Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Jaarcontracten aansmeren nieuwe policy KPN?

Geplaatst door: cybep op: 28-01-2012 11:26
Wanneer je met KPN belt met een willekeurige vraag over jouw abonnement probeert de helpdesk medewerker zo goed mogelijk te antwoorden. Maar daarna wordt u erop geattendeerd dat u voor hetzelfde geld een snellere verbinding kunt krijgen. Iedereen wil natuurlijk wel een snellere verbinding voor hetzelfde geld. Prima geregeld; althans zo lijkt het.... Wanneer je later (te laat natuurlijk) nog een keer kijkt naar je abonnementsgegevens blijkt dat je ineens een nieuw jaarcontract hebt met 12 maanden € 10,- korting. Resultaat in ons geval: We zitten weer een jaar lang vast aan KPN terwijl de verbinding verhoogd is van 8 Mbps naar 10,5 Mbps. Aangezien wij ons al aan het oriënteren waren op een 'echt' snellere verbinding voelen wij ons behoorlijk belazerd! Gistermiddag heb ik dus gebeld met KPN en aangeven dat we wilden dat dit teruggedraaid werd. We wilden dus gewoon weer terug van het 'extra' naar het 'basis' abonnement dat gewoon weer per maand opzegbaar zou zijn. Volgens de medewerker was dit eigenlijk niet nodig want we betaalden toch niet meer. Daarop gaven wij aan dat we er nu een jaar aan vast zaten en dat we dat dus niet wilden. Toen heeft de helpdesk medewerker voor ons het abonnement weer veranderd naar basis. Toen hij uit zichzelf weer de 12 maanden 10,- korting noemde gaf ik meteen aan dat niet te willen omdat dat waarschijnlijk ook weer gekoppeld zou zijn aan een nieuw jaarcontract. Maar volgens de helpdesk medewerker maakte dat niet uit want volgens de nieuwe wet zouden we het nieuwe abonnement gewoon per maand op kunnen zeggen. Vooruit dus maar. Later kregen we de bevestiging via de e-mail en daar blijkt dus wel weer in te staan dat we een nieuw jaarcontract hebben met € 10,- korting. Dus meteen weer gebeld. Weer aangegeven dat we geen nieuw jaarcontract willen en dat alles gewoon weer teruggedraaid mocht worden. Alles zou nu wel echt teruggedraaid zijn en we zouden weer per maand op kunnen zeggen. Aangezien het nu per maand op te zeggen zou zijn hebben we in hetzelfde gesprek meteen aangegeven dat we het abonnement willen beëindigen. Dit bleek echter pas na twee verwerkt te kunnen worden in het systeem. Mijn argument dat dit het probleem van KPN was en niet mijn probleem kreeg geen gehoor. Nu dus maar afwachten welke bevestigingsbrief we in de brievenbus krijgen. Wij houden ons hart vast.....
Reactie door pauls0 op 28-01-2012 22:52
Door schade en schande doe ik geen zaken meer met KPN. Er is altijd wat met KPN, en op alle manieren worden cliënten uitgeknepen en bedrogen. Bij KPN gaat alleen maar om, extreme hoge winsten te maken, het bedienen van haar aandeelhouders, en hoge bonussen creëren voor de CEO's. Klant-vriendelijkheid en service staat niet het woordenboek bij KPN.
Reactie door tot15karakters op 28-01-2012 23:46
Ik zie dit anders, je kunt dus ook zo vlak voor het einde contract het lopende met 1 jaar voordelig verlengen. Ook bij andere providers zul je na aanpassen lopende contract een nieuw jaar contract krijgen. Ze willen voorkomen dat je elders iets neemt en daarom moeten de medewerkers dit wel doen. Dus niet alleen KPN maar vrijwel alle bedrijven hopen zo klanten langer vast te houden.
Reactie door cybep op 29-01-2012 10:34
Beste tot15karakters, U heeft waarschijnlijk mijn verhaal niet goed gelezen. Dat je een abonnement met korting kunt verlengen is altijd mooi meegenomen. Helemaal als je een tevreden klant bent. Maar ik geef in mijn verhaal aan dat KPN niet verteld dat je een nieuw jaarcontract krijgt. En zelfs als je op je hoede bent en duidelijk aangeeft dat je niet een nieuw jaarcontract wilt, splitsen ze je toch een nieuw jaarcontract in de maag. Ik ga ervan uit dat een groot deel van de mensen die bellen met de helpdesk ergens niet helemaal tevreden over zijn. Bij deze mensen bestaat dus het risico dat ze weg gaan (vooral als ze niet goed gelpen worden door de helpdesk). Ze beantwoorden je vraag en geven aan dat het eventuele probleem nu opgelost met zijn en in dezelfde zin zeggen ze nog dat ze je 12 maanden € 10,- korting geven. Lijkt allemaal super geregeld. Maar als nu blijkt dat het probleem toch niet is opgelost? Juist; dan zit je nog een jaar aan een slecht of niet werkend product vast en kan je niet meer na een maand overstappen op een concurrent. (kan wel, maar dan moet je het contract afkopen voor het bedrag dat je anders over de resterende maanden nog had moeten betalen). Dit lijkt mij dus een Policy van KPN. Het zou kunnen dat andere providers dit ook doen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Grote kans dat mijn volgende bericht daarover zal gaan....
Reactie door cybep op 01-02-2012 19:31
.... en ja hoor. De bevestigingsbrief is binnen. En raad eens? We hebben een nieuw 'InternetPlus Bellen Basis en Interactieve TV - 12 maanden 10 euro korting' abonnement. Met daaraan toegevoegd de volgende regel: Uw contract heeft een eerste contractstermijn van 12 maand(en). Daarna kunt u per maand opzeggen. Dus als we elke maand klagen dat we het er niet mee eens zijn, zitten we er weer een maand extra aan vast! Al vanaf het WorldAccess tijdperk (1995) heb ik een internet abonnement van KPN; van 2400baud modem, via ISDN tot ADSL met telefonie in interactieve TV. Ik heb jaren lang voor meer snelheid betaald dan ik heb gekregen. En nu mag ik na 17 jaar niet eens per maand mijn abonnement opzeggen!
Reactie door cybep op 09-02-2012 00:02
Zo, ik ben nu gelukkig van KPN af. Naar aanleiding van een brief die ik als bijlage per e-mail naar factuurvraag@kpn.com heb verzonden kreeg ik onderstaand antwoord van KPN. Citaat: Naar aanleiding van uw vraag over de opzegging van het InternetPlusBellen Basis en Interactieve TV kan ik u als volgt informeren: Volgens onze systemen is de opzegging van uw InternetPlusBellen Basis en Interactieve TV abonnement op 6 februari 2012 beëindigd. Een maand later ontvangt u een slotnota waarbij het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort op uw rekening. Mijn excuses voor het ongemak dat u heeft ondervonden. De dag na mijn e-mail en de dag voor bovenstaande bevestiging werkte interactieve TV al niet meer (dat was op zich al een goed teken). Uiteindelijk ben ik toch tevreden met de afhandeling van mijn klacht. Dank u KPN. Toch had ik liever gezien dat KPN zich niet had verlaagt tot het niveau van de meeste andere providers.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!