Kilometerheffing - 1001 sprookjes?
Geplaatst door: grindweg op: 14-11-2009 18:30
hoe is het mogelijk dat men de sprookjes lijkt te geloven over rekening rijden of km prijs??goed koper lijkt mij echt onmogelijk. de overheid wil toch echt niet inleveren denk ik. vroeger kwamen ze te paard en nu met een stropdas en luxe auto. toch geloof ik dat boek eerder gek he.
Hoe denkt u over de kilometerheffing?
Reactie door valerius op 14-11-2009 20:43
Ik denk dat het zo is dat iemand die gemiddeld autorijd er ongeveer gr;ijk blijft die meer rijd dan gemiddeld gaat dus ook meer betalen en degene die de alleen maar gebruikt voor af en toe te rijden er beter van wordt.
Maar degene die een nieuwe auto dan gaat kopen die is een heel stuk goedkoper uit behalve als hij inruilt want worden de 2e hands auto's vanzelf ook goedkoper om dat nieuwe auto's ook goedkoper geworden zijn.
Dus met andere woorden er kunnen dus meer mensen een auto kopen dus wordt er meer gereden dus komt er meer geld binnen.
Groet Valerius.
Reactie door read op 14-11-2009 20:43
Dag collega grindweg,
Hoewel ik het discussiepunt niet helemaal begrijp, weet ik wel dat de normale burger er zeker indirect danwel direct op achteruit zal gaan. De bo-bo's zorgen uiteraard wel weer voor een riante eigen compensatie en het klootjesvolk zal dieper in de als maar legere buidel moeten tasten. Vroeger zaten de struikrovers op de Veluwe en nu dus in Den Haag.
Pedro.
Reactie door benwaakzaam op 15-11-2009 05:13
Hallo allen,
Dit is alleen maar bedoeld om op een snelle manier meer geld uit onze zakken te kloppen.
Het gaat net als met het parkeerbeleid, in de beginfase betaal je (waarschijnlijk) alleen in de spits uren. Binnen zeer korte tijd worden deze spitsuren uitgebreid en binnen de kortste keren betaal je gewoon dag en nacht.
Een ander voordeel voor de staat is dat ze de tarieven sneller kunen aanpassen, bij de houderschap belasting gaat het nieuwe tarrief immers in aan het begin van de nieuwe maand of kwartaal dat U moet betalen, nu kunnen ze dit binnen enkle dagen al innen.
Misschien moeten wij een stichting oprichten met als doel het tegenhouden van of afdwingen van burgelijke medenzegenschap omtrent de kosten van het rekeningrijden.
De ANWB is onder tussen uitgegroeid tot een groot bedrijf en staat niet aan de zijde van de automobilist.
Als burger kunnen wij ook de linkse partijen, welke wel de lusten maar niet de lasten van het verkeer (lees de vele honderden miljoenen die wij opbrengen) eens links laten liggen.
Reactie door edrick3 op 15-11-2009 12:57
Als je écht weinig kilometers rijdt zou het goedkoper kunnen worden door afschaffing van de motorrijtuigenbelasting en het niet meer betalen van BPM. Over het geheel moet het voor de overheid natuurlijk inkomensneutraal worden vergeleken met nu. In de toekomst (zeer nabij??) zal het wel duurder worden lijkt me. En dan al die kosten voor het innen.... die moeten de automobilisten natuurlijk ook wel even opbrengen!
Wat het ergste is: daar gaat je privacy (voor zover je die nog hebt)!!
PS Kwartje van Kok zou voor 'even' zijn....hoe snel wordt de spitsheffing vehoogd?
Reactie door edrick3 op 15-11-2009 12:58
vehoogd moet natuurlijk verhoogd zijn. Waar blijft die verdraaide editknop!!
Reactie door lelyonnais op 15-11-2009 21:01
Volgens de regiering gaan we goedkoper rijden!....Kling goed he?? Het geld wordt gebruikt voor de wegen(bouw) etc....
Waar zit de haak???
De provincies krijgen nu geen geld meer uit de auto belasting dat deze dus wordt afgeschaft.
Nu mogen de provincies om de verloren belasting terug te verdienen zelfs belastingen verhogen of toveren, en gezien de vindingrijkheid van de beambten zullen we bij wijze van spreken voor een scheet belasting moeten betalen!.....
Genaaid zijn wij al...maar dan???... het wordt 1000 keer erger!
m.v.g. Robert
Reactie door holpen op 17-11-2009 10:18
Eurlings beweerde op tv onlangs inderdaad dat het allemaal veel goedkoper zou worden. Jaja....
Daarbij maakte hij wel het rekensommetje onder voorwaarde dat je een nieuwe auto zou aanschaffen, want ook de bpm verdwijnt. Ik heb het eens uitgerekend, en inderdaad, als je een nieuwe auto aanschaft, ben je gedurende de eerste jaren inderdaad voordeliger uit.
Niet iedereen kan echter een nieuwe auto aanschaffen. Het voordeel verdwijnt met grote sprongen bij aanschaf van een wat oudere auto!
Tel daarbij op dat de heffing binnen enkele jaren zal worden verdubbeld (dat is nu al bekend) en je zult met je tweedehandsje straks hooguit nog zo'n 5000 km per jaar kunnen rijden om voordeliger uit te zijn. Alles wat je meer rijdt, zal duurder zijn dan het in huidige stelsel! Drie keer raden wie dus het meeste lijden onder deze maatregelen: juist, degenen die zich geen dure, nieuwe auto's kunnen veroorloven. Diegenen die wel voldoende geld hebben voor een nieuwe slee, kunnen inderdaad voordeliger rijden.
Nee, dit is geen goede maatregel! Ik ben het in principe eens met het uitgangspunt dat het gebruik en niet het bezit van de auto moet worden belast, maar hier wordt heel raar omgegaan met de sommetjes, waardoor de wat minder rijke automobilist benadeeld wordt.
Reactie door grootvader op 17-11-2009 21:44
Ik rij gemiddeld met de eigen auto zo'n 12.000 km/jr waarvan ruim 6000 km in het buitenland.
Een rekensom over het 1-e jaar van invoering.
Nu 24,-€ per maand =288,- per jaar.
Buitenland wordt vlgs postbus 51 niet gerekend wat maakt 6000 km x 0,03 €= 180 €.
Let wel! Tegen 3 eurocent/km.!!
Uiteraard zal er wel iets komen vanuit de provincie die het verlies van opcenten ook zal willen compenseren.
Ik verwacht dan ook dat het minimale voordeel van 108 € per jaar= 15 € per maand niet zal worden gehaald.
Maar, gelezen de plannen zal het uiteindelijke bedrag gaan oplopen tot boven de 13 eurocent per km!
Nou, dan wordt het autorijden alleen al aan "wegenbelasting een stuk hoger dan die 288,- per jaar dat ik nu betaal!
Er is al gesteld, verwerk het in de benzine/dieselprijs en daar ben ik het hartgrondig mee eens.
Ik denk namelijk dat wij door deze plannen een levensgroot oor wordt aangenaaid.
Met het jaar wordt ik cynischer!
De Vrije Vogel
Die ook die Edit-knop wil op dit Forum
Reactie door holpen op 17-11-2009 21:53
O ja, kan ik ook een compensatie vragen voor de waardevermindering van mijn huidige auto door het afschaffen van de bpm? Immers, doordat nieuwe auto's veel goedkoper worden, zullen de inruilprijzen ook navenant moeten dalen om tweedehands auto's nog enigszins tegen een redelijke prijs te kunnen aanbieden. Of zie ik dit nu verkeerd?
Reactie door lelyonnais op 18-11-2009 11:24
In principe zou een tegemoetkoming moeten komen voor deze waardevermindering!
En nee, holpen, u ziet het niet verkeerd, ik dacht precies hetzelfde en vraag me af als ik weer een nieuwe auto gaat kopen wat mij te wachten staat qua inruil! Het zou betekenen dat ik een verlies heb van iets meer dan 6000 € (BPM) voor mijn huidige auto van 3 jaar oud!
m.v.g. Robert
Reactie door grindweg op 18-11-2009 18:06
Direct naar (in deze pagina): inhoud, zoekveld of menu.
U bevindt zich op: Home › Onderwerpen › Belastingen › Fiscale vergroening › Automobiliteit Huidig dossier: Fiscale vergroening
BPM, MRB en milieudifferentiaties 2010 en verder
Voor de jaren 2010, 2011, 2012 en 2013 zien de tarieven er als volgt uit.
Tarieven BPM 2010-2013 2010 2011 2012 2013
basispercentage BPM 27,4% 19,0% 11,1% 0,0%
benzine korting -1 288
-824 -450 0
toeslag diesel 1 076 1 526
1 900 2 400
Benzine, tarief op basis van CO2 uitstoot
Vrijstelling CO2-grens 270 g/km) 278 403
497
667
Diesel, tarief op basis van CO2 uitstoot
Vrijstelling CO2-grens 232 g/km) 278 403 497 667
Dus voor een personenauto die rijdt op benzine en die een CO2-uitstoot heeft van 130 g/km bedraagt in 2013 de BPM (130 -110) x € 95 = € 1 900.
Voor schone auto's geldt een fijnstofbonus in de BPM. Dit geldt voor dieselpersonenauto's en dieselbestelauto's met een uitstoot van ten hoogste 5 milligram fijnstof (affabriekroetfilter). De bonus bedraagt € 300,-.
Vanaf 1 januari 2011 vervalt deze stimuleringsregeling voor schone dieselpersonenauto's (en dieselbestelauto's???). Alle nieuwe auto's die dan worden verkocht, zijn namelijk wettelijk verplicht om een maximale fijnstofuitstoot van 5 milligram per kilometer te hebben.
Meer informatie
Belastingplan 2009 - hoofdstuk Mobiliteit en vergroening16-09-2008
Eindejaarspersbericht 2009 - autobelastingen17-12-2008
Fact sheet belastingtarieven 200918-12-2008 | PDF bestand, 162 Kb
Zie ook
Dossier kostprijsverhogende belastingen
SubmenuFiscale vergroening Actueel Afvalstoffen Automobiliteit Auto van de zaak BPM en kilometerbeprijzing BPM, MRB en milieudifferentiaties 2009 BPM, MRB en milieudifferentiaties 2010 en verder BPM-grondslag Brandstoffen Vrachtauto's en motoren Verpakkingen Vliegverkeer MinFin.nlHome Actueel Onderwerpen Organisatie ServiceBegrippenlijstContactAbonnerenEnglishHelpRSSZoekZoek
SitemapUitgebreid zoekenWaardeer Stuur door Print deze paginaBekijk de volledige versie van Minfin
Reactie door grindweg op 18-11-2009 18:10
geachte . hier uit blijkt dat de auto echt niet veel goedkoper word. de co taks zal ook heus wel stijgen. daarbij komt dat als de bpm vervallen is de auto's duurder worden omdat de subsidie er af gaat die door de fabrikanten word gegeven. het rekening rijden heeft alleen maar verliezers voor het volk dan. maar als het echt rustig word op de weg zal de snelheids beperking wel verdwijnen.
Reactie door oldyeller op 20-11-2009 14:30
Als de gebruiker moet betalen, dan is het toch eenvoudiger om de brandstofprijzen te verhogen en de wegenbelasting af te schaffen?
Zonder brandstof kom je niet ver.
Waarom kiest de regering voor dit onoverzichtelijke en kostbare systeem?
Nou.....dat zal ik jullie uitleggen.
Aan de pomp blijven we anoniem......maar met een kastje in de auto kunnen ze ons per dag volgen!
Ze weten dan waar je heen gaat en hoe lang je er blijft.
Een geruststellend idee......maar niet heus!
En wat als je auto gestolen wordt?
Of als dat kastje niet werkt?
Krijg je een megahoge boete, óf je kunt er voor naar de gevangenis!!
Ik zou zeggen......opzouten met dat systeem!
Mogen we nog een beetje privacy hebben in dit land?
Reactie door louis1410 op 20-11-2009 14:43
Wij zijn een visclubje van 65+sers en gaan ongeveer 8 x per jaar vissen in Zeeland.
Dan rijden er 4, 5 of 6 vrijwilligers ons naar de visboot toe afhankelijk van het
aantal deelnemers.
Dat is altijd tijdens de spits, want de boot vertrekt om 08.00 uur en is 16.00 uur weer in de haven.
Natuurlijk moeten wij boven de brandstof vergoeding nu ook de kilometerheffing voor dit vervoer betalen.
Dat is 200 km vv x 6 wagens is 1200 km x € 00.03 x 8 keer is € 288 extra per jaar.
En het wordt later nog duurder in de toekomst € 00.067 dan is het bedrag € 643.
Dat zal onze kas niet kunnen betalen waardoor wij erg benadeeld worden door de regering.
We kunnen wel stoppen met onze hobby als dit doorgaat.
Hopelijk zijn er in Den Haag nog mensen die de kilometerheffing nog kunnen voorkomen.
mvg
Louis
Reactie door jajodace op 20-11-2009 14:45
In Duitsland 19 miljard uitgegeven om rekeningrijden te onderzoeken, is een grote mislukking geworden, dag 19 miljard. In Nederland gaat dus precies hetzelfde gebeuren en wat gebeurd er met mijn privacy. Kan mijn werkgever nu precies zien waar ik geweest ben het weekend ? De ANWB komt hier niet tegen in het verweer. Minder files, welnee, maakt geen zak uit, je moet toch naar je werk. Als iedereen met het openbaar vervoer gaat, moeten ze de capaciteit verdubbelen en die hebben ze niet.
Dus wordt een lekker zooitje, op naar een volgend kabinet die rekeningrijden weer gauw af gaat schaffen hoop ik.
Reactie door rosem op 20-11-2009 14:48
Fluor werd in amerika gebruikt in gevangenissen om de gevangenen handelbaarder te maken, bij ons zit het in de tandpasta en wilde de overheid het zelfs in het drinkwater doseren, zou dat ook zijnom de burger tammer te maken je zou het haast gaan denken want de automobilist reageert wel heel erg tam op het voornemen om een kilometerprijs in te voeren en dat met een in de auto in te bouwen volgsysteem te controleren is dat eenmaal geschied dan is alles mogelijk en is de privacy helemaal naar de klote!.
