Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KPN opzegging per einde contractsdatum maximaal drie maanden

Geplaatst door: ben86 op: 04-04-2011 12:29
Op dit moment heb ik een een-jarig internetabonnement bij KPN. Het einde van mijn contractsdatum is op 24-09-2011 (en uiterste opzegdatum is 24-08-2011). Ik wil mijn abonnement nu opzeggen per einde contractsdatum. Uit telefonisch contact blijkt dat KPN niet wil doen (lees: de medewerker kan in zijn of haar systeem maximaal drie maanden vooruit opzegging per einde contractsdatum verwerken). In mijn geval zou dat dus pas vanaf 25 juni 2011 mogelijk zijn. Op mijn vraag wat de reden hiervoor is, wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden (hierna: AV). Vervolgens heb ik hierop de AV geraadpleegd. Volgens de website van KPN is op deze pagina alle Algemene Voorwaarden te vinden ( http://www.kpn.com/allevoorwaarden.htm ). Hierop heb ik de Algemene Voorwaarden Elektronische Communicatie Diensten van KPN geraadpleegd. Met betrekking tot opzegging staat daarover het volgende. Onder artikel 18.1 (DUUR EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST): De Overeenkomst wordt aangegaan voor de termijn van één jaar, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Na afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst van rechtswege omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant de Overeenkomst voor het verstrijken van deze termijn met inachtneming van een opzegtermijn van één maand telefonisch (bij de Klantenservice genoemd in artikel), schriftelijk of elektronisch heeft opgezegd. Na omzetting van de Overeenkomst in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, is de Klant telkens gerechtigd de Overeenkomst met inachtneming van een opzegtermijn van één maand telefonisch, schriftelijk of elektronisch op te zeggen. Uit de Algemene Leveringsvoorwaarden staat er het volgende in met betrekking tot opzeggingen. Artikel 11.1 (DUUR VAN DE OVEREENKOMST EN BEËINDIGING): Een Overeenkomst die voor bepaalde duur is aangegaan, wordt na afloop van de initiële contractsduur telkens stilzwijgend verlengd met een periode van één (1) jaar, tenzij Opdrachtgever of Leverancier de Overeenkomst schriftelijk opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden voor het einde van de initiële contractsduur of de verlengingsperiode. Overeenkomsten die krachtens de geldende wet- en regelgeving naar hun aard niet langer aangegaan mogen worden dan vijf (5) jaar, zullen na het verstrijken van die vijf(5) jaar niet stilzwijgend worden verlengd. Deze overeenkomsten kunnen wel op initiatief van Opdrachtgever worden verlengd. Op deze verlenging zijn de in de eerste en tweede zin genoemde uitgangspunten van toepassing. (Overigens lijkt mij dit in strijd met het recht, omdat sinds 1 juli 2009 maar hooguit één maand opzegtermijn mag worden gehanteerd: http://www.opta.nl/nl/wat-doet-opta/toe ... orwaarden/ ) Uit deze voorwaarden heb ik geen maximum termijn gevonden voor het vooruit opzeggen per einde contractsdatum. Hierop heb ik nogmaals telefonisch contact gehad met KPN. Nogmaals werd mij verwezen naar de AV, maar toen ik vroeg waar het dan in de AV staat kon geen antwoord worden gegeven. In de AV staat alleen dat bij het opzeggen een termijn van minimaal één (of drie) maanden in acht genomen moet worden. Het gaat dus om een minimumtermijn en dus geen maximumtermijn. Graag zou ik van jullie willen weten of ik iets over het hoofd heb gezien. Mocht ergens in de Algemene Voorwaarden staan dat er hooguit drie maanden vooruit per einde contractsdatum worden opgezegd, dan heb ik daar vrede mee.
Reactie door tdehond op 04-04-2011 13:08
Stilzwijgend verlengen U heeft alleen recht op één maand opzegtermijn in de verlengde contractperiode als de aanbieder de overeenkomst stilzwijgend verlengt of vernieuwt. Let op: Indien u vóór beëindiging van de eerste contractperiode expliciet instemt met een aanbod van de aanbieder om de overeenkomst te verlengen of te vernieuwen, bent u opnieuw gebonden aan de dan overeengekomen contractsperiode. [url=http://www.internetten.nl/div/document.asp?id=9753&kleur=blauw: Bron: klik hier[/url: M.i. mag de provider nu nog een ( uiterlijke) opzegtermijn hanteren van drie maanden voor deze eerste contractperiode.
