Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

kabelmaatschappij

Geplaatst door: moorees op: 24-05-2011 16:27
Waarom kan je niet kiezen uit verschillende internetproviders ? Heb bij mijn huidige provider heel veel last van storingen (en heb dan geen telefoon- en internetverbinding) maar kan niet overstappen omdat mijn provider het "alleenrecht" heeft in deze regio. Laat ons a.u.b. zelf kiezen !!!
Reactie door valerius-2 op 24-05-2011 18:03
Ze zullen dan ook via die zelfde lijn leveren en die schijnt dus niet zo best te zijn. Zij kunnen voor u dus geen aparte grondkabel gaanaan liggen. Hebben ze in u omgeving hier ook last van? Zo niet dan ligt het aan de aansluiting welke bij u binnekomt in u perceel. Laat ze mar eens doormeten of het storings vrij binnen komt.
Reactie door freya op 24-05-2011 19:22
Hallo morees, Gezien de titel van je vraag neem ik aan dat je het over kabelmaatschappijen hebt? Zoals Ziggo en UPC? Zoals het nu is doet een kabelmaatschappij vrijwel alles zelf en is ook eigenaar van de infrastructuur. Bovendien heb je ook nog met bandbreedte te maken. Je kunt gewoon niet alle TV/internet en telefonie data van alle providers tegelijk op één kabelnetwerk zetten, daar is gewoon niet genoeg bandbreedte voor. Vergeet niet, er is een belangrijk verschil tussen een telefoonnetwerk en een netwerk van een kabelmaatschappij. Bij een telefoonaansluiting heeft iedere klant een eigen lijntje naar de centrale. Sluit je een abonnement af bij provider A, dan wordt alleen dat signaal in de centrale op jouw lijntje gezet. Iedere klant heeft dus zijn eigen 'data' op zijn eigen lijntje, niets méér, niets minder. Bij een kabelnetwerk worden de aansluitingen van de klanten in één straat/buurt in groepen met elkaar doorgelust. Met andere woorden, als jij een abonnement zou hebben bij provider A en je buren bij provider B, dan moet dat allemaal over hetzelfde lijntje van de kabelmaatschappij en daar is gewoon (nog) niet genoeg bandbreedte voor. Dat is dus een wezenlijk verschil met het telefoonnetwerk. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer haken en ogen aan zitten, maar dit is toch wel één van de belangrijkste. Je zou dus eigenlijk naar een systeem toe moeten zoals dat ook bij de energielevering het geval is. Eén partij zorgt ervoor dat alle data op de kabel komt en de klant sluit bij een bepaalde provider een abonnement af waarbij dan bepaalde diensten wel en andere diensten weer niet worden afgenomen. Dat is best een complexe zaak, aangezien je ook nog met 'interactieve' diensten te maken hebt en dat lost je dus niet zo makkelijk op. m.vr.gr. Freya
Reactie door gsm op 26-05-2011 21:13
In het oosten van het land is Ziggo in bepaalde plaatsen slechts de leverancier van de digitale TV, internet en telefonie. De kabel en het analoge signaal worden door Cogas beheerd! Ook daar is echter Ziggo de enige die gebruik maakt van de Cogas kabel.
Reactie door malhy2 op 30-05-2011 03:28
Als alternatief zou u ervoor kunnen kiezen telefonie en internet via de telefoonkabel te nemen. Ik heb in het verleden de beslissing genomen niet afhankelijk te willen zijn van 1 provider en houd mijn Kabel en telefoon/internet gescheiden. Via adsl zijn diverse providers aktief in alle regio's alleen de kabel is vaak een monopolie. Gr Ed

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!