Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kwaliteit houdt op bij het bandje

Geplaatst door: breekijzer57 op: 06-08-2012 23:17
Met Pulsar/Seiko heb ik een discussie over een klacht betreffende een gekocht horloge. 6 jaar geleden, voor ons 25 jarig huwelijksfeest, heb ik voor mij vrouw een Pulsar horloge gekocht. Bandje is versleten, een jaar geleden bij Pulsar dealers geïnformeerd naar een nieuw horlogebandje. Reactie was dat deze er niet is. Zoeken op internet leverde ook geen resultaat op. Bij Pulsar (Seiko) geïnformeerd en kreeg toen te horen dat het horloge uit de collectie is en dat het bandje niet meer te bestellen is. Horloge functioneert nog prima, maar zonder bandje heb je daar natuurlijk niets aan. Ik ben van mening dat Pulsar had kunnen weten dat het meest kwetsbare onderdeel het horlogebandje is en dat daar richting de klant rekening mee gehouden zou moeten worden, maar dat is niet zo. Lijkt mij hetzelfde als een nieuwe auto kopen en na de slijtage van de banden te horen te krijgen dat de banden niet meer gemaakt worden. De auto kan niet meer gebruik worden, vette pech voor de klant. Te gek voor woorden dat dit de houding is van een gerenommeerd bedrijf als Pulsar/Seiko.
Reactie door zwemmer op 07-08-2012 10:01
Hoe moet ik mij dat rekening houden met dat bandje voorstellen? Had er een reservebandje bij geleverd moeten worden? Of vind je dat de winkel voor het geval dat ekstra bandjes in het moeten slaan? Leg eens uit, wat verwachtte je? Zulke dingen gaan uit de collectie om de verkoop draaiende te houden in sommige gevallen. Zwemmer
Reactie door jorisw op 07-08-2012 15:26
Normaal kan je toch gewoon een bandje van een horloge vervangen door een ander (van duur tot goedkoop). Of wil je per se het originele bandje?
Reactie door breekijzer57 op 07-08-2012 23:32
Bedankt voor de reacties. De producent (Pulsar) is verantwoordelijk voor het product , dat is het horloge + het bandje (niet het verkoopkanaal, de winkel). Over de kwaliteit van het uurwerk is geen klacht, degelijke kwaliteit zoals van Pulsar verwacht mag worden. Bij het horloge hoort een specifiek bandje, geen standaard bandje, die past niet (was het maar zo makkelijk). Wat ik had verwacht was dat ik een nieuw bandje had kunnen kopen (zou dus een voorraadproduct bij Pulsar moeten zijn). Dat de levensduur van het horloge afhankelijk zou zijn van het bandje had ik bij de koop niet verwacht. Was dat wel zo, dan had ik kunnen beslissen om of een reserve bandje te bestellen of om het horloge niet te kopen. Nu ligt het horloge nutteloos in de kast en daar ben erg ontevreden over.
Reactie door dcz op 08-08-2012 00:13
Doe ff normaal! Gewoon een ander bandje erop laten zetten en klaar is Kees. Die vergelijking met een auto slaat naturrlijk ook nergens op, enne...voordat je weer gaat roeptoeteren....je mot bij je winkelier wese en niet bij Pulsar/Seiko... Zijn geen partij in deze. Wellicht je winkelier bij zijn strot grijpen dat ie geen -tig bandjes in voorraad heeft..
Reactie door breekijzer57 op 08-08-2012 23:14
DCZ lezen is waarschijnlijk niet je sterkste kant. Zoals je in mijn toelichting heb kunnen lezen is voor dit horloge is geen standaard bandje beschikbaar, het is een bandje specifiek behorende bij dit horloge. (was het maar zo eenvoudig, dan hadden wij deze discussie ook niet gehad). Wordt ook door Pulsar/Seiko toegegeven. Het is te kort door de bocht om in een situatie waarbij de fabrikant besluit om het artikel uit het assortiment te halen (en dus ook het bandje) de verantwoordelijkheid voor het het niet meer beschikbaar zijn van het bandje bij de winkel te beleggen, zo werkt dat niet. De lieftallige dame bij haar strot grijpen gaat mij te ver, zeker omdat duidelijk is dat zij niet over deze bandjes beschikt (reactie callcenter Pulsar/Seiko). Heb je betere suggesties laat mij dit dan nog even weten.
Reactie door dcz op 08-08-2012 23:38
Nee, geen betere maar wel een herhaling van wat ik al eerder schreef: je mot bij de winkel wese, je hebt geen barst met de producent te maken.Je koopt je klokkie bij een winkel, die gaan je probleem maar oplossen. Zijn ze ook gewoon "verplicht"... En dat jij nergens een passend bandje kan vinden geloof ik niet, zo verschrikkelijk speciaal ken dat klokkie ook niet zijn. En dank U: heb mijn school nog afgemaakt in de tijd dat er echte meesters en juffen voor de klas stonden, en doe alles nog zonder bril... Mazzel! Verder niet een al te grote broek aantrekken, dan kon je je breekijzer nog wel eens nodig hebben...
