Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kopen bij Internetshop altijd slim ?

Geplaatst door: freekwillem2 op: 01-11-2012 00:22
Aangetrokken door de prijs heb ik anderhalf geleden een espressoapparaat via internetshop.nl aangeschaft. Om zeker te zijn dat ik ook tegen voorspelbare kosten 5 jaar lang kon genieten van het apparaat tevens een verzekering afgesloten. Al met al een investering van ruim 500 euro. Na anderhalf jaar (nog in de fabrieksgarantie) blijkt het apparaat een veel voorkomende storing te krijgen die het apparaat zo goed als onbruikbaar maakt. De internetwinkel heeft daar een procedure voor, een formulier invullen en dan maar wachten. Tenminste, als het formulier zou werken. Mijn computer is kennelijk te exotisch voor het formulier want ik krijg het formulier niet ingevuld onder een Linux systeem. Wel kan ik bestellen en betalen maar dit werkt niet. Dus maar een mail gestuurd. Wel prompt antwoord maar : - op eigen risico opsturen - op eigen kosten opsturen - reparatie gaat drie weken duren - onderzoekskosten - waarschijnlijk eigen schuld, gebrekkig onderhoud - kosten worden dan dus in rekening gebracht. Tja, daar sta je dan. Ik kan het apparaat wel door het raam gooien daar, maar dat werkt niet met een internetwinkel. Garantie/verzekering ? Een wassen neus, wordt gewoon niks mee gedaan. Drie weken zonder koffieapparaat ? Vinden ze normaal. Website werkt niet ? Geen reactie. Ondertussen wordt de email wisseling gewoon vervelend. Het bedrijf wil gewoon geen service verlenen die het op grond van de wet zou moeten verlenen. Ik krijg een waterschade / Iphone visioen van dit verhaal. Verkopers die al voordat door onderzoek duidelijk is wat het probleem is de oorzaak aangeven. Mijn espresso apparaat gaat nu naar een locale partij met een eigen reparatiedienst. Kost wel wat maar ik heb mijn lesje geleerd. Complexe producten, producten waarop je service mag verwachten kun je gewoon beter niet bij een webshop kopen zonder vestiging in de buurt. De rekening betaal je uiteindelijk toch en de ergernis is mega. Nou zal niet iedere webshop zo slecht reageren als deze internetshop.nl maar dit is niet de eerste shop die ik op deze wijze zie acteren. Conclusie: een complex product / product die onderhoud nodig heeft kun je beter kopen bij een partij die in de buurt een vestiging met eigen servicedienst heeft.
Reactie door tot15karakters op 01-11-2012 10:55
Linux? Ik werk zowel onder Puppy Linux als Ubuntu 12.04 en sommige website's en formulieren moet ik een andere browser gebruiken. Dus naast Firefox ook wel eens Chroom of Opera. En welk Open Office gebruik je? Libre is goed maar soms... En transport kosten en enkele weken, dat is helaas normaal, want die waren niet mee verzekerd.
Reactie door freekwillem2 op 02-11-2012 18:57
Hulp met Linux heb ik echt niet nodig als gebruiker en beheerder sinds 1994. Wat ik wil aangeven is dat service opsturen in een doos, geen 'echt contact' en een complex product vaak niet werkt. In dit geval slaat de leverancier op een aantal terreinen de plank volledig mis. Die zogenaamde Total Care Garantie zorgt er namelijk voor dat ik : - geen onderzoekskosten hoef te betalen - dat eigen gebrek gedekt is - kosteloze reparatie gewoon moet worden uitgevoerd. Het feit dat deze webshop er voor kiest dat niet te doen tekent de klantgerichtheid van deze webshop. Eigenlijk is het gewoon oplichting al is dat maar voor het extra garantie/verzekeringsdeel. En ja, dat opsturen en de termijn van drie weken ? Waardeloos. Heeft niks met service te maken, bestellen en leveren kan ook in 1 dag. Internetshop.nl ? Niet doen. En zo zijn er vast nog veel meer, want in webshop Nederland is dit wel zo'n beetje de standaard. Dus complex product waar onderhoud en service nodig is ? Niet via low budget / low service webshop. Die schuiven alleen maar dozen en schofferen klanten. Niet allemaal, maar wel veel.
Reactie door zoekster op 02-11-2012 19:16
Het nadeel van internetshopping is inderdaad dat als er iets mis gaat met het product, dat je dan niet met je apparaat naar de winkel kan gaan, maar dat je alles per mail/ telefoon moet doen. Bij een gewone winkel kun je je apparaat inleveren. Want u betaalt nu de portokosten. Ook kun je veel makkelijker overleggen als je face to face met een verkoper kunt praten. Overigens moet u niet zomaar de moed opgeven, als u het apparaat naar behoren heeft behandeld/onderhouden, dan moet die garantie/verzekering gewoon worden verstrekt. Als ik u was zou ik maandag even een telefoontje wagen naar het juridisch loket om advies te vragen hoe nu verder te handelen. 0900 8020juridisch loket
Reactie door valerius-2 op 02-11-2012 23:25
Quote: zoekster schreef op vrijdag 2 nov 2012, 19:16: Het nadeel van internetshopping is inderdaad dat als er iets mis gaat met het product, dat je dan niet met je apparaat naar de winkel kan gaan, maar dat je alles per mail/ telefoon moet doen. Bij een gewone winkel kun je je apparaat inleveren. Want u betaalt nu de portokosten. Ook kun je veel makkelijker overleggen als je face to face met een verkoper kunt praten. Overigens moet u niet zomaar de moed opgeven, als u het apparaat naar behoren heeft behandeld/onderhouden, dan moet die garantie/verzekering gewoon worden verstrekt. Als ik u was zou ik maandag even een telefoontje wagen naar het juridisch loket om advies te vragen hoe nu verder te handelen. 0900 8020einde Quote U gellooft net zoals ik dat je eerst moet vast gaan stellen of het bedrijf waar u een bestelling doet 100% betrouwbaar is en gaat dit eerst controleren.
Reactie door jobiejoba op 03-11-2012 10:22
Wie heeft er nog een eigen servicedienst?
Reactie door freekwillem2 op 05-11-2012 00:11
Je gelooft het niet maar er zijn bedrijven die een eigen servicedienst hebben. Vooral als de aard van het product is dat deze service regelmatig nodig is. Een espressoapparaat is zo'n product. De meeste consumenten electronica heeft dat niet maar vaak loont reparatie daarvan ook niet. Of er is een mobiele reparatiedienst die aan de deur komt (wasmachine, cv-ketel).
Reactie door rlubbe op 09-09-2014 09:48
ik koop meestal bij hier zie ik welke webshops zijn aangesloten bij veilig winkelen. Uiteraard bij grotere namen zoals wehkamp.nl check ik dit niet na, hier zit het altijd snor :)
Reactie door rlubbe op 09-09-2014 09:48
sorry ik bedoel bij [url=http://www.internetshoppen.nl: www.internetshoppen.nl[/url:
Reactie door pieterwolters op 09-09-2014 20:32
Quote: freekwillem2 schreef op donderdag 1 nov 2012, 00:22: Aangetrokken door de prijs heb ik anderhalf geleden een espressoapparaat via internetshop.nl aangeschaft. einde Quote Bij dat eerste gaat het al fout. De aanschafprijs moet, zeker bij duurdere producten, niet de hoogste prioriteit hebben. Zaken als kwaliteit van het product en de leverancier zijn veel belangrijker. Ongeacht of dat nu een online of offline aankoop betreft.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor