerlegt. En dan nog durven diverse mensen keihard te beweren dat ik er niets van begrepen heb. Dan een tegenvraag: - Waar kan ik in de Nederlandse wetboeken terugvinden dat een product een x tijd zonder problemen mee moet gaan? - Waar kan ik in de Nederlandse wetboeken terugvinden dat een product deugdelijk dient te zijn? - Waar kan ik in de Nederlandse wetboeken terugvinden dat de consument recht op garantie heeft gedurende de gemiddelde of verwachte levensduur? - Waar kan ik in de Europese richtlijn terugvinden dat de verkopende partij minimaal twee jaar garantie dient te verstrekken en dat de verkopende partij of fabrikant die maar één jaar garantie verstrekt in overtreding is? Kan iemand mij daar eindelijk eens een antwoord op geven?
Reactie door dcz op 10-09-2012 15:11
Quote: ikbenik schreef op maandag 10 sep 2012, 14:23: Quote: dcz schreef op maandag 10 sep 2012, 14:17: Ik ben niet de enige die hierover valt. Ook veel juristen en politici ergeren zich rot. Doe even het bewijs van je loze kreet. Je schijnt nog steeds te denken dat jij het beter weet dan juristen en politici....met je huis-tuin- en keuken wetskennis.... einde Quote Onder andere op de site van Martijn van Dam kwam dat naar voren. En de heer Van Dam weet heel goed hoe de betreffende wet in elkaar steekt. Alleen denkt consuwijzer daar totaal anders over. Quote: dcz schreef op maandag 10 sep 2012, 14:17: De fout van jou is dat je niet begrijpend kunt lezen en wetsartikelen naar eigen idee interpreteert. Gelukkig denkt de wetgever daar anders over. einde Quote Consuwijzer is niet de wetgever. Over deugdelijkheid en "wettelijke garantie" slaan zij de plank finaal mis. Dat zijn keiharde feiten. einde Quote Consuwijzer is spreekbuis van de consumentenautoriteit , en die instantie is door de wetgever aangewezen het consumentenrecht te communiceren. Simpel gezegd, jij en ik hebben names de regering/Tweeede kamer deze instantie in het leven geroepen. Dat jij daar als retailer moeite mee hebt is begrijpelijk, maar dan moet je woensdag goed stemmen en de regering kiezen die daar wat aan kan doen.... maar goed, jij denkt helaas als enige dat jij de wet anders mag interpreteren, da's je eigen keuze. Gelukkig voor de consument denkt de wetgever daar anders over.... Ik ga het niet meer hebben over de wijze waarop jij meent wetten anders te kunnen lezen...wordt een gevecht tegen windmolentjes.... Zo, nu ga ik weer wat nuttigs doen, jij ook?
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 15:20
Quote: dcz schreef op maandag 10 sep 2012, 15:11: Consuwijzer is spreekbuis van de consumentenautoriteit , en die instantie is door de wetgever aangewezen het consumentenrecht te communiceren. einde Quote Quote: dcz schreef op maandag 10 sep 2012, 15:11: maar goed, jij denkt helaas als enige dat jij de wet anders mag interpreteren, einde Quote Mis, dat doet de consumentenautoriteit zelf. Ik heb ook diverse keren dat weerlegt met teksten van de Europese richtlijn en de Nederlandse wetgeving zelf. Quote: dcz schreef op maandag 10 sep 2012, 15:11: Gelukkig voor de consument denkt de wetgever daar anders over....einde Quote Consuwijzer en de consumentenautoriteit is niet de wetgever en op consuwijzer staat niet de wetgeving, wel op http://www.wetboek-online.nl. En op [url=http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:NL:HTML: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:NL:HTML[/url: staat de Europese richtlijn zelf. En daar komen twee termijnen van twee jaar voor: de verjaringtermijn van twee jaar waarin de koper zijn recht kan halen en de tweede termijn is de verjaringstermijn van de verkopende partij in geval van non-conformiteit.
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 15:21
Dan een tegenvraag: - Waar kan ik in de Nederlandse wetboeken terugvinden dat een product een x tijd zonder problemen mee moet gaan? - Waar kan ik in de Nederlandse wetboeken terugvinden dat een product deugdelijk dient te zijn? - Waar kan ik in de Nederlandse wetboeken terugvinden dat de consument recht op garantie heeft gedurende de gemiddelde of verwachte levensduur? - Waar kan ik in de Europese richtlijn terugvinden dat de verkopende partij minimaal twee jaar garantie dient te verstrekken en dat de verkopende partij of fabrikant die maar één jaar garantie verstrekt in overtreding is? Kan iemand mij daar eindelijk eens een antwoord op geven?
Reactie door scooterdealer op 10-09-2012 20:41
http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Wettelijke_garantie/
Reactie door ikbenik op 10-09-2012 20:56
Quote: scooterdealer schreef op maandag 10 sep 2012, 20:41: http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Wettelijke_garantie/einde Quote Daarin staat: [quote: De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument. Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat. Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar. Wat moet de consument doen wanneer hij een gebrek vaststelt? De verkoper zo spoedig mogelijk informeren.einde Quote Gaat heel duidelijk over de non-conformiteit. Precies wat ik zelf ook steeds aangeef. [quote: De wet preciseert geen enkele termijn om een gebrek te signaleren, maar het contract kan de termijn beperken. De termijn mag echter niet korter zijn dan 2 maanden.einde Quote Let wel: hier gaat het over het Belgisch recht. In Nederland dient de consument binnen twee maanden na constatering zich bij de verkopende partij te melden (artikel 7:23 lid 1 BW). Welke ook volgens de Europese richtlijn (artikel 5 lid 2) is. [quote: In principe verjaart de rechtsvordering van de consument binnen een termijn van een jaar vanaf de vaststelling van het gebrek.einde Quote Dat kan in België zo zijn. Volgens de Nederlandse wetgeving (artikel 7:23 lid 2 BW) ligt die verjaringstermijn op twee jaar na de eerste melding.
Reactie door scooterdealer op 11-09-2012 08:58
Waarom zijn wij nu Europa als de wetgevingen niet eens gelijk zijn.
Reactie door mohamedhoudani op 11-09-2012 09:04
waarom kan een zundapp brommer uit 1967 die al 45 jaar intensief gebruikt wordt door mijn oom die bij post werkt: nog steeds geen problemen hebben met frame. En heeft een Kymco na 5 jaar een gebroken frame( een frame is een nieet onderhoudsgevoelig onderdeel; niks aan afstestellen of te smeren) frames van kymco zouden in fabriek ook aan binnenkant gelakt moet worden want wij weten nu dat dit vaker voorkomt en dat KYMCO NL dit gewoon afschuift.Er is mogelijk levensgevaar als steun bij 45 km afbreekt;De lassen zijn te heet gedaan waardoor het materilaa bros wordt en zeer dunne laklaag terwijl het achterwiel het vuil en water tegen frame op gooit in hoek van bekapping
Reactie door ikbenik op 11-09-2012 09:04
Quote: scooterdealer schreef op dinsdag 11 sep 2012, 08:58: Waarom zijn wij nu Europa als de wetgevingen niet eens gelijk zijn.einde Quote Omdat in de Europese richtlijn vrijheid is gegeven om Nationaal bepaalde zaken anders te regelen.
Reactie door scooterdealer op 11-09-2012 09:55
Quote: mohamedhoudani schreef op dinsdag 11 sep 2012, 09:04: waarom kan een zundapp brommer uit 1967 die al 45 jaar intensief gebruikt wordt door mijn oom die bij post werkt: nog steeds geen problemen hebben met frame. En heeft een Kymco na 5 jaar een gebroken frame( een frame is een nieet onderhoudsgevoelig onderdeel; niks aan afstestellen of te smeren) frames van kymco zouden in fabriek ook aan binnenkant gelakt moet worden want wij weten nu dat dit vaker voorkomt en dat KYMCO NL dit gewoon afschuift.Er is mogelijk levensgevaar als steun bij 45 km afbreekt;De lassen zijn te heet gedaan waardoor het materilaa bros wordt en zeer dunne laklaag terwijl het achterwiel het vuil en water tegen frame op gooit in hoek van bekappingeinde Quote Zal ik kort in zijn. In die jaren dat Tomos- Puch- Zundapp- Kreidler- Berni- Benelli enz werden gemaakt was het om als A merk boven aan te komen en naam te maken. Kwaliteit was reclame, net als de regering dachten hun 10 jaar vooruit. Nu gaat het om de snelle afnamen en snel geld verdienen waardoor de kwaliteit sterk is terug genomen. De prijs is meestal dan ook het bewijs maar net als de appelboom zitten er altijd wel rotte appels moet die appelboom dan ook maar om?. Je kunt die rotte appel vervangen in het mandje, maar b.v.b. Een scooter waarvan er geen onderhoud overlegd kan worden/ waarvan er geen eerste eigenaar is. Waarvan in het onderhoudsboekje duidelijk dit onderwerp is beschreven. Waarom dan een bedrijf aan een schandpaal nagelen indien u denkt gelijk te hebben? Voordat er een rechter dit heeft bepaald.
Reactie door scooterdealer op 11-09-2012 09:56
Quote: ikbenik schreef op dinsdag 11 sep 2012, 09:04: Quote: scooterdealer schreef op dinsdag 11 sep 2012, 08:58: Waarom zijn wij nu Europa als de wetgevingen niet eens gelijk zijn.einde Quote Omdat in de Europese richtlijn vrijheid is gegeven om Nationaal bepaalde zaken anders te regelen. einde Quote Krom he, maar wel bepalen wat Nederland moet doen.
Reactie door scooterdealer op 11-09-2012 11:09
Betreffende het frame normaal is het fabriek garantie dat staat dan ook in het onderhoudsboekje, maar er zijn uitzonderingen en indien daaraan niet is gehouden vervalt elke garantievoorwaarden. U topic is denkelijk geheel uitgekauwd, en mijn inziens verders niets aan te doen dan dit verlies te accepteren en bij elke andere aankoop de reglementen door te lezen. Zie link http://www.kymco.nl/documenten/garantieonderhoudsboekje/garantieboekje.pdf
Reactie door flo123 op 17-05-2013 15:37
hallo, nou heb ik jaren in een scooter zaak gewerkt. als zoiets gebeurd, zal een scooter winkel zoiets fotograveren en door sturen naar kymco. en vervolgens netjes lassen. ( niet als garantie, maar als service naar de klant toe.) nou ben ik het zelf nooit tegen gekomen, ik persoonlijk heb een people s en vind het 1 van de beste scooters die er rond rijd. ik heb wel in het verleden bij andere merken, ( zal geen namen noemen ). kompleet gebroken karters gezien, die gewoon afbraken door een vlucht heuvel, mijn zoon heeft dit gehad en heb het zelf zien gebeuren. nou krijg je daar natuurlijk de discussie, die rijd veel te hard over die vlucht heuvel. maar dat viel wel mee, ik persoonlijk was verbaast dat dit zo kon gebeuren.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!