Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!

KPN/Hi

Geplaatst door: dcdv op: 15-08-2010 14:47
Hallo allemaal, Sinds twee jaar heb ik een abonnement bij Hi. Door ellende met de klantenservice heb ik mijn abo opgezegd. De ellende was o.a. verkeerde bundels, voordeelbundels die niet mogelijk waren na aanmelding en als laatste klap op de vuurpijl mijn gegevens opnemen via telefonische nummeropvraagdiensten hoewel ik een geheim nummer heb. Deze klacht is nog niet afgehandeld hoewel ik hier verschillende malen over gemaild heb. Krijg gewoonweg geen respons meer. Nu belde ik met de afdeling opzeggingen en deze betreurden de gang van zaken. Er werd mij een voorstel gedaan voor een 1 jarige contractsverlenging onder een Hi35 abo. Omdat dit toch niet de bedoeling was belde ik twee dagen later terug. De medewerker die mij heeft geholpen belde daarop terug en zei dat het verlagen wel kon, maar nu niet meer omdat het pakket al onderweg was. Ik moest het gewoon aannemen en dan belde hij mij terug om alsnog het abonnement te verlagen. U raad het al, hij belde niet terug. Nadat ik 20 keer heb gebeld en mij steeds werd verteld dat het niet kon, ben ik naar het KPN kantoor in Groningen gegaan maar hier konden ze mij ook niet helpen. Hierop heb ik alles teruggestuurd met een gepeperde brief om alles op te zeggen. Mijn vraag is nu wat ik verder kan doen. Moet ik aangifte doen van [edit redactie: ?
Reactie door tdehond op 15-08-2010 14:59
Als ik het goed begrijp heeft u aanvankelijk ingestemd met contractsverlenging voor 1 jaar. Hopelijk heeft u binnen de zichttermijn aantoonbaar geannuleerd ( aangetekend opgezegd, liefst met ontvangstbevestiging) Ik denk niet dat hier sprake is van oplichting omdat u ingestemd heeft met verlenging abbo.
Reactie door read op 15-08-2010 15:16
dcvd Van oplichting is hier m.i. geen sprake: Wetboek van Strafrecht Artikel 326 Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie. Wel is er (zoals jij het beschrijft), sprake van misleiding, wat natuurlijk ook een legitieme reden is, om de overeenkomst eenzijdig te ontbinden. Pedro.
Reactie door dcdv op 15-08-2010 15:27
Dank voor jullie antwoorden. Inderdaad is het misleiding en geen oplichting. Heb het inderdaad aantoonbaar retour gestuurd binnen de zichttermijn. Maar wat mij zo verbaasd is dat als er verlengd moet worden alles mogelijk is en zodra je daarna nog wat wilt of vragen hebt je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Acht u een aangifte wegens misleiding zinvol?
Reactie door read op 15-08-2010 15:56
dcdv Een aangifte bij de politie wegens misleiding lijkt mij geen haalbare kaart. Wel kun je een klacht indienen wegens misleiding op grond overtreding van de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken én uiteraard de overeenkomst nietig verklaren. Info: Indien een overeenkomst tot stand is gekomen als gevolg van een misleidende of agressieve handelspraktijk zoals die bijvoorbeeld genoemd staan op de zwarte lijst, dan zal vrijwel altijd ook sprake zijn van bedrog of dwaling. Is dat het geval, dan heeft de consument op grond van het Burgerlijk wetboek de mogelijkheid om de betreffende overeenkomst te vernietigen. Vernietiging heeft tot gevolg dat de overeenkomst vanaf het begin af aan geacht wordt nooit te hebben bestaan (‘nietig’ is geweest). Als het product inmiddels is geleverd en de consument al heeft betaald, kunnen deze ‘prestaties’ over en weer worden teruggevorderd. Sinds 15 oktober 2008 is er nieuwe wetgeving voor het bedrijfsleven van kracht. Die wetgeving heet de Wet op Oneerlijke HandelsPraktijken. Daarin staat bijvoorbeeld heel duidelijk dat een verkoper (ook als het colportage betreft) geen misleidende informatie mag geven en ook het niet vermelden van relevante informatie is strafbaar. In jouw geval schat ik in, dat de verkoper je misleid heeft en dat er dús van dwaling sprake is. Je zou immers de overeenkomst niet hebben afgesloten als je de juiste informatie wél zou hebben gehad. Als KPN/hi hiermee niet accoord, dan kun je hierover een klacht indienen bij CONSUWIJZER of de Consumentenautoriteit. (even zelf knippen en plakken) http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Wet_oneerlijke_handelspraktijken http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3613 http://www.jurofoon.nl/zoeken.asp?q=oneerlijke+handelspraktijken http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/Specials/Oneerlijke_handelspraktijken_verboden Brochure: http://www.consumentenautoriteit.nl/dsresource?objectid=18081&type=pdf ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Klacht over Oneerlijke HandelsPraktijken (de Wet OHP): 1. Consumentenautoriteit Bezoekadres: Wijnhaven 24 Postbus 16759 2500 BT Den Haag Telefoon: + 31 70 330 5979 Fax: + 31 70 330 5989 Email: info@consumentenautoriteit.nl www.consumentenautoriteit.nl óf 2. ConsuWijzer Informatielijn voor consumenten: 088 070 70 70 www.consuwijzer.nl ConsuWijzer Postbus 1031 2260 BA Leidschendam Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door dcdv op 15-08-2010 16:30
Dankjewel voor je antwoord. Ik zal de verdere reactie van KPN even afwachten maar heb inderdaad weinig goede hoop. Dan zal ik, indien nodig, e.e.a. in werking stellen.
Reactie door read op 15-08-2010 16:41
dcdv Je kunt ook een geheel andere weg volgen. Het is mogelijk om een klacht in te dienen bij de GeschillenCommissie Telecommunicatie in Den Haag. Daar kun je ook eisen dat jouw onnodige kosten vergoed worden. GeschillenCommissieTelecommunicatie Groeten, ReadAC.GeschillenCommissieTelecommunicatie
Reactie door dcdv op 15-08-2010 16:51
Dat is inderdaad ook nog een optie. Zal allicht een minder gecompliceerde, goedkopere weg zijn. Mijn angst is alleen dat dit niet zoveel uithaalt als de andere procedure. Dankjewel voor het meedenken! Groet dcdv
Reactie door dcdv op 23-08-2010 15:37
Inmiddels is alles keurig opgelost door de afdeling KPN klantereacties. Blijf erbij dat de helpdesk echt ondermaats presteert...
Reactie door testcase op 23-08-2010 15:52
Quote: dcdv schreef op maandag 23 aug 2010, 15:37: Inmiddels is alles keurig opgelost door de afdeling KPN klantereacties. Blijf erbij dat de helpdesk echt ondermaats presteert...einde Quote Maar dat is wel heeeeeeeeel wat anders dan oplichting....

Kassa

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA wij zijn voor