Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!

kunnen speciaal bestelde goederen altijd geruild worden?

Geplaatst door: mfw op: 10-04-2012 23:41
Mogen consumenten te allen tijde producten ruilen, ook als deze producten voor hen besteld/gemaakt zijn? Begin 2012 bestelde ik bij de firma Berg&Berg in Den Haag een karpet van zuiver scheerwol voor Euro 1000,= in de maat 1,50x2,00. De verkoper zou zsm informeren of het op voorraad was of het anders bestellen. Het werd dat laatste. Toen het kleed geleverd werd, viel mij de maat tegen: te klein voor de woonkamer, ondanks uitvoerig opmeten en kranten leggen op de vloer voor de aankoop. Zonde, want het betreft geen goedkoop kleed. Daarop heb ik de winkel gebeld om te vragen of het mogelijk was het kleed te ruilen voor een grotere versie van 2,00x2,50, een flinke maat groter dus. De winkelier had dit nog nooit meegemaakt en moest in overleg met de leverancier. Deze liet weten het kleed niet terug te kunnen nemen, omdat het geen standaard maat zou zijn en deze speciaal gemaakt was. Het argument over de standaardmaat wil er bij mij niet in. Zowel firma als leverancier prijzen het carpet aan in 3 standaardmaten, waarvan 1,50x2,00 er één is. Na nogmaals overleg tussen firma en leverancier blijkt de leverancier zich bij zijn standpunt te houden: het zou gaan om standaardprijzen die bij de 3 maten horen, niet om een standaard product en daarom kan het product niet geruild worden. Dat "standaard maat" hier gelezen moet worden als "standaard prijs" is nergens terug te vinden. De firma zegt hier wel een les uit geleerd te hebben en dit een volgende keer indien er sprake is van 'bestellen', erbij te zullen vermelden. Maar daar koop ik als consument natuurlijk weinig voor. Mijn idee is dat de firma zich wel erg makkelijk verschuilt achter de leverancier. De leverancier is bang het kleed niet meer kwijt te kunnen; de firma is dat ook. Natuurlijk had ik ook liever direct de goede maat besteld, maar de argumentatie waarom er nu niks meer mogelijk is met een product dat niet goed uit pakt, lijkt me niet valide. Ik kan me voorstellen dat als je een standaardproduct koopt (zowel maat als kleur), je deze altijd zou mogen ruilen, of deze nu op voorraad is of bestel moet worden. Of zie ik dat verkeerd?
Reactie door abarth op 10-04-2012 23:50
1x posten is genoeg. Ook hier geldt koop is koop.
Reactie door valerius-2 op 10-04-2012 23:54
Natuurlijk niet het wordt speciaal voor u gemaakt of vermaakt of besteld bij de fabriek of groothandel, als u het dan niet afneemt zitten ze met een z.g. winkel dochter en kunnen zij verlies leiden. Er staat minstens een vergoeding tegenover om het product af te zeggen dan kunnen zij het weer goedkoper aanbieden.
Reactie door stacey op 11-04-2012 00:07
---Kan ik een product altijd ruilen? Als u iets koopt, zit u eraan vast. Maar soms kunt u het product ruilen. Maar iets ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het niet wilt hebben.--- ConsuwijzerConsuwijzer
Reactie door carola.83 op 11-04-2012 00:08
Dubbelpost, zie vraag en antwoord.

Kassa nieuwsbrief

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA wij zijn voor