Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Kwartje van Kok' afschaffen ?!

Geplaatst door: only-me op: 28-01-2012 13:00
Het kwartje van Kok is de naamgeving van de belastingverhoging op autobrandstof in Nederland die onderdeel uitmaakte van het pakket maatregelen uit de zogeheten Tussenbalans 1991 van het kabinet-Lubbers III, waarin Wim Kok Minister van Financiën was. Het was bedoeld als tijdelijke maatregel, maar tot op heden betalen wij dit nog steeds bij iedere liter benzine. Met de huidige benzineprijzen wordt het tijd dat dit stopt, zodat autorijden betaalbaar blijft. Wij - de autorijdende burgers van Nederland - verzoeken ons kabinet om deze extra accijnsheffing - bekend onder de naam ' het Kwartje van Kok' - af te schaffen. Mee eens ? Teken de petitie via onderstaande link ! [url=https://petities.nl/petitie/geef-ons-kwartje-van-kok-terug: geef ons Kwartje van Kok terug ![/url:
Reactie door naitsoezn op 28-01-2012 13:58
Het kwartje van kok is AL JAREN geen tijdelijk maatregel meer. Dit is al door vele voorgaande kabinetten bevestigd. Bovendien: jeuh, 11 cent van de brandstofprijs af... Die zit er binnen no-time weer op (is het niet linksom, dan wel rechtsom). Zeur toch niet zo over de brandstof-prijs. Als het je allemaal te gortig wordt, dan laat je toch die auto gewoon staan! Dan kost het je helemaal niets...
Reactie door harrie op 28-01-2012 14:31
Duidelijk weer zo'n populisties verhaal..... Hoe je het wendt of keert, ruim 1 miljard per jaar zal dan ergens anders gehaald moeten worden. Nog meer bezuinigen op de gezondheidszorg? Ex-Haagsche Harrie
Reactie door valerius-2 op 28-01-2012 14:43
Er zijn ergere dingen dan dat kwartje, kan zowel veel dingen opnoemen die veel meer die veel erger je uitgaven be invloeden. Bijvoorbeeld BTW over accijns ook bij de benzine.
Reactie door only-me op 28-01-2012 23:02
Hoeveel keer zouden wij over iedere euro die binnen komt, belasting betalen ?
Reactie door festinger op 29-01-2012 02:47
Begrijp je oproep, maar is zinloos. En de regering is net als vele kleine spelers totaal afhankelijk van olie,het zwarte goud. En waar het te delven is heb je bizarre rijkdommen die nooit zomaar worden opgeheven zonder oorlog. 1 voorbeeld. We zijn een rijk genoeg land op alle daarvoor geschikte daken /velden zonnepanelen te plaatsen en zo voor 60% gratis energie te maken voor ons allen . We doen het niet omdat dan de olie-economie geheel instort. Bizar.
Reactie door eva369 op 30-01-2012 13:30
Quote: only-me schreef op zaterdag 28 jan 2012, 23:02: Hoeveel keer zouden wij over iedere euro die binnen komt, belasting betalen ? einde Quote nou nooit 100% want dan blijft er niks over. 1 euro in max tarief van 52% is nog 48 cent over. als je er kleding van koopt dan: 40 cent over dus 60% maximaal (tenzij je vermogen hebt of dood gaat)
Reactie door only-me op 31-01-2012 01:02
Hoeveel belasting wordt op 1 liter brandstof geheven? Het merendeel van de benzine- en dieselprijs en een belangrijk deel van de LPG-prijs bestaat uit: accijnzen, brandstoftoeslag, voorraadheffing, de SUBAT (=Stichting Uitvoering Bodemsanering Amovering Tankstations) en natuurlijk de 19% BTW. Totaal bestaat de prijs van een liter Euro 95 op dit moment voor ± 63% uit belastingen. Bij Diesel en LPG zijn de accijnzen lager en gaat ± 51% (Diesel) en 30% (LPG) van de kassabon naar de Minister van Financiën. Dus op een tank van 40 liter Euro 95 die je bij de kassa betaalt gaat € 38,- tot € 40,- naar de Minister van Financiën. Van de rest (€ 22,50) gaat ± € 17,- naar de productie, ± € 2,- naar de pomphouder en de rest (± € 3,30) naar distributie- en marketingkosten en de groothandel die aan de pomphouder levert. Men verdiend dus genoeg aan het zwarte goud.......
Reactie door azou op 31-01-2012 09:24
KWARTJE VAN KOK?? wij als consumenten worden dagelijks uitgemolken? wat dacht u van bij de SHELL langs de A4 of de SHELL op de lozerlaan in Den Haag tanken wat het scheelt ....minstens €0,10 p/l. volgens mij ligt de A4 niet echt in de buurt van Iran. ik wil daar mee zeggen dat er nog helemaal geen crises is met Iran en men doet als of we al midden in zitten. en als we naar luxemburg kijken dat is tenslotte een buurland, daar is de Benzine goedkoper dan bij ons de Diesel. ik heb hier toevallig Shell als voorbeeld genomen, maar de grootste boeven zijn natuurlijk de mensen die met ons belastingcenten Tanken.( de haagshe clubje) laten we eerlijk zijn...waarom zou je daar regels voor verzienen als je weet dat je kiezer alles pikt. en alles onder het motto van marktwerking. mij kost het in iedergeval €180 meer per maand vergeleken met november vorig jaar.
Reactie door jorisw op 31-01-2012 09:32
Vraagje voor degenen die pleitten voor afschaffing van "het kwartje van Kok": waar willen jullie vervolgens op gaan bezuinigen om deze inkomsten voor het Rijk te compenseren? Of welke belasting zou omhoog moeten/mogen om dit te compenseren? Zoals je ongetwijfeld weet hebben we nog steeds geen sluitende begroting dus om dat gat in de begroting zomaar nog groter te maken lijkt me geen goede optie
Reactie door naitsoezn op 31-01-2012 09:38
Quote: azou schreef op dinsdag 31 jan 2012, 09:24: mij kost het in iedergeval €180 meer per maand vergeleken met november vorig jaar.einde Quote Zoooo! Dan maak jij waanzinnig veel kilometers per maand zeg. November vorig jaar waren de benzine-prijzen zo'n 10 cent goedkoper dan nu (zie hier bijvoorbeeld), dus als je nu 180 euro extra betaald, dan tank je bijna 2000 liter per maand! Daar kun je met een vrij modern autootje toch al snel 20.000 / 30.000 kilometer mee rijden, dus dan maak je ongeveer 1000 kilometer per dag. Indrukwekkend hoor! ps. Je moet niet overdrijven om je punt te maken. Dan blijf je een stuk geloofwaardiger.hier
Reactie door azou op 31-01-2012 09:57
Jorisw wat dacht je van verspilling van de overheid. om te beginnen verlichting van overheids gebouwen die vaak 24 uur nutteloos aan staan, vertrekkende kamerleden die een wachtgeld van aantal jaren krijgen omdat ze een paar maandjes in de kamer hebben gezeten, een burger mag blij zijn als het omgekeerde gebeurt als ie bij een baas er uit wordt gegooid. jaren werken en dan een paar weekjes ww. volgens mij zijn dit simpele voorbeelden die iedereen ziet. wat dacht je van dit. ik ben nederlander van allogtoons kom af en werd vorig jaar vaak door de gemeente benadert voor een inburgerings cursus, terwijl mijn nederlands beter is dan diegene bij de gemeente die mij tewoord staan, terwijl mensen die het echt nodig hebben op een wachtlijst staan.
Reactie door naitsoezn op 31-01-2012 10:06
Quote: azou schreef op dinsdag 31 jan 2012, 09:57: Jorisw wat dacht je van verspilling van de overheid. einde Quote De correcte volgorde lijkt mij (vooral in de huidige tijden) dan andersom: zorg eerst maar dat je bezuinigd op zulke basale dingen (dit is al lastig genoeg gebleken), om vervolgens dit voordeeltje (op wat voor manier dan ook) te gebruiken voor lastenverlichting. Eerst veel geld uitgeven in de hoop dat je het terug kunt verdienen door 's avonds het licht uit te doen lijkt me niet de juiste manier...
Reactie door jorisw op 31-01-2012 10:13
Quote: azou schreef op dinsdag 31 jan 2012, 09:57: Jorisw wat dacht je van verspilling van de overheid. om te beginnen verlichting van overheids gebouwen die vaak 24 uur nutteloos aan staan, vertrekkende kamerleden die een wachtgeld van aantal jaren krijgen omdat ze een paar maandjes in de kamer hebben gezeten, een burger mag blij zijn als het omgekeerde gebeurt als ie bij een baas er uit wordt gegooid. jaren werken en dan een paar weekjes ww. volgens mij zijn dit simpele voorbeelden die iedereen ziet. wat dacht je van dit. ik ben nederlander van allogtoons kom af en werd vorig jaar vaak door de gemeente benadert voor een inburgerings cursus, terwijl mijn nederlands beter is dan diegene bij de gemeente die mij tewoord staan, terwijl mensen die het echt nodig hebben op een wachtlijst staan. einde Quote Enig idee hoeveel je daarmee kunt besparen? We hebben het over 1 miljard dat moeten worden gecompenseerd! Dat haal je echt niet uit dit soort relatief kleine bedragen die je hier noemt.
Reactie door azou op 31-01-2012 10:33
naitsoezn ik weet niet waar jij tankt? ik rij niet op benzine maar op diesel dat is ook niet zo gek als je zo veel kilometers maakt. en de diesel prijs is vergeleken met november vorig jaar niet met €0,10 maar met € 0,25 gestegen en ik tank zo een 700 liter per maand. dit is volgens mij makkelijker voor je om te rekenen..nie waar? tabel wat je opgestuurd hebt wijkt gigantisch af van de werkelijkheid ADVIES prijs. aan de pomp is de diesel vandaag de dag echter €1.499 en dat was mijn punt. er is geen controle op. de pomp houders bepalen het maar. op de snelweg met bebouwdekom is het verschil al gouw 10 cent en dat vind ik niet kloppen.
Reactie door naitsoezn op 31-01-2012 10:39
Quote: azou schreef op dinsdag 31 jan 2012, 10:33: ik tank zo een 700 liter per maand.einde Quote Buiten het feit dat de dieselprijs in twee maanden tijd niet met 25 cent is gestegen (tank zelf ook diesel, dus dat weet ik uit m'n hoofd; daar hoef ik geen site voor bij te halen), is 700 liter nog steeds ongeloofwaardig veel (vooral voor een diesel komt dit makkelijk uit op 15000 kilometer per maand). Maar goed, het zal allemaal wel. Vind het sowieso altijd een gezeur als mensen weer over die brandstofprijs gaan klagen, want zelf er iets aan doen (door bv. de auto te laten staan) is er niet bij. Nee, altijd maar dat wijzen met het vingertje...
Reactie door azou op 31-01-2012 10:57
naitsoezn. jij zit of in de tweede kamer of aandelen bij de shell! ik rij gemiddeld 300 k/m per dag dan kun je zeggen laat die auto maar staan maar dan komt helemaal geen brood op de plank. want als je het van ons openbaarvervoer moet hebben vergeet het dan maar!! en appel en peren vergelijken heeft ook geen zin niet alle autos rijden 1/20 en daar is je rekensommetje op gebaseerd. al met al is dit mijn mening!!
Reactie door naitsoezn op 31-01-2012 11:03
Quote: azou schreef op dinsdag 31 jan 2012, 10:57: naitsoezn. jij zit of in de tweede kamer of aandelen bij de shell! einde Quote Krijgen we dat stokpaardje weer... Waarom is het toch zo moeilijk voor mensen om gewoon in te zien dat iemand anders best wel eens een andere mening kan hebben, zonder een direct belang te hebben. Nou ja, nog maar een keer dan: Nee, ik zit niet in de tweede kamer (niet eens bij de overheid), en nee, ik heb geen aandelen in Shell (heb überhaupt geen aandelen). Zo goed?
Reactie door azou op 31-01-2012 11:15
Goedzo!!! dan hebben we elkaar begrepen. jij komt met onzinnige rekensommetjes die niet op mijn huishoudboekje slaan niet ik. en dat ik een andre kijk op bepaalde dingen heb is ook mijn mening. volgens mij kwam de eerste reactie van jouw kant dan kan je doen als of ik je aanval...de werkelijkheid is anders.
Reactie door eva369 op 31-01-2012 12:38
als je autorijden te duur vind, dan ga je of minder auto rijden of koop je een zuinigere auto. doe je dit allebij niet zeur dan niet, want belasting gaat toch niet minder worden.
Reactie door ooparry op 31-01-2012 13:45
Het is vrij simpel: Het kwartje van Kok verdwijnt nooit (Lees: NOOIT) omdat we hoe dan ook als consument dit zullen moeten compenseren. Er is eigenlijk geen sprake van enige discussie. Het is een vaststaand feit. Discussie gesloten.
Reactie door only-me op 01-02-2012 00:16
@azou; Zo denk ik er ook over @joris; Ze zouden het volgende kunnen doen: meer bij de rijken halen dan bij de - inmiddels toenemende - armen. Deze "rijken" zullen de petitie vast niet ondertekenen..... @naitsoezn; over het oordelen: Wie de schoen past, trekke hem aan.... @eva; ik rij een Fiat Panda, juist om al die redenen. @ooparry; daar ben ik ook bang voor, maar compenseren wij inmiddels niet genoeg, zoals bv de banken ? De discussie staat weer open :-)
Reactie door henkvanstots op 01-02-2012 14:39
Nou dat kwartje is het ergste niet hier een quote uit een artikel van vorig Jaar februari: Het merendeel van de bezine- en dieselprijs en een belangrijk deel van de LPG-prijs bestaat uit: accijnzen, brandstoftoeslag, voorraadheffing, de SUBAT (=Stichting Uitvoering Bodemsanering Amovering Tankstations) en natuurlijk de 19% BTW. Totaal bestaat de prijs van een liter Euro 95 op dit moment voor ± 63% uit belastingen. Bij Diesel en LPG zijn de accijnzen lager en gaat ± 51% (Diesel) en 30% (LPG) van de kassabon naar de Minister van Financiën. De quote gehaald van: http://www.xead.nl/belasting-per-liter-benzine O ja, en vooral 130 rijden anders dreigt er een groter begrotingstekort ;-)
Reactie door azou op 01-02-2012 19:10
@henkvanstots dit is idd wat feitelijk aan de haand is! dit moeten ze in frankrijk flikken dan staat het hele infra stil. wij zijn nu eenmaal een volk die alles pikt. onder het motto bezuinigen. is inmiddels alles uitgekleed, denk maar b.v aan ons pensioen de zorgstelsel ezv. een paar tanks aan indonesie verkopen..haha dat levert veel op. terwijl door dezelfde minister miljarden aan de ontwikkeling van een straaljager worden uitgegeven. dit het omgekeerde wereld. laten we het niet over de woningmarkt hebben. VESTIA schreeuwt om geld, ondertussen zit er een topman die €500.000 per jaar opstrijkt. de minister kan niet ingrijpen want dan gaat het helemaal fout. ik zou zeggen minister het is belastinggeld!!
Reactie door eva369 op 02-02-2012 09:09
Quote: only-me schreef op woensdag 1 feb 2012, 00:16: @azou; Zo denk ik er ook over @joris; Ze zouden het volgende kunnen doen: meer bij de rijken halen dan bij de - inmiddels toenemende - armen. Deze "rijken" zullen de petitie vast niet ondertekenen..... @naitsoezn; over het oordelen: Wie de schoen past, trekke hem aan.... @eva; ik rij een Fiat Panda, juist om al die redenen. @ooparry; daar ben ik ook bang voor, maar compenseren wij inmiddels niet genoeg, zoals bv de banken ? De discussie staat weer open :-) einde Quote dan stop je met rijden, nog goedkoper.
Reactie door only-me op 02-02-2012 11:49
@henkvanstots; Ja, die link had ik ook gevonden. 63% per liter....hoe is het mogelijk..... @azou; inderdaad, zo zie ik het ook. @eva; Je hoeft mij niet te voorzien van advies. Dit is een forum om van gedachten te wisselen over een onderwerp, zonder daarbij te oordelen over wat een ander zou moeten doen of denken. Als je niets waardevols aan de discussie kunt toevoegen, doe het dan niet.
Reactie door cschouten op 02-02-2012 13:32
Nou mensen, Zou het niet om het kwartje gaan;het gaat om het idee. Het zou een tijdelijke maatregel zijn.Toen KOK hierover aangesproken werd,was zijn antwoord:Onbespreekbaar. Mijn rechtsgevoel zegt me,dat dit afspraak is,die niet nagekomen wordt. En deze afspraak is gemaakt met het hele nederlandse volk. Ik weet wel,dat als het kwartje teruggegeven wordt,het ergens anders vandaan gehaald wordt,het is gewoon een belofte(openlijk) verbreken.