Reactie door ben86 op 04-04-2011 13:15
Quote: tdehond schreef op maandag 4 apr 2011, 13:08: Stilzwijgend verlengen U heeft alleen recht op één maand opzegtermijn in de verlengde contractperiode als de aanbieder de overeenkomst stilzwijgend verlengt of vernieuwt. Let op: Indien u vóór beëindiging van de eerste contractperiode expliciet instemt met een aanbod van de aanbieder om de overeenkomst te verlengen of te vernieuwen, bent u opnieuw gebonden aan de dan overeengekomen contractsperiode. [url=http://www.internetten.nl/div/document.asp?id=9753&kleur=blauw: Bron: klik hier[/url: M.i. mag de provider nu nog een ( uiterlijke) opzegtermijn hanteren van drie maanden voor deze eerste contractperiode. einde Quote Dank je voor de reactie. Het is echter geen antwoord op mijn vraag. De bron die je geeft, gaat over de uiterste datum waarop nog per contractsdatum kan worden opgezegd. Bij mij gaat het om een andersom situatie. Ik wil namelijk ruim van tevoren opzeggen (zeg maar ongeveer 6 maanden vantevoren) per einde contractsdatum.
Reactie door ben86 op 04-04-2011 13:22
Quote: tdehond schreef op maandag 4 apr 2011, 13:08: Stilzwijgend verlengen U heeft alleen recht op één maand opzegtermijn in de verlengde contractperiode als de aanbieder de overeenkomst stilzwijgend verlengt of vernieuwt. Let op: Indien u vóór beëindiging van de eerste contractperiode expliciet instemt met een aanbod van de aanbieder om de overeenkomst te verlengen of te vernieuwen, bent u opnieuw gebonden aan de dan overeengekomen contractsperiode. [url=http://www.internetten.nl/div/document.asp?id=9753&kleur=blauw: Bron: klik hier[/url: M.i. mag de provider nu nog een ( uiterlijke) opzegtermijn hanteren van drie maanden voor deze eerste contractperiode. einde Quote Ter aanvulling. In mijn Algemene Voorwaarden staat dat ik mijn abonnement per contractsdatum kan opzeggen met inachtneming van één maand. Het staat dus niet ter discussie of dit één of drie maanden moet zijn. KPN gaat ook uit van één maand opzegtermijn in mijn contract. Het is wellicht een beetje onhandig dat de algemene leveringsvoorwaarden rept over 3 maanden, maar dat is niet het probleem waar ik nu mee zit. Ik wil graag weten of ik kan opzeggen per einde contractsdatum met inachtneming van een opzegtermijn van vijf maanden.
Reactie door birdies op 04-04-2011 13:26
............Bij mij gaat het om een andersom situatie. Ik wil namelijk ruim van tevoren opzeggen (zeg maar ongeveer 6 maanden vantevoren) per einde contractsdatum. ......... Ik heb deze vraag al eerder voorbij zien komen en heb toen uitgebreid de AV van KPN bekeken, waar dan zou moeten staan dat je niet eerder dan 3 maanden mag opzeggen. Net als jij heb ik geen verwijzing kunnen vinden. Het slaat natuurlijk ook nergens op dat zij dit administratief niet zouden kunnen verwerken. Volgens mij eerder een maatregel in de hoop dat mensen het tegen die tijd vergeten of om te voorkomen dat mensen in hun boosheid meteen naar de telefoon grijpen. Je kunt 2 dingen doen: het laten voor wat het is en de datum goed noteren of er energie in stoppen en opnieuw de telefoon pakken en de helpdesk vragen waar zij dat dan wel lezen in de AV.