Als er toch betaald ,moet worden betaald doe het dan simpel, reken uit wat er bij een liter brandstof aan prijs moet bijkomen en verhoog die brandstofprijs dan betalen veelrijders veel en mensen die weinig rijden minder, het voordeel zit hem hierin, je heb in het geheel geen kastjes in te bouwen en ook geen administratie bij te houden dus bespaart de regering dubbel of zou het toch de bedoeling zijn dat het neerkomt op " Big Brother is Watching You" .
Ik zou ook de ANWB en elke andere automobilistenclub willen oproepen om tegen het kastjesidee te protesteren en medeautomobilsten schrijf of mail naar je kamerleden ( makkelijk te vinden op www.tweedekamer.nl ) en als ze niet reageren volgende keer stemmen op digene die wel reageren.
Reactie door gerritjevan op 20-11-2009 15:05
wie gelooft er dan in die sprookjes??
ik allang niet meer
gewoon de wegenbelasting op de benzine zetten,net zoals in t buitenland
en vooral geen kastje in mijn auto !!!!!
Reactie door kukelu op 20-11-2009 15:09
Omdat ik mijn hele leven nog geen nieuwe auto gekocht heb, en dit dus ook niet zal doen mag ik nu wel meebetalen aan de verlaging van de BPM op nieuwe auto.
Ik ben dus duurder uit.
Dat is overigens nu al zo want de wegnbelasting MRB is de laatste 2 jaar om die reden al langzaam aan verhoogd!!!
Reactie door lukasaalders op 20-11-2009 15:18
Je hoort in alle discussies die er worden gevoerd alleen maar reacties over rijden in of na de spits en dan in de Randstad.
Wat gebeurt er op het platteland? Ik woon in het Noorden. Geen spitsverkeer, geen files. Alleen een paar rondom de stad Groningen.
Als ik 's morgens om 8.00 uur op een totaal verlaten landweggetje rijd, val ik dan ook onder spitsverkeer?
Is de kilometerheffing voor mij op dat hobbelige weggetje net zo hoog als op de prachtige 4 of 6-baans wegen in de Randstad?
Hoe lost de provincie het verlies van opcenten op?
Wat gebeurt er met mijn privacy?
Wat gebeurt er als ik mijn huidige auto inruil?
Gelukkig zit ik dicht bij de grens, dus kan ik altijd nog via Duitsland rijden, maar of dat de bedoeling is?
Reactie door rob1952 op 20-11-2009 15:46
mijn dochter en mijnvrouw rijden beiden in een kleine auto en respect. 20.000 en 30.000 km per jaar zij betalen nu 25 euro per mnd wegen belasting dit word met de km heffing 50 en 75 euro per maand. ikzelf rij in een golf TDI en betaal 90 euro wegenbelasting per mnd. en 30.000 km dit word 75 euro per mnd. Dus hoe groter hoe beter??? oftewel de jongens in de vette auto,s gaan er goed op vooruit. lang leve de regering. En het word na 6 jaar het dubbele!!!!!!!!!!!!!!!
Reactie door roumans op 20-11-2009 16:25
Als ik nu al zie hoe makkelijk mijn telefoon in de grensstreek switched van provider, kan ik niet geloven dat de kilometerheffing bij de grens stopt. Hoe zit dat in BaarleNassau/Hertog? Dit wordt een nieuwe Betuwelijn, veel kosten en geen opbrengst! Ik dacht dat de roofridders in de middeleeuwen actief waren, maar ze (Camielke c.s.) zijn het nog. De misser van de eeuw (en die is nog maar net begonnen).
Reactie door kamphuysen op 20-11-2009 16:29
Nederland Controle Staat, iedereen die een discussie start over nu wel of niet, is mede schuldig aan het aanblijven van dit Kabinet, want alleen al..""Het Kabinet heeft besloten'"" is net alsof je in de Sovjet Unie leeft, er is geen inspraak zo,n stasi kastje wordt je gewoon door de strot geduwd.Neem die foute woordvoerder van de PvdA in Pauw & Witteman uitz.16/11/09 , waar hij tegen Juul Paradijs zat te kakelen, jah we moeten (hoezo we?) wat eraan doen aan die files, waaom we? de overheid heeft toch decennia lang de NL wegen laten verslab-bakken? Hoezo dus wij? Nee de overheid moet die wegen oppeppen en niet de burgerij opzadelen met allerlei (5miljard en meer) kosten die nergens toe dienen..Gelukkig zijn er net in 2012 verkiezingen mensen stem never op de PvdA want je wordt genaaid..(aow,kastje,hypoaftrek enz)
Reactie door hansbb op 20-11-2009 17:43
Dag luitjes,
Mag ik jullie eraan herinneren dat 'Het (tijdelijke) Kwartje Van Kok, nog steeds in onze benzineprijs is verdisconteerd? Ter vergelijking: Den Haag wil wederom de accijns op tabak verhogen om....de fiscale opbrengst-vermindering van erfenissen te financieren. De overheid is uiterst onbetrouwbaar in het motiveren van- en doelmatig besteden van belastingopbrengsten. Er worden steeds vaker valse redenen opgevoerd met ook provincies/gemeenten als navolgers. Tegenvallende baten van parkeergelden? Hup de hondenbelasting maar omhoog om dat gat te dichten. Gevoeglijk mogen we aannemen dat er niet alleen addertjes onder het gras schuilen, maar dat onze bewegingsvrijheid per auto direct verband houdt met de dikte van je beurs en bovendien vreest menigeen terecht een big brother effect. Kijk, belastingheffing is om overheids beurs te spekken, maar heeft ook een psychologisch motief en dat is het volk in goede banen te leiden. Een derde denkbare dimensie hierbij is te vergelijken met een hond met wurmen, die eet en die vreet en het is nooooooit genoeg. Groeten van HansBB
Reactie door hansbb op 20-11-2009 17:44
Dag luitjes,
Mag ik jullie eraan herinneren dat 'Het (tijdelijke) Kwartje Van Kok, nog steeds in onze benzineprijs is verdisconteerd? Ter vergelijking: Den Haag wil wederom de accijns op tabak verhogen om....de fiscale opbrengst-vermindering van erfenissen te financieren. De overheid is uiterst onbetrouwbaar in het motiveren van- en doelmatig besteden van belastingopbrengsten. Er worden steeds vaker valse redenen opgevoerd met ook provincies/gemeenten als navolgers. Tegenvallende baten van parkeergelden? Hup de hondenbelasting maar omhoog om dat gat te dichten. Gevoeglijk mogen we aannemen dat er niet alleen addertjes onder het gras schuilen, maar dat onze bewegingsvrijheid per auto direct verband houdt met de dikte van je beurs en bovendien vreest menigeen terecht een big brother effect. Kijk, belastingheffing is om overheids beurs te spekken, maar heeft ook een psychologisch motief en dat is het volk in goede banen te leiden. Een derde denkbare dimensie hierbij is te vergelijken met een hond met wurmen, die eet en die vreet en het is nooooooit genoeg. Groeten van HansBB
Reactie door grindweg op 20-11-2009 18:18
zoals bekend of bekend gemaakt gaat worden gaat de km heffing zo niet door. vroeger zij het geloof en de regering houd jij ze dom dan houden wij ze arm. het een lijkt te lukken en het andere hopelijk niet.
Reactie door grindweg op 20-11-2009 18:20
zoals bekend of bekend gemaakt gaat worden gaat de km heffing zo niet door. vroeger zij het geloof en de regering houd jij ze dom dan houden wij ze arm. het een lijkt te lukken en het andere hopelijk niet.
Reactie door kigoi op 20-11-2009 23:54
Deze regering is al ver buiten hun huishoudboekje wat uitgaven betreft en dat moet aangevuld worden door alle lasten te verhogen alle prijzen worden behoorlijk verhoogt maar de loonsverhogings eisen is absurd in deze tijd "de zogenaamde crisis " de km heffing is weer een middel om de gemiddelde Nederlander geld uit hun zakken te kloppen want alleen als je een nieuwe auto koopt ben je goedkoper uit en de meeste auto rijders hebben een auto wat ouder is en die zijn duurder uit, daarbij loopt de provincie hun geld van de wegenbelasting mis en die zal het wel weer een nieuwe term geven zodat het toch weer dubbel betaald wordt. dit kabinet is echt de weg kwijt het blijft geld stelen bij de lagere en midden klasse!
Reactie door makreel17 op 22-11-2009 13:53
Waarom geen soort tacograaf ??? zoals in vrachtwagens waarin men uitgaat van bv. 365 dagen min weekeinde-vakantietijd-feestdagen wat neer kom op zo´n 200 "spitsdagen" dit: maal (bv) van 2x5€ per dag , (afhankelijk van type auto.)
Iedere vermeden spitsperiode, van bv. 3 uur, gedurend het jaar betekend 5 euro minder betalen.
Voordelen geen ingewikkeld duur systeem, bescherming van de privacy, overzichtelijk en eigen belang bij het goed funcioneren van het "kastje" (bij een uitgeschakeld kastje betaald men het volle pond)
Via de jaarlijkse belasting aanslag wordt er dan afgerekend tussen de o€ en 1000€.
Bpm en wegenbelasting kunnen worden afgeschaft als het maxium afhankelijk wordt gemaakt van het type auto.
PS: Meer wegen aanleggen heeft weinig zin door de " wet van communiserende vaten"
Makkelijker doorstroming trekt per definitie meer verkeer aan totdat het niveau van de file weer is zoals voorheen dat is onderhand wel aangetoond gezien de enorm toegenomen alsfaltering van Nederland!
Reactie door makreel17 op 22-11-2009 13:53
Waarom geen soort tacograaf ??? zoals in vrachtwagens waarin men uitgaat van bv. 365 dagen min weekeinde-vakantietijd-feestdagen wat neer kom op zo´n 200 "spitsdagen" dit: maal (bv) van 2x5€ per dag , (afhankelijk van type auto.)
Iedere vermeden spitsperiode, van bv. 3 uur, gedurend het jaar betekend 5 euro minder betalen.
Voordelen geen ingewikkeld duur systeem, bescherming van de privacy, overzichtelijk en eigen belang bij het goed funcioneren van het "kastje" (bij een uitgeschakeld kastje betaald men het volle pond)
Via de jaarlijkse belasting aanslag wordt er dan afgerekend tussen de o€ en 1000€.
Bpm en wegenbelasting kunnen worden afgeschaft als het maxium afhankelijk wordt gemaakt van het type auto.
PS: Meer wegen aanleggen heeft weinig zin door de " wet van communiserende vaten"
Makkelijker doorstroming trekt per definitie meer verkeer aan totdat het niveau van de file weer is zoals voorheen dat is onderhand wel aangetoond gezien de enorm toegenomen alsfaltering van Nederland!
Reactie door makreel17 op 22-11-2009 13:54
Waarom geen soort tacograaf ??? zoals in vrachtwagens waarin men uitgaat van bv. 365 dagen min weekeinde-vakantietijd-feestdagen wat neer kom op zo´n 200 "spitsdagen" dit: maal (bv) van 2x5€ per dag , (afhankelijk van type auto.)
Iedere vermeden spitsperiode, van bv. 3 uur, gedurend het jaar betekend 5 euro minder betalen.
Voordelen geen ingewikkeld duur systeem, bescherming van de privacy, overzichtelijk en eigen belang bij het goed funcioneren van het "kastje" (bij een uitgeschakeld kastje betaald men het volle pond)
Via de jaarlijkse belasting aanslag wordt er dan afgerekend tussen de o€ en 1000€.
Bpm en wegenbelasting kunnen worden afgeschaft als het maxium afhankelijk wordt gemaakt van het type auto.
PS: Meer wegen aanleggen heeft weinig zin door de " wet van communiserende vaten"
Makkelijker doorstroming trekt per definitie meer verkeer aan totdat het niveau van de file weer is zoals voorheen dat is onderhand wel aangetoond gezien de enorm toegenomen alsfaltering van Nederland!
Reactie door makreel17 op 22-11-2009 13:54
Waarom geen soort tacograaf ??? zoals in vrachtwagens waarin men uitgaat van bv. 365 dagen min weekeinde-vakantietijd-feestdagen wat neer kom op zo´n 200 "spitsdagen" dit: maal (bv) van 2x5€ per dag , (afhankelijk van type auto.)
Iedere vermeden spitsperiode, van bv. 3 uur, gedurend het jaar betekend 5 euro minder betalen.
Voordelen geen ingewikkeld duur systeem, bescherming van de privacy, overzichtelijk en eigen belang bij het goed funcioneren van het "kastje" (bij een uitgeschakeld kastje betaald men het volle pond)
Via de jaarlijkse belasting aanslag wordt er dan afgerekend tussen de o€ en 1000€.
Bpm en wegenbelasting kunnen worden afgeschaft als het maxium afhankelijk wordt gemaakt van het type auto.
PS: Meer wegen aanleggen heeft weinig zin door de " wet van communiserende vaten"
Makkelijker doorstroming trekt per definitie meer verkeer aan totdat het niveau van de file weer is zoals voorheen dat is onderhand wel aangetoond gezien de enorm toegenomen alsfaltering van Nederland!
Reactie door makreel17 op 22-11-2009 13:54
Waarom geen soort tacograaf ??? zoals in vrachtwagens waarin men uitgaat van bv. 365 dagen min weekeinde-vakantietijd-feestdagen wat neer kom op zo´n 200 "spitsdagen" dit: maal (bv) van 2x5€ per dag , (afhankelijk van type auto.)
Iedere vermeden spitsperiode, van bv. 3 uur, gedurend het jaar betekend 5 euro minder betalen.
Voordelen geen ingewikkeld duur systeem, bescherming van de privacy, overzichtelijk en eigen belang bij het goed funcioneren van het "kastje" (bij een uitgeschakeld kastje betaald men het volle pond)
Via de jaarlijkse belasting aanslag wordt er dan afgerekend tussen de o€ en 1000€.
Bpm en wegenbelasting kunnen worden afgeschaft als het maxium afhankelijk wordt gemaakt van het type auto.
PS: Meer wegen aanleggen heeft weinig zin door de " wet van communiserende vaten"
Makkelijker doorstroming trekt per definitie meer verkeer aan totdat het niveau van de file weer is zoals voorheen dat is onderhand wel aangetoond gezien de enorm toegenomen alsfaltering van Nederland!