Reactie door tar op 02-02-2012 13:42
Mensen klagen over een hoge bandstofprijs, maar daar zie ik helemaal niets van terug op de (snel)weg... Het nieuwe rijden wordt door veel mensen als zeer irritant ervaren en reageren regelmatig agressief op mensen die dit doen. Je wordt regelmatig letterlijk voor gek verklaard als je geen extra dot gas geeft, ook al staat het verkeerslicht 100 meter verderop op rood en er kruist nog verkeer over het krijspunt. Hard optrekken en snel inhalen om vervolgens weer bij hetzelfde verkeerslicht stil te staan als degene die Het nieuwe rijden toepassen. Het is al veel vaker bewezen dat "sportief" rijden in de drukke randstad geen enkele tijdwinst oplevert; laat staan 130 gaan rijden en vervolgens die 70 seconden die je op de Afsluitdijk wint met deze snelheid weer kwijt raken bij 1 of meer verkeerslichten... [url= http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/zuinig-rijden,/het-nieuwe-rijden.html: Het nieuwe rijden[/url:
Reactie door tar op 02-02-2012 13:50
Herstel: krijspunt = kruispunt
Reactie door beginlink op 02-02-2012 14:52
het is een illusie om te denken dat je dat kwartje ooit terug gaat zien. Geld wat de politiek afpakt komt nooit terug. In dit geval al helemaal niet. Je mag wel harder gaan rijden en waar je eerder moet tanken en waar je meer kwartjes mag betalen en dat is goed voor de schatkist. Het is mooi dat de initiatiefnemer een site plaatst waar je mee kan tekenen maar hoeveel van deze lijsten zijn er al niet voorbijgekomen en heb dat geholpen? Deze regering verkiest geld boven veiligheid en gezondheid. Roken levert ook veel accijnzen op, en dus mag het weer in kleine cafe's. Officieel is roken ook slecht maar waar ze het wel stimuleren en de reden is ......... geld voor de schatkist. Dat ze daarmee de gezondheidkosten verder onbetaalbaar maken is de burger zijn zorg. Daar verhoogt men de premie wel verder
Reactie door orgelmuts op 02-02-2012 14:59
Quote: eva369 schreef op donderdag 2 feb 2012, 09:09: Quote: only-me schreef op woensdag 1 feb 2012, 00:16: @azou; Zo denk ik er ook over @joris; Ze zouden het volgende kunnen doen: meer bij de rijken halen dan bij de - inmiddels toenemende - armen. Deze "rijken" zullen de petitie vast niet ondertekenen..... @naitsoezn; over het oordelen: Wie de schoen past, trekke hem aan.... @eva; ik rij een Fiat Panda, juist om al die redenen. @ooparry; daar ben ik ook bang voor, maar compenseren wij inmiddels niet genoeg, zoals bv de banken ? De discussie staat weer open :-) einde Quote dan stop je met rijden, nog goedkoper.einde Quote @eva369 Ja, leuk bedacht voor mensen die een keuze hebben, maar niet voor mij. Ik ben rolstoelgebonden en rijdt in een aangepaste auto. Het enige wat ik kan doen is de auto laten staan en met mijn rolstoel 3 km naar het centrum rijden, 's zomers doe ik dat idd wel eens, maar nu met die kou is dat geen optie. Inmiddels wordt een tank benzine zowat wel onbetaalbaar voor me. Van dat geld kan ik een week boodschappen halen. (of zelfs nog meer.) Ik tank al bij de Tango, maar ook daar wordt het steeds duurder. Stoppen met rijden is geen optie, dan kom ik helemaal nergens meer. Er zijn dus altijd uitzonderingen en daar zou je eens over moeten nadenken voordat je hier zo'n opmerking neerzet die voor sommige mensen kwetsend kan overkomen.
Reactie door gossy op 02-02-2012 15:58
Volgen mij (weet ik wel zeker) krijgen we dat kwartje nooit meer terug En dat komt omdat de Heren en Dames die ons vertegenwoordigen het eigenlijk geen reet uit maakt,zolang zij het maar goed voor elkaar hebben. Maar dit heeft er natuurlijk wel toe geleid dat wanneer er weer is om wat voor Tijdelijke bijdrage wordt gevraagt om ons Nederland te helpen in een moeilijke tijd dat Het grootste deel van de NL bevolking NÉÉ zal zeggen. Helaas zal dit niet veel uithalen want de wil van de Heren en dames in onze zo geweldige regering zal het een worst wezen of we nu Ja of Nee zeggen. Als het niet uit de breedte komt dan wel uit de Lengte en gaan we toch ergens (wat we met zijn allen nodig hebben) meer voor betalen, en krijgen dat dan later ook niet meet terug. Het zijn eigenlijk net een stel kleine kinderen (kijk maar is hoe ze tegen elkaar doen (met zijn doe is normaal man, en dan moet die Rutten natuurlijk laten zien dat hij best wel iets durft te zeggen en roept dan heel stoer (doe zelf is normaal) eens gegeven blijft gegeven zoiets lijkt het wel De grootste criminelen zitten niet in de Gevangenis maar werken gewoon in de regering en pakken op een voor hun legale manier onze centen af. Alles wordt ons toch door de strot geduwd ( er waren er zoveel die niet voor de Euro waren en wat hebben we, Ja inderdaad toch de Euro. Nou wat heeft dat ons goed gedaan. Het kost ons alleen maar een hoop geld en krijgen er steeds minder voor terug.
Reactie door only-me op 02-02-2012 16:42
@cschouten; Inderdaad. Recht is recht, krom is krom @tar; Hoezo zie jij dit niet terug op de snelweg ? Er zijn altijd mensen die hard rijden en zich niet bekommeren om de extra brandstof en uitstoot, laat staan de boetes. Deze mensen rijden doorgaans in grote benzine-slurpende auto's. Zij kunnen zich dit waarschijnlijk financieel veroorloven en zullen de petitie vast niet tekenen, vermoed ik. Daarentegen heb ik - in de afgelopen 2 jaar - een flinke groei gezien van kleine autootjes. Deze mensen denken wel aan hun portemonnee en moeten/willen de kosten terugbrengen. Even de basisregels van het "Nieuwe Rijden" Rijstijltips van Het Nieuwe Rijden 1. Schakel tussen 2.000 en 2.500 toeren op naar een hogere versnelling (dieselmotoren: tussen 1.500 en 2.000 toeren). 2. Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling. 3. Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer. 4. Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen. 5. Zet de motor af bij kortere stops. Zoals bij een openstaande brug, bij een overweg, in de file, wanneer u iemand afhaalt, etc. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven. 6. Controleer maandelijks de bandenspanning. 7. Maak, indien mogelijk, gebruik van apparatuur zoals een toerenteller, cruise-control en boordcomputer. 8. Accelereer vlot naar de kruissnelheid zodat snel de hoogste (=zuinigste) versnelling bereikt wordt waarin ter plaatse gereden kan worden onder inachtneming van punt 1.
Reactie door only-me op 02-02-2012 16:46
@tar; Herstel: krijspunt = kruispunt........ mooie vergissing :-) @beginlink; zou het niet mooi zijn om dit jaar de illusie om te zetten naar realiteit ? @orgelmuts; zo is het maar net
Reactie door ankhor op 02-02-2012 17:41
Ja, het was trouwens al door Lubbers bedacht, dat kwartje. En het is gewoon gebleven, de overheid heeft er wel meer een handje van zoals bij de kansspel belasting "Het tarief was tot 2006 25%. Op 1 januari 2006 werd het tarief verhoogd naar 29%. De verhoging van de kansspelbelasting is bedoeld als compensatie voor de inkomsten die de Staat misloopt door het afschaffen van de belastingheffing over de ontvangen schenkingen van goede doelen.>>> De belastingverhoging is bedoeld voor een periode van 1 jaar.
Reactie door bharmsen op 02-02-2012 17:43
Teruggave, Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven. Door aan het begin van een periode de reguliere cumulatieve verhogingen te heffen is er aan het eind van de periode geen verschil meer tussen de verschillende methodes en is de extra heffing slechts voor deze periode.
Reactie door tienvliet op 02-02-2012 20:39
Tijdelijk betekend volgens van Dalen: "voor een beperkte tijd, niet permanent." Dat is dus tegen de belofte in. Men zou haast gaan spreken van wederrechtelijke toeeigenen. En ja, ook ik vind dat dit opgeheven moet worden, belofte maakt schuld. Het zou van fatsoen getuigen indien Den Haag dat inzag, helaas fatsoen en Den Haag zijn totaal verschillende zaken volgens mij.
Reactie door only-me op 03-02-2012 00:00
@gossy; Inderdaad, ons kabinet zit er om onze belangen te behartigen. Ik krijg echter steeds vaker het gevoel, dat ik/wij er zijn om hun belangen te behartigen. Laten we ervoor gaan om ons Kwartje terug te krijgen, al is het maar om hen een teken te geven dat afspraken afspraken zijn, en óók wij rechten hebben en niet alleen plichten..... @ankhor; Ik heb eens een column gelezen waarin de schrijver een opsomming maakte van alle belastingen die wij betalen. Het was een hele waslijst...... @bharmsen; Ja, pure politiek, alles wat krom is recht praten. @tienvliet; Bijna wel ja. Zouden we het met terugwerkende kracht terug kunnen vorderen denk je ?! :-)
Reactie door only-me op 03-02-2012 00:07
Stand tot nu toe; 469 ondertekeningen van de petitie Dit is natuurlijk nog lang niet genoeg om mee op de koffie in Den Haag te gaan, maar in ieder geval zijn er 469 burgers in ons land, die ook vinden dat recht recht is, en niet krom.....
Reactie door tienvliet op 03-02-2012 00:19
@only-me; weinig kans, al gaat het kwartje of 0,11 eurocent er enkel maar af, zou al een mooi gebaar zijn. Ben enkel bang dat het met die petitie niet gaat lukken. In Holland zijn weinig daadkrachtige mensen over. Zie maar naar de reacties op dit item, overwegend stelt men "niet zo zeuren" "rijd dan geen auto". Zo komt men makkelijk weg, doch het onrecht staat nog overeind. Niks barricaden, slikken en mond houden, dat is nu de trend.
Reactie door azou op 03-02-2012 08:08
@tienvliet, zo is dat! auto rijden wordt tegenwoordig bijna gezien als een misdrijf. maar mensen vergeet niet dat het de motor is van ons economie...geen verkeer=geen transport. iedereen maar roepen "dan laat je die auto toch staan" dat is pas gezeur! dachten diegene dat ons openbaarvervoer klaar voor is waar miljarden naar toe gaan? ik dacht 't niet. stel je is voor dat 50% van de autorijders 'm op een dag laat staan. ik weet zeker dat de meeste centraalstations te klein worden voor wachtenden. maar ja het klinkt stoer...auto laten staan.
Reactie door f16 op 03-02-2012 11:30
Het gaat hier om een pricipekwestie.Destijds werd dat kwartje tijdelijk ingevoerd om het begrotingstekekort op te vangen.Maar we wisten toen eigenlijk al dat dat kwartje nooit meer terug kwam.Met Kok aan het roer toen was dat ook wel te verwachten.Die heeft zich later ook over onze rug al verrijkt bij ING van onze centen.Al met al was het toen ook al een grote laaienlichter en profiteur.Hij zal er waarschijnlijk geen meter minder om gereden hebben,ik ook niet,maar zoals ik al zei,het is een principekwestie. En beste only-me,je denkt toch niet dat het zooitje wat momenteel in Den Haag zit dit kwartje aan ons terug zal geven?Ze zullen alleen ons nog verder uitkleden dan al het geval was.(dank je wel LIBERAAL KABINET !!!!!!!!!!!!! )
Reactie door ruud_s op 03-02-2012 15:10
Als we nu stellen dat het kwartje (11 eurocent) allang teruggegeven is en tegelijkertijd de accijns niet-tijdelijk met 11 cent is verhoogd, dan kunnen we van nu af aan stoppen met deze onzin-discussie.
Reactie door tienvliet op 03-02-2012 16:50
@ruud_s; precies wat ik bedoel met “een echt Hollandse reactie”. Als we nu toch ook stellen dat wij allemaal tot 70 jaar doorwerken en dan 50 % van ons opgespaarde pensioen krijgen, vervolgens dubbele premie voor de zorg en niet meer vergoed krijgen dan een paracetamolletje. Laten wij dan ook stellen dat alle spaartegoeden door de regering voor 70 % belast gaan worden, alleen omdat wij dit met het huidige kabinet eigenlijk al verwachten. Ja, dan kunnen wij eigenlijk stoppen met alle discussies. Niemand meer wat zeggen, doe wat er gezegd wordt. Wel eens Brave New World van Aldous Huxley gelezen? Dit kan als we op deze voet doorgaan ons voorland zijn.
Reactie door only-me op 04-02-2012 02:03
@tienvliet; De positieve reacties overstijgt gelukkig de negatieve, maar inderdaad, wat jij ook beschrijft, mensen hebben geen vertrouwen meer in onze politiek. Eigenlijk heel treurig, maar wel realistisch. Evengoed wil ik positief blijven. Een ommekeer kan echter alleen tesaam..... @azou; Klopt @f16; Ik blijf hopen :-) @ruud_s; Als jij iemand iets waardevols leent wat hij vervolgens niet meer terug geeft, vind je het dan ook onzin is als jij daar iets van zegt ?
Reactie door ehzdhz op 04-02-2012 09:28
Ik begrijp jouw ergernis, maar als je mocht kiezen zou je dan niet liever dan vrijstelling voor de VRH verhogen en de erfbelasting verlagen? Over dat geld is al inkomensbelasting betaald, en als politici werkelijk menen dat ze graag zien dat mensen iets van hun leven willen maken dan moeten ze die obstakels wegnemen. Jonge mensen kunnen zoals het nu is niet sparen voor een huis. Nu kan je het bovenstaande ook voor de accijns betogen maar je kan niet alles tegelijk hebben.
Reactie door only-me op 04-02-2012 11:43
@ehzdhz; Ja, ik ben het met je eens dat de belasting op meerdere fronten zou moeten worden gewijzigd. Daarom heb ik tijdens deze discussie ook de vraag gesteld; hoeveel keer zouden wij over iedere euro belasting betalen ? Ik ben daarom ook van mening dat deze extra heffing zou moeten worden afgeschaft omdat het een 'tijdelijke' was, en tijdelijk is tijdelijk en niet permanent.....
Reactie door only-me op 08-02-2012 12:27
Deze discussie is inmiddels gesloten, omdat alle argumenten die je kunt bedenken bij dit onderwerp de revue wel is gepasseerd. Argumenten, die startte bij de nutteloosheid van deze discussie tót boosheid over de benzineprijzen. Alle argumenten hebben één overeenkomst, men gelooft niet in rechtvaardigheid vanuit onze regering. Mocht u denken, dat de handen ineen slaan wél kán werken, onderteken dan deze petitie en stuur hem door naar vrienden en bekenden, zodat er genoeg ondertekeningen komen om hiermee naar Den Haag te gaan om een signaal af te geven, dat wij recht recht vinden.....en niet krom......
Reactie door arie111 op 11-02-2012 17:00
Kwartje van kok kan er best af we betalen al genoeg belasting hier in nederland. je betaald al belasting over je loon je betaald belasting op alles wat je koopt dat heb je nog eens de waterschapsbelasting en de gemeentebelasting het houd niet op met die belastingen wat we betalen. Den Haag kan best wat belastingen verlagen en als ze dan ergens op moeten bezuinigen dan mogen ze dat op hun zelf doen ze verdienen meer dan de gemiddelde nederlander laat hun maar rondkomen van 50.000 euro per jaar is meer dan genoeg voor ze bezuinig maar lekker op den haag en maak de benzine prijs goedkoper.
Reactie door peterkassa op 13-02-2012 22:12
als je je bedenkt dat men al vele jaren geleden auto,s konden maken die op waterstof rijden dan weet je al genoeg.
Reactie door azou op 14-02-2012 08:55
daar zijn we weer uit de sneeuw en ijzel. weet u mensen ik blijf er bij dat de automobilist, letterlijk (met opzet!!) wordt uitgekleed. als u gister de weg op moest dan weet u al genoeg. we zijn alleen maar goed in clubjes verzienen en daar een topman neerzetten die jaren mag plukken ( zakken vullen). bv. het KNMI gister alarm code rood, met geruststellende mededeling dat de ochtend spits normaal zal verlopen maar....dat komen smorgens vroeg de smoesjes weer over de brug. de zout heeft niet gewerkt, de grond is nog te koud. dan vraag ik me af of er uberhout gestrooid is. ik dacht het niet. nou mensen ik heb die nacht op A6 tussen almere en lelystad gereden, en dat wens ik niemand in die omstandigheden. dat is juist een snelweg die deze clubje die nu op het binnenhof zit als 130k/u heeft aangemerkt. dan denk ik heeft diegene wel hersens. dit is volgens mij een van de gevaarlijkste snelewegen veel vracht verkeer, zonder vangrails, 2baans, herten en vossen die oversteken ik kan wel even doorgaan. op die snelweg gaat heel vaak fout. nou ja 130 beland je sneller in de slootjes!! dan denk ik SYMBOOLpolitic. 130 k/u tussen 19 en 6uur.
Reactie door only-me op 17-02-2012 00:26
Dat wij als autorijders met z'n allen moeten betalen voor onderhoud aan de wegen, vind ik niet meer dan logisch. We maken er immers ook gebruik van. Dit moet echter wel in verhouding staan. Momenteel betalen wij belasting over de auto, de benzine, de reparaties en verzekering én mogen wij ook nog maandelijks wegenbelasting betalen. Het Kwartje van Kok werd echter in 1991 als tijdelijke maatregel ingevoerd en hoe hard onze politici de huidige aanwezigheid van dit Kwartje ook goedpraat, het ís en blijft krom. Tijdelijk = tijdelijk

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!