Reactie door tdehond op 04-04-2011 13:38
Quote: ben86 schreef op maandag 4 apr 2011, 13:22: Quote: tdehond schreef op maandag 4 apr 2011, 13:08: Stilzwijgend verlengen U heeft alleen recht op één maand opzegtermijn in de verlengde contractperiode als de aanbieder de overeenkomst stilzwijgend verlengt of vernieuwt. Let op: Indien u vóór beëindiging van de eerste contractperiode expliciet instemt met een aanbod van de aanbieder om de overeenkomst te verlengen of te vernieuwen, bent u opnieuw gebonden aan de dan overeengekomen contractsperiode. [url=http://www.internetten.nl/div/document.asp?id=9753&kleur=blauw: Bron: klik hier[/url: M.i. mag de provider nu nog een ( uiterlijke) opzegtermijn hanteren van drie maanden voor deze eerste contractperiode. einde Quote Ter aanvulling. In mijn Algemene Voorwaarden staat dat ik mijn abonnement per contractsdatum kan opzeggen met inachtneming van één maand. Het staat dus niet ter discussie of dit één of drie maanden moet zijn. KPN gaat ook uit van één maand opzegtermijn in mijn contract. Het is wellicht een beetje onhandig dat de algemene leveringsvoorwaarden rept over 3 maanden, maar dat is niet het probleem waar ik nu mee zit. Ik wil graag weten of ik kan opzeggen per einde contractsdatum met inachtneming van een opzegtermijn van vijf maanden. einde Quote Natuurlijk kunt u 5 maanden van te voren opzeggen. Doe dit schriftelijk aangetekend. Bewaar verzendbewijs en copie brief goed tot het KPN behaagd heeft om u een schriftelijke bevestiging einde overeenkomst met einddatum erin toe te zenden. Ik vind het bizar dat u niet meer als drie maanden van tevoren mag opzeggen. Te meer daar in de leveringsvoorwaarden gerept wordt over drie maanden opzegtermijn. Als u aangetekend opzegt en de bewijzen bewaart kunt u altijd bewijzen dat u tijdig heeft opgezegd. Zelf doe ik dat vaak in de vierde maand voordat een overeenkomst eindigt, omdat ik er nu maximale opzegtermijn geldt van drie maanden.
Reactie door ben86 op 04-04-2011 13:41
Quote: birdies schreef op maandag 4 apr 2011, 13:26: ............Bij mij gaat het om een andersom situatie. Ik wil namelijk ruim van tevoren opzeggen (zeg maar ongeveer 6 maanden vantevoren) per einde contractsdatum. ......... Ik heb deze vraag al eerder voorbij zien komen en heb toen uitgebreid de AV van KPN bekeken, waar dan zou moeten staan dat je niet eerder dan 3 maanden mag opzeggen. Net als jij heb ik geen verwijzing kunnen vinden. Het slaat natuurlijk ook nergens op dat zij dit administratief niet zouden kunnen verwerken. Volgens mij eerder een maatregel in de hoop dat mensen het tegen die tijd vergeten of om te voorkomen dat mensen in hun boosheid meteen naar de telefoon grijpen. Je kunt 2 dingen doen: het laten voor wat het is en de datum goed noteren of er energie in stoppen en opnieuw de telefoon pakken en de helpdesk vragen waar zij dat dan wel lezen in de AV.einde Quote Dank je voor je reactie. Ik heb telefonisch contact hierover gehad. Op het moment dat zij naar de Algemene Voorwaarden verwezen heb ik de desbetreffende medewerkster gevraagd onder welk artikel het zou moeten staan. Ze gaf toe dat ze het eigenlijk niet weet. Ik heb aangeboden om even aan de telefoon te blijven hangen, zodat ze zelf even kon uitzoeken om mij alsnog het antwoord te geven. Hierop werd helaas niet ingegaan. Toch schoot ik hier niets mee op, de opzegging kon niet nu ingevoerd worden. Nu heb ik het voornemen om hierover eenmalig een opzegbrief te schrijven, waaruit al deze punten zal aankaarten. Alvorens dat te doen, wil ik echter zeker van mijn zaak zijn. Net als jou heb ik ook niks kunnen vinden in de AV. Hoe meer mensen dit voor mij kunnen bevestigen, hoe zekerder ik ben dat ik er niet overheen heb gelezen.