Reactie door makreel17 op 22-11-2009 13:54
Waarom geen soort tacograaf ??? zoals in vrachtwagens waarin men uitgaat van bv. 365 dagen min weekeinde-vakantietijd-feestdagen wat neer kom op zo´n 200 "spitsdagen" dit: maal (bv) van 2x5€ per dag , (afhankelijk van type auto.)
Iedere vermeden spitsperiode, van bv. 3 uur, gedurend het jaar betekend 5 euro minder betalen.
Voordelen geen ingewikkeld duur systeem, bescherming van de privacy, overzichtelijk en eigen belang bij het goed funcioneren van het "kastje" (bij een uitgeschakeld kastje betaald men het volle pond)
Via de jaarlijkse belasting aanslag wordt er dan afgerekend tussen de o€ en 1000€.
Bpm en wegenbelasting kunnen worden afgeschaft als het maxium afhankelijk wordt gemaakt van het type auto.
PS: Meer wegen aanleggen heeft weinig zin door de " wet van communiserende vaten"
Makkelijker doorstroming trekt per definitie meer verkeer aan totdat het niveau van de file weer is zoals voorheen dat is onderhand wel aangetoond gezien de enorm toegenomen alsfaltering van Nederland!
Reactie door barry08 op 23-11-2009 15:18
De kilometerheffing is een aanslag op onze privacy en een melkkoe omdat het steeds duurder zal worden. Om maar niet te spreken over het feit dat buitenlandse kentekens niets betalen, dit is ook zakelijke gezien oneerlijk.
Het lijkt me in beginsel al erg kostbaar en zeker niet goedkoper. wat is nog het voordeel van een auto die speciaal is aangepast voor grijs kenteken?
Het op grijs kenteken maken van nieuwe auto kostte geld en wat krijg je ervoor terug? Moet iedereen in 2012 een nieuwe auto te kopen om voordeel te hebben? Wie betaald die kastjes in de auto? Het fileleed zal echt niet minder worden door deze maatregel, de beurs zal er echter wel een stuk lichter op worden. Ongelooflijk dat de ANWB dit nu een goed plan vindt, vraag me af wat ze hier aan verdienen. Ook zal voor elke kilometer te hard er later 1 bon op je mat liggen, dus met zijn allen iets te zacht rijden of op cruisecontrol.
En hoe zit het dan met de hoogte van bpm van van een dure audi t.o.v. een goedkope Diatsu? heeft de rijke burger met een dure auto dan meer voordeel dan een armere burger met een goedkopere auto? Mij lijkt dat je de bpm ook daarom niet af moet schaffen maar gewoon opslag aan de pomp betalen,
Verder is voor veel mensen het openbaar vervoer een slechte optie door veel langere reistijd, slechte aansluitingen en overvol in de spits. Aan de pomp betalen is het eerlijkste voor iedereen en garandeerd iedereen zijn privacy.
Reactie door barry08 op 23-11-2009 15:19
De kilometerheffing is een aanslag op onze privacy en een melkkoe omdat het steeds duurder zal worden. Om maar niet te spreken over het feit dat buitenlandse kentekens niets betalen, dit is ook zakelijke gezien oneerlijk.
Het lijkt me in beginsel al erg kostbaar en zeker niet goedkoper. wat is nog het voordeel van een auto die speciaal is aangepast voor grijs kenteken?
Het op grijs kenteken maken van nieuwe auto kostte geld en wat krijg je ervoor terug? Moet iedereen in 2012 een nieuwe auto te kopen om voordeel te hebben? Wie betaald die kastjes in de auto? Het fileleed zal echt niet minder worden door deze maatregel, de beurs zal er echter wel een stuk lichter op worden. Ongelooflijk dat de ANWB dit nu een goed plan vindt, vraag me af wat ze hier aan verdienen. Ook zal voor elke kilometer te hard er later 1 bon op je mat liggen, dus met zijn allen iets te zacht rijden of op cruisecontrol.
En hoe zit het dan met de hoogte van bpm van van een dure audi t.o.v. een goedkope Diatsu? heeft de rijke burger met een dure auto dan meer voordeel dan een armere burger met een goedkopere auto? Mij lijkt dat je de bpm ook daarom niet af moet schaffen maar gewoon opslag aan de pomp betalen,
Verder is voor veel mensen het openbaar vervoer een slechte optie door veel langere reistijd, slechte aansluitingen en overvol in de spits. Aan de pomp betalen is het eerlijkste voor iedereen en garandeerd iedereen zijn privacy.
Reactie door barry08 op 23-11-2009 15:19
De kilometerheffing is een aanslag op onze privacy en een melkkoe omdat het steeds duurder zal worden. Om maar niet te spreken over het feit dat buitenlandse kentekens niets betalen, dit is ook zakelijke gezien oneerlijk.
Het lijkt me in beginsel al erg kostbaar en zeker niet goedkoper. wat is nog het voordeel van een auto die speciaal is aangepast voor grijs kenteken?
Het op grijs kenteken maken van nieuwe auto kostte geld en wat krijg je ervoor terug? Moet iedereen in 2012 een nieuwe auto te kopen om voordeel te hebben? Wie betaald die kastjes in de auto? Het fileleed zal echt niet minder worden door deze maatregel, de beurs zal er echter wel een stuk lichter op worden. Ongelooflijk dat de ANWB dit nu een goed plan vindt, vraag me af wat ze hier aan verdienen. Ook zal voor elke kilometer te hard er later 1 bon op je mat liggen, dus met zijn allen iets te zacht rijden of op cruisecontrol.
En hoe zit het dan met de hoogte van bpm van van een dure audi t.o.v. een goedkope Diatsu? heeft de rijke burger met een dure auto dan meer voordeel dan een armere burger met een goedkopere auto? Mij lijkt dat je de bpm ook daarom niet af moet schaffen maar gewoon opslag aan de pomp betalen,
Verder is voor veel mensen het openbaar vervoer een slechte optie door veel langere reistijd, slechte aansluitingen en overvol in de spits. Aan de pomp betalen is het eerlijkste voor iedereen en garandeerd iedereen zijn privacy.
Reactie door lanser50 op 13-01-2010 19:58
Ja de kilometerheffing is een aanslag op onze privacy en een melkkoe.
Ook de vervuiling van het maken van een auto in de fabriek.
is net zoveel als de uitstoot van het hele leven van de auto.
dus hoe zwaarder de auto des te meer vervuiling , hoe meer belasting .
gewoon zo laten , en bij de bron aanpakken .
Eerst slurptax , nu rijden er veel van die grote bakken rond , die het asvalt , verrot rijden.
dus dan maar betalen ook , dat is eerlijker.
Reactie door mohammed12 op 26-01-2010 21:33
De voorgestelde km-heffing moet direct in de prullenmand. Het wordt het zoveelste drama wat de Overheid veroorzaakt. De automobilist moet betalen en onze linkse vrienden vullen hun zakken er mee. Uiteindelijk moet iedereen betalen, want de producten worden duurder. Niemand denkt toch, dat al die kastjes en al die systemen die er aanhangen en al die lui die hun zakken er mee vullen, dat het geld hier voor nodig uit de lucht komt vallen?
Eurlings moet direct stoppen met deze waanzin, dan kan hij op veel goodwill rekenen van de burgers. Eindelijk een minister, die niet alleen voor zichzelf gaat!
Laat het Kabinet ploffen, toon ballen! Dat is wat we willen!
Het kabinet is gelijk een strontkar, die getrokken wordt door 1 paard er voor en twee er achter. Het is een ramp voor het land, voor ons.
Reactie door mohammed12 op 26-01-2010 21:43
Wanneer is er met de PvdA(Bos) iets goedkoper geworden? nog nooit of het moet al voor Mohammed geweest zijn om binnen te komen. Kees is de klos en met Bos blijft dat zo!
Nooit een km-heffing invoeren. Het wordt een RAMP!
Reactie door raadgever op 27-01-2010 00:14
Sterker nog, eerst dat kwartje van Kok terug!!!!!
Reactie door imabo op 27-01-2010 00:23
Allemaal wel prachtig die kilometer heffing.Laten ze de toeristen maar tol betalen als ze door nederland rijden.Ik moet ook tol betalen als ik met vakantie gaat naar Frankrijk.Door Duitsland rijden buiten de snelweg moet je een milieusticker op je autoruit plakken moet je kopen bij de ANWB. In Tsechie en Oostenrijk moet je een vignet kopen voor ca € 8,00 voor 3 weken vakantie.Als ze dat instellen kunnen ze nog een hoop extra belastinggeld binnen krijgen dan kan het voor ons ook nog minder worden.En die oldtimers ook gewoon normaal laten betalen want dat zijn de OUDSTE AUTO,S die roken nog harder dan mijn auto van 11 jaar oud.
Reactie door kigoi op 27-01-2010 10:25
Ik vind dat de overheid eerst maar eens moet bezuinigen i.p.v. miljarden uit te geven ( die ze niet hebben ) aan onzinnige projecten neem de Betuwelijn de HSL lijn en die gevechtsvliegtuigen allemaal projecten die miljarden hebben gekost en niets toevoegen alleen eigen eer voor de minister. Het zal mij benieuwen wanneer dhr. Balkenende het uitgeven van belastinggeld eens een halt toe roept ( doet hij eindelijk eens een keer iets goed ) We zitten in een zogenaamde crisis en de burger moet inleveren geen cao verhogingen maar wat doet de overheid! ze bedenken allerlei belastingen om toch hun speeltjes er door te krijgen. Dit kan er bij mij niet in als er bezuinigt moet worden okay maar dan toch als eerste bij de overheid, wanneer komt de burger in opspraak hoelang pikken we dit nog!
Reactie door tdehond op 27-01-2010 10:40
We worden gen.... door deze regering die zeer inventief is met het uitvinden van belastingen om de belasting betaler verder te plukken.
Deze fraudegevoelige, privacy afbrekende, vermoedelijk steeds duurder wordende belastingverzwaring voor de automobilist zal m.i. niet leiden tot vermindering van files.
Dit kan m.i. door
spreiding van de aanvangs- en stoptijden van het werk en
verhuizen naar een woonplaats in de buurt van het werk,
verplichte aparte banen voor het vrachtwagens en
niet opeens een 80 km zone op de snelweg want dat leidt ook tot file vorming.
Geen IKEA's of woonboulevards bouwen aan een al erg overbelaste snelweg zoals op de A13 het geval is!
just my 2cents
Reactie door eeneigenhok op 28-01-2010 07:54
Wij rijden vele kilometers in nederland voor een non-proffit stichting, moeten wij straks de prijzen door gaan berekenen wat we meer kwijt zijn, bovenop de brandstofkosten die al verwerkt zijn? Ook de distributie van winkels wordt duur rijden en deze bedrijven zullen hun prijzen door gaan berekenen aan de winkeliers die dat vervolgens weer doorberekenen aan de klant, ook andere bedrijven die veel rijden, zoals klusbedrijven, taxi en noem maar op... uiteindelijk komt het op de boterham van een ieder die onder aan de ladder staat.
De 'gewone man...Jan met de pet'.. Eurlings eet er geen boterham minder door, die verdient toch zat! Ik heb al heel wat berekeningen onder ogen gehad en we gaan echt fors meer betalen en bovendien is het kasje big brother en weten ze precies waar je bent en wat je doet en hoe hard je rijd, dus flitsers zijn niet meer nodig, je krijgt toch wel de bekeuring thuis...
Zo kruipen we uit de ene crises en glijden we de volgende weer in... want de circel is rond, degene die zijn boterham moet verdienen met veel rijden, zal het doorberekenen aan de klant en kunnen dus nog meer mensen nog minder doen. Men kan het niet meer veroorloven dure groentes te kopen of een klusbedrijf in te huren... die krijgen dan minder werk en gaan over de kop...
Echt, dit gaat niet alleen over dat de vervuiler betaald, uiteindelijk betalen de armste weer de rekening, zelfs al hebben ze niet eens een auto!!
Reactie door grootvader op 28-01-2010 09:46
Zo'n kastje in de auto voor filevermindering?
Feit is dat (snel)wegen een veel hogere capaciteit kunnen verdragen als iedereen op gelijke afstand en snelheid rijdt.
Er zijn al merken auto's die automatisch zo'n afstand t.o.v. zijn voorganger kan vasthouden (inclusief afremmen = o.a. Volvo en Mercedes)
Ook dat werkt met een kastje, maar dan met het uitsturen van een radarsignaal.
Toch een kastje die waarschijnlijk niet veel duurder zal zijn dan het rekeningrijdkastje maar nu met het effect dat iedereen nu verplicht een gelijke afstand en snelheid aan zal moeten houden t.o.v. medeweggebruikers.
Aangetoond is dat dan zo'n (snelweg) een bijna dubbele capaciteit aan kan dan nu het geval is met al die automobilisten die menen maling aan die 100 kmsnelheid te hebben.
Dat soort weggedrag zorgt voor filevorming!
De Vrije Vogel
Reactie door tdehond op 28-01-2010 11:29
Het wachten is dan ook op een referendum over km heffing, wat gemakkelijk gecombineerd kan worden met de gemeenteraadsverkiezingen.
Reactie door lanser50 op 28-01-2010 11:58
Tja kilometer heffing ,kastjes die op de GPS van de VS werken.
Daar is niks van de EU bij , dus de VS kan het systeem zo uitzetten.
dan werkt het dus niet meer , daar wel eens over nagedacht .???
Kan dus gewoon niet , op die basis , Doei KM heffing.
Reactie door lanser50 op 28-01-2010 13:13
En ja dit Kabinet is bij uitstek primeur , de zakken Vullers te spekken .
In plaats van de bankiers uit kleden en die voor de kosten laten opdraaien.
Gewoon maar bonussen laten opstrijken en de gewone man er voor op te laten draaien.
Opstappen dat zooitje , met ook met die KM heffing.
Reactie door grindweg op 28-01-2010 20:31
geachte lanser 50. gek he dat die europese sattelieten zo vaak mislukken. en de vs zegt dat men die SATELIETEN GRATIS mag gebruiken. niet alleen kunnen zij die uitzetten maar ook de plaats bepaling veranderen. dus waarom hier niet een lage basis belasting en de rest in de brandstof prijs . o ja en dat kwartje van kok dan ook er maar gelijk af.