Reactie door wimwest op 10-08-2012 08:41
De producent is wel verantwoordelijk voor het product, echter niemand kan de producent verplichten om jaren onderdelen te bewaren. Dcz heeft wel gelijk dat de verkopende partij de enige partij is waar u op kunt terugvallen, want met deze partij is de overeenkomst gesloten en niet met de producent. Bij aanschaf had u kunnen constateren dat het horlogebandje geen standaardband is en had u daar op kunnen anticiperen door navraag te doen met betrekking tot mogelijke nalevering van dit bandje. U had toen kunnen besluiten om een extra bandje te kopen of om af te zien van aanschaf van het horloge. Slechts als de leverancier tegen u heeft gewaarborgd dat alle onderdelen levenslang te leveren waren, had u deze hier op kunnen aanspreken. Nu is het slechts uw aanname dat een dergelijk groot merk onderdelen levenslang moet kunnen leveren. Op basis van UW aanname kunt u de leverancier niet aansprakelijk stellen en zal u dit moeten accepteren.
Reactie door ikbenik op 10-08-2012 08:57
Quote: dcz schreef op woensdag 8 aug 2012, 23:38: je mot bij de winkel wese, je hebt geen barst met de producent te maken.Je koopt je klokkie bij een winkel, die gaan je probleem maar oplossen. Zijn ze ook gewoon "verplicht"...einde Quote Ahum.... Als er inderdaad wel maar één soort bandje gebruikt kan worden (de rest past domweg niet), dan kun je die winkelier wel het mes op de keel zetten, maar met de beste wil van de wereld kan hij geen nieuw bandje monteren. Als de fabrikanten besluiten om voor een bepaald product geen spare-parts meer te fabriceren cq te leveren, kan van de verkopende partij niet verwacht worden dat die het probleem gaat oplossen.
Reactie door dcz op 10-08-2012 17:29
@BBCS: tja, zal ik eens mijn best doen je niet voor schut te zetten? TS wil perse dat de producent het probleem op gaat lossen. Mooi uitgangspunt maar niet relevant. TS moet bij de winkel zijn en hoe die dat op gaat lossen is niet het probleem van TS maar van de ondernemer.Die gaat maar in conclaaf met de producent. Oh...wacht...dan hebben we met jou een probleem toch?
Reactie door dcz op 10-08-2012 17:30
En als TS niet in staat is om het topic in de juiste rubriek te plaatsen...tja... Categorie: Auto & Vervoer - Overig
Reactie door ikbenik op 11-08-2012 19:46
Quote: dcz schreef op vrijdag 10 aug 2012, 17:29: @BBCS: tja, zal ik eens mijn best doen je niet voor schut te zetten? TS wil perse dat de producent het probleem op gaat lossen. Mooi uitgangspunt maar niet relevant. TS moet bij de winkel zijn en hoe die dat op gaat lossen is niet het probleem van TS maar van de ondernemer.Die gaat maar in conclaaf met de producent. Oh...wacht...dan hebben we met jou een probleem toch? einde Quote Heb jij mijn posting wel goed gelezen? Quote: dcz schreef op vrijdag 10 aug 2012, 17:29: TS moet bij de winkel zijn en hoe die dat op gaat lossen is niet het probleem van TS maar van de ondernemer. einde Quote Het zeer grote probleem is dat die winkelier het probleem niet KAN oplossen, omdat het betreffende bandje niet meer gefabriceerd wordt. Moet hij dat bandje dan uitpoepen? Ik wil jouw niet belachelijk maken, maar als de fabrikant dat bandje niet fabriceert, kan de winkelier die ook niet vervangen. Zo simpel is het. Quote: dcz schreef op vrijdag 10 aug 2012, 17:29: Die gaat maar in conclaaf met de producent.einde Quote Als die producent aangeeft dat die het bandje niet gaat fabriceren, houdt het voor de winkelier ook op. Wat niet gefabriceerd wordt, kan ook niet geleverd worden.
Reactie door dcz op 11-08-2012 21:58
Nou, an heeft TS dus pech...misschien maar eens een dagje naar de Zwarte Markt...
Reactie door mf.wittebrood op 25-08-2012 16:13
Beste breekijzer, Heb hetzelfde probleem en ben het volledig met je eens. Krijg bij de juwelier waar ik het horloge heb gekocht het antwoord dat het speciale bandje (met de inkeping) niet in voorraad is bij de leverancier en bij Pulsar moet worden besteld. Het horloge is uit de verkoop vandaar! Duurt echter drie maanden (dus er is wel hoop voor je) Vind het belachelijk dat de onderdelen van het horloge, in dit geval het bandje, niet meer worden nageleverd of dat dit 3 maanden moet duren Volgens mij zijn de onderdelen van bijv. een lelijke eend die niet meer wordt gemaakt ook nog gewoon bij de dealer te krijgen. Dat je bij de aanschaf van het horloge had moeten vragen of het bandje kan worden nageleverd is natuurlijk vreemd, moet je dat dan bij alle spullen die je koopt doen. groetn, "Whitebread"
Reactie door dearagain op 25-08-2012 21:55
breekijzer57 Met uitzondering van professionele industriële werktuigen, landbouwvoertuigen en auto's, zijn fabrikanten in de EU al meer dan 7 jaar niet meer verplicht om "stock" bij te houden. Ze mogen het wél, maar ze zijn daartoe wettelijk niet meer verplicht. Je kunt dus hoog of laag springen, maar je zult je in dit geval toch echt tevreden moeten stellen met een niet bijpassend bandje (als dat tenminste te vinden is). Overigens, heb je al op marktplaats gezocht?
Reactie door breekijzer57 op 25-08-2012 23:18
Inmiddels heeft mijn vrouw een nieuw horloge gekocht, ze had er genoeg van om zonder horloge door het leven te gaan. Op een beurs kreeg ik van een horloge-verkoper de tip om een gewoon bandje te kopen en deze met een mes passend te maken. De schroefje om het oude bandje te demonteren zijn echter te klein om dit zelf te doen, zal een horlogerie in de buurt vragen om mij hierbij behulpzaam te zijn (hoop dat dit lukt, moet dan nog wel met een leer-stift de uiteinden van het bandje op kleur maken). **In de laatste Consumentengids stond nog een aardig artikel over wat je als consument zou mogen verwachten als je een product koopt. Dank aan allen die een inhoudelijke bijdrage hebben geleverd aan mij ongenoegen over het bandje van het horloge van mijn vrouw.
Reactie door breekijzer57 op 25-08-2012 23:24
De reactie van dcz op vrijdag 10 aug 2012, 17:30 En als TS niet in staat is om het topic in de juiste rubriek te plaatsen...tja... Categorie: Auto & Vervoer - Overig Juiste opmerking, het lukte mij niet om een juiste rubriek te vinden en hebben deze vervolgens in overige geplaatst. Kunt u mij nog een tip geven hoe ik hier had moeten handelen?
Reactie door ikbenik op 25-08-2012 23:25
Quote: breekijzer57 schreef op zaterdag 25 aug 2012, 23:18: **In de laatste Consumentengids stond nog een aardig artikel over wat je als consument zou mogen verwachten als je een product koopt.einde Quote Dat valt onder de categorie sprookjes. Het gaat daarbij puur om wat zij zelf van mening zijn. Dat heeft totaal niets met de wetgeving te maken. Zij vinden en zijn van mening dat bij normaal gebruik een product een x tijd probleemloos mee dient te gaan, ongeacht het merk, type en aanschafprijs. En zo is het fabeltje van gemiddelde levensduur in de wereld gekomen.
Reactie door dearagain op 26-08-2012 11:55
ikbenik Hier ben ik het dus niet met je eens. Op grond van uitlatingen (reclame e.d.) van de verkoper en een fabrikant, mag de koper wel degelijk verwachtingen hebben over de levensduur van het produkt.
Reactie door ikbenik op 26-08-2012 20:13
Quote: dearagain schreef op zondag 26 aug 2012, 11:55: ikbenik Hier ben ik het dus niet met je eens. Op grond van uitlatingen (reclame e.d.) van de verkoper en een fabrikant, mag de koper wel degelijk verwachtingen hebben over de levensduur van het produkt. einde Quote En dan alleen als de fabrikant en winkelier dat specifiek aangeven. Zegt men niets over een verwachte levensduur, dan is die er ook niet. In de praktijk wordt òf de verwachte levensduur òf de garantieperiode opgegeven. En de regels van de verwachte levensduur vallen onder de noemer garantie en is te vinden in artikel 6a van wetboek 7. In de garantie of verwachte levensduur worden door de fabrikant of winkelier bepaalde gebreken uitgesloten en daarbij bepalen de fabrikant en winkelier zelf de lengte van de garantieperiode cq verwachte levensduur, tegen welke condities dat die garantie cq verwachte levensduur wordt gegeven en welke rechten zij de koper toekennen. Wettelijk is daar niets over geregeld en ook niet de minimum of maximum termijnen e.d.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!