Reactie door ben86 op 04-04-2011 13:50
Quote: tdehond schreef op maandag 4 apr 2011, 13:38: Quote: ben86 schreef op maandag 4 apr 2011, 13:22: Quote: tdehond schreef op maandag 4 apr 2011, 13:08: Stilzwijgend verlengen U heeft alleen recht op één maand opzegtermijn in de verlengde contractperiode als de aanbieder de overeenkomst stilzwijgend verlengt of vernieuwt. Let op: Indien u vóór beëindiging van de eerste contractperiode expliciet instemt met een aanbod van de aanbieder om de overeenkomst te verlengen of te vernieuwen, bent u opnieuw gebonden aan de dan overeengekomen contractsperiode. [url=http://www.internetten.nl/div/document.asp?id=9753&kleur=blauw: Bron: klik hier[/url: M.i. mag de provider nu nog een ( uiterlijke) opzegtermijn hanteren van drie maanden voor deze eerste contractperiode. einde Quote Ter aanvulling. In mijn Algemene Voorwaarden staat dat ik mijn abonnement per contractsdatum kan opzeggen met inachtneming van één maand. Het staat dus niet ter discussie of dit één of drie maanden moet zijn. KPN gaat ook uit van één maand opzegtermijn in mijn contract. Het is wellicht een beetje onhandig dat de algemene leveringsvoorwaarden rept over 3 maanden, maar dat is niet het probleem waar ik nu mee zit. Ik wil graag weten of ik kan opzeggen per einde contractsdatum met inachtneming van een opzegtermijn van vijf maanden. einde Quote Natuurlijk kunt u 5 maanden van te voren opzeggen. Doe dit schriftelijk aangetekend. Bewaar verzendbewijs en copie brief goed tot het KPN behaagd heeft om u een schriftelijke bevestiging einde overeenkomst met einddatum erin toe te zenden. Ik vind het bizar dat u niet meer als drie maanden van tevoren mag opzeggen. Te meer daar in de leveringsvoorwaarden gerept wordt over drie maanden opzegtermijn. Als u aangetekend opzegt en de bewijzen bewaart kunt u altijd bewijzen dat u tijdig heeft opgezegd. Zelf doe ik dat vaak in de vierde maand voordat een overeenkomst eindigt, omdat ik er nu maximale opzegtermijn geldt van drie maanden. einde Quote Dank je voor de reactie en de suggestie. De kosten voor het verzenden van aangetekende post wegen echter niet op tegen het belang dat hiermee gediend wordt. Binnen drie maanden voor einde contractsdatum kan ik gratis telefonisch opzeggen. Het gaat mij om het principe (maar als aangetekende post echt de enige manier is om het op te lossen, wat ik overigens betwijfel, dan noteer ik 25 juni liever in mijn agenda). Anderzijds is mijn doel om dit probleem aan te kaarten, om aan te tonen dat (als mijn verhaal klopt) het belachelijk is dat het opzeggen wordt bemoeilijkt vanwege interne procedures die niet conform te contractsvoorwaarden dan wel de algemene voorwaarden zijn. En dat andere mensen hierover op de hoogte zijn voordat zij van KPN een dienst afnemen.
Reactie door tdehond op 04-04-2011 13:51
Ik vind het zo bizar dat ik naar de site gegaan waar inderdaad met droge ogen beweerd wordt dat u pas drie maanden voor einde overeenkomst mag opzeggen. (men hoopt zeker dat u het vergeet) Voor elk nieuw abonnement geldt een contractstermijn van 1 jaar. Opzeggen kan vanaf 3 maanden voor het einde van uw contract. Na 1 jaar wordt uw contract automatisch maandelijks verlengd. Houd dan rekening met 1 maand opzegtermijn. Ik kan in artikel 18 niets terug vinden wat verwijst naar de verplichting om binnen 3 maanden voor het einde van de overeenkomst op te zeggen! Wel heeft KPN de volgende verplichting; . In geval van opzegging door de Klant zendt KPN uiterlijk binnen twee weken een schriftelijke of elektronische bevestiging van de opzegging en van de datum waarop de dienstverlening wordt beëindigd. [url=http://www.kpn.com/allevoorwaarden/Algemene-voorwaarden-Internet.htm: Bron: algemene voorwaarden electronische communicatiediensten[/url: Mijn conclusie: deze regel is dus niet gestoeld op een artikel van de a.v. en kan derhalve niet als rechtsgeldig beschouwd worden door de simpele consument die zich graag aan de a.v. houdt. :)
Reactie door ben86 op 04-04-2011 14:34
Quote: tdehond schreef op maandag 4 apr 2011, 13:51: Mijn conclusie: deze regel is dus niet gestoeld op een artikel van de a.v. en kan derhalve niet als rechtsgeldig beschouwd worden door de simpele consument die zich graag aan de a.v. houdt. :)einde Quote Bedankt voor de link en je conclusie.
Reactie door redacteur op 04-04-2011 16:46
beste topicstarter ben86, dit topic gaat op slot. Helaas is de vraag niet in de juiste rubriek gepost. Heb je een vraag? Plaats deze in de rubriek Vraag & Beantwoord. Het onderdeel Discussies is primair bedoeld voor consumentendiscussies. De redactie.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor