kapotte Nokia N97 bij Belcompany
Geplaatst door: vantus op: 28-05-2010 14:31
In november 2009 een Nokia N97 met KPN abonnement (2 jaar) aangeschaft bij de Belcompany. In april reageerde het touchscreen niet goed meer. Bij de Belcompany kreeg ik te horen dat ik maar een software update uit moest voeren. Dat heb ik gedaan, maar zonder resultaat. Weer teruggegaan naar de belcompany en die hebben m opgestuurd. Na 6 dagen was de telefoon al weer terug met de melding dat er sprake was van klemschade. Volgens de Belcompany kon het apparaat ook niet meer gerepareerd worden omdat het afgekeurd was. Ik was het hier niet mee eens, aangezien er nooit iets met de telefoon gebeurt was. Als ik er niet mee bel, zit de telefoon in een speciaal vakje in de tas of ligt op het buro. Volgens de Belcompany was er niets meer aan te doen omdat deze schade nu eenmaal buiten de garantie viel. Ik vond dat je redelijkerwijs mocht aannemen dat wanneer je een telefoon normaal gebruikt, je er ook vanuit mocht gaan dat deze het dan twee jaar vol zou houden. De medewerker liet mij echter weten dat bij normaal gebruik, ook fout gebruik kon optreden dus dat ik het op mijn buik kon schrijven en wees mij nogmaals op de garantiebepalingen. Daarna liet hij mij de foto’s zien en daarop was inderdaad een nogal kromme printplaat te zien. De medewerker vond het (net als ik) overigens wel vreemd dat het toestel er aan de buitenkant nog tiptop uitzag. Volgens mij, buigt een touchscreen niet, maar breekt het als het gebogen wordt. Dit kon niet bevestigd worden omdat de medewerker naar eigen zeggen alleen verstand had van specificaties. Vervolgens een klachtenformulier ingevuld en kreeg vervolgens een vaag verhaal over het tot stand komen van schade en garantie te horen. Toen maar eens het hoofdkantoor gebeld en ook daar liep ik tegen de muur van garantiebepalingen aan en konden zij mij niet verder helpen. De conclusie was voor mij dan ook duidelijk: Wanneer Belcompany de centjes binnen heeft, zijn ze niet echt geneigd meer je verder te helpen. Ik had echter nog wel wat vragen: Is het inderdaad raar dat je aan het toestel niets ziet, terwijl de printplaat krom is als gevolg van klemschade? Kan ik hier nog iets aan doen? (Welke rechten heb ik, wettelijke bepalingen). En, kan ik nog onder het contract uit omdat Belcompany bijvoorbeeld weigert het toestel te repareren (technisch gesproken wil Nokia dit niet doen, maar ik heb een contract met de Belcompany toch)?
Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Reactie door redacteur op 28-05-2010 15:54
U heeft uw vraag in Discussies geplaatst. Wij raden u aan om uw vraag alsnog in Vraag & Beantwoord te plaatsen. Daar zullen de bezoekers uw vraag eerder vinden.
Met vriendelijke groet,
Redactie Kassa-online
Reactie door ikbenik op 28-05-2010 17:39
Quote: vantus schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:31:
Ik vond dat je redelijkerwijs mocht aannemen dat wanneer je een telefoon normaal gebruikt, je er ook vanuit mocht gaan dat deze het dan twee jaar vol zou houden.
einde Quote
Een product dient volgens de handleiding of gebruiksaanwijzing gebruikt te worden.
De fabrikant heeft bepaald hoe een product gebruikt dient te worden.
Als er schade ontstaat door gebruik anders dan door de fabrikant bepaald, kan uitsluiting van de garantie betekenen.
Een ander aspect is dat veel mensen de telefoon op een bepaalde manier gebruiken.
Dit wilt niet zeggen dat het dan onder normaal gebruik valt.
Veel mensen stoppen de telefoon in hun broekzak.
En omdat veel mensen dat doen zijn ook weer veel mensen van mening dat het onder normaal gebruik valt, omdat veel mensen de telefoon dit doen.
Echter, de telefoon is niet bestand tegen torsiekrachten (staat ook in de gebruiksaanwijzing) en doordat veel mensen toch de telefoon in de broekzak stoppen, treden er veel torsiekrachten of buigkrachten op, waardoor weer zeer veel telefoons daardoor kapot gaan.
Aangezien de fabrikant of winkelier het keiharde bewijs hebben dat de telefoon verkeerd gebruikt is (de foto), dien je je daarbij neer te leggen en te accepteren dat de telefoon niet onder de garantie gerepareerd kan worden.
Ik weet dat je het hier niet mee eens zult zijn, maar het zijn wel de keiharde feiten.
Quote: vantus schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:31:
De conclusie was voor mij dan ook duidelijk: Wanneer Belcompany de centjes binnen heeft, zijn ze niet echt geneigd meer je verder te helpen. einde Quote
Zij kunnen je wel verder helpen, alleen accepteer je dat niet.
Quote: vantus schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:31: Ik had echter nog wel wat vragen: Is het inderdaad raar dat je aan het toestel niets ziet, terwijl de printplaat krom is als gevolg van klemschade? einde Quote
Is niet raar hoor.
De behuizing is van kunststof en kan een beetje buigen.
De printplaat is van een soort kunststof en glas gemaakt en kan niet goed buigen, en op de printplaat zitten laagjes koper.
Quote: vantus schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:31: Als ik er niet mee bel, zit de telefoon in een speciaal vakje in de tas of ligt op het buro.einde Quote
Als de tas een keer te vol is, kan daardoor de telefoon in de verdrukking komen, met het buigen van de telefoon tot het gevolg.
Ook stoten met de tas kan buigen van de telefoon tot het gevolg hebben.
Het is eigenlijk heel simpel:
De telefoon is anders gebruikt dan welke door de fabrikant bepaald is, waardoor er onherstelbare schade ontstaan is, wat weer het gevolg heeft dat de schade niet onder de garantie valt.
Dat betekent dat alle kosten voor je eigen rekening komen.
Reactie door read op 28-05-2010 18:53
vantus
Advies: vraag een second opinion bij.........
[url: www.solid-vision.com[/url:
Polakweg 26
2288 Rijswijk
070 3073107
Als blijkt dat de eerste diagnose onjuist is, dan kun je alle kosten verhalen op de verkoper.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door vantus op 31-05-2010 13:45
Beste ikbenik,
dank voor je reactie, maar dit is zo ongeveer exact hetzelfde verhaal dat ik bij de Belcompany te horen kreeg. Ik ben mij er terdege van bewust dat een telefoon in de broekzak dragen onder verkeerd gebruik valt en heb dit dus ook niet gedaan. Ik neem niet eens de telefoon op als ik een bezweet hoofd heb vanwege vochtschade.
Ik vraag me ook af in hoeverre de foto's als keihard bewijs gelden. Op de foto is alleen een kromme printplaat te zien. Niet mijn persoontje die de telefoon aan het mishandelen is.
Daarnaast zou ik nog graag antwoord willen of het klopt dat een touchscreen niet bestand is tegen dergelijke torsiekrachten. Ik snap ook wel dat het kunststof omhulsel waaruit de telefoon bestaat zeer flexibel is. Dit heb ik ook te horen gekregen bij de Belcompany. Niemand kon mij daar echter vertellen of het normaal is dat een touchscreen er goed uit ziet, terwijl de rest (in het toestel) blijkbaar verbogen is.
Ook vind ik het nogal apart dat je zegt dat de Belcompany mij blijkbaar graag wil helpen, maar dat ik dit niet accepteer. Ik heb tot 4 keer toe gevraagd of het toestel gerepareerd kon worden en wat dat mij zou kosten. Tot 4 keer toe heb ik het antwoord gekregen dat Nokia het toestel af had gekeurd dus dat het niet gerepareerd zou worden. Ook 4 keer gevraagd of dit opgelost kon worden en 4 keer gehoord dat ik gewoon pech heb en dat zij er niet achter aan gaan. Ik heb je reactie een paar keer gelezen, maar ik zie echt niet in waar precies de hulp aangeboden wordt die ik niet zou accepteren.
met vriendelijke groet,
Vantus
Reactie door doremiranda op 01-09-2010 15:27
Kijk even bij vraag en antwoord voor mijn reaktie: daar heb ik mijn (eenzelfde soort probleem) bij gezet....
Solid vision beroept zich ook op onjuist gebruik.
Lijkt mij eerder dat er ondeugdelijk materiaal in de N97 is gestopt.
Vertel mij maar eens hoe de printplaat stuk kan gaan als je de Nokia N97 gewoon gebruikt!
Heb gelukkig nog mijn N82, die ik nu weer voorlopig gebruik en waar niets mis mee is. Heb ook nog mijn andere oude Nokia toestellen die ik gedurende mijn abonnementduur heb gebruikt en die nog steeds prima werken!
Dat is dus de prijs die je betaalt als je steeds nieuwere modellen wilt na het aflopen van je abonnement: Toestellen die zoveel mogelijkheden hebben en zo licht zijn met het grootste massageheugen als mogelijk is....tja, dan moet er wel materiaal in zitten wat snel stuk gaat.
De piramides staan er nog steeds, terwijl tegenwoordige bouwsels....
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!