Reactie door read op 28-01-2010 20:43
@grindweg,
De prijs van de brandstof verhogen is geen optie. Een liter 95 zou dan € 2,50 gaan kosten en dat is in Europees verband onhaalbaar. Er zou een enorme trek zijn naar onze buurlanden en dat zou dan weer in de aanliggende provincies een enorme economische schade teweeg brengen.
Pedro.
Reactie door grindweg op 28-01-2010 21:03
read. het is jaren omgekeerd geweest. en bovendien is 2,50 geen optie omdat dat ver buiten het benodigde bedrag ligt.er hoeven ook geen miljoen kastjes gemaakt te worden .bovendien heeft de overheid weinig administratie en andere kosten. daardoor zitten ze nog eerder aan miljarden winst.en de files krijgt men daar niet mee weg . wel als janboezeroen van de weg af is. dan is de max snelheid ook niet meer nodig.
Reactie door lanser50 op 28-01-2010 22:05
Tja weer zo'n sprookje zoals Zorg en Energie !!!!!
Zou allemaal goedkoper worden , Zorg inmiddels eigen bijdrage .
en je moet voor diverse geneesmiddelen die eerst in het pakket zaten ook nog bij betalen , tja de partikulier verzekerde , vonden dat wij te weinig betaalde , die toch al genoeg hebben , betaalde Duizende euro,s aan zorg nu het zelfde als wij. Jan met de Pet
En ja Read 2,50 kan niet per liter euro , wegenbelasting ? de belg en de duitser betaalt veel minder als wij , dus kan ook niet meer omhoog .
Vandaar Km Heffing tja gelukkig is het in Duitsland grandios mislukt is.
De SATELIETEN GRATIS gebruiken , Cda wil toch militairen sturen naar Afganistan .
Vandaag was er ook al een Astra satelliet uit de baan .
het is geen betrouwbare bron , een stukje zwerfvuil doei satelliet .
Laat staan dat je het voor zoiets gebruikt , KM Heffing
Ook is het niet zo moeilijk er een weg te knallen , met een raket gaat op het signaal af en kan niet missen , je weet het maar nooit . Sprookje ?? of niet.
Maar ze zijn zoals altijd weer bezig Jan met de pet te pakken dat is geen Sprookje.
Reactie door roumans op 28-01-2010 23:39
Deze dagen wordt gepraat over alle fouten die zitten in de werking van de OV-Chipkaart. Deze is zo slecht dat uitstel van invoering noodzakelijk is. Hoe zal dit gaan met een nog veel ingewikkelder systeem rond de kilometerheffing? Storingen in de werking van de kastjes, fouten bij de administratie, het optuigen van een heel ambtenarenapparaat ...... Stop e nu toch mee en bespaar de burgers vele miljoenen en e overheid een enorme flop!
Reactie door lanser50 op 29-01-2010 00:01
Tja heb nog nooit zo een floppende overheid gezien als de laatste 10 JAAR.
Km heffing , zou de Stomste Flop Allertijden Worden inderdaad .
als het met een Chip al fout gaat meer is het niet OV CHIP .
zo,n kastje zit er vol mee en heeft nog stroom nodig ook ,Hoe Stom kan je dan Zijn.
Hoe vaak gaat het met een Tom Tom Niet mis , dat hij vastloopt .
Dat kan je niet zien , gaat de motor dan van de auto dan ook uit , HA HA.
Mooi zooitje krijg je dan en ONGELUKKEN ook , let je meer op je kastje dan op het verkeer , Kappen met die Zooi . Je bent een Rund als je met Kastjes Stunt !!!!!!!!
Reactie door lanser50 op 29-01-2010 00:32
Nog een KM kastje probleem , hoe ga je die uitlezen . ??????
via je P.C , maakt niet uit , zit er zo een Virus in , kan je op wachten.
dan in de Centrale pc , waar het in opgeslagen word . Doei gegevens.
Heb ook een Virus in mijn pocket pc gehad . je kan je er alles op nieuw opzetten.
EN dat mag je met zo'n kastje zelf niet dus . Kassa.
Windows 7 was al gekraakt voor het op de markt was .
Maar ja Ambtenaren hebben geen verstand van computers.
dus ook nog computer deskundige er bij , dure grap inderdaad.
Reactie door gsm op 29-01-2010 12:19
Overheid en computers.
De overheid maakt veelal gebruik van externe bureaus om voor heel veel geld de vele computersystemen enigszins te laten werken. Heel vaak blijkt het echter toch niet goed te functioneren. Treinen rijden niet en automobilisten staan stil omdat zelfs een tunnel blijkbaar niet goed te automatiseren is. Politieambtenaren worden naar huis gestuurd of zitten duimen te draaien omdat de splinternieuwe centrale computers en de software nauwelijks te gebruiken zijn.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de registratie van kilometers en de verwerking daarvan dan wel meteen goed zal gaan. De kosten zullen hoogstwaarschijnlijk veel hoger zijn dan begroot en fraude is hoogst waarschijnlijk. Kastjes zullen mogelijk gestolen worden, met of zonder auto erbij, om kilometers te ontduiken. Zo zijn er nog vele calamiteiten denkbaar, waar waarschijnlijk nog helemaal niet is over nagedacht.
In elk geval is dit het paard achter de wagen spannen.
Wie perse van de auto gebruik moet maken, om in de spits ergens naar toe te gaan, wordt bestraft. Men moet evengoed toch nog elke dag dezelfde weg in de auto afleggen.
Het weggegooide geld zou veel beter besteed zijn aan het wegverkeer terugdringen met stimulerende maatregelen. Er kan nog veel meer van huis uit gewerkt worden, werktijden kunnen enigszins verschoven worden, decentralisatie van bedrijven zou beloond kunnen worden. Als laatste en niet onbelangrijkste moet de overheid de automobilist een goed alternatief bieden. Alles moet op alles gezet worden om het rampzalige openbaar vervoer aantrekkelijk te maken en eindelijk eens betrouwbaar en voldoende beschikbaar te laten functioneren.
Als er toch een kastje moet komen dan zou dat op hoog niveau geregeld moeten worden voor heel Europa. Dan kunnen in Frankrijk de tolpoortjes weg. Er wordt helaas nog onvoldoende op de belangrijke punten samengewerkt en Nederland wil steeds als beste jongetje van de klas het wiel zelf weer uitvinden.
Reactie door mohammed12 op 29-01-2010 14:12
Km-heffing is iets van onze dictators. Zij willen het en het volk is tegen! Als dat geen dictators zijn. Geef mij dan maar een echte dictator, zoals in China. Hij luistert wel naar het volk.
Reactie door ruitenboer op 29-01-2010 16:11
Ik ben voor het betalen van het gebruik maar of het op deze manier moet weet ik niet. En het liefst op Europees niveau.
De mensen die tegen zijn voeren zoveel tegenstrijdige argumenten aan die mank gaan.
De privacy bijvoorbeeld. Wat is er mis met een kastje dat registreert en aan het eind afrekent zonder dat een centraal systeem weet waar je geweest bent?
De gemiddelde Nederlander (zo die al bestaat is zo verliefd op zijn mobieltje dat hij/zij het feit dat hij 24 uur per dag getraceerd wordt want we zullen en moeten dag en nacht bereikbaar zijn. Die gegevens worden decentraal opgeslagen maar hebben wel een bewaarplicht.
Verder offeren we de privacy op voor gratis goedkoper. Kortweg als we maar half denken er beter van te worden vullen we de enquêtes en geven steeds meer van onze privacy kwijt. Voorbeelden? De klantenkaarten, de Airmailes de bonuskaart van AH.
Geheim surfen? Je IP adres is al gekoppeld, de gegevens al opgeslagen voor je besluit de vragen lijst niet in te vullen omdat aan het eind ineens ook nog gevraagd wordt naar je inkomen. Afbreken van zo'n vragenlijst heeft dus weinig zin.
Onze privacy interesseert ons ook niet zoveel als we op internet zoeken met Google. De verzameldrift van onze gegevens door dit bedrijf voeden we iedere dag met onze zoekopdrachten terwijl er goede alternatieven zijn.
In privacy opzicht verhoudt het kastje zich tot bovenstaande feiten als een kop koffie tot een bruiloftsfeest.
Bovendien zijn er veel makkelijker manieren om mensen te traceren. Denk bv aan de RFID chip. Een chip ter grote van een zandkorrel, voor de prijs van een paar cent, zoals die gebruikt wordt in etiketten van kleding, op de etiketten van levensmiddelen, in je paspoort en OV-chipkaart.
Dan de kreten dat ze elders geen wegenbelasting betalen.
In Duitsland hebben ze de Kfz steuer. Belasting geheven op een code die op het kenteken staat. Vergelijkbaar met onze wegen belasting.
In Engeland kennen ze het ook, maar die is zo laag dat ook het wegennet vergelijkbaar is namelijk ronduit slecht.
De Belgen hebben hetzelfde probleem.
Betaald worden moet er dus toch en het wordt ook overal gedaan. Km beprijzing ja of nee. Als er meer geld nodig is wordt at hoe dan ook geheven. Maar ook hier blijft mijns inziens overeind dat betalen voor gebruik altijd nog eerlijker is dan voor het bezit of de aankoop.
Stelling: De prijs van lampen wordt met 100% verhoogd omdat het elektriciteitsnet in stand gehouden moet worden om de lamp mogelijk te laten branden. Een soort BPM voor spaarlampen.
Ik hoor bijna iedereen denken. Dat is een domme gedachte.
Het is net zo'n dom systeem als BPM en houderschapsbelasting betalen als je een auto koopt en die in je eigen garage parkeert.
Reactie door akkefiet op 30-01-2010 20:41
Als al dat geld voor de invoering van de kmheffing (plus de nieuwe wegen) nou eens gestoken wordt in een echt goed openbaar vervoer.
- De restauratie terug in alle treinen
- Gratis internetten in de trein.
- Treinen om de 5 minuten
etc... .
De verstokte automobilist krijg je niet mee maar toch...
AF
Reactie door soepkiep op 30-01-2010 23:07
ze weten niet hoe ze aan het geld moeten komen
overal maar aan betalen
wat krijgen we er voor terug?
slecht weg dek
parkeer plaatsen betalen we betalen al wegen belasting
strooien niet of amper zout met dit weer
doe daar maar eens wat aan
Reactie door grindweg op 30-01-2010 23:54
je kunt er een hoop mee financieren.treintjes, stratego,metro, bonussen etc
Reactie door lanser50 op 31-01-2010 01:54
Quote: soepkiep schreef op zaterdag 30 jan 2010, 23:07: ze weten niet hoe ze aan het geld moeten komen
overal maar aan betalen
wat krijgen we er voor terug?
slecht weg dek
parkeer plaatsen betalen we betalen al wegen belasting
strooien niet of amper zout met dit weer
doe daar maar eens wat aaneinde Quote
En dan de fietspadden kosten klauwen met geld ,en fietsers worden beschermd.
Dus doen maar wat , rijden door rood licht , dan maar WEER klauwen geld besteden aan beveiliging in de steden .
ze klagen als er een putje in het fietspad zit , en nu komt het !!!!!!!!
Ze betalen NIETS!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reactie door lanser50 op 31-01-2010 02:30
Net als zeilbootjes , daar zijn ze nu eindelijk over bezig om belasting , te laten betalen.
Dat wel , maar vooral in de zomer , bruggen om de haverklap open , waar het vrachtbootverkeer zonder te openen onderdoor kan , Maar voor zo'n rot bootje moet de brug open , En Betalen er Niets voor , de rijken hebben van die dure zeiljachten !
Denk hier ook maar eens over na !
En ja de automobilist moet overal voor betalen , en van de wegenbelasting die we betalen voor de auto.?
Er worden veel meer andere dingen van betaald dan met de auto te maken Heeft.
Dus Kilo meter heffing !!! Het autorijden zal alleen maar veel duurder worden.
De kastjes , frauderen Enz.
En het hele apparaat wat er om heen draait ,
Wat Veel Meer geld zal gaan kosten dan het huidige systeem.
En wie gaat dat alles uiteindelijk betalen ???????
Reactie door lanser50 op 31-01-2010 03:09
Ok Parkeermeters is ook zo,n voorbeeld , wat eerst met een parkeer schijf kon voor eenmalig 1 Gulden , er een te kopen
kom je de tijd neer zetten dat je de auto verliet en mocht je een bepaalde tijd staan ,
Was voor drukke plaatsen in de stad , anderen ook een kans te geven hun auto te parkeren , maar er waren wel controleurs , die ook betaald moesten worden.?????
Nu overal parkeermeters , en Ja je ziet de prijzen maar stijgen , in Amsterdam is het toch wel heel erg duur als je een uurtje moet parkeren , Oorzaak teveel auto's in de stad .
Nu hebben bewoners daar ook een kastje in de auto , waar ze grof voor moeten betalen.
daar er froude met de vergunning's kaarten was , inmiddels word daar ook zwaar gefroudeerd met de kastjes , en ja ze worden ook gejat , de autoruiten er uit geslagen.
Nu teveel Files , dus dan maar zo'n KM kastje in de auto ,
Het is vragen om problemen , Stop er mee op deze manier Kilometer heffing te regelen.
Dit gaat toch verkeerd ,en op wat voor manier dan ook , het word zeker een Flop
Reactie door vanapeldoorn op 05-02-2010 17:04
Luitjes onderwerp is hartstikke interesant, maar denken we nu allen verkeerd of ben
ik..... Allemaal denken we met de regering mee maar wel eens gedacht aan
-1- een kleine verhoging op de benzine/diese/gas/
-2- Hoeven we geen controle kastje in de auto te kopen
-3- hoeven we geen miljarden uit tegeven aan onderzoek en advies bureau's
-4- hoeven we ook geen geld uit te geven aan check point charley's boven de wegen kosten mijjarden
-5- hebben we geen ANWB en ons kabinet voor nodig wat miljarden kost
-6- hoeven we ook niet te testen
-7 In de noodwet worden met spoed asfalt aan gelegd Hoe zo File's straks nog
-8 mensen die dit niet kunnen betalen omdat ze op een ander mannier door de staat zijn uitgekleed rijden dan ook geen auto meer Hoe zo nog filé's
Maar degene welke veel rijdt betaald veel =Simpel vinden jullie ook niet, en van al die miljarden welke wordt bespaart kan men weer korting geven op boven genoemde brandstoffen. Net als het nimmer terug ontvangen van het kwartje KOK
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!